Pagina 11 van 11 EersteEerste ... 7891011
Resultaten 201 tot 204 van de 204

Onderwerp: Het Audiforum Hardloop topic

  1. #201
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Na twee jaar gedwongen uitstel was het zaterdag 19 maart toch eindelijk zover; de Reeuwijkse Plassenloop vond plaats. Dit loopevenement nabij Gouda vindt al meer dan 65 jaar plaats en trekt zodoende uit de wijde omgeving dan ook veel wedstrijd- alsmede prestatielopers. Ook ik wilde dit keer zeker weer van de partij zijn.

    Het lopen over de smalle weggetjes rondom de plassen en langs de houtkades heeft zo zijn eigen aantrekkingskracht. En in de zomer biedt het dan ook veel strand-, vaar-, duik- en surfplezier. Het is bovendien een dusdanige fraaie locatie, dat het voor een groot deel aangewezen is als Natura 2000 gebied.

    De organisatie blijkt na 2 jaar van afwezigheid nog steeds alles prima ‘im Grif’ te hebben. Verkeersregelaars leiden auto's snel naar de beschikbare parkeerplaatsen en bordjes wijzen de lopers de weg naar de tent waar het startnummer af te halen valt.
    Dit keer kon de -anders gebruikelijke- omkleedtent op het wedstrijdterrein (nog) niet opgezet worden, maar dat zal zeker volgend jaar zeker weer het geval zijn. Er heerst een gezellige drukte op het terrein en ook de sponsoren laten zich met de nodige muziek niet onbetuigd.

    Er zijn verschillende afstanden variërend van 1.100 meter tot 15 kilometer. Ik heb me -last minute- om laten zetten van de 15 naar de 10km afstand. Dit vanwege verplichtingen later die middag waar ik anders mee in tijdnood mee zou komen. Een ruime 200 personen voor deze afstand staan -al dan niet gespannen- te popelen aan de start. Een ieder heeft er duidelijk zin in nu het weer kan en mag. Nog even houden we ruimte vrij voor de laatste 5km lopers. Onder luid applaus van ons leggen zij hun laatste tiental meters richting de finish af. Ze zijn opgelucht en blij dat het erop zit.

    Het startschot valt klokslag 13:00 uur en de voorste lopers spurten weg gevolgd door de ‘massa’ die ook in beweging komt op de Reeuwijkse Houtwal. Het gaat redelijk geordend. Mede omdat er weer gebruik gemaakt is van chips in het startnummer voor een zuivere tijdregistratie. Ik vind dat wel prettig. Jammer is alleen dat de reguliere, destijds massaal verkochte, ChampionChip steeds minder gebruikt wordt. Is ergens wel te begrijpen, want het koppelen van individuele eigen chipnummers aan elk startnummer apart vergt best wel veel (vrijwilligers)werk.

    De eerste drie kilometer is het veel zigzaggen over niet al te brede fietspaden tussen de nodige begroeiing door. Het loopt wel beschut, maar de groep moet zich duidelijk nog verdelen; her en der loopt ‘tante Greet’ met vriendin ‘Beppie’ nog lekker breed uit in de weg, wordt Marietje per ongeluk op de hiel getrapt enz. Ook ik blijk net iets te vlot weer naar de kant te zijn gegaan na het inhalen van een dame. Ik moest opletten, want ik sneed haar af, riep ze nog. Had dat echter niet in de gaten en het was absoluut ook niet mijn bedoeling.

    Na 3 km bosschages is er vrij zicht op de plassen. Ze liggen er uitgestrekt bij en de wind heeft storend vrij spel. ’t Is best buffelen zo tegen de wind in. Maar gelukkig kan ik aanhaken bij een groep van 4-5 lopers. Opmerkelijk genoeg is het een dame die al het (ondankbare) kopwerk doet met in haar kielzog vrijwel alleen maar schuilende heren. Met een redelijk soepele en krachtige pas weet ze het tempo tamelijk mooi vlak te houden. Naast ons vliegt een koppel wilde ganzen op. Waarschijnlijk geschrokken ‘trakteren’ ze ons vervolgens op de nodige uitwerpselen. Een klodder op mijn been en rug vallen mij ten deel. Nou ja, gewoon doorlopen toch?

    Vlak voor het 5km punt buigt het parcours af en krijgen we de wind redelijk in de rug. Zonder een ogenschijnlijk spoortje van vermoeidheid gooit de dame het tempo iets omhoog. Een enkele keer pakt één van heren het kopwerk nog over, maar veelal na 4 a 500m laat die zich alweer terugzakken.
    Een paar honderd meter voor me zie ik plots één van mijn clubgenoten lopen. Ik herken hem aan zijn outfit. Het hem ontwaren geeft energie en ik bijt me vast aan de dame. Langzaam, heel langzaam lopen we op hem in. Maar ondertussen zit mijn hartslag daarbij in een zone waar ik hem nu nog niet wil hebben. Ik moet ‘lossen’, maar ga slechts een fractie terug in tempo. De dame loopt op me uit, maar … langzaam, heel langzaam blijk ik toch nog steeds iets in te lopen op mijn clubgenoot.

    Na 2,5km ben ik praktisch achter hem en kan/laat ik het tempo een nog heel klein beetje zakken om enigszins te herstellen. De benen zijn zwaar en het beste is er praktisch van af. Net voorbij het 9 km punt denk ik: het moet maar gebeuren, erop en erover. We begroeten elkaar, hij probeert nog aan te pikken, maar ik heb nog net iets meer over voor de laatste 5-600 meter dan hij en loop weg. Met de finish in zicht spreek ik mijn laatste reserves aan en zet de eindspurt in.
    Hangend over een dranghek achter de finish probeer ik weer op adem te komen. Mijn clubmaatje tikt me op mijn schouder en feliciteert me; ik bleek een gat van ruim 11 seconden geslagen te hebben op het laatste stukje. Onverwachts veel, gaaf!

    Het finish vak uitlopend krijgen we naar keuze een flesje water of sportdrank aangeboden, een medaille omgehangen en een functioneel loopshirt -in de gewenste maat- aangereikt. En dat alles bij een inschrijfgeld van € 8,00 Kijk, dat zijn nog eens gewoon nette tarieven, niet waar? Het kan dus wel. Dat zowel de medaille als shirt het jaartal 2020 vermeldt, dat drukt de pret niet. De organisatie kon er destijds ook niets aan doen dat het evenement een kleine 3 weken voor datum gecanceld vanwege corona.

    Reewijk 10km.jpg
    Laatst gewijzigd door robasto; 20-03-22 om 23:24.
    The desire to know is natural to all good people.

  2. #202
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.082
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Mooi verslag weer @robasto !

    Zelf een minder begaafd loper (en schrijver!) zijnde, lees ik altijd met plezier jouw stukjes/stukken. Vaak geef ik dan wel een duimpie, dit keer wilde ik écht reageren om mijn waardering uit te drukken.

    Blijf lopen, blijf schrijven!

  3. #203
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Er moest 2 jaar op gewacht worden, maar op 2 april kon de 4e editie van het Rondje Zegveld eindelijk doorgaan. Het dorpsloopje kende met circa 300 ingeschrevenen over de verschillende afstanden, weer een groter aantal deelnemers dan de voorgaande keren. Niet alleen met mensen uit het dorp zelf en atleten die speciaal voor het evenement terug naar hun geboortedorp gekomen waren, maar zelfs hardlopers uit o.a. Den Haag, Bleskesgraaf, Amsterdam en nota bene Leeuwarden. Je zou kunnen stellen, dat het Rondje inmiddels op de kaart staat.

    De weersomstandigheden zijn goed. Een lekker zonnetje, 5-6oC, alleen wel een redelijk stevige NNO-wind. De sfeer zit er goed in voor de 5 of 10km ronde door de voormalige buurtschappen Lagebroek en Hogebroek, gelegen in prachtige polder van het Groene Hart. Ook organisatorisch heeft men het dik voor elkaar. In het dorpshuis is na-inschrijving nog mogelijk, zijn alle kleedkamers open en kan er zelfs gedoucht worden na afloop.
    Om klokslag 14:00u valt -pal voor de deur van de sponsor Coop- het startschot en het gemêleerde deelnemersveld zet zich in beweging. In het midden gestart ‘hobbel’ ik gezellig mee. Heb geen ambities voor vandaag. Maar na 4-500m -bij het passeren van het ooievaarsbuitenstation- wordt het parcours beduidend smaller weet ik. Voor dat moment wil ik echter wel een plekje hebben waar ik vrij kan lopen en me niet steeds moet inhouden of uitwijken voor de gezellig voor mij uit keuvelende ‘ome Tienus en tante Greet’. Dat lukt met enige moeite.

    Ergens rond de 1km loop ik met de gewenste ruimte. Ik kijk vooruit naar het parcours dat verderop naar rechts afbuigt. In de verte ontwaar ik het gele hesje van de voorfietser. Daar zal dus ook de koploper zijn. Tering, wat moet die hard lopen zeg; het gat moet zeker iets van 6-700m zijn! Afijn, met een groepje van 5 man gaan we er gewoon achteraan. Maar al snel vind ik dat men net iets onder mijn tempo loopt en ga er dus vandoor.

    Bij 2,5km weer een haakse bocht en dan zou het ‘volle bak tegen’ worden. Dus tandje erbij om het gaatje dicht te lopen naar een duo dat voor me loopt. Met zijn drieën werd het na de bocht 1,5km serieus buffelen. Het tempo zakte flink in, maar versnellen zit er niet in. Aan het einde weer 90 graden rechtsaf. Met de wind in de rug lekker een kleine kilometer herstellen en het tempo weer iets opkrikken. ‘k Haalde daarbij de mij bekende Jan-Willem (midden 30) in. ‘k Had gezien hoe hij het parcours liep en dat kon m.i. wel iets efficiënter. JW volgde mijn advies om aan te pikken en zo gingen we met ons tweeën verder. Hij vond het lekker zo achter een ‘haas’ aan te lopen.

    Opnieuw afslaan en wederom 1,5km volle bak tegen. Het kostte me best de nodige kracht. Temeer daar het steeds overnemen van kopwerk door Jan-Willem niet echt ging; zijn verval was telkens té groot. Even zelf doorbijten dan maar. Nabij de 7km volgde gelukkig weer wind in de rug. Toch moest JW daar noodgedwongen afhaken; hij had teveel moeten geven om bij me te blijven, Afijn die laatste 2,5km zou hij ook zonder mij prima moeten kunnen volbrengen.

    Vanaf dat moment loop ik helemaal alleen zonder ook direct zicht op iemand voor me. Mijn hartslag was met 160-162 inmiddels opgelopen tot in het rood. Onbewust waren blijkbaar de “geen ambities” van bij de start verdwenen bij het verstrijken van de kilometers. De hoek om en nog 1km tot aan de finish zie ik op de weg staan. Naar mate de streep genaderd wordt zwelt het geluid van muziek aan. Er staat ook meer en meer enthousiast publiek langs het parcours. Onder al die toekijkende ogen ga ik onbewust niet alleen technisch netter, maar ook -toch nog wat- sneller lopen. Dankzij de chip in het startnummer roept de speaker mijn naam om bij het passeren van de streep. Prachtig. Daarachter hang ik vervolgens uit te hijgen over de dranghekken. Eenmaal weer een beetje op adem krijg ik grote glimmende medaille omgehangen, een appel aangereikt, flesje water en later ook nog een flesje sportdrank. En dat allemaal voor slechts € 9,00. Dat steekt toch wel schril af tot wat trails zoal berekenen (en daarvoor bieden).

    Even later komt Jan-Willem ook binnen Een hoofd als vuur, maar met een grijns van oor tot oor. Hij is helemaal kapot en moet eerst op adem komen. Daarna komt hij naar me toe. Hij is super trots. Hij heeft bijna 2 volle minuten sneller gelopen dan wat hij vooraf ingeschat had. Bovendien had hij maar iets meer dan 30” op mij toe moeten geven op het laatste stukje. Na in het zonnetje nog wat gezellig napraten met andere lopers (lekker klagen over de wind) volgt de prijsuitreiking. De Amsterdamse winnaar van de 10km had het parcours afgeraffeld in slechts 32:53 minuten. Respect hoor. Mijn inschatting in het begin dat er hard werd gelopen was daarmee bevestigd.
    rondje2.jpg
    The desire to know is natural to all good people.

  4. #204
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Op één van mijn gebruikelijke lokale hardloop rondjes zag ik zaterdagmorgen vroeg een vreemd bord staan bij een parkeerterreintje: opwachtpunt?!? Eronder een klein logo van McDonalds. Raar vond ik het. De dichtstbijzijnde vestiging is iets van 15km verderop. 'k Besteedde er verder geen aandacht aan.
    Het zal tegen middernacht zijn geweest toen ik nog wat uit mijn auto ging pakken. Op straat kwam een hardloper voorbij met twee begeleidende fieters. Huh? k Bleef ze even nakijken en plots kwam er opnieuw eenzelfde span. k Riep naar het groepje wat ze aan t doen waren. Een fietser stopte en kwam terug. Snel vertelde ze, dat ze bezig waren met de HomeRun. Een sponsorloop van t Ronald McDonald Kinderfonds. Vanuit Rotterdam trachten ca 50 teams 240km af te leggen binnen 24 uur (R'dam/Zeist/Alphen/ Den Haag/R'dam). Finish is bij de SS Rotterdam.
    Enthousiast als ik ben, ben ik een stukje met hen mee gegaan. Was wel handig voor hen. Want in het pikke donker was het zo af en toe wel flink zoeken voor ze; zeker als ze bepaalde landweggetjes moesten vinden terwijl het redelijk regende.
    Afijn, tegen 01:30u afscheid genomen, succes verder gewenst en naar huis gegaan. Vanmorgen t bewuste team (team 41) via de live tracker nog een poosje gevolgd. Ja, dan kriebelt het toch wel bij me. Jammer dat er maar weinig animo in mijn omgeving is om aan zoiets mee te doen.
    https://home-run.nl/


    Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk
    The desire to know is natural to all good people.

Pagina 11 van 11 EersteEerste ... 7891011

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •