Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Vreemde verkeerssituatie(s)

  1. #1

    Standaard Vreemde verkeerssituatie(s)

    Onlangs ben ik terecht gekomen in een vreemde verkeerssituatie, tenminste ik kom er nu nog niet helemaal uit. Ik ben daarom zeer benieuwd of men hier antwoord op kan geven.

    Bij het naderen van een kleine rotonde hier in de buurt ga ik drie kwart rond. Aan deze rotonde ligt een fietspad geplakt, de buitenkant dus. Vervolgens rij ik de eerste afslag voorbij, de tweede afslag (rechtdoor) rij ik ook voorbij maar zie ik een scooter aan komen rijden. Vervolgens wil ik de laatste afslag nemen naar rechts waar de scooter vervolgens, die eerder op de weg reed en dus moest stoppen voor mij, mij vervolgens voorbij schiet over het fietspad. De scooter moest immers rechtdoor, waardoor ik natuurlijk weer moest remmen. Ik vind dit zo'n onpraktische en vreemde situatie dat ik hem al aan een aantal mensen heb voorgelegd die ook niet weten hoe dit nou precies zit.

    Ik denk dat de scooter voorrang heeft, dit omdat een scooter van beide delen gebruik mag maken. De hoofdweg en de fietsersbaan. Het vreemde is dat de scooter naderde op de hoofdweg en niet op het fietspad en dus om voorrang te krijgen op mij snel het fietspad op schiet. Zou hij op de hoofdweg blijven zou hij moeten stoppen voor mij.

    Nu vraag ik me af zijn er nog meer van dit soort onduidelijke situatie's binnen het verkeer?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door BartNL; 25-09-09 om 17:51.
    Audi A3 1.8T (200PK) okt. 97

    Orgineel Facelift (Hella voor+achter)

  2. #2
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.788
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard

    Op dat fietspad heeft hij normaliter voorrang. Of hij daar nu illegaal reed of niet. Waren er geen haaietanden aanwezig? Mag een scooter in de bebouwde kom op het fietspad? Dat laatste geloof ik niet.

  3. #3

    Standaard

    Binnen de bebouwde kom moet een bromfiets op de rijbaan rijden.( jij bent eerder op de rotonde, en hebt dus voorrang. Want verkeer op de rotonde heeft voorrang op verkeer wat de rotonde oprijd.)

    Buiten de bebouwde kom moet zo'n kreng op t fietspad. (en rij jij nog steeds eerder op de rotonde.)

    Een bromfietser mag niet zomaar kiezen waar op welke rijbaan dat hij / zij rijd.
    een snorfietser mag niet op de rijbaan.
    Number one in the hood G!

  4. #4

    Standaard

    Ah kijk dat maakt het duidelijk, maar waarom zie ik dan hier ALTIJD die klote dingen op het fietspad rijden. Als ik eventueel een ongeluk zou veroorzaken wie zou er dan schuldig zijn? Verder staan er natuurlijk haaitanden, mensen op de rotonde hebben voorrang.

    Je hebt hier ook het keizerkarel-plein waarbij mensen die op de rotonde rijden geen voorrang hebben (enige rotonde in heel Nederland waarvan ik weet waarbij het verkeer zo is geregeld)
    Audi A3 1.8T (200PK) okt. 97

    Orgineel Facelift (Hella voor+achter)

  5. #5

    Standaard

    Vreemde verkeerssituaties vind je ook in Belgie. Daar heb ik al meegemaakt:
    - Een rontonde waar je linksom overheen moest rijden. Was bij een tankstation aan de E19 in de richting van Antwerpen.
    - Een driebaans weg waar beide richtingen gebruik mochten maken van de middelste rijbaan. Dit was in Brugge.

    Rare jongens die Belgische wegenbouwers.
    "Objects in my rear view mirror may disappear faster than they appear."


  6. #6

    Standaard

    Dus die scooter reed achter je en stak je dan ineens rechts voorbij?
    Als er een ongeluk van komt, denk ik dat jij in fout gesteld wordt,
    want jij gaat niet kunnen bewijzen dat hij achter je reed (of getuigen),
    hoewel het rijgedrag van de scooter echt te wensen overliet!

    De drievaksrijbaan waar beide richtingen gebruik mogen maken van de
    middelste, is gewoon een overblijfsel van ouderwetse infrastructuur.
    Op de meeste plaatsen zijn deze heraangelegd, zal daar wel komen.

    Als wij vanuit Zuid-Limburg (België) richting Maastricht rijden, kan ik
    zo zeggen wanneer we Nederland binnenrijden, VEEL betere wegen,
    zowel onderhoud, indeling (grote rotondes e.d.),...

    M'n pa heeft ooit iemand weten achteruit (!) rijden op een rotonde
    omdat hij z'n afslag gemist had...
    Laatst gewijzigd door ToMMaS; 25-09-09 om 21:39.

  7. #7
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.788
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daan Bekijk Berichten
    .....( jij bent eerder op de rotonde, en hebt dus voorrang. Want verkeer op de rotonde heeft voorrang op verkeer wat de rotonde oprijd.)
    Zal lekker zijn....ik was eerst

    voorrang is aangegeven en anders heeft rechts voorrang

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BartNL Bekijk Berichten
    Je hebt hier ook het keizerkarel-plein waarbij mensen die op de rotonde rijden geen voorrang hebben (enige rotonde in heel Nederland waarvan ik weet waarbij het verkeer zo is geregeld)
    De mooiste rotonde van Nederland! Iedereen die niet rotonde kan rijden, en dat is bijna iedereen moet daar les gaan nemen. 4 rijen breed over de rotonde zonder belijning en .... rechts heeft gewoon voorrang. Zoals dat vroeger overal was in Nederland totdat de voorrangrotonde werd uitgevonden. Leuk trouwens al die duitsers daar, die van huis uit geleerd hebben dat een rotonde altijd voorrang heeft.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Ja inderdaad! Bij het CBR hier in Nijmegen zakken er ook genoeg mensen op. Ik heb er geen problemen mee gehad, nooit trouwens. Gewoon je voorrang nemen, dat schrikt meestal wel af voor de mensen die denken dat ze nog wel even voorrang kunnen nemen op rechts. Frustrerende van deze rotonde is echter wanneer men de buitenste baan pakt en vervolgens 3 kwart rond rijd. Die mensen hebben dus voorrang op de mensen die wel netjes voorsorteren en dus recht oversteken (2e afslag), deze moeten dus gewoon vol op de rem omdat de andere lekker door rijden op de buitenste baan
    Audi A3 1.8T (200PK) okt. 97

    Orgineel Facelift (Hella voor+achter)

  10. #9
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Dat gemakshalve even wisselen mag die scooter natuurlijk niet. Maar, het is een scooter, dus die mogen, kunnen en doen alles...
    Je hebt 2 opties: platrijden of voorrang verlenen. Ik zou vanwege het gedoe, gewoon voorrang verlenen...

  11. #10
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eszes Bekijk Berichten
    Ik zou vanwege het gedoe, gewoon voorrang verlenen...
    Ik schrik hier van!!
    Ik had toch minstens platrijden in het antwoord verwacht.


    (o nee, je mag niet om je eigen flauwe grappen lachen, daar is Gordon voor)
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  12. #11

    Wink

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eszes Bekijk Berichten
    Je hebt 2 opties: platrijden of voorrang verlenen. Ik zou vanwege het gedoe, gewoon voorrang verlenen...
    Ja , vind ik ook wat magertjes van jou. Je bent tenslotte niet in Duitsland....

  13. #12
    harlin's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2006
    Posts
    2.290
    Kudos
    150
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BartNL Bekijk Berichten
    Je hebt hier ook het keizerkarel-plein waarbij mensen die op de rotonde rijden geen voorrang hebben (enige rotonde in heel Nederland waarvan ik weet waarbij het verkeer zo is geregeld)
    Is het echt een rotonde of lijkt het op een rotonde, in Utrecht zijn er ook twee van die gevallen waar veel mensen de mist in gaan. Als de borden van de rotonde ontbreken betreft het een verkeersplein

  14. #13

    Standaard

    Daar zou ik volgende keer op moeten letten. Volgens mij is het toch echt een rotonde. Die wel heel idioot is aangelegd, hij is zeker niet verouderd. Je kan als je rechtdoor moet met de auto zowat vol gas blijven door rijden (ei-vorm).
    Audi A3 1.8T (200PK) okt. 97

    Orgineel Facelift (Hella voor+achter)

  15. #14
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.704
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    in elk geval is en blijft het een rondlopende weg waarbij doorgaand verkeer altijd voorrang heeft tov afbuigend(afslaand)verkeer.
    wbt de verkeers borden het blauwe bord met daarop de witten rondlopende pijlen geeft aan:
    Rotonde met verplichte rijrichting.
    Maar wat is dan het verschil met een verkeersplein?
    Verkeersplein: Gelijkvloers kruispunt van wegen waar het verkeer in rondgaande beweging wordt afgewikkeld.Rotonde: Verkeersplein waarop het verkeer voorrang heeft en waarop de wegen radiaal aansluiten.Alleen is dit dus verandert!!
    In de recente wijziging van het RVV is in de omschrijving van bord D1 het begrip ‘verkeers-plein’ vervangen door ‘rotonde’, zodat de verwijzing bij het begrip verkeersplein naar dit bord in CROW-publicatie 126 niet meer up-to-date is. In feite is hiermee het begrip verkeersplein uit het RVV verdwenen. Hierdoor kunnen de ‘oude’ pleinen niet meer van bord D1 (rotonde) voorzien zijn, maar moeten van bord C4 (eenrichtings-weg) voorzien worden , eventueel aangevuld met bord C2 (éénrichtingsweg, gesloten in deze richting). In vergelijking met het ‘oude’ verkeersplein is voor de weggebruiker de voorrangs- regeling het meest specifieke element van een rotonde, terwijl dat voor de verkeerstechnisch ontwerper de tracering van de aansluitende takken is.

    zoals eerder genoemd zal men zonder "getuigen" een aanrijding met een andere weg gebruiker die dus (recht)doorgaand is altijd verliezen (en heb je een hoop poetswerk)
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  16. #15
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.788
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard

    Het is een rotonde.
    Laatst gewijzigd door Golfer; 27-09-09 om 16:45.

  17. #16

    Standaard

    Keizer karel wel ja. Daar heb ik het verder ook niet over.
    Audi A3 1.8T (200PK) okt. 97

    Orgineel Facelift (Hella voor+achter)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •