Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 78

Onderwerp: migraine/clusterhoofdpijn

  1. #21

    Standaard

    Of was dit nou de goeie?


    Zelfde bron.




    Critici moeten gewoon eens komen kijken’

    In de Bonifatiuskliniek in Dokkum worden mensen met chronische hoofdpijn binnenstebuiten gekeerd. ‘Ik kan de patiënt bewust maken van de factoren die de hoofdpijn veroorzaken.’


    Sukkelen met chronische hoofdpijn


    Voor Liesbeth de Wit gaat er geen dag voorbij zonder hoofdpijn. Elke dag voelt ze een doffe, drukkende pijn in haar hoofd. Een tot twee keer per maand wordt de hoofdpijn bijna ondraaglijk. Dan is de pijn ook anders: een kloppend gevoel in de nek dat naar een kant van haar hoofd uitstraalt. Na een dag of twee trekt die stekende pijn weg en voelt ze weer de doffe drukkende pijn.

    Toen ze vijftien jaar was begon de chronische hoofdpijn. Ze had net een nieuwe bril gekocht. Misschien is de sterkte van de glazen niet goed, dacht ze. Maar de opticien kon geen afwijking vinden. De hoofdpijn bleef. Een bezoek aan de neuroloog, een paar jaar later, leverde ook geen verklaring op. Niets aan te doen, probeer er maar mee te leven, was zijn devies. En dat doet ze – zo goed en kwaad als het gaat – al meer dan twintig jaar. Soms onderneemt ze weer een poging van de pijn af te komen en zoekt haar heil in het alternatieve circuit – acupunctuur, haptonomie, homeopathie, voetreflextherapie, alles probeerde ze uit – maar zonder resultaat.

    De Wit is niet de enige. Naar schatting worstelen zes tot zevenhonderdduizend mensen met een dagelijkse terugkerende hoofdpijn. Met pijnstillers – al dan niet aanbevolen door de huisarts – of een groot doorzettingsvermogen komen ze de dag door. Omdat de reguliere geneeskunde deze mensen vaak niet kan helpen, zoeken velen, net als De Wit dat deed, hun heil in het alternatieve circuit. Tachtig procent van al hun medische uitgaven wordt daar besteed.


    Hoofdpijncentra én hoofdpijnkliniek


    De laatste jaren biedt de reguliere geneeskunde echter vaker een helpende hand aan de chronische hoofdpijnklant. Er zijn inmiddels zo’n 28 hoofdpijncentra waar mensen terecht kunnen en sinds deze zomer is er een hoofdpijnkliniek bijgekomen die zich helemaal toelegt op de chronische hoofdpijn: de Bonifatius Hoofdpijnkliniek bij ziekenhuis Talma Sionsberg in Dokkum.

    De Wit kan in Dokkum langskomen voor een intakegesprek en Intermediair mag over haar schouders meekijken naar de ‘unieke’ aanpak. John Lebbink, oprichter en directeur, laat ons binnen in zijn kliniek. De inrichting heeft niets weg van die van een ziekenhuis. In de wachtruimte staan houten tafels met rode stoffen lampen erboven, een zithoek met rode fauteuils en een boekenkast met klassieke boeken over migraine. Op de muren zachtgeel velours behang en olieverfschilderijen van beroemde hoofdpijnpatiënten als Einstein, Whoopi Goldberg en Picasso.

    De bezoeker krijgt eerder de indruk dat hij ontvangen wordt in een luxueus hotel of sauna. ‘We willen dat patiënten zich hier gelijk thuis voelen en ontspannen’, zegt de 43-jarige neuroloog. Daarom ook heeft hij tijdens het gesprek geen witte doktersjas aan, maar gewoon een blouse. Maar zagen we hem in een tv-uitzending laatst niet met witte jas aan? ‘Soms maak ik een uitzondering. Met witte jas nemen collega’s je toch serieuzer’, zegt hij glimlachend.


    Waarom hoofdpijnkliniek in Dokkum?


    Waarom in hemelsnaam een hoofdpijnkliniek in Dokkum oprichten, is de eerste vraag die zich na een twee uur durende reis vanuit Noord-Holland aan de bezoeker opdringt. Om bij de patiënten het kaf van het koren te scheiden? ‘Nee, ik heb me aangesloten bij het kleinste ziekenhuis van Nederland. Bij grote ziekenhuizen had ik dit nooit voor elkaar gekregen. Daar heerst te veel bureaucratie. Ik ben samen met de directeur naar Den Haag geweest om onze plannen te presenteren. Dat zie ik niet gebeuren bij een groot ziekenhuis. Als het even tegenzit, krijg je de directeur bijna nooit te zien.’

    Lebbink moest alle partijen die zorg financieren ervan overtuigen dat hij een geheel nieuwe behandeling van chronische hoofdpijn had ontwikkeld. Omdat hij veel meer tijd aan een cliënt besteedt, moest de tariefstructuur worden aangepast en moesten zorgverzekeraars bereid zijn die te vergoeden. ‘Na vijf jaar onderhandelen en praten is dat eindelijk gelukt.´

    Volgens Lebbink is zijn behandelmethode voor chronische hoofdpijn kliniek uniek. Alleen in de Verenigde Staten bestaan vergelijkbare centra. Daar heeft hij ook de inspiratie opgedaan. ‘Ik heb een aantal jaren gewerkt aan het Graham Headache Centre van de Harvard Medical School in Boston. En hun aanpak sprak mij erg aan.’ Het belangrijkste idee dat hij heeft overgenomen is de multidisciplinaire benadering.

    Helemaal binnenstebuiten gekeerd


    Niet alleen een neuroloog onderzoekt de patiënt, als het nodig is ook een fysiotherapeut, diëtiste en een psycholoog. Wie zich aanmeldt bij de Bonifatiuskliniek wordt helemaal binnenstebuiten gekeerd. ‘We proberen zorg op maat te leveren. Op basis van de intake krijgt iedere patiënt een specifiek behandelplan.’ En dat gebeurt niet bij de gangbare hoofdpijnbehandelingen, vindt Lebbink. ‘Eerst probeert de huisarts het op te lossen, dan kijkt de neuroloog of je iets mankeert, en als dat is uitgesloten, beland je weer bij de huisarts.’

    In andere hoofdpijncentra is de aanpak doorgaans intensiever, maar toch nog steeds anders dan die van de Bonifatiuskliniek. Daar worden patiënten pas doorverwezen naar een fysiotherapeut of diëtist, als de neuroloog denkt dat het echt nodig is. ‘En wij zoeken stelselmatig naar alle mogelijke oorzaken van hoofdpijn’, zegt Lebbink. Als Lebbink met de intake van De Wit begint, blijkt pas wat hij met stelselmatig bedoelt. Alle terreinen die maar enigszins van invloed kunnen zijn op hoofdpijn worden doorgenomen. De werkomgeving, het eetpatroon, medicijngebruik, familiegeschiedenis, lichamelijke inspanning, slaapproblemen, karakter, psychische problemen, et cetera. Het gesprek duurt meer dan een uur.

    Deze eerste screening leidt al tot een opmerkelijke conclusie. De Wit heeft migraine, aldus Lebbink. Een constatering die geen huisarts of neuroloog ooit heeft gedaan. Daarna heeft zij een chronische spanningshoofdpijn waarvan de oorzaak niet duidelijk is. De migraine wil hij met medicijnen oplossen, de spanningshoofdpijn verder onderzoeken via een opname van twee dagen. Dan licht de rest van het multidisciplinaire team haar door. Verder adviseert hij haar een hoofdpijndagboek bij te houden en de komende drie maanden geen koffie meer te drinken.


    Vaak patiënten met gecombineerde hoofdpijn


    De meeste mensen komen bij Lebbink terecht met een gecombineerde hoofdpijn. Migraine kan chronische hoofdpijn veroorzaken, maar spanningshoofdpijn ook. Wat De Wit niet doet, maar veel andere chronische hoofdpijnpatiënten wel, is regelmatig pijnstillers of cafeïne consumeren. Hun hoofdpijn wordt dan deels veroorzaakt door de verslaving aan deze middelen. Daarvoor hoeven mensen niet eens zo veel tot zich te nemen, zegt Lebbink. Een paar keer per week een paracetamol of vijf koppen koffie per dag is al voldoende.

    ‘Je kunt beter in een keer zes aspirines slikken – bij wijze van spreken! – dan elke dag een. Het eerste dat ik hier doe is die mensen van hun verslaving af laten helpen. We hebben hier ruimtes waar mensen onder begeleiding twee weken kunnen afkicken.’ Na het tweedaagse onderzoek zal mijn collega nog een half jaar bij de Bonifatiuskliniek in behandeling blijven. Maar genezen en vrij van hoofdpijn is ze dan hoogstwaarschijnlijk niet, zegt Lebbink. ‘Ik kan mensen niet van hun hoofdpijn afhelpen. Twee van de achthonderd mensen die ik tot nu toe heb behandeld – ik heb zes jaar een praktijk aan huis gehad – zeggen dat ze helemaal vrij van hoofdpijn zijn. Tegen hen zeg ik. ‘Wacht maar af, die komt heus wel weer terug.’

    Ik probeer van alle factoren die mogelijk hoofdpijn kunnen veroorzaken iets af te snoepen. Op die manier kun je hoofdpijn voor een persoon weer behapbaar maken. Ik kan de patiënt leren zich bewust te worden van de factoren die de hoofdpijn veroorzaken en daar zo verstandig mogelijk mee om te laten gaan.’


    Tevreden patiënten en zorgverzekeraars


    De patiënten zijn heel tevreden, aldus Lebbink. En de zorgverzekeraars ook. Die zijn namelijk veel minder kosten aan deze ‘tot nu toe onbehandelbare groep patiënten’ kwijt, zo blijkt uit een studie van een Friese zorgverzekeraar. Aan de behandeling is kennelijk grote behoefte. Sinds de opening van de Bonifatiuskliniek staat de telefoon in Dokkum roodgloeiend. Wie zich nu aanmeldt voor behandeling moet minstens twee jaar wachten voor de eerste intake.

    Anita Mensing van de Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten waarschuwt voor al te veel enthousiasme. ‘Het lijkt nu net of mensen met chronische hoofdpijn massaal naar Dokkum moeten hollen. Ook de andere 28 hoofdpijncentra hebben chronische patiënten iets te bieden. Bovendien zijn de meningen over de aanpak van Lebbink verdeeld.’ Sommige critici vinden de aandacht voor voeding, psychologie en fysiotherapie in de Bonifatiuskliniek overdreven. Het is namelijk nog helemaal niet bewezen dat chronische hoofdpijn kan worden verholpen met aangepaste voeding, vermindering van de nekspanning of psychologische hulp. Vandaar ook dat de gewone hoofdpijncentra niet automatisch met de andere disciplines samenwerken.

    Maar Lebbink is overtuigd van zijn aanpak. Door nauwkeurig het effect van de behandelingen bij zijn cliënten te volgen en te documenteren probeert hij uit te zoeken waarmee mensen met chronische hoofdpijn het meest zijn geholpen. Deze zogenoemde Practice Based Medicine – het vanuit de dagelijkse praktijk en de situatie van de cliënt zoeken naar een nieuwe behandelmethodiek – heeft al bewezen zeer waardevol te zijn. ‘Inmiddels zijn er meerdere publicaties verschenen over de effectiviteit van behandeling van chronische hoofdpijn in een centrum als het onze. Ik nodig de critici uit gewoon eens te komen kijken en praten.’

    Na een twee uur durend bezoek gaan De Wit en ik weer naar huis. Maar voordat we wegrijden, bezoeken we nog even de koffiecorner van het ziekenhuis voor een cappuccino. ‘Dit is voorlopig mijn laatste’, zegt Liesbeth. ‘Proost.’
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  2. #22

    Standaard

    `t Zullen mijn hormonen wel zijn.... maar meer dan 15 dagen in een week hoofdpijn....... :wink: Staat onder het kopje "chronische hoofdpijn"

  3. #23

    Standaard

    Kniesoor... :?
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Kniesoor... :?
    En bedankt maar weer. Zemelaar. Zulke foutjes vallen me gewoon snel op.

  5. #25

    Standaard

    Ik krijg hoofdpijn als je zo doorgaat! :?


    Zonder gekheid, ik hoop dat betreffende mensen hier iets mee kunnen...
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...


  6. #26

  7. #27
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Bekende materie, ben eens in de zoveel jaar weer een proefkonijn voor de nieuwste inzichten en word er niet beter van...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #28

    Standaard

    Appie heeft zeker opkomende verschijnselen?

    Ik ga die lappen wel eens lezen als ik tijd heb...! :shock:
    S6

  10. #29

    Standaard

    Het is al een wat ouder topic maar ik kwam dit dus tegen via Google, ik dacht:"Audiforum"? Het is weer weekend en dat betekend bij mij ook vaak hoofdpijn , het vrij zijn van werk heeft op een of andere manier invloed op spieren in je nek schijnbaar, ook uitslapen is iets wat ik niet moet doen en resulteerd in een ontbijt met Finimal. Best vervelend....
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  11. #30
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Heb je zeker een stressvolle baan?


    Of is het een enorme cafeïne-koppijn ?
    One liter, driver's licence eater...


  12. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bleuq20v
    Het is al een wat ouder topic maar ik kwam dit dus tegen via Google, ik dacht:"Audiforum"? Het is weer weekend en dat betekend bij mij ook vaak hoofdpijn , het vrij zijn van werk heeft op een of andere manier invloed op spieren in je nek schijnbaar, ook uitslapen is iets wat ik niet moet doen en resulteerd in een ontbijt met Finimal. Best vervelend....
    Ja, dit ken ik...had ik vandaag ook weer na lang uitslapen. Koffie, vocht en paracetamol helpen dan geen flikker, het lijkt dan wel op een (hele) zware kater. Toch was het van de week rustig op het werk en heb ik niet overmatig veel koffie gedronken. Soms heb ik het ook niet, wss slaap ik dan minder diep

    Bij mij is het meestal een duf en zwaar gevoel, een drukkende band achter m`n slapen en voorhoofd die ik meestal wel kan handlelen (hoewel erg vervelend en niet goed voor m`n humeur)

    Vroegah, ouders in scheiding, problemen, etc, heb ik wel eens, zoals de dokter het noemde, zg spanningshoofdpijnen gehad. Ik was toen een jaar op 11-12 en zat net op de middelbare school. `s Middags rond 12en kwam de hoofdpijn opzetten en bereikte rond 2en z`n piek. Voordat het zover was had ik al het gevoel dat m`n kop uit elkaar klapte en tegen de piek jankte ik tranen met tuiten en sloeg bijna letterlijk met m`n kop dwars door de muur.
    Idd, zoals boven beschreven, ook ijsberen, rondjes lopen, zwarte vlekken en tunnelvisie en maar proberen iets te vinden om de pijn te verzachten (kop onder de kouwe kraan, etc). Het was alsof iemand met een fietspomp langzaam m`n hoofd opblies tot het bijna knapte. Na 2en zakte het snel af en om 3uur was ik weer pijnvrij.
    Het was zo erg dat ik 3 weken naar huis werd gestuurd. Het is toen vanzelf (ineens) overgegaan en nooit meer terug geweest maar ook al is het meer dan 20 jaar geleden, ik vergeet die pijn nooit meer.

    Daar is die "uitslaap-kater" kattepis bij...
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  13. #32
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Ik ben zelf gelukkig geen "slachtoffer" .. (slik maximaal 1x een paracetamol per jaar..)
    Helaas heeft m'n meissie minder geluk.. (4 soorten hoofdpijn)


    Dit boek vond ik echt waanzinnig interessant om te lezen (zoals nagenoeg alle boeken van dhr. Sacks..echt aanraders!).
    http://www.oliversacks.com/migraine.htm
    One liter, driver's licence eater...


  14. #33

    Standaard

    Ik slik slik er 2x zoveel als jij :wink:

    Volgens mij hebben vrouwen vaker last van hoofdpijn dan mannen (tenminste in mijn beleving)?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  15. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo
    Heb je zeker een stressvolle baan?
    Nee, niet zo eigenlijk maar ik ben wel iemand van:"als ik het doe ,doe ik het goed"waardoor je soms de lat net even te hoog legt voor jezelf.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo
    Of is het een enorme cafeïne-koppijn ?
    Ik heb hierover gelezen en het zou er mee te maken kunnen hebben, sinds ik bij deze werkgever ben drink ik zo,n 6-7 bakjes koffie per dag, nou is dat niet zo veel maar bij andere werkgevers deed ik dat nooit, ik was gewoon niet zo'n koffieleut zeg maar, maar de laatste tijd is het gewoon steeds vaker raak met de weeked hoofdpijn....
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  16. #35

    Standaard

    ik heb af en toe nog een lichte migraine aanval.
    een aantal jaren geleden (5 a 10 jaar) enorme aanvallen gehad, met geen zicht, braken, en flauwvallen.
    meestal 1 dag en de volgende dag nog wat loom maar geen problemen meer, dit ongeveer 2 keer per maand.
    in 1 van die periode,s ging het gezichtsvermogen geleidelijk achteruit in een paar uur tot op een punt waarbij ik bijna niks meer zag en continu tranende ogen had.
    hiermee toen naar de dokter geweest nog niet wetend dat het migraine was.
    bij de dokter heb ik destijds een folder meegekregen en imigran.
    de imigran werkte bij mij goed maar moest nog wel slapen om helemaal ervan af te zijn.
    de folder had het over een paar mogelijke oorzaken in voedsel zoals geurstoffen, smaakstoffen, caffeine, bier, chocola.
    hierin heb ik bijgehouden wat ik eet en drink door de dag heen.
    vervolgens de dingen geschrapt op de lijst die ik zowiezo niet eet of drink (zoals bier) en systematisch 1 groep vermeiden en 2 weken later iets frequenter eten dan voorheen.
    dit heeft een aantal maanden gekost maar uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat de oorzaak bij mij in kleurstoffen ligt, voornamelijk snoep en de toen populaire groene ranja (siroop).
    sindsdien een paar keer per jaar een lichte migraine en dan voornamelijk bij plotseling mooi weer, veel licht of net voor een onweersbui.
    de imigran heb ik al 2 jaar niet meer gebruikt.
    zoals hierboven beschreven helpen de normale pijnstillers als paracetemal of in mijn geval naproxen niet omdat ze niet gemaakt zijn voor migraine.
    mijn tip zou dan ook zijn, om zelf een kleine studie te maken naar de mogelijke oorzaken, ik ben er enorm mee geholpen want ik was regelmatig een dagje van de wereld.

  17. #36

    Standaard

    Tja, migraine in die vorm is volgens mij helemaal erg, je hebt helemaal gelijk door het zelf uit te zoeken, het is misschien een raar vergelijk maar het is gewoon net een storing aan een machine of een auto, gewoon dingen uitsluiten en kijken wat er gebeurt. Ik ga morgen stoppen met koffie drinken of iig een stuk minder!
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  18. #37
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    @ Dubber..
    Wat jij beschrijft staat precies hetzelfde in dat boek van Oliver Sacks..

    @ Bleuq20v..
    Toen ik ~9 bakken op een dag dronk had ik ook zaterdag-ochtend hoofdpijn..
    Nu drink ik er ~3 ... en heb nergens last van.
    One liter, driver's licence eater...


  19. #38

    Standaard

    Ik heb mij zonet weer getrakteerd op een AcCod-zetpilletje...

    Jullie hebben vandaag geen last meer van me, ik ga plat
    Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

  20. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bleuq20v
    Het is weer weekend en dat betekend bij mij ook vaak hoofdpijn , het vrij zijn van werk heeft op een of andere manier invloed op spieren in je nek schijnbaar, ook uitslapen is iets wat ik niet moet doen
    ik heb exact hetzelfde
    zaterdagochtend hoef ik ook niet tot 12 uur in mn nest te blijven liggen want dan loop ik het hele weekend met koppijn/nekpijn, vooral als ik de avond er voor iets meer dan gemiddeld heb gedronken (niet straalbezopen ofzo maar gewoon iets meer dan normaal) heb ik de hele dag gigantisch last van mn nek en kan ik die amper bewegen

    waarschijnlijk komt het door de manier waar op ik slaap
    ik heb nu een veel slapper kussen (ligt voor geen meter :-? ) maar de pijn is weg

  21. #40
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard

    tja, ik heb als richtlijn, niet langer dan 10 uur in bed blijven liggen want dan loop ik de hele dag duf en met hoofdpijn rond, dan helpt er ookniets..

    moet trouwens wel uitkijken, zag dat migraine erfelijk is..... laat mijn vader er nou ook veel last van hebben

    wat ik wel eens vaker heb gehad..

    overdag tijdens werk ineens niet meer kunnen concentreren, alleen nog maar in het midden van het blikveld scherp zien, alles eromheen helemala wazig met soort van vlekken, dan ken ik er gif op in nemen dat ik 15-20 mins later stekende hoofdpijn heb icm misselijkheid..

    en een uurtje of 2 later is dat wel weer weg.

    komt iemand dat bekend voor?
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM

Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •