Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 234567 LaatsteLaatste
Resultaten 101 tot 120 van de 121

Onderwerp: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

  1. #101
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricW Bekijk Berichten
    Ben nu bezig met de voorbereidingen om de totale opwek capaciteit uit te breiden.
    Heb nu 3850Wp op het (huis) dak liggen en wil er rond de 2500Wp bijhebben (komt op de garage).
    Huidige panelen leveren ongeveer 3300KWh/jaar op.
    8 stuks extra? Als je ze oost west legt kan je vaak wat meer kwijt nog.
    Maar eerst moet de groepenkast vernieuwd worden, want loop tegen beperkingen van m'n huidige groepenkast aan.
    Ga hem meteen voorbereiden op 3 fase voor de toekomst (warmtepomp en elektrische auto)
    Wordt een kast met plek voor 12 normale automaten, 3x aardlekautomaat, 3 fase 40A hoofdschakelaar en ruimte voor 4x een aardlekautomaat (waarvan er dan al meteen 2 voor de beide sets van panelen gebruikt gaan worden).
    Dat kleine setje kan niet het probleem zijn voor een groepenkast, de overige dingen wel, ga je het zelf doen? Ik heb goede ervaringen met sandervundering als leverancier. Veel keuze en goede prijs.
    https://www.sandervunderink.nl/abb-g...220x550mm.html

    Paar jaar geleden de woning extra laten isoleren (spouwmuren en HR++ glas), waardoor het gasverbruik al met ruim 30% was afgenomen!
    Op termijn een hybride warmtepomp erin en dan moet dat nog veel meer gaan zakken.

    Hieronder een overzicht waarbij je goed het effect van iedere wijziging kunt zien.
    Beter gelijk doorpakken naar full elektric als dat kan, en dat kan vaak wel, een hybride ga je toch proberen zo lang mogelijk te laten draaien uiteindelijk en de gasketel weg, pak dan gelijk een goede warmtepomp als een mitsubishi of panasonic ipv die remeha elga ace, al is hij flink verbeterd sinds het remeha is.

    Ik heb een 7kW warmtepomp die 95% van de tijd slechts 3,5 kW levert omdat ik niet meer nodig heb, badkamer en benedenverdieping 21 graden plus dus prima, slaapkamers verwarm ik bijna niet, zijn 17-18 graden dus prima om te slapen. Huis is standaard bouw van 88.

    Je warme water is gewoon het lastigste om dat leuk te krijgen zonder gas.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  2. #102
    EricW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    371
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Dat kleine setje kan niet het probleem zijn voor een groepenkast, de overige dingen wel, ga je het zelf doen?
    Toch is dit setje wel het probleem, heb nog oude groepenkast en geen mogelijkheid meer om (veilig) een extra aardlekautomaat aan te sluiten...
    Ik ga bijna alles zelf doen.

  3. #103
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricW Bekijk Berichten
    Toch is dit setje wel het probleem, heb nog oude groepenkast en geen mogelijkheid meer om (veilig) een extra aardlekautomaat aan te sluiten...
    Ik ga bijna alles zelf doen.
    Hoeft ook niet, kastje er naast en klaar natuurlijk. Maar eens ik houd ook niet van een rommeltje zoals je in de startpost kan zien.
    Hier ook eerst 1 setje, toen ook carport, en later noord.

    Heb je trouwens enkel fase of 3 fase in huis?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #104
    EricW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    371
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Geloof me @Rol-Co, het is beter om nu meteen een nieuwe groepenkast aan te leggen!
    Is meer dan 40 jaar oud....oude aardlekautomaat (zit nog een "natte groep" in van 500mA....).

    Er komt nu nog 1 fase binnen, maar kast wordt meteen 3-fase ready, zal vast een keer een elektrische auto komen.
    Laatst gewijzigd door EricW; 14-01-22 om 22:25.

  5. #105
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricW Bekijk Berichten
    Geloof me @Rol-Co, het is beter om nu meteen een nieuwe groepenkast aan te leggen!
    Is meer dan 40 jaar oud....oude aardlekautomaat (zit nog een "natte groep" in van 500mA....).

    Er komt nu nog 1 fase binnen, maar kast wordt meteen 3-fase ready, zal vast een keer een elektrische auto komen.
    Dat zeg ik, geen rommeltje lekker vervangen, maar ik geef alleen aan dat het altijd kan.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #106
    EricW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    371
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    8 stuks extra? Als je ze oost west legt kan je vaak wat meer kwijt nog.
    Worden er 7 van 395Wp/stuk.
    Oost west is helaas niet mogelijk gezien de ligging van het dak in een woonwijk.
    Ik ga ze al "portrait" plaatsen, zodat ik deze 7 kwijt kan.
    Maar hé, is weer een stap in de goede richting.
    Ooit nog een keer een accu eraan koppelen, als de prijzen nog verder gezakt zijn.

  7. #107
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricW Bekijk Berichten
    Worden er 7 van 395Wp/stuk.
    Oost west is helaas niet mogelijk gezien de ligging van het dak in een woonwijk.
    Ik ga ze al "portrait" plaatsen, zodat ik deze 7 kwijt kan.
    Maar hé, is weer een stap in de goede richting.
    Ooit nog een keer een accu eraan koppelen, als de prijzen nog verder gezakt zijn.
    Accu gaat het nooit worden vermoed ik, misschien in de toekomst dat je je elektrische auto ervoor kan gebruiken maar dat is het dan wel, verder brengt het niet veel.
    Ik heb een bruto verbruik van rond de 10 kWh per dag in de zomer maar wek er tussen de 40-65 op, dan zou ik per dag 50kWh teruglevering in een batterij moeten kunnen steken maar maak niets op, dat zal dan een flinke batterij moeten zijn.
    In de winter met de warmtepomp redelijk aan verbruiken we 30-40kWh per dag en wekken we zoals de afgelopen dagen 2-5kWh op dus is het weer andersom, je kan de stroom niet van de zomer naar de winter opslaan, dan heb je een container nodig naast je huis, vol met cellen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #108
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Nu nog in het bezit van een 1980 tussen woning conform de isolatiewaarden van toen m.a.w. enkel glas, ( behalve het raam in de kamer ) dak met circa 5 cm isolatie, spouwmuren geïsoleerd met glaswol en .... dat is het isolatie technisch gezien.
    Mijn aanpassingen - vervangingen in het verleden, op basis van afschrijving en defecten zijn een nieuwe HR ketel met een 80 liter boiler inmiddels ook alweer 12 jaar geleden.
    Ergens in 1995 heb ik twee werkkamers ( met sterke zonbelasting ) voorzien van split unit airco units, waarbij ik de condensor-compressor units op de vliezo zolder heb geplaatst en de condensor warmte uittrede gaat via grote slangen via een gat in de dakpannen isolatie onder de dakpannen door naar buiten weg.( functioneert al 26 jaar prima, zonder geluidsoverlast voor de buren en geen lelijke buitenunits op de muren )
    De verlichting in het gehele huis de afgelopen jaren wel geheel aangepast naar LED verlichting en de energiehuishouding m.b.t. verwarming- koeling en WW opwekking met home intelligente systemen zover als mogelijk geoptimaliseerd.

    Met het onderwerp "duurzaamheid" eigenlijk de laatste 3-4 jaren met het aanpassen van verlichting en aansturing verwarming en koeling pas aan de slag gegaan.
    En niet te vergeten de recente aanschaf van een Audi A3 etron PHEV, waarbij ik momenteel voor 80% mijn afstanden op elektra realiseer. ( 100% thuis opladen elke dag )

    De nu dus actuele duurzaamheid gedachte versus investering gaf mij de volgende opties; de woning aanpassen naar de energie en leefstijl normen van 2022 en verder, zoals nieuwe deuren en kozijnen met HR++ glas, vensterbanken, buitenmuren beter isoleren en impregneren, nieuwe dakpannen met dikkere c.q. betere isolatie, vloerisolatie en in de woonruimte vloerverwarming, nieuwe koelsystemen, hybride verwarmingssysteem- nieuwe keuken met elektra koken, badkamer, nieuwe elektra verdeler en dus omschakelen naar meer elektra verbruik i.p.v. gas, met dan uiteraard tevens gebruik gaan maken van zonnepanelen, zeker voor het opladen van de toekomstige EV .

    Dit heeft een zodanig hoge arbeidsintensieve en nog hogere financieele impact ( voor dan nog steeds een oudere woning) dat ik besloten heb om mij voor de toekomst een moderne ( ook in stijl ) nieuwbouw woning in de klasse BENG 2 ( gasloos) vrijwel energie neutraal met 2,1 KW aan zonnepanelen, te kopen en mijn bestaande woning te gaan verkopen.

    Die BENG 2 woning is gereed ergens midden 2023 en heeft een warmtepomp met zonnepanelen voor de vloerverwarming en WW opwekking en een vloerkoelfunctie in de zomer.
    Op alle etages is voorzien in vloerverwarming-koeling met voor elke ruimte een eigen thermostaat. Ook wordt elke ruimte geventileerd door middel van een kruiswisselaar -terugwin unit ( opwarmen van de verse gefilterde buitenlucht met de warmte uit de afgezogen lucht )
    Het bouwwerk zelf is volgens het actuele bouwbesluit en is zeer hoogwaardig geïsoleerd zowel in vloer RC3,7 m2/K/W dak RC6,3 m2/K/W en wanden RC4,7 m2/K/W

    Hiermede heb ik vrijwel al mijn wensen ingevuld m.b.t. comfort- onderhoud ( alles lekker modern en nieuw ) voor de komende decennia en zeker voor de nu en straks van toepassing zijnde energie en comfort maatstaven. En het geeft ook nog eens een leuke tijd met de voorpret gelijk aan het kopen van een nieuwe Audi met optielijst en allerhande vernieuwende zaken
    A3 8V etron, A3 8V 3 deurs, A3 8P 5 deurs
    BMW 528 station, BMW 518 station, BMW 320 sedan
    Ford Sierra, Ford Capri II, Ford Capri I, Ford Taunus, Ford Cortina

  10. #109
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    @pon3
    Mooi hoor, ook al leuk bezig geweest, dat trucje met die warmtepomp op de zolder heb ik ook gedaan, ooit begonnen met testen van mijn huis met een zwembad warmtepomp op zolder die de lucht naar buiten blaast onder de dakpanen.

    Je nieuwe woning heeft dan waarschijnlijk een water/water warmtepomp en zal je moeten koelen in de zomer om in de winter voldoende warmte in je bron te hebben, de vraag is of je dan wel een eigen bron hebt of een gezamenlijke, bij de laatste gaat het nogal eens mis als er niet gekoeld wordt.


    Nieuw is mooi en makkelijk maar het zelf bouwen en pionieren is ook wel mooi en geeft veel voldoening moet ik zeggen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #110
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Ik had in 2012 niet kunnen bedenken dat het nu zoveel voordeel zou geven, met de destijds gemaakte gegevens zou ik nu op een maandbedrag van 660,- komen met de huidige prijzen.
    Verwacht nu in oktober een afrekening van min 600,- minimaal, financieel toch erg goede investering.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #111
    boyofwax's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Ik heb en neem geen kinderen dus duurzamer kan bijna niet. Helaas ik heb geen "money to burn" al geeft de teller aan de pomp anders aan. Mijn Audi is inmiddels 25+ en dat vind ik wel duurzaam. Ik kijk uit naar elektrisch rijden, maar tot die tijd houd ik deze op weg zolang het kan. Als ik ergens goedkoop aan (2e hands/defecte partij) panelen kan komen ga ik wel aan de hobby op het dak. Verder laat ik het aan mij voorbij gaan want met onze onbetrouwbare overheid weet je nooit waar je aan toe bent.
    Automatic is king of the road.
    Plastic delen? Ze delen vanzelf.

  13. #112
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boyofwax Bekijk Berichten
    Ik heb en neem geen kinderen dus duurzamer kan bijna niet. Helaas ik heb geen "money to burn" al geeft de teller aan de pomp anders aan. Mijn Audi is inmiddels 25+ en dat vind ik wel duurzaam. Ik kijk uit naar elektrisch rijden, maar tot die tijd houd ik deze op weg zolang het kan. Als ik ergens goedkoop aan (2e hands/defecte partij) panelen kan komen ga ik wel aan de hobby op het dak. Verder laat ik het aan mij voorbij gaan want met onze onbetrouwbare overheid weet je nooit waar je aan toe bent.
    Ik destijds ook niet, het was de slechtste tijd in ons leven financieel, de bedrijfstak waar ik in werkte ging steeds failliet, vrouw werkte niet en 2e kleine op komst. Klein begonnen en met de vermeden kosten steeds opgebouwd naar een comfy staat waar we nu zijn.

    Defecte panelen kopen heeft geen nut, gebruikte wel (ook wel gedaan) , en als je handig bent kan je de montage zelf doen en heb je in no time wel wat money to burn om door te bouwen.
    In deze tijd met stroom voor 70 cent per kWh en gas 3 euro per m3 kan alles uit.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  14. #113

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Ik breng een groot deel van de winter in het zuiden van Spanje door. Daar stook ik zo goed als niets. Lekker duurzaam.
    En áls ik daar stook (elektrisch) dan kost dat ongeveer 18 cent per kWh. 😋👍
    Mijn Nederlandse tarieven zijn inderdaad veel hoger; variëren van 10 cent negatief (geld terug) tot soms wel 50 cent! 👎😱

  15. #114
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Dat gaat aankomende winter ook in spanje anders worden natuurlijk, dit is wereldwijd en niet beperkt tot nederland.

    Van eigen dak laden is het mooist/ betrouwbaar.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  16. #115

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Dat verandert in Spanje niet echt.
    De tarieven in Spanje zijn op sommige plaatsen nu ook al hoger dan normaal, maar zijn er afgetopt. Afgelopen winter, toen ik in NL ook al prijzen zag van 40 cent, betaalde ik in Spanje nog steeds veel minder: 15,5 cent / kWh. Maar nu dus ook al bijna 19 cent; ruim 20% meer!

    Als ik er stook, dan verbruik ik nog steeds bijna niks; temperatuur in de winter: 15 tot 23 graden. Alleen 's-nachts wil het wel eens afkoelen tot 10 graden. Mijn duurste energiemaand deze winter in Spanje was iets meer dan 100 euro. In de zomer rond de 40 euro.
    Vriezen doet het er nooit.
    Andere wereld. Goed klimaat en veel ruimte voor boerenbedrijven...

    Niet voor niets is in Duitsland gesuggereerd om gepensioneerden in de winter -gesubsidieerd- voor een maand naar Spanje te sturen en zodoende energie in Duitsland te besparen.
    Ik vind dat geen slecht idee; moeten ze hier ook gaan doen.

  17. #116
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Daar wil ik me wel voor op offeren.

    Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  18. #117
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Geen slecht idee inderdaad, maar veel ouderen doen dat al. Gaat wel druk worden daar en met ditto kosten dan natuurlijk, spanje is niet gek.

    Maar goed, in nederland loopt het aardig uit de hand hoor, even een model contractje bij eneco, jeetje. Dus kijk uit als je contract af loopt.

    B00994FA-277E-48C5-8E9D-658DB324531E.jpg
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  19. #118

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Mooie tarieven voor je. Dat is goud geld verdienen met terugleveren!

    Ik blijf zelf wel bij easyEnergy, want ik heb niks terug te leveren...

  20. #119

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2022
    Leeftijd
    37
    Posts
    40
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Rondom geïsoleerd huis (mag ook wel bij een woning uit 2009)
    14 zonnepanelen op het huis.

    Ruim voldoende voor ons qua elektriciteit om het gebruik van de dag te compenseren.
    De huidige cv ketel is ook uit het bouwjaar van de woning, wanneer deze vervangen dient te worden willen we gaan kijken naar een warmtepomp of hybride oid.

  21. #120

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Geen slecht idee inderdaad, maar veel ouderen doen dat al. Gaat wel druk worden daar en met ditto kosten dan natuurlijk, spanje is niet gek.

    Maar goed, in nederland loopt het aardig uit de hand hoor, even een model contractje bij eneco, jeetje. Dus kijk uit als je contract af loopt.

    B00994FA-277E-48C5-8E9D-658DB324531E.jpg
    Holy crap, dat is serieus niet leuk. Ik zit bij Greenchoice, en zij zeggen een eigen windmolenpark te hebben/beheren. In hoeverre dat waar is weet ik niet, dus ik was al benieuwd wat ze zouden doen qua tarieven, en ja, ook zij zijn iets omhoog gegaan. Maar lang niet zo veel. Helaas liep mijn vaste periode in januari dit jaar af, dus is het voor mij wel iets duurder geworden. Toch, als ik dan Eneco zie, dan ben ik niet eens slecht af tot 1/1/2023..

    greenchoice tarieven.jpg
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 234567 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •