Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 121

Onderwerp: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

  1. #1
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Ik ben mij bewust dat het rijden in onze fijne brandstof voortgedreven audi's eindig aan het worden is maar vroeg mij tevens af hoe duurzaam de audi rijder is naast de auto, elektrisch rijden is nog niet voor iedereen weggelegd of haalbaar.

    ik trap maar af, mijn huis staat in zuid holland in een rij van 10 stuks en 400 m3 inhoud met standaard af bouw 88 isolatie, geen extra toegevoegd.

    Wij zijn daar al mee bezig sinds 2012 en inmiddels ligt er 11640 kWp aan zonnepanelen op mijn dak, sinds 2016 verwarm ik mijn huis met een lucht/water warmtepomp en is het gas een jaartje later volledig de deur uit gegaan, incl de leiding naar de straat.
    Het totale energieverbruik op jaarbasis bruto is 7500kWh en geen gas dus, netto is het -600 kWh ( ja je leest het goed, min 600) en heb dan ook een maandelijkse energie rekening van 5,- waar ik ongeveer 170,- terug krijg in de jaarrekening.

    Klinkt allemaal simpel natuurlijk maar goed, ik kan veel zelf, ben er een 5-6 jaar mee bezig geweest zonder haast en het is deels hobby, ik heb mijn badkamer moeten vernieuwen/verbouwen alleen voor de warmtepomp en de keuken compleet nieuw voor het elektrisch koken, beide zelf gedaan alsmede alle elektra en waterhuishouding en leidingen voor de warmtepomp.

    oh, en nog 1 ding omdat je vaak hoort " jij zit zeker in de kou met je trui aan" , nee gelukkig niet, heb daar een hekel aan, mijn beneden verdieping is 24/7 21-21,5 graden of hoger, bovenverdiepingen 18-19 graden, en verder alle gemakken in huis van ovens tot kokend waterkraan.


    Dus de vraag, hoe duurzaam ben jij al bezig geweest? Audi rijders hebben toch wat meer "money to burn" maar geven ze dit ook uit aan duurzame dingen? Laat het eens horen.

    goed, een plaatje bij het praatje.

    1 van de 3 setjes op mijn huis, dit is de carport, zelf gemaakte betonvoeten met 410Wp panelen in dakvorm. Verder nog 38x100Wp op zuid en 11x260Wp op noord.

    B39EF82B-E786-4C80-9B96-34FA5D811119.jpg

    Een logging
    https://pvoutput.org/list.jsp?id=12038&sid=16883


    De binnenunit van de 7kW warmtepomp waar vroeger de cv hing, incl rechts de warmtemeter omdat ik wil weten wat hij produceert.

    295BCBBA-DD07-4658-8E66-8FE98E4012D1.jpg


    buiten
    A83F79FA-AE7A-4644-B491-DECA2BF118C1.jpeg

    ook die loggen we.
    https://pvoutput.org/aggregate.jsp?i...=48485&v=5&t=m

    elektrokast inmiddels, bij koop in 99 had het 4 groepjes op enkel fase en is iets veranderd inmiddels
    4B228698-B96C-4161-AD5F-93A9D04FE57B.jpg
    vragen of opmerkingen? Shoot!
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Hmmm, audi rijders zijn niet heel duurzaam lijkt het gezien de reactie.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3
    PaudiA's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2018
    Posts
    3.426
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Hmmm, audi rijders zijn niet heel duurzaam lijkt het gezien de reactie.
    Klopt!!!!



    😎✌🏻
    MUSIC IS MY DRUC AND MÖTORHEAD IS MY DEALER

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2018
    Leeftijd
    53
    Posts
    67
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Nope! Kan ook niet met een auto die de 1:10 met benzine haalt…

    Ik zou t graag willen, maar het vergt zoveel investeringen om dat allemaal voor elkaar te krijgen. De duurzame bronnen is 1, maar je halve huis aanpassen voor lage temperatuur verwarming enzo, ik weet t niet. We zullen er waarschijnlijk ooit aan moeten, maar dat zie ik dan wel. Als ik weer opnieuw zou moeten bouwen had ik het direct gedaan, geen twijfel mogelijk. Maar mooi project hoor, petje af!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kennethalderden Bekijk Berichten
    Nope! Kan ook niet met een auto die de 1:10 met benzine haalt…

    Ik zou t graag willen, maar het vergt zoveel investeringen om dat allemaal voor elkaar te krijgen. De duurzame bronnen is 1, maar je halve huis aanpassen voor lage temperatuur verwarming enzo, ik weet t niet. We zullen er waarschijnlijk ooit aan moeten, maar dat zie ik dan wel. Als ik weer opnieuw zou moeten bouwen had ik het direct gedaan, geen twijfel mogelijk. Maar mooi project hoor, petje af!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Dank je, mijn auto doet 1:8

    Tevens haal je gelijk het grootste punt aan waar de meeste mensen de fout mee in gaan, denken dat het allemaal ineens moet en duur is, maar in je leven verander je wel wat in je huis en kan je toch gelijk zo aanpassen dat je daar later voordeel van hebt, ik heb het ook niet allemaal in 1x gedaan.

    Ik had wel verwacht dat er op het forum meer aanwezig waren met bijv alleen zonnepanelen, beste investering ooit en brengt meer geld op dan op de bank waar je nu al een centje moet betalen als je wat gespaard hebt.

    edit:
    de opbrengst van vandaag bijvoorbeeld, rood is bruto verbruik (rechter kolom) groen de opwek uit de pv (linker kolom)

    EC1E70F1-D10C-463B-8CDA-2E49F41A4738.jpg
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2018
    Leeftijd
    53
    Posts
    67
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Ik zou op zich nog wel willen investeren in zonnepanelen, maar heb altijd het idee dat ik te laat ben. Subsidies zijn op, salderingsregeling die aan een eind komt (wanneer weet niemand, wordt telkens uitgesteld). Als ik ooit een nieuwe CV moet, ga ik wel kijken naar alternatieven. Dat wel. Hoeft ook idd niet allemaal tegelijk en in 1 keer.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kennethalderden Bekijk Berichten
    Ik zou op zich nog wel willen investeren in zonnepanelen, maar heb altijd het idee dat ik te laat ben. Subsidies zijn op, salderingsregeling die aan een eind komt (wanneer weet niemand, wordt telkens uitgesteld). Als ik ooit een nieuwe CV moet, ga ik wel kijken naar alternatieven. Dat wel. Hoeft ook idd niet allemaal tegelijk en in 1 keer.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Te laat valt wel mee, je kan een set met mooi spul laten leggen voor 1,- per watt peak, soms zelfs nog wat er onder. Geen solar edge optimizers in je maag laten splitsen op een nagenoeg schaduwvrij dak, dat is alleen maar voordeel voor de installlateur.

    Dus stel je hebt een stroomverbruik van 4500 kWh per jaar x 0,24 cent is 1080,- , je laat 5000Wp (ietsje meer dan verbruik) leggen voor 5000,- en je hebt 5 jaar nodig om dit terug te verdienen, afbouw salderen gaat met staffel van 11% per jaar tot 2030, in de loop van 2026 loop je er uit met je TVT en gaat nog zeker 10 jaar door om geld te verdienen voor je. Ook wat er na die 5 jaar op dak ligt heeft nog waarde.
    Niet salderen betekent niet dat het geen geld op levert, dat doet het altijd, een zzo tot zzw orientatie en alles er tussen met niet teveel schaduw levert 1000 kWh per kWp per jaar, dus 5000Wp gaat gewoon elk jaar 5000 kWh leveren, aan de kust nog meer, tot zomaar 110-120%.

    Als je dat laat installeren kan je ook vanaf dag 1 je maandbedrag het elektriciteit deel verlagen naar 0,- en ben je al aan het terugverdienen, nooit een leverancier als spaarpot gebruiken.
    Heb je teveel stroom kan je je nog wat dingen doen om gas te verplaatsen naar stroom, bijvoorbeeld warm water in de keuken en douche, stroom kan je opwekken door meer panelen te leggen, gas niet, ja je verbruikt dan meer stroom maar dat geeft niets en komt van eigen dak.

    Voorbeeld
    Ons verbruik in 2012 was geschat op 8000 kWh en 1300 m3 gas met een jaarbedrag van 3000,- destijds, na aanpassingen in huis zoals lampen, koelkast, cv pompen, wasmachine en droger bleef er 3000 kWh over en werkte ik weg met 3100Wp op dak, complete kosten in 2013 was 10.000,- incl de pv en bespaarde al 2500,- per jaar, echt een no-brainer.
    Gas was daar wat moeilijker en later gedaan, ik kan daar ook legio goede voorbeelden geven die niet duur zijn, ik moet altijd zo hard lachen als ik weer lees over 30-40.000,- om een huis van het gas af te krijgen.
    3000,- per jaar dus bij gelijk gebleven tarieven nu 8 jaar verder en 24.000,- bespaard, dat heeft het allemaal niet gekost hoor, reken ik de keuken en badkamer mee.
    Ik heb zelfs panelen op het noorden, weliswaar zijn dat gebruikte zwarte panelen en waren goedkoop, maar had net iets meer kWh op jaarbasis nodig. Daar ligt 2860Wp en koste 1000,- aan materiaal, zelf gelegd en op noord een TVT van 5 jaar omdat het 45% t.o.v zuid levert.

    Pv altijd doen, goede investering dan wat dan ook, noem me iets wat je koopt en beter rendeert.

    edit: prijzen die ik noem zijn incl btw dus die krijg je nog terug. Op mijn spullen nooit iets terug gevraagd of subsidie op gevraagd, maar het kan wel als je dat wilt, zowel pv als de warmtepomp.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.082
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Terugkijkend hebben wij de afgelopen jaren best wat gedaan. En in fases, dat vindt de portemonnee fijner.
    Dakisolatie gedeeltelijk (2016), rest volgt binnenkort. Vloer- en gevelisolatie in 2021.
    En zonnepanelen in 2020. 4.800 Wp. Liggen mooi ZZO. Helaas staat voor ons huis een forse plataan, waardoor de laagste rijen panelen toch wel regelmatig schaduw hebben. De plataan zorgt in een warme zomer óók voor een koele keuken, dus heeft ook zeker voordelen. En ik hou wel van het groen in onze wijk.
    Verder 85% van de woning al voorzien van vloerverwarming, zodra de laatste 15% dat ook is, kunnen we stoken op lage temperatuur. Die 15% is wel net de woonkamer, met convectorputten, die willen graag extra hóge watertemperatuur. Om een liedje te citeren: we zijn er bijna (bis), maar nog niet helemaal.

    En dat allemaal ter compensatie van de beslist niet duurzame Audi
    Laatst gewijzigd door yzy; 10-07-21 om 07:45.

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    @yzy

    als je er voldoende aan hebt ondanks de boom is het prima natuurlijk, je tvt zal iets langer zijn doordat je misschien minder opwekt en/of optimisers nodig hebt maar dat is peanuts in maanden.

    Vloerverwarming is het mooiste inderdaad, mijn woonkamer vloerverwarming was oorspronkelijk uitgelegd als bijverwarming maar doordat je met een warmtepomp 24/7 verwarmd gaat het prima, alle radiatoren heb ik uit de kamer verwijderd en boven hangen jaga strada convector units maar die doen maar een klein beetje mee, te warm op de slaapkamer is niet lekker. Badkamer heeft ook vvw en draait altijd mee met de woonkamer, heerlijk.

    Voor de convector putten heb je ook ventilator setjes waardoor ze juist prima te gebruiken zijn met lage temperatuur verwarming, zoals deze bijv.
    https://www.speedcomfort.nl/?gclid=C...oaAnV2EALw_wcB
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #10
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.082
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Net als bij de pv (en ook de Audi....) overdimensioneer ik graag, dus 20 jaar geleden hebben we de convectoren ook (te) ruim genomen, dus wellicht zou jouw oplossing werken. Maar wij zijn over de vloerverwarming in de andere ruimten (keuken, kantoor, studeerkamers) zeer tevreden, dat willen we ook graag in de woonkamer.
    We hebben daarnaast warmtetechnisch gesproken een stom huis: split-level, met een centrale spiltrap die een open verbinding vormt tussen keuken (niveau 0) woonkamer (niveau 0,5) overloop (niveau 1) en 2e overloop (niveau 1,5). Wat we in de kamer stoken, verdwijnt een groot deel naar boven.

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Dat zou je denken natuurlijk, warmte gaat naar boven, toch als je boven warmer bent dan beneden gaat warmte ook net zo goed naar beneden, ooit hele discussie gezien met iemand die plafond verwarming had (vvw slangen aan zijn plafond) omdat hij de vloer niet wilde opbreken, ook wandverwarming is een optie in zulke gevallen.
    Of een combinatie van de cv met een lucht/lucht warmtepomp (airco), heb je in de zomer ook nog schik van.

    Hier ook over gedimensioneerd, de warmtepomp is 7kW terwijl ik 95% van de tijd slechts 3,5kW nodig heb wat tevens het laagste is wat ie kan, staat ie met -10 buiten nog uit zijn neus te eten is afgelopen jaren gebleken.
    Maar goed, ik heb liever klachten van te warm dan te koud in huize Rol-Co
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    A3165 schreef

    Wij hebben wat 'poolhonden' in huis. Werkt uitstekend voor de energierekening. Ook in de winter staat de verwarming meestal uit en de deur naar buiten open. Een graad of 15-16 houden wij aan als temperatuur. We trekken wel een trui aan als het nodig is.


    Verder zitten wij op stadsverwarming en verbruiken rond de 20 m3 gas op jaarbasis met koken. Vaste lasten zijn hoger dan de verbruikslasten.

    Volgende huis krijgt een warmtepomp, 8 zonnepanelen en is uiteraard gasloos en vooral ook niet te groot voor wat we nodig hebben.

    Meeste kilometers worden genaakt met de EV, daarna de hybride en voor de ritten met de honden en vakanties wordt de 3.0TFSI aangeslingerd.
    Stadsverwarming is een dure grap maar ook daar kan je vanaf, ik ken voorbeelden die dat gedaan hebben om niet afhankelijk te zijn van die dure service kosten.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  14. #13
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Hah, ja sorry. Ik wilde een toevoeging maken op mijn bericht op mijn telefoon. Dan treedt er een vertraging op in de site waardoor ik een tweede keer tikte. Net op dat moment verscheen 'bericht verwijderen' op exact dezelfde locatie op het scherm. .
    Was mijn al 2x eerder overkomen maar nu zag ik waardoor. Had geen zin om het bericht opnieuw te tikken. Misschien aan het einde van de dag weer een poging.

  15. #14
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Opgelost! Hoef je niet te tikken 😁
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    714
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Artikelen met "duurzaam" in de titel lees ik meestal niet.

  17. #16
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Artikelen met "duurzaam" in de titel lees ik meestal niet.
    Stoer! Waarom niet!

    voorsprong door techniek geld alleen voor audi en niet voor de berijders, die lopen nog wat achter.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  18. #17
    Martin_M's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2006
    Posts
    119
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Als ik plek had voor 60 panelen dan wist ik het ook wel!

    Mooie installatie heb je er van gemaakt, wel eer van je werk als je dat ook zo mooi terug kan zien op de rekening.

    Hier heb ik helaas maar plek voor 8 panelen richting ZZW waarvan er 6 ongunstig liggen. 80% van mijn pannendak ligt aan de voorkant van het huis richting het noorden.

    Het idee speelt wel om een uitbouw te gaan maken aan de woonkamer. Meer ruimte, mogelijkheid voor een extra overkapping over het terras, vloerverwarming, vloer isoleren (huis van '79) en extra dakoppervlakte richting het zuiden voor panelen.
    Helaas nooit genoeg om gas mee te compenseren zoals bij jou.

    Wel ben ik aan het experimenteren met een thuis accu die ik zelf heb gemaakt. Deze laad ik via twee zonnepanelen en twee Victron controllers overdag bij. Wanneer de zon onder gaat begin ik terug te leveren uit de accu naar het net op een instelbaar vermogen. Hiermee kan ik het verbruik in de nacht mee reduceren naar 0 op de meter.
    Ook kan ik een deel van het huis via een inverter van stroom voorzien (hier nog geen vaste voorzieningen voor gemaakt dus ik moet nog stekkers wisselen ) in geval van een stroomuitval. Momenteel is de accu met zo'n 6,5kW nog klein maar de bedoeling (al mee bezig) is om deze uit te breiden naar zo'n 15kW.

    Al met al heeft een accu nu nog weinig zin en is direct terugleveren efficiënter maar je moet het ook leuk vinden.

    Momenteel zijn de verbruikscijfers niet zo "duurzaam" aangezien er nu 24/7 een warmtepomp voor het (opzet)zwembad staat de draaien.

  19. #18
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    @Martin_M

    Goed bezig! Batterijen is inderdaad nog niet nodig maar wel leuk om er wat mee te experimenteren, ik heb ook al een stapel batterijen om iets te maken maar zou ze nu nog gewoon met een normale accu lader kunnen laden overdag, dat gaat na salderen ook een leuk project worden, dat samen met een inverter die van 48V 230 maakt en je kan er ook op eiland draaien met je huis.

    Je wordt ook creatief als je net wat tekort aan stroom opwekt, vandaar dat alles hier ook vol ligt met panelen die precies passen in de ruimte, ik neem wat schaduw voor lief en natuurlijk mijn noord dak ook voorzien van 11 stuks. Met de 11640Wp wek ik zo'n 8300 kWh op per jaar. Geen race monsters maar is ook niet nodig als alles maar gedekt wordt.

    Op mijn verlanglijstje staat nog wel de vloer in de kruipruimte na isoleren en andere kozijnen en glas, doen we allemaal van de vermeden kosten.


    Mijn jaarrekening afgelopen sept 2020 bijv, netto met 7600kWh verbruik.

    8675181C-48CF-446E-8A62-8BED9E5256C2.jpg
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  20. #19
    EricW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    371
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Erg mooie installatie heb je al met al @Rol-Co!!
    En vooral netjes dat je alles zelf hebt gedaan, petje af!

    Hebben wel wat aanpassingen aan onze woning gedaan, maar komt niet in de buurt van dat van jou
    Liggen al ruim 6 jaar 15 panelen op het dak waardoor ons netto stroomverbruik rond de 900KWh/jaar ligt, dus dat is wel lekker.
    Ben het helemaal met eens dat dit een ongelooflijk goede investering is en de kosten ervan vallen best mee (vind ik).
    Daarnaast hebben we de spouwmuren laten (na) isoleren en overal HR++ glas laten plaatsen. Resultaat: gasverbruik is met net geen 30%(!) afgenomen.

    Vind wel dat wij nu op een punt zitten waarbij meer besparingen niet meer "zomaar" te doen zijn en dus erg veel geld zouden gaan kosten. Nog meer isoleren is niet te doen met de huidige spouw/vloer/dak constructie, CV installatie is niet geschikt voor lage temperatuur verwarming (CV kan in de winter niet lager dan 50 à 55 graden) dus daar is ook niet zomaar meer te behalen.

    Maar ben hier al blij mee en zie voor de toekomst nog wel een x een hybride CV zitten en accu's voor m'n panelen. Maar dat laatste gaat pas interessant worden zodra de salderingsregeling er mee stopt (en dat duurt nog wel ff).
    Laatst gewijzigd door EricW; 12-07-21 om 08:19.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Leeftijd
    42
    Posts
    28
    Kudos
    0

    Standaard Re: Hoe duurzaam is de Audi rijder ?

    Volgens mij zijn Audi rijders heel duurzaam
    Als ik alleen al kijk naar de onderlinge afstand op de autobaan,
    is de Audi rijder er zich heel van bewust dat minimale afstand houden ten opzichte van de voorganger
    heel veel brandstof bespaard,
    vanwege verminderde luchtweerstand, en past dit dan ook veelvuldig toe
    Laatst gewijzigd door a4a4; 12-07-21 om 08:45.

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •