• Wie wil een Audi Romeo?



    En wéér duikt het gerucht op dat Audi (dus het Volkswagenconcern) Alfa Romeo zou willen kopen. Fiatbaas Sergio Marchionne zou in gesprek zijn met Audi-topman Rupert Stadler. Maar als dat al waar is wil het nog helemaal niet zeggen dat Audi Alfa wil inlijven.

    Het doorgaans betrouwbare, maar vaak ook wel érg snelle Wardsauto, wist vorige week te melden dat er een gesprek zou plaatsvinden tussen de Fiatbaas en Audi-topman. Maar betekent dat Audi het merk Alfa wil inlijven? Of andersom, dat Fiat van Alfa af zou willen, net nu een campagne gelanceerd is om het bevlogen Italiaanse merk weer naar de Amerikaanse markt te brengen, via het degelijke en zeer uitgebreide net van Chrysler-dealers.

    Zeker, Marchionne zit om cash verlegen om deze deal én de consolidering van de Chrysler-aankoop te bekostigen, maar al veel eerder wezen welingelichte kringen er op dat waarschijnlijker Magneti Marelli door Turijn in de etalage wordt gezet én dat Audi daar ook interesse in zou hebben.

    Lamborghini, Ducati, Giugiaro...
    De belangstelling van Audi voor alles wat Italiaans is mag intussen duidelijk zijn. Ze hebben Lamborghini al jaren geleden verworven en vorig jaar via deze sportautofabrikant ook het fameuze motorfietsenmerk Ducati aan de stal toegevoegd. Ook het overbekende designbureau Giugiaro (ontwerper van onder meer de oer-Golf) behoort tot het VW-concern en de toevoeging van het wel degelijk te goeder naam en faam bekend staande Magneti Marelli (van on-Italiaanse kwaliteit beweren boze tongen wel eens) zou daar heel goed bij passen.

    Beter in ieder geval dan Alfa Romeo. Want wat moét Audi ermee? Gezamenlijke modellen op poten zetten? Daarmee snijd je elkaar slechts in de vingers, zéker op de Amerikaanse markt, waar Audi geen enkel belang heeft te helpen met het scheppen van een extra concurrent. En dat Audi Alfa zou willen verwerven om dat juist te voorkomen lijkt wel érg vergezocht.

    Maar we wachten af. De Nederlandse importeur heeft laten weten dat we niets hoeven te verwachten.
    Reacties 32 Reacties
    1. fokkert's Avatar
      fokkert -
      dan wordt het een A4 met een JTD motor ipv een TDI.
    1. 030's Avatar
      030 -
      2 kleine dingen; pas de typo in het eerste woord even aan. Daarbij zou ik ook even aan bronvermelding doen - er van uitgaande dat je niet zelf het stuk hebt geschreven.
    1. ricardo964's Avatar
      ricardo964 -
      Ik heb ervaring met 2 Alfa's en ik moet zeggen dat het heerlijke auto's waren!
      Allebei op LPG en toch nooit problemen gehad.

      Een Alfa 75 1.8 en een Alfa 146 1.4




      Als ze de kwaliteit van Audi krijgen met Italiaans design en weer over stappen op achterwiel aandrijving (zoals de geruchten gaan) dan zou ik het misschien nog wel weer proberen!
    1. 030's Avatar
      030 -
      Heerlijke bak, zo'n 75!
    1. Leon's Avatar
      Leon -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 030 Bekijk Berichten
      Heerlijke bak, zo'n 75!
      Alleen niet de 1.8..
    1. 030's Avatar
      030 -
      But uf coors.
    1. A630q's Avatar
      A630q -
      Nee, merci
    1. Quest's Avatar
      Quest -
      Zeker wel! Altijd een zwak gehad voor de Quadrifoglio.

      En meester ontwerper Walter de Silva heeft voor beide merken mooie modellen ontworpen: de Alfa 156 en de Audi A5.
    1. RS3NL's Avatar
      RS3NL -
      De 4c lijkt mij wel iets
    1. Bwlian's Avatar
      Bwlian -
      Leuk, dan kom ik vaker een kijkje nemen.
    1. ErikSpeed's Avatar
      ErikSpeed -
      Voor mij een quattro stagioni aub
      (con funghi)
      ;-)
    1. Jacob Lamberts's Avatar
      Jacob Lamberts -
      beter kan niet ... Alfa uiterlijk met Duitse degelijkheid onder de kap
    1. Panoman's Avatar
      Panoman -
      Mijn gok is dat ze inderdaad achter Magneti Marelli aanzitten. Dat zou strategisch een belangrijke aankoop zijn. Want dan hebben ze voor de inkoop van componenten (brandstofpompen is een enorm knelpunt met Bosch als bijna monopolist!) een veel betere positie ten opzichte van de concurrenten.

      Als ze daar duitse engineering naar binnen schuiven met de bijbehorende kwaliteitsstandaard, dan zijn ze leuk bezig.

      Alfa kunnen ze straks ook nog kopen
    1. Leon's Avatar
      Leon -
      Alle verlichting van Audi is magneti Marelli. Regelapparaten Siemens, Bosch, continental.
    1. Hondema's Avatar
      Hondema -
      Een nieuwe A3 met de mooie neus van Audi en de achterkant van de Guilietta zou voor mij de perfecte auto zijn. Nu vind ik de nieuwe A3 een droevige achterkant hebben met deze vorm van de achterlichten, hij is net niet zo lelijk als de achterkant van de A1 en Q3
    1. Gtjuh31's Avatar
      Gtjuh31 -
      Kwa looks kan Audi nog wat leren van Alfa maar daar is dan ook alles mee gezegd
    1. Parvizio's Avatar
      Parvizio -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fokkert Bekijk Berichten
      dan wordt het een A4 met een JTD motor ipv een TDI.
      Volgens mij zijn TDI motoren heel wat sterker / betrouwbaarder dan JTD dingen
    1. tom's Avatar
      tom -
      Niks mis met de JTD, prima blokken.

      MM is een prima aankoop, Alfa weet ik niet zo. Ik ben een beetje bang dat we straks nog een merk met dezelfde platforms en motoren hebben, en dat zo'n sterk merk om zeep wordt geholpen à la Saab door GM en binnenkort Lancia door de trieste Chrysler-klonen.
      Skoda had niet zo'n geweldige reputatie en Seat telde nauwelijks mee buiten Spanje, die zijn er alleen op vooruit gegaan. Een Alfa met Fiat-roots gaat wat beter dan op VW-basis...
    1. Bastet's Avatar
      Bastet -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Panoman Bekijk Berichten
      Mijn gok is dat ze inderdaad achter Magneti Marelli aanzitten. Dat zou strategisch een belangrijke aankoop zijn. Want dan hebben ze voor de inkoop van componenten (brandstofpompen is een enorm knelpunt met Bosch als bijna monopolist!) een veel betere positie ten opzichte van de concurrenten.
      Mooi, kunnen we nog verder afknijpen op componenten. Zal de kwaliteitsbeleving die ze de laatste 5 jaar gekweekt hebben flink opschroeven .
    1. Panoman's Avatar
      Panoman -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gtjuh31 Bekijk Berichten
      Kwa looks kan Audi nog wat leren van Alfa maar daar is dan ook alles mee gezegd
      Ahem,
      Walter Da Silva tekende Alfa's voordat hij naar Audi kwam.....


      Sent from my iPad using Tapatalk
  • Advertentie

  • Audiforum.nl op Facebook

  • Audiforum Statistieken

    Aantal leden: 134,391
    Totaal onderwerpen: 113,416
    Totaal aantal berichten: 1,906,392
    Momenteel Online: 513
  • Foto albums

    -imag1812.jpg
    IMAG1812 door S4Line
    -img_5404.jpg
    IMG 5404 door Reivilo
    Meer afbeeldingen...
  • Advertentie