Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29

Onderwerp: Dansen met de Dealer

  1. #1
    Straycat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    2.527
    Kudos
    700
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Dansen met de Dealer

    Ik ben op zoek naar een andere auto, om welke wagens het gaat laat ik buiten beschouwing, het gaat me om de dansjes met de dealers. Ik heb er nog niet veel ervaring mee maar we gaan het allemaal meemaken. Ik zal jullie op de hoogte houden van de meer interessante situaties:

    Auto 1:
    Anderhalve week geleden ben ik een wagen wezen bezichtigen, uiteraard op voorhand even gebeld of dat wel mogelijk was. Even kennis gemaakt met de (merk)dealer, de wagen is goed bekeken en ook even gesproken over de opties voor het maken van een goede testrit.
    Na dit eerste bezoek bij de dealer kreeg ik per mail een "offerte" inclusief de inruilprijs:


    Het vervolg:

    Beste dealer,
    Bedankt voor je mail. Ik heb een paar keer gebeld vandaag maar je was druk bezet, hopelijk heb je goed gedraaid. Ik heb nog steeds interesse in de …., indien mogelijk zou ik komende donderdag eens een goede proefrit willen maken.

    Ik hoor graag van je.

    ……

    klant, (geen beste meer? Wat heb ik nu gedaan)

    Een proefrit is uiteraard geen enkel probleem, graag zou ik voor dat we een proefrit plannen, er eerst prijs technisch uit willen zijn, zodat het voor
    Beide partijen zin vol is om een proefrit te maken.

    Met vriendelijke groet,

    ……

    Beste dealer,

    Aangezien je nu eerst de prijs op tafel wil hebben voordat ik een proefrit mag maken, wat ik ergens een aparte situatie vind, verzoek ik je vriendelijk om een serieuze offerte inclusief een degelijke garantie. Dat lijkt me niet onredelijk op zo'n wagen met een bekende historie. Mag ik je er i.i.g al vast op wijzen dat in je eerste offerte de kosten voor rijklaar maken 200€ hoger zijn als online geadverteerd.

    Graag ontvang ik dan ook een overzicht van alle opties die op de wagen zitten inclusief alarmklasse e.d. zodat ik eventuele bijkomende kosten voor mijzelf kan incalculeren en zodoende een degelijk tegenoffer kan maken. Mocht ik het daarna nog zinvol vinden om een proefrit te maken laat ik dat weten.




    Met vriendelijke groet…






    Wordt vervolgd…
    Audi A4 1.8 TFSI 2010
    997 4S
    FF
    RS

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Bekijk het eens vanuit de optiek van de dealer. Ik werk bij een autobedrijf waar dagelijks kuddes testpiloten langskomen met de meest uiteenlopende interessante verhalen. Als je ze laat rijden en je komt er financieel niet uit heb je er tijd en geld in zitten (auto verbruikt brandstof, moet opnieuw gepoetst worden voor-ie terug de showroom in kan) en de 'klant' loopt weg. Als je de serieuze interesse peilt door een gesprek over inruilprijzen vertrekken de testpiloten en ben je ook de groep kwijt die een volkomen onrealistisch beeld heeft van de inruilwaarde van de huidige auto. Dat gesprek is toch nodig, of je nu met de auto gereden hebt of niet...
    Ik vind het dus helemaal geen aparte situatie, maar de meest logische gang van zaken als je serieus op zoek bent naar een auto, en niet recreatief auto's gaat kijken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Altijd zo vreemd als ze moeilijk doen over een proefrit.

    Zou bij mij heel simpel zijn: dan koop ik wel ergens anders een auto. toedeledokie!

    Overigens dat hij de mail begint met "klant" en zonder "beste" vind ik nou niet zo wereldschokkend. Vind ik niet meer of minder formeel dan met "beste" in de aanhef.
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Ben eigenlijk wel benieuwd over welke auto het eigenlijk gaat. Is het een duur of goedkoop model?
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  5. #5

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Bekijk het eens vanuit de optiek van de dealer. Ik werk bij een autobedrijf waar dagelijks kuddes testpiloten langskomen met de meest uiteenlopende interessante verhalen. Als je ze laat rijden en je komt er financieel niet uit heb je er tijd en geld in zitten (auto verbruikt brandstof, moet opnieuw gepoetst worden voor-ie terug de showroom in kan) en de 'klant' loopt weg. Als je de serieuze interesse peilt door een gesprek over inruilprijzen vertrekken de testpiloten en ben je ook de groep kwijt die een volkomen onrealistisch beeld heeft van de inruilwaarde van de huidige auto. Dat gesprek is toch nodig, of je nu met de auto gereden hebt of niet...
    Ik vind het dus helemaal geen aparte situatie, maar de meest logische gang van zaken als je serieus op zoek bent naar een auto, en niet recreatief auto's gaat kijken.
    Ben ik het niet mee eens. Als dealer moet je iemand met serieuze interesse er toch gewoon uit kunnen pikken. Ik ben werkelijk nog nooit eerst een prijs overeengekomen voor ik een proefrit heb gemaakt. De dealer kan toch ook simpelweg peilen of de offerte die hij heeft toegestuurd in lijn ligt met hetgeen de klant in gedachte heeft. Dan hoef je er toch niet tot de laatste euro uit te zijn.
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Hoe moet je iemand met serieuze interesse eruit pikken dan? Als verkoper ben je geen Jomanda, mensen lullen ongelofelijk interessant van zich af om later een enorme luchtfietser te blijken. Geloof me, als je een maand auto's verkoopt heb je zoveel tijdverspillende idioten langs gehad dat je hier heel anders over denkt.

    De meestgebruikte smoes is dat je toch meer voor je inruiler terug wilt hebben. Logisch dat je dit als verkoper indekt. En zoals ik al zei: het gesprek moet toch plaatsvinden (en je gaat een stuk rijden met iemand anders zijn ERG dure eigendom) dus wat maakt het voor jou uit?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Ervaring / vakkennis moet je een heel eind op weg helpen toch?

    Ik snap je punt wel, maar als je als "tijdverspillende idioot" zo graag in een auto wil rijden kan je toch ook vooraf een prijsje maken. Dan kan je volgens jou redenering gewoon in de auto rijden wat je graag wilt. En als je terugkomt zeg je: nee, gaat m toch niet worden. Maar hiermee verhoog je de drempel wel natuurlijk.

    Maargoed, je hebt er vast meer ervaring mee dan ik En zoals je al zei: het gesprek moet toch gaan plaatsvinden, dus dat kan net zo goed vooraf als achteraf. Helemaal met je eens
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver

  8. Ad
  9. #8
    sterko's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    5.274
    Kudos
    434
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dobbelsteen Bekijk Berichten
    Ben eigenlijk wel benieuwd over welke auto het eigenlijk gaat.
    Omdat het over een M3 gaat durft @Straycat dit niet te zeggen.
    Als in bovenstaand bericht geen ;) staat betekent dit niet dat het bericht niet met een ;) is bedoeld. Indien u zich op wat voor manier dan ook beledigd, geïrriteerd of ongemakkelijk voelt, veroorzaakt door betreffende bericht, betreur ik dit zeer.

  10. #9
    Quest's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    12.293
    Kudos
    2120
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Ik vind dat je als dienstverlener best 'Geachte heer' of bij eerder afgesproken tutoyeren 'Beste' als aanhef mag gebruiken.
    Zou voor mij al een afknapper zijn.
    A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM

  11. #10
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Ik vind het nou ook niet echt wereldschokkend dat er zo geacteerd wordt door de dealer. Wij maken het bij Audiwereld ook mee, bij de grotere bedragen geef ik vooraf eerst altijd een richtprijs op voordat we verdergaan. Onlangs nog iemand gehad die dacht dat hij voor de inruil van zijn 2005 A6 4F koplampen met bijbetaling van MAX 120 euro gloedjenieuwe koplampen met DRL en MET inbouw (totale waarde van 1800) kon krijgen............................

    Er zijn zo ontzettend veel dromers in de markt die werkelijk geen perceptie van (inruil)waarde hebben dat je het beter maar vooraf de kop kan indrukken...

  12. #11

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quest Bekijk Berichten
    Ik vind dat je als dienstverlener best 'Geachte heer' of bij eerder afgesproken tutoyeren 'Beste' als aanhef mag gebruiken.
    Zou voor mij al een afknapper zijn.
    Hij zegt toch geen "Hoi klant' ofzo. Dat wordt informeel. Maar enkel "klant" kom ik zo vaak tegen in formele mailwisselingen.
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sterko Bekijk Berichten
    Omdat het over een M3 gaat durft @Straycat dit niet te zeggen.
    Dan snap ik het gedrag van de dealer meteen . Hoeveel mensen proberen daar nu wel geen proefrit in te versieren.
    Meestal als je met een wat duurdere auto zou afkomen, dan kan het wel lukken dat je zonder problemen een proefrit krijgt. In sommige gevallen stellen ze het zelfs voor dan.

    Maar wat betreft die mail, er is nog altijd de regel dat je beleefd blijft tegen elkaar. En "beste" of iets gelijkaardig, hoort daar inderdaad bij.
    Als de dealer die regeltjes niet kent, kan hij eigenlijk beter iemand anders overlaten aan het mail verkeer.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  14. #13
    Quest's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    12.293
    Kudos
    2120
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sham27 Bekijk Berichten
    Hij zegt toch geen "Hoi klant' ofzo. Dat wordt informeel. Maar enkel "klant" kom ik zo vaak tegen in formele mailwisselingen.
    Je ziet steeds vaker dat mail als informeel wordt gezien door veel bedrijven/instanties.
    Laatst ontving ik er één van de gemeente Utrecht met smilies en hihi's

    Ik begon met 'Geachte mevrouw en u' en zij met 'Beste Martijn en jij'

    Zal wel aan mij liggen, maar beginnen met alleen de achternaam vind ik not done.
    A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
    Er zijn zo ontzettend veel dromers in de markt die werkelijk geen perceptie van (inruil)waarde hebben dat je het beter maar vooraf de kop kan indrukken...
    Precies, ik hoor regelmatig inruilverschillen langskomen van 5000+ euro. Sommige mensen zijn er van overtuigd dat hun auto veeeeeel meer waard is dan vergelijkbare auto's op internet, en dan hebben we het over inruilwaarde vs verkoopprijs.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15
    Straycat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    2.527
    Kudos
    700
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Laat ik het zo stellen dat ik nog steeds interesse heb om zaken te doen maar dat ik niet eerder een dergelijke verkoopprocedure heb meegemaakt. Het is wat abstract en dat is misschien ergens goed voor, mijn beslissingen zullen waarschijnlijk wel rationeler zijn. Ik begrijp de dealer ergens wel ook al zie ik mezelf liever niet als een tijdverspillende idioot als het op iemand anders zijn tijd en/of geld aan komt.

    @sterko, ik zie dat de stroopwafelpolitie weer met volle energie terug is van vakantie…
    Audi A4 1.8 TFSI 2010
    997 4S
    FF
    RS

  17. #16

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quest Bekijk Berichten
    Je ziet steeds vaker dat mail als informeel wordt gezien door veel bedrijven/instanties.
    Laatst ontving ik er één van de gemeente Utrecht met smilies en hihi's

    Ik begon met 'Geachte mevrouw' en zij met 'Beste Martijn'

    Zal wel aan mij liggen, maar beginnen met alleen de achternaam vind ik not done.
    Ik neem aan dat ze begonnen met alleen de voornaam en niet alleen de achternaam. Dus ipv "Beste Martijn," -> "Martijn,". En dat vind ik dus beiden even formeel / informeel.

    Als je het echt formeel wil houden moet je het gewoon bij "Geachte heer Jansen" houden. Dat is een stuk formeler dan "Beste Martijn" / "Martijn".

    Maar zoals gezegd: hoi, hi, hey, etc, dat is informeel. Dat doe ik overigens ook met sommige klanten als ik daar goede relatie mee heb. Maar in deze casus, na een initiële ontmoeting, vind ik dat de dealer in deze zin niets verkeerds heeft gedaan. Zie ook vooral de rest van de mail, die is ook niet informeel en hij sluit netjes af met "Met vriendelijke groet,". Niets op aan te merken imo.
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver

  18. #17

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straycat Bekijk Berichten
    Laat ik het zo stellen dat ik nog steeds interesse heb om zaken te doen maar dat ik niet eerder een dergelijke verkoopprocedure heb meegemaakt. Het is wat abstract en dat is misschien ergens goed voor, mijn beslissingen zullen waarschijnlijk wel rationeler zijn. Ik begrijp de dealer ergens wel ook al zie ik mezelf liever niet als een tijdverspillende idioot als het op iemand anders zijn tijd en/of geld aan komt.
    Gewoon voor jezelf bepalen wat je maximaal wil bijleggen en dat als onderhandelingspositie hanteren. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde om verstrikt te raken in inruil XXX en korting XXX, etc.
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver

  19. #18
    Straycat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    2.527
    Kudos
    700
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sham27 Bekijk Berichten
    Gewoon voor jezelf bepalen wat je maximaal wil bijleggen en dat als onderhandelingspositie hanteren. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde om verstrikt te raken in inruil XXX en korting XXX, etc.
    Mee eens hoor, ik hou het liever overzichtelijk. Ik wil ook niet tot het botje gaan en bouw liever een fijne relatie op met de garage. En dat licht informele kan ik ook best mee leven, ik bedoelde het niet als drama. Maar in zijn totaal is het wat abstract voor me. Het is gewoon even anders handelen, handjeklap online, maar daar vind ik mijn weg wel in.

    De inruilprijzen die ik krijg geboden zijn redelijk tot zeer redelijk, bij een Audi dealer zelfs boven verwachting. Daarover had ik me op voorhand al geen illusies gemaakt…
    Audi A4 1.8 TFSI 2010
    997 4S
    FF
    RS

  20. #19
    MarcA4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    539
    Kudos
    64
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Wel leuk om te volgen, ben met vergelijkbaar traject in de weer.

    Maaaaareh: ben je al weer een stap verder? Intussen wij op AF allang nl...... ;-)

  21. #20
    Straycat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    2.527
    Kudos
    700
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Dansen met de Dealer

    Jup, naar aanleiding van mijn mail al een scherpere offerte gekregen en een volledig overzicht van alle toeters en bellen. Zojuist zelf maar even de telefoon erbij gepakt, bedankt voor de nieuwe offerte en nog even gebabbeld over wat eventuele opties, we zijn niet te ver van elkaar verwijderd. Proefrit is gepland.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcA4 Bekijk Berichten
    Wel leuk om te volgen, ben met vergelijkbaar traject in de weer.

    Maaaaareh: ben je al weer een stap verder? Intussen wij op AF allang nl...... ;-)
    Audi A4 1.8 TFSI 2010
    997 4S
    FF
    RS

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •