Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Kachelweerstand vervangen

  1. #1

    Standaard Kachelweerstand vervangen

    Beste Allemaal,

    Ik heb een Audi A1 van mei 2011 zonder automatische airco.
    Nu werkt mijn kachel alleen nog in stand 4. 1,2 en 3 doen het niet meer.
    Stand 4 werkt prima en ik ben er inmiddels achter dat ik dus de kachelweerstand moet vervangen.

    De vraag is alleen of ik dat zelf kan en waar die kachelweerstand zit?
    Ik lees over andere type Audi's dat deze ergens achter het dashboardkastje moet zitten op het motortje.
    De vraag is of iemand hier een specifiekere locatie heeft? Of er misschien iemand dit ook al eens mee heeft gemaakt met de Audi A1.

    Punt is dat de dealer voor het onderdeel 60,23 euro (excl arbeidsloon) vraagt en ik het via internet voor 17,50 euro koop.
    Zelf vervangen zou mij een hoop geld schelen maar ik wil niks forceren. Een handleiding had fijn geweest.

    Hopelijk kan iemand mij verder op weg helpen.

    Bedankt,
    van der Meulen

  2. #2

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xcharmedx Bekijk Berichten
    Beste Allemaal,

    Ik heb een Audi A1 van mei 2011 zonder automatische airco.
    Nu werkt mijn kachel alleen nog in stand 4. 1,2 en 3 doen het niet meer.
    Stand 4 werkt prima en ik ben er inmiddels achter dat ik dus de kachelweerstand moet vervangen.

    De vraag is alleen of ik dat zelf kan en waar die kachelweerstand zit?
    Ik lees over andere type Audi's dat deze ergens achter het dashboardkastje moet zitten op het motortje.
    De vraag is of iemand hier een specifiekere locatie heeft? Of er misschien iemand dit ook al eens mee heeft gemaakt met de Audi A1.

    Punt is dat de dealer voor het onderdeel 60,23 euro (excl arbeidsloon) vraagt en ik het via internet voor 17,50 euro koop.
    Zelf vervangen zou mij een hoop geld schelen maar ik wil niks forceren. Een handleiding had fijn geweest.

    Hopelijk kan iemand mij verder op weg helpen.

    Bedankt,
    van der Meulen






    Iemand???

  3. #3
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.821
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Ik heb geen flauw idee waar je kachelweerstand zit.

    Misschien dat je hier wat kunt vinden:

    http://workshop-manuals.com/audi/a1/...neral_repairs/
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Meestal zit de weerstand in de kachel motor, want dan wordt de weerstand ook gekoeld.
    Gewoon luisteren waar de motor zit, bij een a3 zit die rechts achter het dashbord kasje.
    Succes.

  5. #5

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Achter dashboardkastje inderdaad.. Er moet het nodige worden uitgebouwd.
    Dashboardkastje uitbouwen:
    - Accu loskoppelen

    Pas op, je hebt ook te maken met stekkers van de airbag, eventueel met sleutel uitschakelen als je die optie hebt. Denk dus ook aan elektrostatisch ontladen..

    - DVD/kaartlezer apparatuur uitbouwen
    - Klepje aan zijkant (deurkant) losmaken
    - Parkers losmaken
    Bijlage 202142
    - Kastje naar voren trekken (voorzichtig) en stekker(s) losmaken
    - Het kan zijn dat je te maken hebt met AUX of AMI apparatuur..

    Indien aanwezig lichthoogteregelaar uitbouwen

    - Lichthoogteregelaar uitbouwen.

    Voorschakelweerstand uitbouwen
    Als je er dan uiteindelijk bent:
    Bijlage 202143
    - Kabelbinder van aanjager ventilatie doorknippen.
    - Voorschakelweerstand -4- in -pijlrichting- draaien en naar boven toe eruit trekken.
    - Voorschakelweerstand tussen luchtkanaal -1- en centrale buis -2- verwijderen.
    - Steker -3- losmaken.

    Inbouwen in omgekeerde volgorde:
    - Inbouwen omgekeerde volgorde, let op centrale stekker moet klikkend weer vastgemaakt worden.

    Pas op:
    Het vastmaken van de massakabel aan de accu moet bij ingeschakeld contact gebeuren. Bij ondeskundig uitgevoerde reparaties aan pyrotechnische onderdelen (bv. airbag, gordelspanner) kunnen er na het vastmaken van de massakabel aan de accu ongewenste activeringen plaatsvinden. Bij het vastmaken van de massakabel aan de accu mogen zich geen personen in de wagen bevinden.
    Wanneer airbagcontrolelampje -K75- na het inbouwen een storing signaleert, moet het storinggeheugen worden afgevraagd, gewist en opnieuw worden afgevraagd.


    - Accu massapool vastmaken
    - Misschien nog zaken inleren aangezien massakabel los is geweest? Gasklephuis of iets dergelijks? Dat durf ik niet te zeggen.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 17-01-15 om 02:40.


  6. #6
    Danieltt2007's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Leeftijd
    39
    Posts
    116
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Hoppa, duidelijker dat dit word het niet

    waar heb je dit vandaan razor?
    Audi A1 1.2 TFSI S-line BR-performance chip - bezit van originele VCDS 14.10.0

  7. #7

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Het is een samenvatting van de originele werkplaatshandleiding. Software genaamd Elsawin.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 17-01-15 om 18:53.

  8. Ad
  9. #8

    Thumbs up Re: Kachelweerstand vervangen

    Dag Razor,

    Bedankt voor je handleiding. Het klopte helemaal de beschrijving en ik heb mijn kachelweerstand vandaag weer gemaakt.
    Stand 1,2,3 doen het weer! En ik heb me weer wat kosten bespaard. Dank!
    Voor de gene die dit ooit misschien ook mee gaan maken nog wat handige tips voor het demonteren.
    En wat foto's die plak ik even tussen de tekst van Razor.

    Dashboardkastje uitbouwen:
    - Accu loskoppelen
    Pas op, je hebt ook te maken met stekkers van de airbag, eventueel met sleutel uitschakelen als je die optie hebt. Denk dus ook aan elektrostatisch ontladen..
    - DVD/kaartlezer apparatuur uitbouwen
    - Klepje aan zijkant (deurkant) losmaken
    IMG_0336.jpg
    Klepje zijkant voorzichtig los maken. Zit met klemmetjes.

    - Parkers (Torx) losmaken
    (3 boven in dashboardkastje, 2 binnenzijde/achteraan, 2 onderaan dashboardkastje, 1 bij het eerder weggehaalde klepje)
    - dashboard.png
    - Kastje naar voren trekken (voorzichtig) en stekker(s) losmaken
    Dit betreffen 2 stekkers die je los moet halen.
    IMG_0332.jpg
    Op de foto rechts betreft stekker (1) en de stekker links op de foto betreft stekker (2).
    IMG_0322.jpg
    Je moet stekker (2) echt heel voorzichtig losmaken en vereist voorzichtigheid. Klemmetjes naar buiten duwen. Als deze los zijn kan je het dashboardkastje eruit halen.
    IMG_0325.jpg
    Stekker (1)

    - Het kan zijn dat je te maken hebt met AUX of AMI apparatuur.
    Indien aanwezig lichthoogteregelaar uitbouwen
    - Lichthoogteregelaar uitbouwen.

    Voorschakelweerstand uitbouwen
    Als je er dan uiteindelijk bent:
    voorschakelweerstand.png
    - Kabelbinder van aanjager ventilatie doorknippen.
    - Voorschakelweerstand -4- in -pijlrichting- draaien en naar boven toe eruit trekken.
    - Voorschakelweerstand tussen luchtkanaal -1- en centrale buis -2- verwijderen.
    - Steker -3- losmaken.

    IMG_0330.jpg
    Dit zie je als je je dashboardkastje eruit hebt gehaald.
    IMG_0331.jpg
    Links bovenin zie je een blauw draadje en nog drie andere kleuren draden. Dat is je kachelweerstand.
    IMG_0333.jpg
    Oude kachelweerstand eruit, nieuwe erin. Conform bovenstaande punten is dit alles goed te doen.

    Inbouwen in omgekeerde volgorde:
    - Inbouwen omgekeerde volgorde, let op centrale stekker moet klikkend weer vastgemaakt worden.
    - Accu massapool vastmaken

    Ik heb er ongeveer 2 uurtjes overgedaan.
    Dit alles ter info!
    Laatst gewijzigd door xcharmedx; 18-01-15 om 20:32.

  10. #9

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Hallo,

    Helaas is mijn kachelweerstand weer stuk en hij dient weer vervangen te worden.
    Nu had ik er de vorige keer eentje ingezet via internet voor 17 euro. Ik kom net bij de audi dealer vandaan en daar vragen ze 60 euro voor een kachelweerstand.
    De vraag of een kwaliteitsverschil mogelijk de oorzaak is van de nu al stukken kachelweerstand konden ze niet beantwoorden..

    Audi dealer zegt dat de aanjager waarschijnlijk vervangen dient te worden! Kosten 240 euro.
    Razor: Mijn vraag is of je misschien net als voor de kachelweerstand een handleiding hebt voor het vervangen voor de aanjager?

    Ik twijfel wel om nog 1x de gok te nemen om de kachelweerstand te vervangen met een origineel audi product of de aanjager mee te vervangen.
    Zijn er misschien meer mensen geweest die de aanjager hebben moeten vervangen van een audi a1?

    Alvast bedankt!





    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Het is een samenvatting van de originele werkplaatshandleiding. Software genaamd Elsawin.
    Laatst gewijzigd door xcharmedx; 03-06-15 om 13:26.

  11. #10

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Hoi.

    Als er niet een originele weerstand in is gegaan kan het natuurlijk zijn dat 'ie het daarom niet goed doet. De originele kachelweerstand is inderdaad 60 euro en is overigens nooit veranderd/verbeterd/vernieuwd. Misschien is het 't proberen nog wel waard om een originele erin te zetten.

    Voor het vervangen van de aanjager kan ik je ook wel helpen aan instructies, is een kleine toevoeging aan het voorgaande. Prijs die je noemt klopt aardig, soms zelfs richting de 280 voor de aanjager.

    Laat het maar weten wat je gaat doen.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 03-06-15 om 15:51.

  12. #11

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Hallo Razor,

    Je hebt me vorige keer super geholpen met instructies voor het vervangen van de kachelweerstand.
    Helaas blijft deze om de 4 maanden stuk gaan. Ik wil nu dus dan toch de aanjager gaan vervangen wat volgens de dealer het euvel is.
    Nu heb ik er niet zoveel verstand van maar ik ga er maar vanuit dat ze gelijk hebben.

    Zou jij mij kunnen helpen aan een handleiding en/of stappenplan van hoe ik de aanjager kan vervangen in de Audi A1 (2011)?
    Ik hoop het!

    Ik wacht je reactie af,

    Alvast bedankt!


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Hoi.

    Als er niet een originele weerstand in is gegaan kan het natuurlijk zijn dat 'ie het daarom niet goed doet. De originele kachelweerstand is inderdaad 60 euro en is overigens nooit veranderd/verbeterd/vernieuwd. Misschien is het 't proberen nog wel waard om een originele erin te zetten.

    Voor het vervangen van de aanjager kan ik je ook wel helpen aan instructies, is een kleine toevoeging aan het voorgaande. Prijs die je noemt klopt aardig, soms zelfs richting de 280 voor de aanjager.

    Laat het maar weten wat je gaat doen.

  13. #12

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Hoi,

    Vervelend dat het probleem terugkomt! Kijk ook even je interieurfilter na.

    Bijlage 221677
    – Stekker -2- losmaken.
    – Stekker -1- uit steun verwijderen. Hiervoor steun -3- in -pijlrichting A- drukken en stekker in -pijlrichting B- lostrekken.

    Bijlage 221678
    – Stekker -6- losmaken.
    – Kabelstreng vrijmaken. Hiervoor kabelbinder -5- doorknippen.

    Let op,
    t Wanneer de kabelbinderhouders van de steunpennen van de aanjager ventilatie worden losgetrokken, kunnen deze afbreken. Zijn de steunpennen afgebroken, dan moet de aanjager ventilatie worden vervangen.

    – Bouten -pijlen- eruit draaien.
    – Via de opening in centrale buis -2- bout -4- met een verleng- en scharnierstuk -3- eruit draaien.
    – Aanjager ventilatie -1- in rijrichting naar achteren toe uit de verwarming/airconditioning trekken.

    Let op,
    t Schoepenrad van aanjager ventilatie -V2- niet vastpakken. Anders is het mogelijk dat door krachtinwerking op het schoepenrad of doordat de balanceergewichten op het t schoepenrad verschuiven er onbalans ontstaat en de aanjager ventilatie niet meer goed werkt.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 03-01-16 om 09:52.

  14. #13

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Dag Razor,

    Nog hartelijk dank voor de informatie.
    Weet jij toevallig ook welk typenummer ik nodig heb van de aanjager ivm bestellen van het onderdeel?
    (Audi A1, 2011, handmatige Airco)

    Ik kan je geen prive bericht sturen, anders had ik dat even gedaan.
    Alvast bedankt.





    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Hoi,

    Vervelend dat het probleem terugkomt! Kijk ook even je interieurfilter na.

    Bijlage 221677
    – Stekker -2- losmaken.
    – Stekker -1- uit steun verwijderen. Hiervoor steun -3- in -pijlrichting A- drukken en stekker in -pijlrichting B- lostrekken.

    Bijlage 221678
    – Stekker -6- losmaken.
    – Kabelstreng vrijmaken. Hiervoor kabelbinder -5- doorknippen.

    Let op,
    t Wanneer de kabelbinderhouders van de steunpennen van de aanjager ventilatie worden losgetrokken, kunnen deze afbreken. Zijn de steunpennen afgebroken, dan moet de aanjager ventilatie worden vervangen.

    – Bouten -pijlen- eruit draaien.
    – Via de opening in centrale buis -2- bout -4- met een verleng- en scharnierstuk -3- eruit draaien.
    – Aanjager ventilatie -1- in rijrichting naar achteren toe uit de verwarming/airconditioning trekken.

    Let op,
    t Schoepenrad van aanjager ventilatie -V2- niet vastpakken. Anders is het mogelijk dat door krachtinwerking op het schoepenrad of doordat de balanceergewichten op het t schoepenrad verschuiven er onbalans ontstaat en de aanjager ventilatie niet meer goed werkt.

  15. #14
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  16. #15

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    Dankjewel!

  17. #16

    Standaard Re: Kachelweerstand vervangen

    @xcharmedx Artikel in bovenstaande link is niet de juiste.. Die is sinds begin 2014 al niet meer leverbaar.
    Aanjager voor linkssturende met handmatige airco A1 2011 is nu 6R1 819 015. Nieuwprijs ~311.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 08-02-16 om 18:22.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2021
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Thumbs up Re: Kachelweerstand vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    @xcharmedx Artikel in bovenstaande link is niet de juiste.. Die is sinds begin 2014 al niet meer leverbaar.
    Aanjager voor linkssturende met handmatige airco A1 2011 is nu 6R1 819 015. Nieuwprijs ~311.
    Net lid geworden van dit forum, super geholpen met dit bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •