Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Electrotechnicus in de zaal? Droger, Wasser en CV: groepen?

  1. #1
    haroldv's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2005
    Leeftijd
    53
    Posts
    1.308
    Kudos
    1

    Standaard Electrotechnicus in de zaal? Droger, Wasser en CV: groepen?

    Hoi,

    Ff wat hulp nodig van een expert, op huishoudtechnisch gebied:

    De baas wil de was op een andere plek doen, wat me meteen een probleem geeft.
    Daar heb ik 2 groepen beschikbaar, maar helaas 3 zwaardere apparaten.
    Namelijk de wasdroger (2500W), wasmachine (2200W) en cv combiketel (atag ?W).
    1 Groep is helemaal vrij (ongebruikt), de andere zit helaas meer op (waterkoker in de keuken).
    Nu heb ik natuurlijk internet nageplozen, om te zien wat er kan.
    IxU=16x220=3520W per groep. Geen idee wat de ketel doet, dus bij de bouwmarkt zo'n schakelkast gekocht die kiest tussen droger of wasmachine....helaas is onze droger automatisch, dus al de stroom er weer op komt...wacht hij op een vingerdruk....niet goed.

    Ik weet dat de droger én cv én waterkoker aan, de stoppen door laat slaan (logisch: waterkoker trekt ook 2500-3000w).
    Groepen genoeg (huis: 2001), maar niet overal stopkontakten van die groepen.
    Iemand nog een briljant idee? Trekt die waterkoker echt zoveel (want die heeft een groep vanzichzelf al nodig)?

    Als dit té offtopic is, hoor ik het ook graag.
    Laatst gewijzigd door haroldv; 03-02-09 om 18:33.
    Assumption is the mother of all fuckups.

  2. #2
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Er kunnen natuurlijk meerdere van die grote gebruikers op een groep. Waar je even aan voorbij gaat is dat een wasmachine idd 2200 watt gebruikt maar als hij op 30°C draait dan hebben we alleen met de motor te maken en dat zal zo rond de 600Watt zijn. Het merendeel van de opgenomen energie gaat in de verwarming van het water zitten.

    Daarnaast waneer gebruik je de wasmachine heb je hoog laag tarief dan zit het er dik in dat de wasmachine vooral draait in de kleine uurtjes terwijl jij op bed ligt, kortom je gebruikt dan geen waterkoker en zelfs op 90°C is er dan nog niets aan de hand.

    Hoe steekt je huishouden in elkaar, ben je alleen staand of woon je samen en heb je 5 kinderen. Want ook dan veranderd het gebruik van de wasmachine en droger. Immers ben je alleen dan is de combi droger en wasmachine eentje die niet veel voorkomt. Bij een groter gezin (dus meer waslading achter elkaar) dan heb je het risico meer. Echter dat houdt in dat als je tegelijk de droger en wasmachine aan hebt staan dan moet je als de droger aan staat de wasjes op een lagere temp draaien.

    Ook voor een droger geldt wanneer neemt deze het meeste vermogen op zodra het verwarmings element aan staat. Ook dit gebeurt niet constant.

    Oja een waterkoker trekt ± 2000 Watt maar dit is model afhankelijk en moet op de koker aangegeven staan (die in de caravan trekt bv slechts 650 Watt). Wat je zou kunnen doen is bij Conrad een vermogens meter bestellen. Deze meet precies wat een apperaat trekt aan watt/ampere etc. Aan de hand van deze gemeten gegevens zou je een beter besluit kunnen nemen.

    Bij mij is het in elk geval als volgt
    groep 1 wasmachine en droger
    groep 2 koken (elektrisch met 2x220)
    groep 3 Koelkast en Magnetron
    groep 4 vaatwasser en stopcontacten keuken inclusief afzuigkap (hier staat dus ook de waterkoker en koffieset en senseo op)
    groep 5 gehele begane grond ex keuken
    groep 6 1e verdieping
    groep 7 2e verdieping ex wasmachine en droger.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  3. #3
    haroldv's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2005
    Leeftijd
    53
    Posts
    1.308
    Kudos
    1

    Standaard

    Duidelijk.
    De watts komen van de apparaten, dus dat klopt. Behalve de CV kan ik niet vinden, ook niet in de handleiding.
    In mijn gezin (man/vrouw/2 kids/hond/2 audi's..;-) ) wordt de wasmachine en droger altijd gezamenlijk aangezet.
    's nachts draait niets ivm brand-risico (heeft mijn vrouw in haar jeugd meegemaakt, dus klaar...)
    Eigenlijk zet ze elke ochtend de machine's aan, gaat naar beneden en maakt thee....pats!
    Ik zou dus graag die 'switch' gebruiken, want dat werkt prima (die droger mag wel ff wachten, totdat de wasmachine het water warm heeft), maar we hebben natuurlijk zo'n electronisch ding, die dan op 0 springt.
    De droger moet dus altijd aan blijven staan, wat lastig is, want die gebruikt nu net het meeste stroom het langst.
    Verder heb ik iets van 10 groepen, dus ergens stom, maar in die hoek waar nu alles staat, zijn er (zonder breken) maar 2 beschikbaar.
    Ik zie dus ff geen oplossing, maar misschien is die er ook niet (behalve de waterkoker in de bijkeuken te zetten = andere groep)
    Assumption is the mother of all fuckups.

  4. #4
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard

    Is het laten verleggen van een aparte aansluiting van 1 groep naar de plaats van de droger een optie?

  5. #5
    haroldv's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2005
    Leeftijd
    53
    Posts
    1.308
    Kudos
    1

    Standaard

    niet zonder breken/frezen nee of bedoel je in de meterkast?
    ik doe alles zelf, maar blijf wel van de meterkast af. Ik neem eigenlijk aan dat daar maar 1 draadje inkomt en vandaaruit alles in een huis verdeeld wordt. Eigenlijk mis ik gewoon een schema van mijn woning...
    Assumption is the mother of all fuckups.


  6. #6
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    Tja, ik zou bijna zeggen; als je aan het wassen bent, kun je nog niet drogen

    Optie 1: Droger weggooien, en een waslijntje kopen
    Optie 2: Groep verleggen, of apparaat verplaatsen.
    Optie 3: Discipline; ene apparaat aan, andere uit.

    Bij optie2 ; pak even een tekening van je huis er bij. Als de groepen zijn ingetekend; zou in principe gedaan moeten zijn, kun je even kijken welke groep waar uit komt. Volgens de NEN standaard is er nog wat: de tekenaar gaat maar uit van een gemiddeld verbruik van 60%... maar groepen zijn niet "kamer" afhankelijk. Zo kan makkelijk het ene stopcontact in de kamer aan de ene groep zit, en de andere aan de andere. Op zo'n plattegrond moet je ook kunnen zien waar je snel een andere groep vandaan kunt plukken; het stroomnetwerk loop bijna altijd langs de planfonddozen, en dan naar beneden.
    Als laatste; als de ruimte waar je wasmachine niet mooi hoeft te zijn, kun je ook met buizen/kabels op de oppervlakte werken natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door theeuwke; 03-02-09 om 19:54.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  7. #7
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Heb je 3 fases beschikbaar of maar1?
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    als ik het goed heb trekt een CV hooguit z'n 500Watt, want dat komt door de circulatiepomp voor de verwarming plus een beetje om de vlam te onsteken.
    meer paarden onder de kap dan waar ik op kan zitten :-D

  10. #9
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door haroldv Bekijk Berichten
    Eigenlijk mis ik gewoon een schema van mijn woning...
    Wat waar aan zit is niet zo moeilijk..............spanningzoeker en dan de zekering eruit/ automaat om.

    Zo kan je per wandcontactdoos de relatie zekering - wandcontactdoos in kaart brengen.
    Even markeren en in een tabbeletje frummelen, niet zo moeilijk.

    Als je maar 1 fase hebt dan kan je max. 25Ax220V = 5500 watt uit je groepenkast trekken, dit even terzijde.
    Er zijn hoofdzekeringen die 35A zijn, even bij je stroom leverancier vragen.
    Laatst gewijzigd door rolf; 03-02-09 om 22:20.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  11. #10
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Die 220V zit er wel ingebakken hé











    Volgen mij zitten we al een tijdje op 230V
    One liter, driver's licence eater...


  12. #11
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wazzup01 Bekijk Berichten
    ... Waar je even aan voorbij gaat is dat een wasmachine idd 2200 watt gebruikt maar als hij op 30°C draait dan hebben we alleen met de motor te maken en dat zal zo rond de 600Watt zijn. Het merendeel van de opgenomen energie gaat in de verwarming van het water zitten...
    Ook 30°C moet worden bereikt via verwarming. De belasting blijft daarbij maximaal; alleen korter...
    Waterkokers kunnen monsters zijn. De mijne verbruikt bijna 3kW; maar klaar terwijl je wacht!
    RS6 C5
    A3 TDIe

  13. #12
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Wasmachine en droger moeten beide op een aparte groep aangesloten worden.
    De CV ketel mag gewoon op een lichtgroep aangesloten worden, die verbruiken niet zoveel stroom, is maar een pomp en wat stuur electronica.
    Wasmachine en droger mogen ook op dezelfde groep als je een daarvoor bedoelde omschakelaar gebruikt, maar dan kan je er maar een tegelijk gebruiken.

    Er zijn ook stekkerdozen in de handel waar je de wasmachine en droger insteekt, die schakelen de spanning naar de droger uitschakelen als de wasmachine veel stroom trekt.
    Maar dat werkt niet met een electronisch gestuurde droger.
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  14. #13

    Standaard

    Een moderne CV-ketel zal max 150W verbruiken. Die kun je gerust samen met een wasmachine of droger op 1 groep zetten.

    De andere groep zul je dus moeten inzetten voor een waterkoker + wasmachine of droger. Tja, neem het apparaat dat je zo min mogelijk tegelijk gebruikt m.a.w. wanneer kook je water als je droogt of wast? Je kunt het ook gewoon proberen. Een wasmachine verbruikt alleen zijn volle vermogen tijdens het water opwarmen. Hierbij maakt het niet uit hoe warm het water moet worden, het is een aan-uit regeling. En hoeveel verbruikt die waterkoker nu precies? samen met de wasmachine heb je nog 1400W over...niet alle waterkokers slurpen 2kW.

    De mooiste oplossing is natuurlijk een extra groep aanbrengen voor de wasmachine of droger. Het ligt eraan hoe zwaar je hoofdzekering is en hoeveel groepen je nu al hebt. Enig idee? Heb je ook nog een magnetron in de buurt die op dezelfde groepen moet?

    Ikzelf heb de overdreven luxe van 3x25A hoofdzek. en 10 groepen, tja...dan kan ongeveer alles tegelijk aan In de schuur nog een 3x16A krachtvoorziening.
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  15. #14
    haroldv's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2005
    Leeftijd
    53
    Posts
    1.308
    Kudos
    1

    Standaard

    Het probleem is de enkele stopcontacten in de keuken in dezelfde groep zitten als het stopkontakt boven blijkbaar.
    Aangezien ik boven wel 2 groepen heb, kan ik de wasmachine en droger apart op een groep zetten. 1 groep is helemaal leeg, dus daar zit genoeg capaciteit op. De andere wordt dus door boven gebruikt (wasmachine of droger) en beneden (waterkoker). En dan is het simpel denk ik: waterkoker en droger samen is teveel 5500 (ik heb 16A per groep); waterkoker en wasmachine ook, maar de wasmachine heeft maar even zoveel vermogen nodig. Uiteindelijk de waterkoker in het achterhuis gezet, op weer een andere groep.
    Moraal voor mij: raar dat een stopcontact boven, verbonden is met stopcontact beneden bij de keuken. Terwijl er 5 groepen beschikbaar zijn voor de keuken alleen (2x kookplaat, 1x magnetron, 1 afwachine, 1 normaal, 1 rij onder kastjes)

    bedankt voor de tips!
    Laatst gewijzigd door haroldv; 07-02-09 om 09:25.
    Assumption is the mother of all fuckups.

  16. #15
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door haroldv Bekijk Berichten
    Het probleem is de enkele stopcontacten in de keuken in dezelfde groep zitten als het stopkontakt boven blijkbaar.
    Aangezien ik boven wel 2 groepen heb, kan ik de wasmachine en droger apart op een groep zetten. 1 groep is helemaal leeg, dus daar zit genoeg capaciteit op. De andere wordt dus door boven gebruikt (wasmachine of droger) en beneden (waterkoker). En dan is het simpel denk ik: waterkoker en droger samen is teveel 5500 (ik heb 16A per groep); waterkoker en wasmachine ook, maar de wasmachine heeft maar even zoveel vermogen nodig. Uiteindelijk de waterkoker in het achterhuis gezet, op weer een andere groep.
    Moraal voor mij: raar dat een stopcontact boven, verbonden is met stopcontact beneden bij de keuken. Terwijl er 5 groepen beschikbaar zijn voor de keuken alleen (2x kookplaat, 1x magnetron, 1 afwachine, 1 normaal, 1 rij onder kastjes)

    bedankt voor de tips!
    In de keuken moet er een werkstopcontact (boven het aanrechtblad) altijd op een andere lichtgroep zitten dan de lichtgroep van de keuken.
    Dus die word vaak bij de lichtgroep van de kamer of slaapkamer gezet.
    Een gemiddeld huis heeft +/- 3 lichtgroeppen, soms meer soms minder afhankelijk van hoe groot het huis is.
    En zware inbouwapparatuur in de keuken word altijd op een aparte groep gezet en wasmachine en droger ook. (droger aansluiting word vaak niet standaard aangelegd)
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  17. #16
    haroldv's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2005
    Leeftijd
    53
    Posts
    1.308
    Kudos
    1

    Standaard

    duidelijk, weer wat geleerd, hij zit inderdaad bij de lichtgroep van een slaapkamer met inloopkast.
    Assumption is the mother of all fuckups.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •