Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 23456
Resultaten 101 tot 109 van de 109

Onderwerp: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

  1. #101
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    6.771
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricW Bekijk Berichten
    Ben nu bezig met de voorbereidingen om de totale opwek capaciteit uit te breiden.
    Heb nu 3850Wp op het (huis) dak liggen en wil er rond de 2500Wp bijhebben (komt op de garage).
    Huidige panelen leveren ongeveer 3300KWh/jaar op.
    8 stuks extra? Als je ze oost west legt kan je vaak wat meer kwijt nog.
    Maar eerst moet de groepenkast vernieuwd worden, want loop tegen beperkingen van m'n huidige groepenkast aan.
    Ga hem meteen voorbereiden op 3 fase voor de toekomst (warmtepomp en elektrische auto)
    Wordt een kast met plek voor 12 normale automaten, 3x aardlekautomaat, 3 fase 40A hoofdschakelaar en ruimte voor 4x een aardlekautomaat (waarvan er dan al meteen 2 voor de beide sets van panelen gebruikt gaan worden).
    Dat kleine setje kan niet het probleem zijn voor een groepenkast, de overige dingen wel, ga je het zelf doen? Ik heb goede ervaringen met sandervundering als leverancier. Veel keuze en goede prijs.
    https://www.sandervunderink.nl/abb-g...220x550mm.html

    Paar jaar geleden de woning extra laten isoleren (spouwmuren en HR++ glas), waardoor het gasverbruik al met ruim 30% was afgenomen!
    Op termijn een hybride warmtepomp erin en dan moet dat nog veel meer gaan zakken.

    Hieronder een overzicht waarbij je goed het effect van iedere wijziging kunt zien.
    Beter gelijk doorpakken naar full elektric als dat kan, en dat kan vaak wel, een hybride ga je toch proberen zo lang mogelijk te laten draaien uiteindelijk en de gasketel weg, pak dan gelijk een goede warmtepomp als een mitsubishi of panasonic ipv die remeha elga ace, al is hij flink verbeterd sinds het remeha is.

    Ik heb een 7kW warmtepomp die 95% van de tijd slechts 3,5 kW levert omdat ik niet meer nodig heb, badkamer en benedenverdieping 21 graden plus dus prima, slaapkamers verwarm ik bijna niet, zijn 17-18 graden dus prima om te slapen. Huis is standaard bouw van 88.

    Je warme water is gewoon het lastigste om dat leuk te krijgen zonder gas.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  2. #102
    EricW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    242
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Dat kleine setje kan niet het probleem zijn voor een groepenkast, de overige dingen wel, ga je het zelf doen?
    Toch is dit setje wel het probleem, heb nog oude groepenkast en geen mogelijkheid meer om (veilig) een extra aardlekautomaat aan te sluiten...
    Ik ga bijna alles zelf doen.

  3. #103
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    6.771
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricW Bekijk Berichten
    Toch is dit setje wel het probleem, heb nog oude groepenkast en geen mogelijkheid meer om (veilig) een extra aardlekautomaat aan te sluiten...
    Ik ga bijna alles zelf doen.
    Hoeft ook niet, kastje er naast en klaar natuurlijk. Maar eens ik houd ook niet van een rommeltje zoals je in de startpost kan zien.
    Hier ook eerst 1 setje, toen ook carport, en later noord.

    Heb je trouwens enkel fase of 3 fase in huis?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #104
    EricW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    242
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Geloof me @Rol-Co, het is beter om nu meteen een nieuwe groepenkast aan te leggen!
    Is meer dan 40 jaar oud....oude aardlekautomaat (zit nog een "natte groep" in van 500mA....).

    Er komt nu nog 1 fase binnen, maar kast wordt meteen 3-fase ready, zal vast een keer een elektrische auto komen.
    Laatst gewijzigd door EricW; 14-01-22 om 22:25.

  5. #105
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    6.771
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricW Bekijk Berichten
    Geloof me @Rol-Co, het is beter om nu meteen een nieuwe groepenkast aan te leggen!
    Is meer dan 40 jaar oud....oude aardlekautomaat (zit nog een "natte groep" in van 500mA....).

    Er komt nu nog 1 fase binnen, maar kast wordt meteen 3-fase ready, zal vast een keer een elektrische auto komen.
    Dat zeg ik, geen rommeltje lekker vervangen, maar ik geef alleen aan dat het altijd kan.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #106
    EricW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    242
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    8 stuks extra? Als je ze oost west legt kan je vaak wat meer kwijt nog.
    Worden er 7 van 395Wp/stuk.
    Oost west is helaas niet mogelijk gezien de ligging van het dak in een woonwijk.
    Ik ga ze al "portrait" plaatsen, zodat ik deze 7 kwijt kan.
    Maar hé, is weer een stap in de goede richting.
    Ooit nog een keer een accu eraan koppelen, als de prijzen nog verder gezakt zijn.

  7. #107
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    6.771
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricW Bekijk Berichten
    Worden er 7 van 395Wp/stuk.
    Oost west is helaas niet mogelijk gezien de ligging van het dak in een woonwijk.
    Ik ga ze al "portrait" plaatsen, zodat ik deze 7 kwijt kan.
    Maar hé, is weer een stap in de goede richting.
    Ooit nog een keer een accu eraan koppelen, als de prijzen nog verder gezakt zijn.
    Accu gaat het nooit worden vermoed ik, misschien in de toekomst dat je je elektrische auto ervoor kan gebruiken maar dat is het dan wel, verder brengt het niet veel.
    Ik heb een bruto verbruik van rond de 10 kWh per dag in de zomer maar wek er tussen de 40-65 op, dan zou ik per dag 50kWh teruglevering in een batterij moeten kunnen steken maar maak niets op, dat zal dan een flinke batterij moeten zijn.
    In de winter met de warmtepomp redelijk aan verbruiken we 30-40kWh per dag en wekken we zoals de afgelopen dagen 2-5kWh op dus is het weer andersom, je kan de stroom niet van de zomer naar de winter opslaan, dan heb je een container nodig naast je huis, vol met cellen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #108
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    68
    Posts
    216
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Nu nog in het bezit van een 1980 tussen woning conform de isolatiewaarden van toen m.a.w. enkel glas, ( behalve het raam in de kamer ) dak met circa 5 cm isolatie, spouwmuren geïsoleerd met glaswol en .... dat is het isolatie technisch gezien.
    Mijn aanpassingen - vervangingen in het verleden, op basis van afschrijving en defecten zijn een nieuwe HR ketel met een 80 liter boiler inmiddels ook alweer 12 jaar geleden.
    Ergens in 1995 heb ik twee werkkamers ( met sterke zonbelasting ) voorzien van split unit airco units, waarbij ik de condensor-compressor units op de vliezo zolder heb geplaatst en de condensor warmte uittrede gaat via grote slangen via een gat in de dakpannen isolatie onder de dakpannen door naar buiten weg.( functioneert al 26 jaar prima, zonder geluidsoverlast voor de buren en geen lelijke buitenunits op de muren )
    De verlichting in het gehele huis de afgelopen jaren wel geheel aangepast naar LED verlichting en de energiehuishouding m.b.t. verwarming- koeling en WW opwekking met home intelligente systemen zover als mogelijk geoptimaliseerd.

    Met het onderwerp "duurzaamheid" eigenlijk de laatste 3-4 jaren met het aanpassen van verlichting en aansturing verwarming en koeling pas aan de slag gegaan.
    En niet te vergeten de recente aanschaf van een Audi A3 etron PHEV, waarbij ik momenteel voor 80% mijn afstanden op elektra realiseer. ( 100% thuis opladen elke dag )

    De nu dus actuele duurzaamheid gedachte versus investering gaf mij de volgende opties; de woning aanpassen naar de energie en leefstijl normen van 2022 en verder, zoals nieuwe deuren en kozijnen met HR++ glas, vensterbanken, buitenmuren beter isoleren en impregneren, nieuwe dakpannen met dikkere c.q. betere isolatie, vloerisolatie en in de woonruimte vloerverwarming, nieuwe koelsystemen, hybride verwarmingssysteem- nieuwe keuken met elektra koken, badkamer, nieuwe elektra verdeler en dus omschakelen naar meer elektra verbruik i.p.v. gas, met dan uiteraard tevens gebruik gaan maken van zonnepanelen, zeker voor het opladen van de toekomstige EV .

    Dit heeft een zodanig hoge arbeidsintensieve en nog hogere financieele impact ( voor dan nog steeds een oudere woning) dat ik besloten heb om mij voor de toekomst een moderne ( ook in stijl ) nieuwbouw woning in de klasse BENG 2 ( gasloos) vrijwel energie neutraal met 2,1 KW aan zonnepanelen, te kopen en mijn bestaande woning te gaan verkopen.

    Die BENG 2 woning is gereed ergens midden 2023 en heeft een warmtepomp met zonnepanelen voor de vloerverwarming en WW opwekking en een vloerkoelfunctie in de zomer.
    Op alle etages is voorzien in vloerverwarming-koeling met voor elke ruimte een eigen thermostaat. Ook wordt elke ruimte geventileerd door middel van een kruiswisselaar -terugwin unit ( opwarmen van de verse gefilterde buitenlucht met de warmte uit de afgezogen lucht )
    Het bouwwerk zelf is volgens het actuele bouwbesluit en is zeer hoogwaardig geïsoleerd zowel in vloer RC3,7 m2/K/W dak RC6,3 m2/K/W en wanden RC4,7 m2/K/W

    Hiermede heb ik vrijwel al mijn wensen ingevuld m.b.t. comfort- onderhoud ( alles lekker modern en nieuw ) voor de komende decennia en zeker voor de nu en straks van toepassing zijnde energie en comfort maatstaven. En het geeft ook nog eens een leuke tijd met de voorpret gelijk aan het kopen van een nieuwe Audi met optielijst en allerhande vernieuwende zaken
    A3 8V etron, A3 8V 3 deurs, A3 8P 5 deurs
    BMW 528 station, BMW 518 station, BMW 320 sedan
    Ford Sierra, Ford Capri II, Ford Capri I, Ford Taunus, Ford Cortina

  10. #109
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    6.771
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    @pon3
    Mooi hoor, ook al leuk bezig geweest, dat trucje met die warmtepomp op de zolder heb ik ook gedaan, ooit begonnen met testen van mijn huis met een zwembad warmtepomp op zolder die de lucht naar buiten blaast onder de dakpanen.

    Je nieuwe woning heeft dan waarschijnlijk een water/water warmtepomp en zal je moeten koelen in de zomer om in de winter voldoende warmte in je bron te hebben, de vraag is of je dan wel een eigen bron hebt of een gezamenlijke, bij de laatste gaat het nogal eens mis als er niet gekoeld wordt.


    Nieuw is mooi en makkelijk maar het zelf bouwen en pionieren is ook wel mooi en geeft veel voldoening moet ik zeggen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 23456

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •