Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Schakelassistent

  1. #1

    Standaard Schakelassistent

    Beste Audi-mannen,

    Ik heb gedurende 3 jaar met een oerdegelijke Audi 80 gereden.
    Na mijn studententijd begon hij wat gebreken te vertonen en ben ik opzoek moeten gaan naar iets anders.

    Een fantastische A1 vervangde mijn 80 en over deze keuze ben ik momenteel voor 200% tevreden.

    Ik zit alleen met een aantal vragen omtrent de schakelassistent.
    Als ik op het gehoor moet afgaan zou ik na 4de schakelen bij 60km/h en naar 5de bij 80km/h.

    Wanneer ik in bebouwde kom juist 50 rij dan geeft meestal aan om al naar 4de te schakelen.
    Als ik dit dan doe klinkt de motor nogal dof en heeft hij precies iets te weinig kracht of vermogen.

    Identiek bij een baan waar je 70mag rijden. Als ik juist 70 rij geef hij aan om naar 5de te schakelen.
    Opnieuw een duidelijk dof motorgeluid.

    Omdat ik zelf niet goed kan inschatten of dit slecht voor de motor is wil ik graag hier eens horen.
    Ik wil natuurlijk graag een zo laag mogelijk brandstofverbruik nastreven, kan het geen kwaad ok.
    Ik wil uiteraard ook mijn motor niet laten afzien.

    Wat is jullie advies ?


    Voor de liefhebbers
    IMG_0684.jpg

  2. #2
    JeroenV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    43
    Posts
    164
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Schakelassistent

    Ik volg de assistent in ieder geval niet, om dezelfde reden.
    Rondrijden met 1200 toeren, want zover zakt ie soms terug als je het advies volgt, kan gewoon niet goed zijn. Zo voelt het in ieder geval niet.

    Ook is het lastig, want als je dan even moet versnellen gaat dat niet en moet je weer terug schakelen.
    Audi A1 1.6tdi (105pk) - Proline S - Dark line - 18" Rotor - Carbon wrapped dak

  3. #3
    Carpediem's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2008
    Posts
    2.614
    Kudos
    45
    Auto
    Audi A8

    Standaard Schakelassistent

    He kunt de schakelassistent uitzetten via de mmi
    A8 4H Facelift | A6 Sedan 4G FL BiTDI | A5 8T facelift |Audi A1 8XVAGcoding.NL / .BE (VCP & VCDS Coderingen & projecten) Nederland & België --> info@VAGcoding.nl<--

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    53
    Posts
    137
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Schakelassistent

    Als je een S-tronic hebt, heb je geen keuze. Dus ik rij inderdaad veel op 1200 rpm rond. Al vind ik dat niet prettig rijden en zet hem daarom vaak op de paddles.
    Audi A1 1.4 TFSi Stronic Amalfiwit/daytona grijs.

  5. #5
    JeroenV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    43
    Posts
    164
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Schakelassistent

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carpediem Bekijk Berichten
    He kunt de schakelassistent uitzetten via de mmi
    Klopt, maar dat geeft zoveel lege ruimte in de display.
    Laat hem liever aanstaan, en negeer het advies gewoon
    Audi A1 1.6tdi (105pk) - Proline S - Dark line - 18" Rotor - Carbon wrapped dak


  6. #6
    Jacob Lamberts's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    795
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Schakelassistent

    ik heb dat nooit begrepen "pijtje up" dat rijd voor geen meter dus negeer ik het maar
    https://www.facebook.com/jacob.lamberts
    https://www.facebook.com/mijn.audi.a1

  7. #7
    R3nshi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Leeftijd
    39
    Posts
    53
    Kudos
    6
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelassistent

    Ik negeer het ook en rijd op mijn eigen manier.
    Als je de motor niet teveel wil belasten zou ik het toerental aanhouden dat tussen de toerentallen ligt waar je maximum koppel hebt, klinkt misschien Chinees maar ik geef even een voorbeeld: maximum koppel vanaf 1700t/m tot en met 2500t/m (alle toerentallen tussen deze 2 belast de motor niet omdat hij "op zichzelf draait")
    Kortom, alles boven de 1700t/m, in dit voorbeeld, zal de motor niet belasten en soepel doen draaien, tenzij je natuurlijk naar hogere toerentallen boven de 2500 gaat, hetzelfde geldt voor de toerentallen onder de 1700, dan moet de motor gewoonweg meer moeite doen en dat is het geluid dat je hoort.
    ​30.08.13: A1 S line TDI 2.0 136pk Daytonagrijs Stof & Leder "Sprint" zwart Pack "Inspiration" Xenon+ Snelheidsregelaar Aluvelgen Rotor, titanium afwerking Radio Concert Koffermodule Trekhaak Zonder kentekens Antidiefstalmoeren

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    35
    Posts
    21
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelassistent

    Bij mij staat die gewoon uit, probleem opgelost.. Normaal gezien als je je auto een beetje kan aanvoelen zul je wel weten wnnr je moet schakelen... Succes!

  10. #9

    Standaard Re: Schakelassistent

    Ik heb de schakelassistent nu ook uitgeschakeld.
    Rij nu ook op gevoel, en dat gaat een stuk beter.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    53
    Posts
    137
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Schakelassistent

    Hoe zit dat dan bij mijn S-tronic? De enige mogelijkheid om de auto te laten rijden bij >1200 rpm is handmatig schakelen. In S-stand zetten helpt niks, want dan schakelt de auto pas bij 5-6000 rpm. Dus de S-tronic belast schinbaar mijn motor teveel.
    Audi A1 1.4 TFSi Stronic Amalfiwit/daytona grijs.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    35
    Posts
    21
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Schakelassistent

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zonoskar Bekijk Berichten
    Hoe zit dat dan bij mijn S-tronic? De enige mogelijkheid om de auto te laten rijden bij >1200 rpm is handmatig schakelen. In S-stand zetten helpt niks, want dan schakelt de auto pas bij 5-6000 rpm. Dus de S-tronic belast schinbaar mijn motor teveel.
    Ik denk dat je als enige mogelijkheid om dit via een soort van 'chiptuning' te laten instellen...
    Na een beetje google'n kwam ik al snel uit bij 'DSG Flashing'.
    Voorbeeld: http://www.hpamotorsports.com/dsg.htm

  13. #12
    Aeins's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2013
    Leeftijd
    44
    Posts
    104
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Schakelassistent

    Dat pijltje omhoog betekent toch "ga harder"?

    Zonder gekkigheid: ik gebruik hem ook nooit. TSI's worden brommerig onder 1500 toeren. Bovendien is dat slecht voor je versnellingsbak.. M'n pa doet dat altijd: inparkeren en stapvoets rijden in z'n 2. Je hoort die tandwielen echt tegen elkaar trillen in protest.. Niet om aan te horen, zo'n lijdende auto.
    Bij z'n vorige auto heeft 'ie op die manier z'n prise-as lagers om zeep geholpen; "Hee hij maakt zo'n raar geluid". Vind je het heel gek, pa??

  14. #13
    Jacob Lamberts's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    795
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Schakelassistent

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aeins Bekijk Berichten
    Dat pijltje omhoog betekent toch "ga harder"?

    Zonder gekkigheid: ik gebruik hem ook nooit. TSI's worden brommerig onder 1500 toeren. Bovendien is dat slecht voor je versnellingsbak.. M'n pa doet dat altijd: inparkeren en stapvoets rijden in z'n 2. Je hoort die tandwielen echt tegen elkaar trillen in protest.. Niet om aan te horen, zo'n lijdende auto.
    Bij z'n vorige auto heeft 'ie op die manier z'n prise-as lagers om zeep geholpen; "Hee hij maakt zo'n raar geluid". Vind je het heel gek, pa??
    HA HA HA die is leuk....
    ik had een schoonmoeder die steen vast vergat dat er een 5 op de Kangoo Diesel zat vol in de toeren op de snelweg maar schakelen ho maar
    dat deed ook zeer aan de oren
    https://www.facebook.com/jacob.lamberts
    https://www.facebook.com/mijn.audi.a1

  15. #14
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Schakelassistent

    Hier dezelfde ervaring. Vind het toerental volgens de schakelassistent ook te laag en rij dus op eigen gevoel.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •