Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Klikkend geluid in aandrijflijn bij loslaten koppeling

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2021
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1

    Standaard Klikkend geluid in aandrijflijn bij loslaten koppeling

    Beste allen,

    Ik heb eind maart een knappe zilvere 1.0 tfsi ultra A1 (2018, 28000km) gekocht bij een dealer. Ondanks veel fijne zaken zit mij al sinds het begin iets dwars. Ik hoor steeds een lossig, klik/tik in mijn aandrijflijn bij het loslaten van de koppeling bij opschakelen. Het valt met name op als ik langzaam rij met mijn raampje open en schakel van 1 naar 2 (of 2 naar 3). Ik hoor het geluid dan luid en duidelijk weerkaatsen via een muur of geparkeerde auto. Het lijkt alsof er iets los zit in de koppeling wanneer deze grijpt. Bij koppelen terug naar een lagere versnelling is het wel stil. En bij stilstand (met motor aan) is het alleen hoorbaar als ik wissel tussen verschillende versnellingen, bijv van 1 naar 2 en weer terug. Maar weer niet als ik de 2e keer de koppeling laat opkomen terwijl ik in dezelfde versnelling blijf.

    Daarnaast laat de gekoppelde bak een blikkerige ratel horen als ik gas geef bij laag toerental, bijv 1700rpm in de 2e versnelling. Ik vermoed hetzelfde onderdeel in de bak wat de klik ook veroorzaakt, heb geen idee of dat ook zo is. Ik rij al 30 jaar, maar dergelijke geluiden ben ik niet gewend om te horen en het begint wat te vreten aan rijplezier en vertrouwen. Ik ben daarom langs een bevriende garage gereden die mijn vorige auto in onderhoud had. Zij raadden mij aan om terug te gaan naar de dealer aangezien ik nog Bovag garantie heb.

    Ik heb de auto dus onlangs bij een vestiging van de dealer in Moordrecht gebracht voor een check en de uitleg van de monteur was dat dit geluid normaal is. Ik kan zijn uitleg niet helemaal meer reproduceren, maar ik kreeg een verhaal te horen over bewust gehouden speling in de (bak?)lagers omdat er in Duitsland hard gereden word en er daarom ruimte moet zijn (i.v.m. temperatuur?). Ik vind het een merkwaardig verhaal, maar ik ben een verse Audi rijder en heb helaas geen referentiekader. Er is mij in ieder geval op het hart gedrukt dat ik gewoon kan blijven schakelen zonder mij zorgen te maken. Eerlijkheidshalve kreeg ik die middag een nieuwere A1 citycarver mee, die een licht vergelijkbaar geluid maakte, maar deze was vele malen zachter.

    Herkent iemand mijn verhaal? Wat kan het geluid verklaren en is dit inderdaad normaal?
    Of raden jullie toch een second opinion aan? Waar kan ik dat het beste laten doen in de buurt van Den Haag?
    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen of tips. Dank vast.
    Laatst gewijzigd door Aone; 02-07-21 om 03:04.

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.102
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Klikkend geluid in aandrijflijn bij loslaten koppeling

    Ik wilde zeggen ga eens in een andere A1 rijden maar dat heb je al gedaan, hebben ze wel de bak olie gecontroleerd voor de zekerheid? Hij kan bijv laag aan peil zitten.
    In theorie is de A1 natuurlijk een polo waar er al heel veel van zijn, ik heb er een dag in mogen rijden en vond het maar een onding eerlijk gezegd, de uitrusting was prima maar de rijbeleving erg onrustig en alles is moeilijk te doseren, overdreven sturen, remmen, koppeling die op een klauw koppeling lijkt, nee not my cup of tee.
    Maar goed, rijd gewoon nog eens een andere (niet auto maas) dealer binnen en vraag het nog eens, krijg je het zelfde antwoord dan zal het zo zijn, maar is een vreemd verhaal voor een A1.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •