• Vijfcilinder 2,5-liter TFSI-motor: Engine of the Year

    De 2,5-liter vijfcilinder TFSI-motor van de sportieve Audi TT RS is uitgeroepen tot ‘Engine of the Year 2010’ in de categorie benzinemotoren van 2,0 tot 2,5-liter. De prijs werd toegekend door een internationale jury die is samengesteld uit 71 vooraanstaande autojournalisten. Het is voor het zesde achtereenvolgende jaar dat de Audi TFSI-technologie een klasse-overwinning haalt bij de Engine of the Year-verkiezing.


    De 71-koppige jury legde de keuze voor de 2,5-liter vijfcilindermotor van de Audi TT RS als volgt uit: “Deze motor heeft alles: koppel, vermogen én een indrukwekkende sound - dit is vijfcilinderarchitectuur op zijn best.”
    De door quattro GmbH ontwikkelde vijfcilindermotor van de Audi TT RS combineert twee kerntechnologieën van Audi: directe brandstofinspuiting (FSI) èn turbo-oplading. De relatief lichte motor (183 kg) levert mede daardoor een topvermogen van 250 kW/340 pk (vanaf 5.400 tpm). Het maximale koppel van maar liefst 450 Nm is beschikbaar in het brede toerengebied van 1.600 – 5.300 tpm. Met deze motor sprint de Audi TT RS in slechts 4,6 seconden van 0-100 km/h en in 15,9 seconden van 0-200 km/h. De topsnelheid bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd). Een topsnelheid van 280 km/h is optioneel. Ondanks de hoge prestaties, neemt de vijfcilindermotor van de Audi TT RS Coupé genoegen met gemiddeld 9,2 liter brandstof per 100 km (TT RS Roadster: 9,5 l/100 km).

    TFSI-technologie: een succesverhaal
    De klasse-overwinningen van de 2,5-liter TFSI-motor van Audi benadrukt het succes van de TFSI-architectuur waarbij directe brandstofinspuiting en turbotechnologie worden gecombineerd, nog eens extra. De afgelopen vijf jaar bijvoorbeeld haalde de 2.0 TFSI-motor bij de Engine of the Year-verkiezing diverse overwinningen in de klasse benzinemotoren met een inhoud tussen 1,8- en 2,0-liter.

    Reacties 6 Reacties
    1. Quattroa4's Avatar
      Quattroa4 -
      Is toch niet zo gek hè, Weer een 5 Cilinder !! Dus AUDI !

      Ik werd al gek van de 5 cilinder in mijn Volvo850
    1. DoubleHH's Avatar
      DoubleHH -
      Komende zaterdag is testen hoe dit blok klink en wat voor vermogen eruit komt.
    1. Y0®iZz's Avatar
      Y0®iZz -
      Wordt wel een mooi verslagje he henri .
    1. Meaudix's Avatar
      Meaudix -
      Met foto's en al!
    1. Quattroa4's Avatar
      Quattroa4 -
      Binnenkort een proefrit gepland met de dealert en het wordt een Audi A6 Avant 3.0l TFSI Quattro Allroad, Ze willen hem slijten omdat ik in de showroom erbij stond te kijken en zat rond te neuzen, en er werd gevraagd of ik er wel wat voor voelde om een ritje te maken. Nou dat sla ik niet af !
    1. theeuwke's Avatar
      theeuwke -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattroa4 Bekijk Berichten
      Binnenkort een proefrit gepland met de dealert en het wordt een Audi A6 Avant 3.0l TFSI Quattro Allroad, Ze willen hem slijten omdat ik in de showroom erbij stond te kijken en zat rond te neuzen, en er werd gevraagd of ik er wel wat voor voelde om een ritje te maken. Nou dat sla ik niet af !
      uh? wat heeft dat met deze motor te maken?
      Zijn er al projecten gesignaleerd waar bij een ouder type wagen met 5-pitter voorzien is van deze?
  • Advertentie

  • Audiforum.nl op Facebook

  • Audiforum Statistieken

    Aantal leden: 135,780
    Totaal onderwerpen: 113,782
    Totaal aantal berichten: 1,909,898
    Momenteel Online: 411
  • Foto albums

    -spuitcabine1.jpg
    Spuitcabine1 door Hans200
    -4413.jpg
    a6 3.0 door Raza
    Meer afbeeldingen...
  • Advertentie