Pagina 5 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste
Resultaten 81 tot 100 van de 121

Onderwerp: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

  1. #81
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Ok duidelijk, 2 dingen die mij dan opvallen in dit verhaal is waarom begin je in het buitenland en niet in nederlandse ondernemers investeren?
    Plus waarom ligt er dan niets op je dak? Wat is dan de reden om het niet te doen?

    Geeft best een goed gevoel om wat zelfvoorzienend te zijn!

    Heb je misschien nog een bedrijf? Ook daar geen pv op het dak?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  2. #82
    emiel10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    2.548
    Kudos
    86
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Hier probeer ik redelijk duurzaam te zijn, maar eerlijk is eerlijk, vooral voor mijn eigen portemonnee. Ik heb niet het idee dat mijn zonnepanelen de wereld beter maken. Heb toen we hier 4 jaar geleden kwamen wonen alles op het dak na aangepakt.
    - Spouw geisolseerd
    - Al het glas vervangen voor HR++
    - Vloer eruit en opnieuw opgebouwd met isolatie en vloerverwarming
    - Hele huis op lage temperatuur verwarmd.
    - Op kantoor een infrarood paneel geplaatst voor de winter
    - 12 zonnepanelen geplaatst

    We wonen net iets buitenaf, daarvoor een electrische fiets aangeschaft waardoor we de auto vaker laten staan voor kleine stukjes. Die fiets heeft inmiddels 4000km gemaakt in 2 jaar, die gaat zich wel terug verdienen.

    Nu in mijn woning uit 1946 (170m2) een energierekening van 95 euro pm. Dat is voornamelijk gas. Aan stroom vorig jaar € 15,- betaald, en dat komt door het thuiswerken, daarvoor altijd over gehad. Woning is voorbereid op warmtepomp maar de ketel is nog te jong en een warmtepomp te duur om dat rendabel te maken. Verder op termijn het dak nog vervangen en beter isoleren, daar zit nu nog 10cm steenwol op, dan moet dan 15/20cm pir worden met nieuwe pannen.
    Audi A6 1.8TFSI Ultra Advance Sport S-line/VW Crosspolo 6R/VW Kever 1200 1970/VW T2 Westfalia
    Audi A3 8P SB 1.8TFSI Attraction B.eAudi TT 8N 1.8T coupe 225pk/350nm

  3. #83
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    @emiel10

    hier niet anders hoor, milieu is dan de leuke bijkomstigheid. In 2012 zelfs nog wat uit noodzaak doordat het financieel zeer slecht ging in de crisis in mijn werk sector. Maar het is ook wat uit de hand gelopen de afgelopen jaren, pv is verslavend en een doel als 0 op de meter een uitdaging.
    ik heb de cv ook nog even voor sww gehouden maar is uiteindelijk na 2 jaar zonder gebruikt te zijn (en de gasleiding weg ging) op marktplaats terecht gekomen. Kreeg er gebruikt meer voor dan dat mijn warmtepomp koste, maar had natuurlijk wel 1k euro betaald voor die cv 3 jaar ervoor.

    dus je kan dat gewoon doen als de cv zijn beste tijd gehad heeft, wel heb je dan nog wat paneeltjes nodig.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #84
    emiel10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    2.548
    Kudos
    86
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Plan is inderdaad als het dak eraf gaat (10 jaren plan) dan ook direct meer panelen terug te leggen, tzt zal een warmtepomp ook beter betaalbaar zijn mits er dan niet al een goed alternatief is.
    Audi A6 1.8TFSI Ultra Advance Sport S-line/VW Crosspolo 6R/VW Kever 1200 1970/VW T2 Westfalia
    Audi A3 8P SB 1.8TFSI Attraction B.eAudi TT 8N 1.8T coupe 225pk/350nm

  5. #85
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Reken niet teveel op wonderen, een warmtepomp is al een mega efficiënt apparaat en relatief simpele techniek wat al heel lang bestaat, maakt hier toch van 1kWh stroom 4kWh aan warmte gemiddeld, dus 400% rendement t.o.v een cv ketel die slechts 104% op papier haalt.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #86

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Niet overdrijven.
    Het maximum rendement van een hele goede warmtepomp kan 5,6 COP zijn (uitzonderlijk hoog) maar het maximum rendement van diezelfde warmtepomp kan dalen tot 2 COP in de winter. (wanneer die het hardst nodig is) In principe gaat men uit van een gemiddeld rendement van 3 a 3,5 COP voor een goede warmtepomp.

    En een COP van 2,5-3 is al nodig om het omslagpunt te halen tussen gas en elektriciteit.
    Bij zonnepanelen speelt dit minder zolang je nog mag salderen.
    Laatst gewijzigd door edgecrusher; 29-07-21 om 20:27.
    Nothing sounds like a Cobra in a tunnel.

  7. #87
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edgecrusher Bekijk Berichten
    Niet overdrijven.
    Het maximum rendement van een hele goede warmtepomp kan 5,6 COP zijn (uitzonderlijk hoog) maar het maximum rendement van diezelfde warmtepomp kan dalen tot 2 COP in de winter. (wanneer die het hardst nodig is) In principe gaat men uit van een gemiddeld rendement van 3 a 3,5 COP voor een goede warmtepomp.

    En een COP van 2,5-3 is al nodig om het omslagpunt te halen tussen gas en elektriciteit.
    Bij zonnepanelen speelt dit minder zolang je nog mag salderen.
    Ik overdrijf niet, ik haal gemiddeld COP 4, en ik ben de enige niet hoor met een lucht/water die dat haalt.
    ik meet met een kWh meter en een warmtemeter.

    BEAA7C05-0173-4618-835B-62E39439A560.jpg

    Dit is praktijk info, dus ik weet niet waar jij de info haalt?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #88
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Goed bezig heren, @Arlo
    dak vol zeg je, wat ligt er precies? .
    12 panelen, 3600 kWh, gunstige deal gehad waardoor de tvt ±3.7 jaar is.
    Nog 1 strook ruimte ernaast vrij gehouden voor eventuele zonnecollectoren.
    One liter, driver's licence eater...


  10. #89
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo Bekijk Berichten
    12 panelen, 3600 kWh, gunstige deal gehad waardoor de tvt ±3.7 jaar is.
    Nog 1 strook ruimte ernaast vrij gehouden voor eventuele zonnecollectoren.
    Ok netjes, collectoren zou ik niet doen, op die zelfde plek passen ook gewoon meer panelen en kan je in de winter ook elektrisch verwarmen. Met collectoren heb je in de zomer eindeloos warm water en weet je van gekkigheid niet wat je er mee moet doen maar in de winter heb je niets. Stroom is ook functioneel voor andere dingen als je teveel hebt, heet water kan je alleen mieren mee doden in de tuin.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #90
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Ook ik doe aan gewetens duurzaamheid.
    (Zware AR bitu met 8000km per jaar helpt niet)
    15x 310 watt op het dak en alles led en duurzaam resulteert al twee jaar in een stroom rekening van -300 euro ipv 120 euro per maand. Mijn totale investering was 3000 euro onder invloed van btw teruggave en 700 euro subsidie van de gemeente. Dus financieel een nobrainer

    Verwarming is een doorn in mijn oog. Stadsverwarming met een huurketel (wisselaar/omvormer eigenlijk) blijft 130 euro per maand. Alles is geïsoleerd en we stoken via LTV. Als ik er van af wil is de bureaucratie enorm en een boete van rond de 3000 euro. We stoken in mijn woonplaats op hout.....zucht, zo goed voor het milieu

    Wat mij stoort is dat ik niet onafhankelijk ben.
    Zomers dik overschotten stroom, in de winter dik en dik te kort. We moeten toch milieuvriendelijke burgers zijn, waarom dan dat salderen afschaffen. Produceer maximaal waterstof in de zomer en gebruik dat in de winter. Maar dat moet wel centraal als overheid, ik kan dat niet.

    Ook zou ik graag iets met wind doen, maar daar krijg ik nog niet goed een vinger achter.
    Vawt zit nog te veel in de slechte aliexpress hoek of DIY scene.
    Ik zie wel leuke dingen op dat gebied, maar ik kom er niet verder mee.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  12. #91
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    @poetsertje

    Mooi toch? Elektra klaar! Ook die stadsverwarming kan hoor, er zijn al legio voorbeelden, warmtepomp er in en klaar, ik zou het nog eens goed uitzoeken en navragen.

    Dat salderen is een belasting dingetje, ook ga jij dan meer eigenverbruik genereren wat nu al snel niet gedaan wordt omdat je kan salderen, e-kacheltjes in de winter om stroom af te fakkelen en gas te besparen, maar dat is COP 1 dus niet zo efficiënt als een warmtepomp bijv.

    Windmolens gaat wel maar dan moet je al redelijk vrijstaand wonen omdat buren er last van kunnen hebben, ook moet hij niet in een wijk staan en hoog, dan kan je met een 3000W versie wel iets doen, kost wel flink geld. Zoiets bijv.
    https://www.ebay.de/itm/152773589079...oAAOSwoKFbCW1H
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #92
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Zit meer in de hoek van Vertical axis windturbine te kijken. Zijn compact en ik heb er wel plaats voor. De knutselaars hebben daar al kasten omheen gebouwd die de windstroom optimaliseren of afsluiten bij orkaan Catrina

    Maar ook die dynamo's zitten nog een beetje in de nerd hoek. Kom vaak bij Amerikanen terecht en dat past hier weer niet zo makkelijk etc etc



    Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  14. #93
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    We hebben ze weer verdiend van het jaar, hele jaar stroomverbruik, veel van eigen dak en de rest gesaldeerd. De jaarrekening.

    61B96590-E180-4ADB-9494-10AACB700786.jpg

    Toch weer 4 tankjes benzine

    En ik weet niet of jullie op de hoogte van de prijzen van tegenwoordig zijn! Het is een beetje duur geworden inmiddels.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  15. #94
    Geertttq's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2018
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.242
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Ik heb in een duurzame bui deze chocolade gekocht. De cacao voor deze repen is met de Tres Hombres vervoerd https://fairtransport.eu/nl/tres-hombres/. Zo heeft duurzaam vele gedaanten.

    IMG_20211008_232521385.jpg

  16. #95
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Als je nog geen zonnepanelen had is dit wel de tijd om in te stappen, met bijna 35 cent kale stroomprijs per kWh is het echt een no-brainer. Met groot dak kan je gaan oogsten en financieel interessant. Gaat op duitsland lijken wat jaren terug.

    Voorbeeld van iemand die na salderen nog 5600kWh per jaar terug levert.

    3D40EF52-1CD4-45EC-9542-049875099B8F.png

    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  17. #96

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Als je nog geen zonnepanelen had is dit wel de tijd om in te stappen, met bijna 35 cent kale stroomprijs per kWh is het echt een no-brainer. Met groot dak kan je gaan oogsten en financieel interessant. Gaat op duitsland lijken wat jaren terug.

    Voorbeeld van iemand die na salderen nog 5600kWh per jaar terug levert.

    3D40EF52-1CD4-45EC-9542-049875099B8F.png

    In welk land is dit? Dit lijken mij geen NL prijzen.
    Nothing sounds like a Cobra in a tunnel.

  18. #97
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edgecrusher Bekijk Berichten
    In welk land is dit? Dit lijken mij geen NL prijzen.
    Zeker wel! Gooi je verbruik maar eens door de energievergelijker.

    https://www.gaslicht.com/vergelijk-e...gaAgqQEALw_wcB
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  19. #98
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.524
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Die gast moet wel veeeel panelen hebben!
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  20. #99
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HD1 Bekijk Berichten
    Die gast moet wel veeeel panelen hebben!
    Ongeveer 12-13kWp /350W = 35st
    Valt wel mee dus.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  21. #100
    EricW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    371
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Ben nu bezig met de voorbereidingen om de totale opwek capaciteit uit te breiden.
    Heb nu 3850Wp op het (huis) dak liggen en wil er rond de 2500Wp bijhebben (komt op de garage).
    Huidige panelen leveren ongeveer 3300KWh/jaar op.

    Maar eerst moet de groepenkast vernieuwd worden, want loop tegen beperkingen van m'n huidige groepenkast aan.
    Ga hem meteen voorbereiden op 3 fase voor de toekomst (warmtepomp en elektrische auto)
    Wordt een kast met plek voor 12 normale automaten, 3x aardlekautomaat, 3 fase 40A hoofdschakelaar en ruimte voor 4x een aardlekautomaat (waarvan er dan al meteen 2 voor de beide sets van panelen gebruikt gaan worden).

    Paar jaar geleden de woning extra laten isoleren (spouwmuren en HR++ glas), waardoor het gasverbruik al met ruim 30% was afgenomen!
    Op termijn een hybride warmtepomp erin en dan moet dat nog veel meer gaan zakken.

    Hieronder een overzicht waarbij je goed het effect van iedere wijziging kunt zien.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door EricW; 14-01-22 om 09:37.

Pagina 5 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •