Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Autoverzekering: wat te doen na ongeval en geen auto meer?

  1. #1

    Standaard Autoverzekering: wat te doen na ongeval en geen auto meer?

    Zoals sommigen wellicht al wel weten heeft mijn jongere broertje recent een auto ongeluk overleefd. Over schuld moet je je natuurlijk niet al te sterk uitlaten, maar officieel is volgens mij de schuld bij hem. Wat er gebeurde is natuurlijk nooit 100% duidelijk, maar vermoedelijk is hij door gladheid overvallen, in een slip geraakt en daardoor tegen een vrachtwagen op is gereden.

    Voor de verzekering zal hij dus 99,9% zeker 'schuld' hebben.

    Omdat dit zijn eerste auto is, en het een goedkope was, was hij niet all risk verzekerd, maar uit m'n hoofd gewoon WA (of WA+).

    Welnu - voorlopig zit hij nog thuis; in een ziekenhuisbed in de huiskamer, of in een rolstoel. Door de verwondingen (gebroken heup, pols, neus) is hij de komende maanden niet in staat om zelf te rijden. De auto is volledig plat en opengeknipt, dus die gaat ook nooit meer de weg op. Conclusie: hij zal voorlopig geen verzekering nodig hebben.

    Is er hier toevallig een verzekeringsexpert die mij kan adviseren over hoe of wat?

    - Het gaat hier niet om het ontduiken van kosten / vergoedingen, vooral voor de tegenpartij.

    - Ik wil weten: hij zal voorlopig (6-12 maanden) geen eigen auto hebben, en zal dus ook geen verzekeringspremie willen betalen. Hoe gaat dit in zijn werk? Als hij al weer gaat rijden binnen die tijd, zal dit in mijn auto zijn, en niet meer dan af en toe een ritje van 2x 40km.

    - Bij schadevrije jaren is er sprake van 'verjaring': als mijn moeder niet binnen 20 maanden weer een auto op haar naam heeft, dan verliest ze haar 5+ jaren schadevrij. Is hier ook sprake van bij 'negatieve' jaren - schadejaren dus? Verschilt dit per partij?

    Uiteraard moet de tegenpartij schadeloos gesteld worden - dat staat voorop. Eigen schade wordt toch niet vergoed, op transport van het wrak van/naar een sloper na. Ziektekosten/ambulancekosten/rolstoeltransport vallen onder de eigen zorgverzekering - de tegenpartij is niet gewond geraakt.

    Dus: wat moet ik doen, om a) de tegenpartij te geven waar ze recht op hebben en b) zelf zo min mogelijk hinder/kosten eraan over te houden?
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  2. #2
    sterko's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    5.269
    Kudos
    434
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Autoverzekering: wat te doen na ongeval en geen auto meer?

    Op het moment van het ongeluk was hij verzekerd, dus zal de verzekeringsmaatschappij gewoon uitkeren als de verzekering wordt stopgezet. Op dit moment is er geen auto meer om te verzekeren, dus kan de verzekering stopgezet worden.
    Als in bovenstaand bericht geen ;) staat betekent dit niet dat het bericht niet met een ;) is bedoeld. Indien u zich op wat voor manier dan ook beledigd, geïrriteerd of ongemakkelijk voelt, veroorzaakt door betreffende bericht, betreur ik dit zeer.

  3. #3

    Standaard Re: Autoverzekering: wat te doen na ongeval en geen auto meer?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sterko Bekijk Berichten
    Op het moment van het ongeluk was hij verzekerd, dus zal de verzekeringsmaatschappij gewoon uitkeren als de verzekering wordt stopgezet. Op dit moment is er geen auto meer om te verzekeren, dus kan de verzekering stopgezet worden.
    Dat scheelt alvast. Maar, hoe zit dat dan mocht hij over, zeg, 12 maanden een andere auto koopt? Ik mag dan aannemen dat de schadevrije jaren nog geldig zijn (en dus ook z'n 'straf' jaren).

    Aan de andere kant had ik een tijdje 2 auto's op m'n naam - beide met andere schadevrije jaren (de ene polis 5, de andere 3, gek genoeg). Hoe zit dat dan?
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  4. #4
    beyazz's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    37
    Posts
    528
    Kudos
    12
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Autoverzekering: wat te doen na ongeval en geen auto meer?

    Eerste punt, indien hij geen no-claim bescherming had/heeft is hij al zijn schadevrijejaren kwijt. Zie ook onderstaand:

    "Volgens de website van Roy-data worden gegevens over uw schadevrije jaren 10 jaar bewaard in hun databank. Het is echter aan de verzekeraar om te bepalen hoever zij terugzoeken om uw schadevrije jaren te controleren. Als het om positieve schadevrije jaren gaat, kijken veel verzekeraars niet verder dan 1 jaar. Er zijn enkele verzekeraars dit tot 3 jaar terug bekijken. Als het om negatieve schadevrije jaren gaat, dan mag een verzekeraar zelf bepalen tot hoever zij terugkijken. Uit navraag bij verzekeraars blijkt dat er ook verzekeraars zijn die tot bijvoorbeeld 7 jaar terugkijken."

    Tweede punt, uit ervaring blijkt dat verzekeraars niet altijd de gegevens overnemen zoals dat bij Roy-data staat. Mocht je dus een lager schadevrije jaar opgeven dan dat je hebt, zullen wellicht sommige verzekeraars dit niet corrigeren en jou lekker meer laten betalen. In tegenstelling tot andere verzekeraars, die dat wel doen..

    Kortom, er is geen standaard in hoeverre men terug in het verleden kijkt.
    Audi A4 2.0 TFSI Avant / 2008
    Seat Leon 1.6 FSI / 2005 ¦ Audi A3 1.4 TFSI Sportback / 2009
    BMW 320i / 2006 ¦ Audi A3 1.6 FSI Sportback / 2006

  5. #5

    Standaard Re: Autoverzekering: wat te doen na ongeval en geen auto meer?

    Ok, duidelijk, maximaal 10 jaar, en zo niet, dan ben je overgeleverd aan de coulance/geluk/bereidwillendheid van de verzekeraar waarbij je je aanmeldt.

    Nu zal hij de komende maanden tot een jaar sowieso geen eigen auto hebben, maar mondjesmaat met de mijne rijden waar nodig. We moeten tegen die tijd gewoon maar zien welke wat doet.

    Is er een manier om zelf te controleren wat je "Roy" status is? Ik weet bijvoorbeeld niet op hoeveel jaren of op welke bonus/malus ze hem zo gaan zetten. Bij een volgende aanmelding is dat wel belangrijk om te weten: als we -2 invullen, en het is -1, of andersom, dan is dat niet correct.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6
    emiel10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    2.548
    Kudos
    86
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Autoverzekering: wat te doen na ongeval en geen auto meer?

    Het antwoord staat inmiddels al hierboven. Je kunt tegen de tijd dat je weer een auto aan wil melden je oude verzekeraar bellen om te vragen hoeveel schade vrije jaren je hebt, of je rekent het zelf uit naar aanleiding van het royementsaanhangsel wat je gaat ontvangen als de huidige polis beëindigd is. Stel er staat -4 op, kun je zelf wel uitrekenen wat er overblijft op het moment dat je een nieuwe aanvraagt over een jaar.

    De meeste maatschappijen houden inderdaad 3 jaar aan dat ze terug kijken, en het heeft inderdaad te maken met coulance etc. Ga jij of sluit jij bij dezelfde maatschappij ook je aansprakelijkheidsverzekering etc. dan zul je sneller een coulante behandeling krijgen dan wanneer je alleen je auto aanmeld zonder daar ooit eerder verzekerd geweest te zijn.

    Mochten er bijvoorbeeld meer mensen uit hetzelfde gezin verzekerd zijn bij een maatschappij heb je al wat meer mogelijkheden.
    Audi A6 1.8TFSI Ultra Advance Sport S-line/VW Crosspolo 6R/VW Kever 1200 1970/VW T2 Westfalia
    Audi A3 8P SB 1.8TFSI Attraction B.eAudi TT 8N 1.8T coupe 225pk/350nm

  7. #7
    beyazz's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    37
    Posts
    528
    Kudos
    12
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Autoverzekering: wat te doen na ongeval en geen auto meer?

    Via de volgende link kan je gegevens opvragen, staat ook wat meer info btw:
    https://www.seps.nl/home/roy-data/in...cht-formulier/

    Mochten overigens je schadevrijejaren (in de negatieve zin) niet kloppen, dan zal je dat snel genoeg merken...
    Audi A4 2.0 TFSI Avant / 2008
    Seat Leon 1.6 FSI / 2005 ¦ Audi A3 1.4 TFSI Sportback / 2009
    BMW 320i / 2006 ¦ Audi A3 1.6 FSI Sportback / 2006

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Autoverzekering: wat te doen na ongeval en geen auto meer?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door emiel10 Bekijk Berichten
    Het antwoord staat inmiddels al hierboven. Je kunt tegen de tijd dat je weer een auto aan wil melden je oude verzekeraar bellen om te vragen hoeveel schade vrije jaren je hebt, of je rekent het zelf uit naar aanleiding van het royementsaanhangsel wat je gaat ontvangen als de huidige polis beëindigd is. Stel er staat -4 op, kun je zelf wel uitrekenen wat er overblijft op het moment dat je een nieuwe aanvraagt over een jaar.

    De meeste maatschappijen houden inderdaad 3 jaar aan dat ze terug kijken, en het heeft inderdaad te maken met coulance etc. Ga jij of sluit jij bij dezelfde maatschappij ook je aansprakelijkheidsverzekering etc. dan zul je sneller een coulante behandeling krijgen dan wanneer je alleen je auto aanmeld zonder daar ooit eerder verzekerd geweest te zijn.

    Mochten er bijvoorbeeld meer mensen uit hetzelfde gezin verzekerd zijn bij een maatschappij heb je al wat meer mogelijkheden.
    Terechte en goede opmerking, zit wat in. Wat ik me dan nog wel afvraag. Als ze 3 jaar terugkijken, waarna blijkt dat hij 3 jaar geen verzekering heeft gehad (maar 3 jaar en 2 maanden geleden wel dit ongeval)... ik neem aan dat hij dan gewoon op 0 komt te staan, en vanaf 0 verder opbouwt. Maar, als ze na 2 jaar kijken, dan zien ze natuurlijk nog dit voorval. Is het dan -2 (uitgaande van nu -3, even theoretisch), of begin je dan gewoon vanaf je schadepost (-3) op te bouwen omdat je in de tussentijd geen auto(verzekering) had en dus geen jaren opgebouwd hebt?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beyazz Bekijk Berichten
    Via de volgende link kan je gegevens opvragen, staat ook wat meer info btw:
    https://www.seps.nl/home/roy-data/in...cht-formulier/

    Mochten overigens je schadevrijejaren (in de negatieve zin) niet kloppen, dan zal je dat snel genoeg merken...
    Dat laatste denk ik ook ja...
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •