Pagina 10 van 11 EersteEerste ... 67891011 LaatsteLaatste
Resultaten 181 tot 200 van de 204

Onderwerp: Het Audiforum Hardloop topic

  1. #181
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Inderdaad @Bob, dat niet-registreren daar baal ik wel van. Helemaal bij virtuele evenementen omdat er natuurlijk geen klok staat bij de finish waar je dan alsnog je eindtijd vanaf kunt lezen in voorkomende gevallen.
    Maar een app gebruiken betekent met een mobieltje moeten hollen. Iets in mijn handen houden tijdens het rennen ervaar ik als een ware crime. Dus nee, dat ga ik niet doen

    Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk
    The desire to know is natural to all good people.

  2. #182
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Het was allemaal wat langer geleden, maar ondertussen worden voorzichtig de nodige 'echte' loopjes weer georganiseerd. Een poosje terug (31/7) was ik nog in Lage Vuursche voor een trail, maar zaterdagmiddag 4/9 was ik afgereisd naar Bunnik voor mijn allereerste wegwedstrijd sinds tijden: Bunniks Mooiste.

    Het gekke wil dat ik daar eigenlijk nog nimmer geweest was en dat terwijl enerzijds het praktisch in mijn achtertuin is en anderzijds er zelfs een krater op mars naar vernoemd is . Maar afijn, de A12 afgezakt en vlakbij Brothers de snelweg af op zoek naar de Tolhuislaan om te parkeren. Vandaar zou het slechts een paar minuten wandelen zijn naar het Dorpsplein voor de start. En dat klopte.

    Op het plein heerste haast de ouderwetse gezellige drukte als van voor corona. Er was een ijsboer, een wafelbakker, masseurs enz. Als loper moest je echter wel eerst je covid app plus ID laten zien en pas als dat oké was kreeg je toegang tot het 'afgezette' plein om je startnummer op te halen. Dat ging allemaal keurig gedisciplineerd en soepeltjes. Het omkleden kon in een 2x2m tent; bewust klein opdat de mensen er snel weer uitgingen.

    Buitengekomen werd ik binnen een paar tellen al aangeschoten door verschillende oude bekenden. Echt gezellig om die medelopers na zo lange tijd weer te zien en te spreken. Ondertussen tikte de klok richting 18:00u, het tijdstip waarop de 12km van start zou gaan. De gezonde wedstrijdspanning kwam na bijna 1,5jr weer naar boven. Goh, wat heb ik dat gemist!
    Hoewel het met ca. 20-21 graden niet echt loopweer was, viel het per saldo mee. Als heel snel werd het karakteristiek centrum verlaten en kruiste het de Kromme Rijn. Het riviertje dat vroeger de noordgrens was van het Romeinse rijk, waar nu echter mensen lekker in aan het zwemmen waren. Met het passeren van enkele fraaie landgoederen en het fort ging het allemaal lekker verder onder het verkoelende bladerdak van alle bomen die Rhijnauwen rijk is. Onderweg steeds weer groepjes enthousiast publiek die je (veelal met een biertje in de hand) stonden toe te juichen. Heerlijk.

    Met een fikse smile op het gezicht ging het parcours over in een onverhard gedeelte, maar dat was minder dan een kilometer en prima te doen. Voordat ik het wist was ik alweer aan het laatste stukje gekomen van de eerste ronde; langs de provinciale weg niet al te fraai, maar daarna weer de lommerrijke buurten van Bunnik in. Het werd nu echter toch wel tijd om wat serieuzer te gaan hardlopen. 'k Schroefde mijn tempo langzaam steeds een beetje op, hield daarbij mijn hartslag nauwlettend in de gaten en was bedacht op mogelijke 1e signaleren van een toch weer protesterende hamstring.

    Het ging lekker. Langzaam rolde ik van achter komend de één na de ander rustigjes op. Neen, echt speren zat er (nog) niet in. Daar ben ik té lang en té serieus geblesseerd voor geweest. Maar met een tempootje van inmiddels 4:50 a 4:45 p/km schuif je toch aardig door naar voren. Terwijl ik gestaagd bezig was met mijn 'opmars' naderde ik een man van midden/eind 20. Naast hem gekomen en voorzichtig er overheen gaande ging hij plots vaart maken. Daarbij liep hij vlotjes 10-15m bij me weg. Daarna zakte hij weer in zodat ik alweer ras in zijn nek aan het 'hijgen' was. Du moment dat ik echter weer naast hem kwam spurtte hij opnieuw weg. Dit herhaalde zich zeker een keer op 5 a 6. 'k Weet niet waar hij mee bezig was, maar zoiets kost bakken energie. Op minder dan 1,5km van de finish ging danook blijkbaar het lichtje bij hem uit: hij moest wandelen.

    Bij het naderen van de laatste paar straten voor de finish werd de feest muziek al luider en luider. het pept je op en onbewust pers je er toch nog een volgende versnelling uit op weg naar de meet. Met een enorm gelukzalig gevoel passeerde ik de streep en hoorde daarbij de speaker zelfs mijn naam afkondigen. Achter de finish moest ik eerst even uithijgen alvorens een keuze te maken uit de 3 verschillende smaakjes sportdrank en een lekker appeltje.

    Mijn eindtijd? Och, eigenlijk doet er niet echt toe. Na alle blessures van het afgelopen jaar is daar zondermeer een permanente trendbreuk in ontstaan. Nu was het op een paar seconden na gemiddeld 5min p/km. Daar zal waarschijnlijk/hopelijk nog wel een kleine 5 a 10" van afgaan, maar dan heb ik het ook wel gehad denk. Waar het om gaat is dat ik tevreden was. Met een kloeke medaille om de nek wandelde ik voldaan naar mijn auto terug. Van de ruim 700 deelnemers zat ik bij de eerste 100 bleek later.
    Laatst gewijzigd door robasto; 06-09-21 om 19:56.
    The desire to know is natural to all good people.

  3. #183

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Moet eerlijk bekennen dat er bij mij behoorlijk de klad in zat qua hardlopen.
    Ik had geen wedstrijden om naar toe te werken, erg druk geweest met huis en werk, dus het schoot er allemaal een beetje bij in.

    Niet zoals ik het wil, want ondanks dat ik nooit een top hardloper geweest ben (mijn lengte en bijbehorend gewicht werken nogal tegen me in dat opzicht) heb ik het altijd wel erg leuk gevonden en werd ik er erg fit door. Met name dat laatste is waar het nu aan ontbreekt.

    Nu mijn vriendin ook weer volop aan het lopen is, begon het bij mij ook wel weer te kriebelen.
    Dus eens nagedacht wat een goede aanpak zou zijn. Tot voor kort was het zo af en toe (soms 2x per week, dan zomaar weer 3 weken niet) een stuk hardlopen. Altijd wel iets tussen de 5 en 10km. Maar geen echt goed schema.

    Heb dus nu wat opgesteld voor mezelf, wat in het verleden ook altijd goed gewerkt heeft. Afwisselend korte en lange loopjes. Waarbij de korte loopjes dan meer op snelheid gaan (voor mij betekent dat zoals ik het nu kan inschatten; Onder de 5.30min/km blijven), en de lange meer in het karakter van duurloopjes, dan maakt de snelheid me niet zoveel uit, als ik het maar volhoud.

    Zodoende een lekker schema opgesteld, waar ik me streng aan probeer te houden. Elke 3e dag is hardlopen (die 2 dagen rust tussendoor werkt voor mij erg goed), en dan dus afwisselend hardlopen en duurlopen.

    Gisteren gestart met de eerste sessie hardlopen, en eerlijk is eerlijk, dat ging best snel (voor mijn doen)

    710.png
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  4. #184
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Goed bezig @Bob. Herken hetgeen je schrijft helemaal. Het grootste probleem is inderdaad het opnieuw opstarten na een langere onderbreking. En wanneer daar niet direct min of meer een doel aan is gekoppeld, is dat vaak gedoemd tot mislukken. Dus goed bezig!

    Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk
    The desire to know is natural to all good people.

  5. #185
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Weer een mooi verhaal @robasto van herkenbare belevenissen! Had ik even een maandje niet opgemerkt maar lees het graag. Zelf ben ik niet zo'n wedstrijdloper meer die overal in mooie gebieden alles opzoekt. Dan ga ik wel weer alleen ergens de bossen in. Buiten de blessureperiodes zijn het de laatste jaren in de voorbereiding naar een marathon hooguit een 10K en halve geworden. Daarnaast soms een 10K in een training met 3K warming up en 4K cooling down als surrogaat voor een lange duurloop. Goede trainingsprikkel! Het hoeft echter niet hard blijkbaar. Moderne training voor de marathon is nu vooral véél maar langzaam lopen. Zo langzaam dat het bijna storend is en je ego doet knakken. Lopen in zone 1 wordt dan gepropageerd. In zone 1 moet mijn hartslag onder de 136 blijven en dat vraagt discipline. Voor je het weet ga je weer.. Voor beginners al helemaal niet te doen maar het zou de vetverbranding ook stimuleren. Ik moet toegeven; het werkt wel. Het mag natuurlijk duidelijk zijn dat dat heel goed is vol te houden. Bovendien kun je nog makkelijk praten met medelopers. Ideaal om met een dame mee te lopen want die zijn vaak iets langzamer. Dus @Bob , fijn dat je partner ook loopt! Dat mis ik hier thuis wel. Die jogt hier op 7'00/km en dat is weer wat extreem.

    Loop ze!
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.


  6. #186
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    In het werken aan het terugkomen van de afgelopen periode met de nodige blessures, heb ik ook een paar langere en/of zwaardere loopjes ingepland. De Devil’s Trail Utrechtse Heuvelrug van 26 september was daar één van met hun Moenen trail over 26km.

    Hoewel het animo bij andere lopers van mijn vereniging om mee te gaan naar een evenement veelal bijzonder laag dan vrijwel gelijk aan nul is, waren er dit keer plots toch 3 die hier wel voor te porren bleken te zijn. Het zou namelijk ergens wel mooi passen in hun schema in de aanloop naar de marathon van Amsterdam en/of Rotterdam. En dat terwijl ze weliswaar nog nimmer deel hadden genomen aan een trail en eigenlijk niet goed wisten hoe zoiets in zijn werk gaat.

    Rond 11:00u stonden we met ons vieren op het recreatieterrein het Doornse Gat klaar voor de start. De sfeer bij een trail is altijd wezenlijk anders dan bij een wegwedstrijd merkten ze op; ontspannen en gemoedelijk. Voor ons lachte de fikse zandduin van het Gat ons al toe. Na het startschot moet direct die puist van rul zand op gehold worden om boven aangekomen over bospaden voorlopig nog een paar kilometer licht door te blijven klimmen had ik gelezen.

    Onder de luide klanken Van Halens’ nummer “Running’with the devil” viel het startschot en kwam de groep in beweging. Terwijl de eerste lopers als jonge hinden in één ruk naar boven dartelden, had het merendeel daar toch beduidend meer moeite mee en werd het halverwege wandelen.

    Niet wetende of ik in staat zou zijn deze -voor mij opnieuw weer langere- afstand in alle redelijkheid zou kunnen volbrengen had ik vooraf al besloten om “slim” te gaan lopen. Kortom, zuinig met de energie omspringen. Halverwege deze 1e klim toch ook maar even wandelen. Temeer omdat de speaker bij de start zojuist gemeld had, dat het parcours enerzijds ook stukken in het 2e gedeelte bevat met het meest rulle zand wat er te vinden was en anderzijds dat het met 27,5km iets langer geworden was.

    Lopende door het bos ging het ruim 3km lang in meer en mindere mate uiteindelijk een doorsnee kerktoren omhoog. Een ervaring die zich vervolgens bij kilometerpunt 7 nog een keer herhaalde tot aan de 15km. Hoewel mijn clubgenoten allang uit het zicht verdwenen waren moest ik vaststellen, dat het lopen eigenlijk best aardig ging. Niet overdreven rap, maar wel gestaagd. Lekker af en toe een stukje aanklampen bij een passerend groepje, dan weer heerlijk solo dieselen op mijn eigen tempo. Verrassend vond ik wel, dat best wel velen de diverse langere klimmetjes in één keer door stampend naar boven konden realiseren. Ik daarentegen moest geregeld wandelen. Het stoorde me niet, maar gaf me wel de bevestiging dat het nodige werk nog verricht moet worden; zeker v.w.b. krachttraining.

    Fijn was het om ook weer stukjes over het asfalt te lopen. Daarbij passerende bekendje stukjes van loopjes van weleer, waaronder die van de Uiltentorenloop van Leersum. Maar dat was niet van lange duur. Even later ging het namelijk weer het bos in en diende zich de eerste zanderige ruiterpaden al aan. Vanwege het noodgedwongen daar doorheen malen en ploegen zakte het tempo fors weg. Vreemd was het dan ook dat met grote regelmaat de nodige lopers voorbij kwamen. Even later werd het me duidelijk; het waren de lopers van de 16km afstand. Zij hadden zich bij ons parcours gevoegd.

    Zwaar, heel zwaar waren de grotere zandvlakten die overgestoken moesten worden. De inmiddels flink opgelopen temperatuur deed daar ook nog een duit bij in het zakje. Wat een beetje hielp was het af en toe geroep van “hé Woerden” door een mede atleet. Het bleken mensen te zijn die uit mijn regio kwamen en de shirtkleuren van de atletiek vereniging herkenden. Zoiets pept je dan toch weer even op. Ik zat er namelijk ondertussen al redelijk doorheen. 21,5km en nog maar een paar kilometer te gaan. Eerst echter nog 3km vals plat en dan eigenlijk alleen maar afdalen naar de finish. Gelukkig.

    In de verte viel het geluid van de finish te horen. Zoiets geeft altijd weer energie. Dus even nog volhouden. Links om, rechts om, een stukje rechtdoor en dan eindelijk rechtsaf over de 1e zandduin omlaag naar de finish. Daarbij was het goed opletten niet ten val te komen omdat de beentjes behoorlijk vol zitten. Het ging goed en passeerde moe de finishlijn. De 27,5km zitten er gelukkig op.

    Mijn eerder al binnengekomen clubgenoten feliciteren me en vragen hoe het gegaan is. Na het hen verteld te hebben vraag ik aansluitend belangstellend naar hun ervaringen; ’t was immers hun eerste trail. Twee waren enthousiast over de vorm van het evenement, maar gaven wel aan dat het pittiger was dan vooraf gedacht. Nummer drie daarentegen was erg enthousiast; hij was namelijk 1e overall geworden. Heel fraai en van harte gegund. Dat ik bijna 1 uur later binnen was, laat ik maar even voor wat het is. Hij is immers niet alleen de helft van mijn leeftijd, maar minimaal 1 zak cement lichter. We eten nog wat en drinken het verstrekte lokale biertje met smaak op in het zonnetje. Daarna tijd om weer huiswaarts te keren van dit mooie parcours dat ik ergens toch wel een beetje onderschat had.
    Laatst gewijzigd door robasto; 09-10-21 om 17:25.
    The desire to know is natural to all good people.

  7. #187
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Als hardloper en liefhebber van ook een mooi glas wijn was anderhalf jaar geleden mijn oog gevallen op de eerste Limburg Wijnmarathon. Na het 2019 realiseren van een lokale Routes des Vins kwam er ook een loopevenement. Eentje over de verschillende afstanden over onverharde paden langs en door de wijngaarden heen. En waarbij de lopers Limburgse wijn aangeboden krijgen bij de drinkposten. Het besluit tot deelname was snel genomen.

    Vanwege corona duurde het tot het weekend van 2 en 3 oktober voordat het plaats kon vinden. Maar robasto was er bij in het 400 zielen tellende Wahlwiller. Verzamelen was in Wittem en een touringcar aldaar bracht de lopers naar evenemententerrein bij de start op de hellingen van de Kruisberg. Op zondag werd de hele marathon gehouden. De 10 alsmede 21km daarentegen kon behalve op zondag ook op zaterdag volbracht worden. Ik had me aangemeld voor de halve marathon van zondag en kon zo mooi alvast op zaterdag het parcours een beetje verkennen. Smal, korte steile klimmetjes en door wijngaarden en weilanden; dat beloofde wat.

    Zondag, het had veel geregend ’s nachts en de voorspellingen zagen er in tegenstelling tot zaterdag maar sombertjes uit voor die dag. Toch was de stemming opgewekt en vrolijk onder de circa 280 deelnemers. Bij de start riep de speaker op tot het genieteen van de omgeving, herhaalde nog even de “gedragsegels” t.a.v. afval en moedigde de lopers aan toch vooral ook iets van de onderweg aangeboden heerlijke wijnen te proberen. Daarna liet hij -onder toeziend oog van de wijnkoningin- het startschot vallen.

    Vertrokken op één van de terassen van de Zinselbeek ging het na een paar honderd meter gestaag omhoog. Eerst over een circa 3m breed onverhard weggetje, maar daarna over een voetpad van 1 tegel breed langs en tussen akkers. Het was enigszins baggerig, maar niemand die daar om maalde. De sfeer was goed en 2km liepen we ter hoogte van Eys langs het bekende miljoenenlijntje om vervolgens het Eyserbos in te duiken. Daar begon de ellende.

    In het bos waren de wederom tamelijk smalle paadjes allemaal flink nat geworden en her en der verworden tot modderpoelen waar je niet anders kon dan er gewoon doorheen te banjeren. Vanaf dat moment liep vrijwel een ieder met enigszins natte voeten verder. Op 6,5km werd post Moorenheide bereikt. Een groepje van ca 30 man zat behoorlijk te steunen en kreunen over de achterliggende klimmetjes en tikte ondertussen een (volgend?) glaasje wit van Landgoed Overst weg. Gelet op de verrichte en nog te verrichten inspanningen liet ik de wijn voor wat hij was en nam enkele partjes sinaasappel en een stuk banaan om daarna mijn weg te vervolgen in de hele lichte regenval.

    Ter hoogte van (ik meen) Elkenrade werd de verharde weg weer verlaten en ging het verder over een paadje langs akkers en bosschages. Het naar de zijkant aflopende paadje was spek en spek glad. Bij iedere stap gleed je weg of moest je uitkijken om niet onderuit te gaan. En daar waar het omhoog ging had je haast hulp nodig om naar boven te komen; zo glad was het. En zo ging het kilometers door. Ondertussen liep ik in een groepje van 4-5 lopers. Opmerkelijk was het verschil in kleding keuze. Vanwege de lage (ochtend) temperatuur van ca 10-12 graden en de verwachte regen, liep ik weliswaar in korte broek, maar toch met een windbrekertje over mijn loopshirt. Een vrouw (eind 20, 1.65m groot, maatje 34) in een vlinderbroek/singlet en een 35 jarige man in lange tight/loopshirt/sweater en muts op. We waren redelijk aan elkaar gewaagd en liep als groepje een mooi tempo.

    Onderaan aangekomen bij de Kruisberg lag het evenementen terrein nog maar een paar honderd meter verwijderd. Maar om bij de finish te komen moest er nog een laatste klim gedaan worden via het Wiengetske; het wijnweggetje om bij de drie wijngaarden van Wahlwiller uit te komen. Welnu, hoewel getracht was de pijp leeg en werd het omhoog wandelen onder aanmoedigende opmerkingen van het publiek. Wellicht mede daardoor kon ik alsnog het laatste stukje hardlopend richting de finish afleggen. Een kloeke medaille en een flink glas St. Martinus wijn wachtte op me. Ik genoot daar nu van en was achteraf blij de eerder aangeboden wijnen overgeslagen te hebben. Als ik onderweg die allemaal wel genomen zou hebben, zou dat bij elkaar ruim een halve liter zijn geweest. Ik denk niet, dat ik dan als 37e overall gefinisht zou zijn.
    Laatst gewijzigd door robasto; 09-10-21 om 22:03.
    The desire to know is natural to all good people.

  8. Ad
  9. #188
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Prachtig verhaal alweer van een zeer aantrekkelijke loop. Het klinkt een beetje als het wat langer staande concept van de Landgoed Twente Marathon waar ook het lopen en genieten wordt gepropageerd. Dank voor het idee. Misschien een mooie combi met familiebezoek in het zuiden.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  10. #189
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Golfer Bekijk Berichten
    ... klinkt een beetje als het wat langer staande concept van de Landgoed Twente Marathon waar ook het lopen en genieten wordt gepropageerd. ...
    Ja, nee, een beetje. Daar krijg je idd ook bij elke post iets lekkers. Variërend van krentenwegge tot chocolade en van een stoofpotje tot wijn. Zoals je merkt, ook daar heb ik al eens aan de start gestaan; toen voor de duo marathon. Compleet met het heerlijke hottub avontuur als afsluiting, terwijl het in Limburg alleen wijn voor (wijn tijdens) en wijn na is, wat natuurlijk ook niet verkeerd is.

    20191012_081812-kopie.jpg20191012_103248.jpg20191012_113630.jpg20191012_132328.jpg20191012_143739.jpg
    Laatst gewijzigd door robasto; 11-10-21 om 08:35. Reden: Pics added
    The desire to know is natural to all good people.

  11. #190

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Weer genoten van je verslagen en foto's @robasto ! Nog steeds respect voor de afstanden die jij aflegt!

    Een loopje met onderweg wijn ... nee, da's niks voor mij. Behoudens het feit dat ik geen wijndrinker ben, lijken alcohol en hardlopen mij een zeer slechte combi. Als ik nog op pad moet, zal ik ook nooit een druppel drinken. Niet eens om de veiligheid, maar meer om het feit dat dat in mijn ogen niet samen gaat, sport en drank. Maar ik heb ooit fanatiekelingen gezien die een bokbierroute al hardlopend voltooiden, diep respect. Ik deed zoiets op de fiets en de laatste loodjes wegen dan toch wel écht het zwaarst (kan ik uit ruime ervaring melden)

    @Golfer; Wij lopen hier thuis ook nog niet samen hoor. M'n vriendin doet nu nog veel interval qua hardlopen (ongeveer 6:30 pace), afgewisseld met korte trimloopjes (7:00 pace op z'n snelst). Da's voor mij niks, dus ik doe mijn eigen rondjes.

    Gisteren weer op pad geweest, dit keer dus op duurloop tempo, dat ging erg goed, lekker relaxt tempo wat ik voor mn gevoel nog wel langer vol kon houden. Uiteindelijk hoop ik wel iets sneller te worden, maar da's een kwestie van netjes het schema afwerken. Ook de motivatie is er meteen weer; Normaliter had ik na een drukke dag met bezoek en daarna nog 4 kids in bed stoppen, wel op de bank geploft, maar dit keer keurig op pad gegaan voor een 5k;

    1110.png

    Zoals je ziet niet het meest efficiente rondje; Ik had dit keer niets gepland op de routeplanner (ik gebruik https://runnermaps.nl/ ), dus even een route gelopen waarvan ik dacht dat-ie wel 5k zou zijn, was dus uiteindelijk 6. Laatste 500m gewandeld.
    Laatst gewijzigd door Bob; 11-10-21 om 12:04.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  12. #191
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Dank je @Bob. Helemaal eens vwb het niet samen gaan van sport en alcohol.

    Vóór wat betreft het vooraf bepalen van gewenste te lopen afstanden. Ongetwijfeld zal afstandmeten.nl bekend zijn. Maar wellicht ben je in het bezit van een sporthorloge. Steeds meer exemplaren kennen de optie "koers". Op bijv. mijn Garmin exemplaar kan ik aangeven, dat ik een bepaalde afstand wil lopen van waar ik op dat moment (volgens gps) ben. Hij komt dan zelf met 1 of meerdere suggesties; mede gebaseerd op trajecten die andere lopers al eens eerder afgelegd hebben. Na t selecteren van de gewenste loop geeft de navigatie functie vervolgens de te volgen route aan. Ook als ik daar per ongeluk van afwijk.

    Het vorenstaande heb ik vooral als handig ervaren op vakantie bestemmingen. Masr natuurlijk kan dat ook in de 'achtertuin'.
    Zelf bezit ik een Garmin 945, maar ook minder dure exemplaren hebben die functionaliteit. 't Is slechts een overweging en anders duurt t nog even en dan is Sinterklaas weer in t land.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk
    The desire to know is natural to all good people.

  13. #192

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    @robasto: Ik wist niet dat afstandmeten.nl weer in de lucht was, dank voor de tip!

    Ik heb inderdaad een sporthorloge, maar da's maar een simpele TomTom. Doet echter prima wat ik wil, hoewel die wat ouder/slechter wordt.
    M'n vriendin heeft sindskort wel een Garmin, dus zal de tip aan haar doorgeven
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  14. #193

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Gisteren weer rondje van de planning afgevinkt, een korte op snelheid wederom:

    1310.png

    Viel me mee! Nog een héél klein beetje sneller dan de vorige keer, maar (niet op het plaatje) een stuk minder in de piek-prestatie zone!
    (29% dit keer, tegen 55% vorige keer). Ben dus waarschijnlijk ergens conditie aan het opbouwen

    En het bevalt me weer prima tot dusver!
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  15. #194
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk Berichten
    Gisteren weer rondje van de planning afgevinkt, een korte op snelheid wederom ...

    ... een héél klein beetje sneller dan de vorige keer ... dus waarschijnlijk ergens conditie aan het opbouwen

    En het bevalt me weer prima tot dusver!
    Netjes Bob. Denk je aan wel eventjes eerst rustig opwarmen? Desnoods door even een kilometertje rustig dribbelen. Zonder loop je met die versnelling anders snel het risico van een blessure. Maar dat zul je vast zelf ook wel weten. Veel plezier met je trainingen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk
    The desire to know is natural to all good people.

  16. #195

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robasto Bekijk Berichten
    Netjes Bob. Denk je aan wel eventjes eerst rustig opwarmen? Desnoods door even een kilometertje rustig dribbelen. Zonder loop je met die versnelling anders snel het risico van een blessure. Maar dat zul je vast zelf ook wel weten. Veel plezier met je trainingen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk
    Dank voor de goede zorgen ... maar eigenlijk doe ik nooit warmlopen. Ik weet het, da's niet zo best, maar ik heb er ook nog nooit blessures door gehad, dus blijkbaar kan ik er wel tegen. Enige wanneer het bij mij mis gaat, is als ik te vaak achter elkaar loop; In het begin liep ik om de dag, maar toen kreeg ik behoorlijk last van mijn enkels (opgezet en pijnlijk). Toen teruggeschroefd naar telkens 2 dagen pauze ertussen, en dat gaat nu al jaren goed.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  17. #196
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk Berichten
    ..... , maar ik heb er ook nog nooit blessures door gehad, dus blijkbaar kan ik er wel tegen..
    Hm.., dat is maar relatief. Je bent gewoon nog een jonge god kerel maar doe toch maar wel

    Ik had ook nooit ergens last van en dacht altijd bij al die geblesseerden op mijn cluppie: "Wat doen die toch dat ze..?" En ik was inmiddels 50 en moest in marathon #6 uitstappen vanwege iets in mijn heup. Half jaar later weer het lopen opgepakt en binnen enkele maanden een ontstoken peesplaat onder mijn voet. Dat duurde lang. Achteraf een dom experiment om aan een test mee te doen voor een fabrikant van aangemeten hardloopschoenen. 30 km/week moest je lopen. Dat is een makkie maar het waren in mijn ogen vlakke raceschoenen en dat werkte dus niet als je op marathontrainers loopt/liep. Daarna dit jaar in jan. mijn kuit kapot en in april weer. Blijkbaar was het spierscheurtje nog niet hersteld. Of gewoon littekenweefsel in de spier dat niet zo soepel is als de rest.. Nu doe ik mee aan een evenement om vijf weken iedere dag minimaal een mijl te lopen. Ik liep er toch vijf dus het lijkt niet veel meer maar de rust is natuurlijk weg. Gewoon eens ondervinden wat dat met je doet. Merk nu al dat ik moeite heb genoeg energie te hebben voor de intervaltrainingen. 1x de korte en 1x de langere op een dag in de week. Begin ook mijn si-gewricht te voelen. Dus rust is erg belangrijk voor je herstel..
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  18. #197
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Geen Oliebolleloop in Schoonhoven op Oudejaarsdag. Florijn Winterloop te Woudenberg eveneens afgelast. En ook al de Otterlo Trailrun voor komende zaterdag. Spijtig, maar begrijpelijk. Het hele covid-gebeuren resulteert er echter wel in, dat het ook hier rustig is. Voor wat "vulling" dan maar even een kort relaas over mijn trainingsloopje van afgelopen zaterdag.

    Een fiks aantal jaar geleden was er een aantal clubgenoten die opeens de Jungfrau marathon in Zwitserland gelopen hadden. Enthousiast geworden over hun ervaring had robasto ook zijn plannen er maar eens op gezet. Het moest ervan komen en samen met een loopvriendje stond ik zodoende inmiddels 3x aan de start in Interlaken voor 42km alleen maar omhoog hardlopen.
    Voor zoiets moet natuurlijk wél eerst op getraind worden. Daar het rond mijn habitat allemaal zo plat is als een dubbeltje, kwamen we destijds uit in de omgeving van de Utrechtse Heuvelrug. Daar hadden we eerder ervaren, dat de Koploop van Amerongen de nodige hoogtemeters had..

    Hoewel de laatste Jungfrau deelname alweer even achter me ligt, ga ik nog steeds met enige regelmaat naar de Heuvelrug samen met 2-3 loopmaatjes. Eén van hen kent vooral de bossen van Leersum, Amerongen en Els op zijn duimpje.
    Afgelopen zaterdag was het weer eens verzamelen op een carpoolstrook om gezamenlijk richting Leersum te vertrekken. Vlakbij het Bosbad de beide auto's geparkeerd en de sport/trailschoenen aangetrokken. 't Was frisjes, zei mijn loopmaatje. Maar daar wist hij wel wat op. Vanaf de parkeerplaats koos hij prompt een route het bos in die uiteindelijk resulteerde in maar liefst 47 hoogtemeters. Potverdorie, dat was buffelen. Die 1e kilometer zat dan ook bijna tegen de 7 minuten aan!

    Gelukkig zaten er daarna minder lange klimmetjes in. Het geaccidenteerde terrein bood zodoende geregeld de mogelijkheid van ontspanning na inspanning. Het was overigens een soort druk in het bos. Veel mountainbikers, wandelaars al dan niet met hun hond(en) en ook andere hardlopers. Vooral in de omgeving van de "Eenzame Eik". De mensen die een beetje bekend zijn in de omgeving zullen die plek wel kennen. Hij is "ideaal" voor het trainen van wat langer en steiler naar boven lopen.

    De bossen bij Els waren daarentegen een heel stuk rustiger. Aldaar zagen we zelfs 2x een ree het bospad oversteken. Eén zelfs dusdanig dichtbij, dat het witte vlekje op zijn staart goed zichtbaar was.
    Ondertussen waren we al eventjes zoet en kreeg één van mijn makkers het zwaarder en zwaarder; het wilde niet echt lekker vandaag, zei hij.. En mede omdat we dit allemaal voor ons plezier doen, werd de route terug ingezet. Vlakbij Amerongen kwamen we een groep van 20-25 wandelaars tegen; allemaal uitgedost in de traditionele Duits/Oostenrijkse lederhose. Los van het lopen in een korte broek was het helemaal opmerkelijk, dat alle mannen met ontbloot bovenlijf en de dames met slechts een minuscuul topje liepen. Of het hun versie is van de Nieuwjaarsduik? Fris hoor. Na vriendelijk groeten weer verder.

    Aftijn de laatste 2-3km gaan altijd relatief makkelijk; een ieder weet immers dat we er bijna zijn. Toch viel dat nu een beetje tegen. De nodige mountainbikers hadden de verschillende smalle paadjes tot één grote langerekte modder bende stuk gereden. Op veel plekken kon er vanwege begroeiing of hekwerk niet uitgeweken worden. Dus al glibberend en onvermeidelijk met natte en smerige poten het laatste stuk afgelegd. Blij werd je er niet van. Maar goed, de laatste kilometer gaat over asfalt en dan loop je het meeste vuil er wel van af.

    Uiteindelijk hadden we na ca 1:45u ongeveer 18-18,5km gelopen met een dikke 370 hoogte meters daarin. Met in flessen meegebracht water ons vervolgens iets opgefrist/schoongemaakt en daarna snel droge kleren aan, want anders krijg je het echt koud. Het was precies op tijd. Want net nadat we richting huiswaarts reden ging het regenen. Hadden we toch meer een fijne loop achter de rug.
    traject.jpg
    The desire to know is natural to all good people.

  19. #198
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.082
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Mooi verslag weer, @robasto .

    Zelf kom ik niet aan zulke afstanden toe, met name omdat ik een hekel heb aan alleen lopen en mijn loopmaatjes een km of 8 meestal wel voldoende vinden.
    Om toch weer wat meer meters te maken ben ik vanochtend, voorafgaand aan ons wekelijkse Zondagsloopje om 9.00u, al een rondje solo gegaan. Voelde goed, nu proberen daar een gewoonte van te maken.
    Laatst gewijzigd door yzy; 09-01-22 om 19:41.

  20. #199

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Zo dan @robasto netjes hoor. Dat soort afstanden gaat er voor mij niet inzitten denk ik... ooit wel een 21k gehaald, maar daar trek ik de grens. Conditioneel zal het best te doen zijn voor me, maar met mijn 2.00m / 100kg gaan er dan andere dingen meespelen, dus dat doen we maar niet.

    Hoogtemeters ook een dingetje; Ik weet nog dat ik in 2019 de berenloop liep op Terschelling. Ondanks dat dat 100% nederland is, is het daar niet echt vlak te noemen. Had ik me - ondanks wat trainen in de NH duinen - toch een beetje in vergist (met name op West zitten wat flinke bergen die we over moesten)

    Ik ben sindskort weer een beetje begonnen, de wil was er de laatste tijd niet echt, mede door andere prio's (een huis én tuin verbouwen kost ook wat tijd), maar nu mijn vriendin ook weer veel loopt (in pak 'm beet 20 weken al een record van 13k gelopen) is de motivatie wel weer een beetje terug. Nog geen grote afstanden, maar ik merk dat ik het in ieder geval nog niet verleerd ben.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  21. #200
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Het Audiforum Hardloop topic

    Buiten sporten kan weer en hardlopen.nl meldt dan ook volop evenementen. Fijn, want ik miste de wekelijkse wedstrijdjes toch wel. Maar ik schrik toch wel van de gestegen inschrijfgelden. Voor een lokaal dorpsloopje vragen ze nu rustig E 15 tegen voorheen E 5 a E 8 en voor een willekeurige trail worden zelfs prijzen van E 30 a E 35 niet geschuwd. Bizar!

    De 3Bergenloop in Doorn vormde met E 16,50 daar geen uitzondering op. Duur als je bedenkt dat een medaille of T-shirt geschrapt is, douchen na afloop niet meer kan en de anders standaard erwtensoep na afloop er ook niet meer bij zit. Het evenement had ik mede daarom dan ook maar gelaten voor wat het was; ook al was deelname de afgelopen 10-15 jaar bijna tradities voor me.

    Geheel onverwachts kreeg ik echter een appje van clubgenote Brenda vorige week. Of ik haar startnummer voor de 10,5 km wilden hebben? Ze was last minute verhinderd. Even geaarzeld en toch maar “ja” gezegd. En zo zaterdag 12/3 afgereisd naar het vakantiepark Het Grote Bos waar de start en finish is. Ondanks de inschrijvingslimiet van 600 deelnemers was het rond de startlocatoe gezellig druk.
    Bij de kleedgelegenheid kom ik een bekende tegen van me. Hij informeert of ook ik de halve ga doen. Nou neen, maar het kriebelde prompt wel om weer eens samen te gaan lopen. We hadden het namelijk al vaker gedaan in het verleden. Fluks naar de inlichtingenbalie om de afstand om te zetten. En zo stond ik onverwachts opeens voor de dubbele afstand aan de start.

    Met een gezonde wedstrijdspanning wachten we samen -als 2e startblok- op het startschot. Het viel en daar gaan we. Na een paar honderd meter asfalt de bossen in. Zigzaggend tussen de bomen door en oplettende niet te struikelen over wortels. Wetende dat het een zand- en bosparcours is met ook de nodige hoogtemeters (3 Bergen) lopen we een enigszins behoudend tempo. Dat was maar goed ook want daar is het vennetje het Heihuis. Een fikse zandbak waar je dwars doorheen moet met afsluitend een klim omhoog door het rulle zand het bos weer in.

    Het blijkt dat de conditie van mijn loopmaatje harder achteruit is gegaan gedurende de corona periode dan die van mij. Geregeld houd ik iets in of wacht tot hij weer bij me is. Na circa 5km besluiten we dat we onze eigen wedstrijd maar moeten gaan lopen; zelfs mijn iets ingehouden tempo ligt toch nog net wat te hoog voor hem. ‘k Wens hem succes en vooral veel plezier en met een iets verhoogd tempo ga ik er vandoor.

    Al snel vind ik aansluiting met het groepje voor me. Daar het net een lang vals plat is blijf ik een beetje ‘hangen’. Maar ik voel me sterker, ga naar voren, neem de kop over en sleur de groep naar boven. Achter me hoor ik wat grappige opmerkingen over mij. Mijn startnummer vermeldt namelijk als naam: Brenda. Snel verontschuldig ik me dus maar voor het niet geharst hebben mijn bovenlip. We verder en langzaam loop ik van de groep weg.

    Uit het bos komend gaat het verder over een verhard fietspad. Dat pad herken ik van vroeger en weet, dat het dan nog circa 3km is tot aan het begin van ronde 2. Mede gelet op mijn niet echt atletische lichaamsbouw, houd ik van harde ondergronden. Lopen daarop gaat mij makkelijker af en dat vertaalt zich dan ook veelal in een fractioneel hogere snelheid. En zo haak ik aan bij een voorganger en blijf even achter hem lopen om bij te komen. Het gevraagde even aan het ‘elastiek’ te mogen blijven hangen vindt hij goed. Oké, als ik maar een metertje afstand wil houden. Dit voor het geval hij zich verstapt of mocht vallen. Zo gezegd, zo gedaan.

    Samen passeren we vervolgens een hele enthousiaste scouting meid van ongeveer 20. Heel luid brult ze allerlei motiverende zaken; echt leuk. En ja, Brenda werd aangemoedigd die kerel bij te blijven. Nog een laatste bocht naar links en de vlaggen voor de 2e ronde worden zichtbaar in de verte. We lopen er samen heen, maar naar mate we dichter bij de gespotte fotograaf komen versnelt mijn medeloper; hij wil duidelijk voorop lopen, ik laat hem.

    Wat zich aanbiedt in de 2e ronde heeft nu natuurlijk niet echt meer verrassingen. Opnieuw door de zandbak blijk ik de sterkere loper te zijn en begin een gaatje te slaan. Voor mij zie ik nu niemand meer lopen in het bos en ben lekker aan het dieselen. Op een met linten afgezette T-splitsing sla ik rechts af. Koud loop ik daar en hoor ik een brul/schreeuw achter me. Verstaan kon ik het niet, maar impulsief kijk ik achterom. Zie ik daar mijn vorige medeloper linksaf slaan; ik was dus verkeerd afgeslagen. Direct omgekeerd en achter hem aan. De afstand was toch al gauw 200m.

    Het duurde best wel de nodige kilometers voordat het gaatje dicht was gelopen. Het beste was er echter ondertussen wel even van af, dus bleef ik maar bij hem hangen. Ondertussen halen we wel diverse mindere 10,5km lopers in. Ook het omgekeerde gebeurde. Enkele later gestarte 21km lopers halen ons in en roep dat we goed bezig zijn. Voor mijn maatje was dat eigenlijk niet echt meer van toepassing; hij kan ons/mijn tempo niet meer vasthouden.
    En zo loop ik even later de laatste 4km weer alleen te buffelen. Opmerkelijk genoeg gaat de snelheid langzaam maar zeker omhoog. Ik ben ondertussen benieuwd of die enthousiaste scouting meid er nog zou staan. En ja hoor, nog steeds staat ze te brullen naar alle passerende atleten en dus ook naar mij; ze had Brenda herkend.

    Nog even volhoudend. De laatste 4km blijken geleidelijk tot circa 10 a 12 seconden p/km sneller te gaan. Het geluid van de finish speakers zijn al enige tijd te horen, maar de finish zelf is nu ook te zien. Nog even een laatste spurt eruit persen. Dat lukt en wederom Brenda wordt gefeliciteerd met haar resultaat. Tja zo’n chip in je startnummer en de koppeling daarvan aan een naam, zoiets is nou eenmaal niet makkelijk aan te passen. In ieder geval is mijn clubgenote vast heel erg blij met het door ‘haar’ behaalde resultaat; 21km lang bijna gemiddeld 5 minuten p/km lopen.
    3Bergenloop.jpg
    (Oude foto voor sfeer impressie)
    Vennetje.jpg
    Laatst gewijzigd door robasto; 13-03-22 om 23:01.
    The desire to know is natural to all good people.

Pagina 10 van 11 EersteEerste ... 67891011 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •