Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Leeftijd
    32
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

    Goedenavond,

    Sinds enige tijd heb ik het onderstaande probleem.
    Zodra ik de auto start en wegrijd is er niets aan de hand. Als de motor na enige tijd zo'n 90 graden is geworden en ik wil in zijn 1st versnelling wegrijden (uit stilstand) bij een stoplicht dan ontstaat er een witte/blauwe rookpluim achter de auto. De ene keer erger dan de andere keer. Deze rookpluim ontstaat alleen als de motor 90 graden is en ik uit stilstand in zijn 1st versnelling wegrijd. In geen enkele andere situatie (zoals bijv. op de snelweg bij een constante snelheid van rond de 100-120 km/h) ontstaat er zo'n rookpluim.

    Daarnaast heb ik sinds het bovenstaande probleem een enorm gestegen olieverbruik. Deze is na zo'n 750-1000 km gezakt van max naar min. Vandaar dat ik het idee heb dat er olie wordt verbrand wat weer de rookpluim verklaart. Heeft hier iemand ervaring mee en zou iemand mij hierin advies kunnen geven? Bij de garage konden ze mij vertellen dat zij het probleem niet konden achterhalen en dat, als het inderdaad het verbranden van de motorolie is, het vervangen van het motorblok voor een nieuwe/gereviseerde de enige oplossing is.

    Ik hoop dat iemand hier iets nuttigs over kan zeggen.
    Laatst gewijzigd door tom; 13-06-17 om 19:58.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

    Hoi, je zou eventueel even compressie kunnen meten om de gezondheid van je motor te bekijken, als je zuigerveren versleten zijn kan het inderdaad zomaar zijn dat de olie in een of meerdere cilinders terecht komt. Ook kan je eventueel naar je bougies kijken hoe deze eruit zien, als er olie in je cilinders terecht komt kan je dat ook zien door ernstig verkoolde of vetgeslagen bougies.

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

    De layoutfunctie van dit forum is bedoeld om je berichten te verduidelijken, niet om je hele bericht een eigen uitstraling te geven. Zie ook de forumreglementen.
    Overbodige tekstopmaak verwijderd.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Leeftijd
    32
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sunfield2 Bekijk Berichten
    Hoi, je zou eventueel even compressie kunnen meten om de gezondheid van je motor te bekijken, als je zuigerveren versleten zijn kan het inderdaad zomaar zijn dat de olie in een of meerdere cilinders terecht komt. Ook kan je eventueel naar je bougies kijken hoe deze eruit zien, als er olie in je cilinders terecht komt kan je dat ook zien door ernstig verkoolde of vetgeslagen bougies.
    Dank voor je antwoord. Zo'n compressie meting zou ik bij een garage moeten laten uitvoeren neem ik aan? Gisteravond kon ik niet bij mijn bougies komen aangezien ik niet beschik over het juiste gereedschap om de beschermkap van mijn motor af te halen.

    Afgelopen vrijdag heb ik de auto opgehaald bij de garage voor de jaarlijkse APK. Tijdens de onderhoudsbeurt is de motorolie ook bijgevuld tot het maximum. Nu ik gister en eergister weer problemen had met die rookpluim heb ik gister voor de zekerheid mijn motorolie gecheckt. En wat blijkt..... bijna helemaal leeg. Ver onder het minimum. Dit kan niet de bedoeling zijn. Met dit gegeven krijg ik sterk het idee dat er een gereviseerd motorblok in moet. Heeft iemand tips/suggesties? Op internet zie ik motorblokken met een prijs vanaf €750 oplopend tot €2500. Na even verder gezocht te hebben kom ik uit op de volgende link:
    https://www.erikvos.eu/product/Motor...1.6/12818/8-40

    Zou dit een goede oplossing zijn? Iemand een idee hoeveel arbeidskosten het is om het motorblok te vervangen?

    P.s. een week voor de APK heeft de auto ook even bij de garage gestaan. Tijdens dit kleine onderzoekje waren ze vergeten om het slangetje van de luchtfilter aan te sluiten op de motor. Dit resulteerde in een erg schokkende auto (gelukkig maar voor een week). Tijdens de periode dat ik in wijze zonder luchtfilter heb gereden heb ik geen last van een rookpluim gehad en was het oliepeil na een week niet gedaald. Is dit puur toeval of zou de rookpluim en het hoge olieverbruik wellicht te verklaren zijn door een probleem met mijn luchtmassameter/(sport)luchtfilter?
    Laatst gewijzigd door FCU4ever; 14-06-17 om 08:19.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

    Welke slang waren ze vergeten aan te sluiten? Als dit de carterontluchting betreft kan deze misschien verstopt zijn (het deel waar je hem op aansluit) dan wordt de carterdruk te hoog waardoor je olie een uitweg zoekt.

    Deze kans is niet heel groot.

    Als het blok daadwerkelijk defect is dan zou ik het lekker aan de garage over laten of misschien zelfs overwegen een andere auto te nemen gezien de leeftijd.

    Waar kom je vandaan? ik kan eventueel een compressiemeting doen.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Leeftijd
    32
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sunfield2 Bekijk Berichten
    Welke slang waren ze vergeten aan te sluiten? Als dit de carterontluchting betreft kan deze misschien verstopt zijn (het deel waar je hem op aansluit) dan wordt de carterdruk te hoog waardoor je olie een uitweg zoekt.

    Deze kans is niet heel groot.

    Als het blok daadwerkelijk defect is dan zou ik het lekker aan de garage over laten of misschien zelfs overwegen een andere auto te nemen gezien de leeftijd.

    Waar kom je vandaan? ik kan eventueel een compressiemeting doen.
    Dank voor je reactie. Wat ik op internet kan terug vinden is het niet de carterontluchting. Het is een soort kabeltje welke vanuit het luchtfilter naar de motor gaat. Deze klik je eenvoudig in de motor en haal je er eenvoudig uit door de twee clipjes in te drukken en dan kan je het kabeltje eruit trekken.

    Ik heb contact opgenomen met de garage waar die voor reparatie was. Zij willen gratis een compressiemeting uitvoeren komende dinsdag. Aan de hand van de resultaten ga ik beslissen of ik hem laat maken of dat het toch een nieuwe 2e handsauto wordt. Ik ben namelijk bang dat het inderdaad een probleem is met de zuigerveren zoals je in je eerste post aangaf. Enig idee wat het kost om deze te vervangen (mocht dit het geval zijn)?

    Ik kom uit Utrecht, bedankt voor je aanbod maar zoals je hierboven kunt lezen heb ik al een afspraak gemaakt bij de garage. Ik zal de status hier bijhouden.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

    Eerst heb je het over een slang en vervolgens over een kabel..;-) je bent erg moeilijk te begrijpen op deze manier,

    Als je zuigerveren beschadigd of versleten zijn zou ik even kijken naar het geheel. Is het nog de moeite om de auto te repareren, heb je 100 of 300 duizend gelopen? ben je de 1e eigenaar of de 24e? Hoe is de algehele staat?


    Succes verder

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Leeftijd
    32
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sunfield2 Bekijk Berichten
    Eerst heb je het over een slang en vervolgens over een kabel..;-) je bent erg moeilijk te begrijpen op deze manier,

    Als je zuigerveren beschadigd of versleten zijn zou ik even kijken naar het geheel. Is het nog de moeite om de auto te repareren, heb je 100 of 300 duizend gelopen? ben je de 1e eigenaar of de 24e? Hoe is de algehele staat?


    Succes verder
    Excusses voor de verwarring! Het gaat als ik het goed heb om onderstaande kabeltje (met 2 roze en 1 geel draadje).

    Bijlage 241146

    Als ik kijk naar het geheel en dan met name naar de reparaties die ik als eigenaar de afgelopen 4 jaar heb laten uitvoeren dan heb ik op het motorblok (255.000 km gelopen) na zo'n beetje een nieuwe auto.
    Juni 2017:
    - nieuwe thermostaat
    - nieuwe remleidingen
    - nieuw oliefilter

    Februari 2017:
    - nieuwe accu
    - nieuwe handrem kabels + remtang
    - nieuwe voorbanden
    - banden balanceren

    Juni 2016:
    - nieuw oliefilter
    - nieuw brandstoffilter
    - nieuwe bougies
    - nieuwe distributieriem
    - nieuwe multiriem
    - nieuwe waterpomp

    Juni 2015
    - nieuwe bougies
    - nieuw oliefilter
    - nieuw brandstoffilter
    - nieuwe voorbanden
    - banden balanceren
    - schakelmechanisme afgesteld + gesmeerd

    Juni 2014
    - nieuwe versnellingsbak
    - nieuwe banden
    - nieuwe remschijven + blokken

    Via onderstaande link kun je een filmpje downloaden van de witte rook. Let ook op de vlek die op het parkeerden ontstaat:

    https://we.tl/OILQWg2LJR

    Dit doet de auto dus alleen als de motor 90 graden is. Als ik voor die tijd hetzelfde doe komt er geen witte rook uit.

    of de auto het nog waard is? Eigenlijk niet. Echter heb ik de afgelopen maanden nog een enorm bedrag geïnvesteerd. Het liefst zou ik dan ook willen dat met nog een kleine investering dit probleem ook verholpen kan worden zodat ik er nog een jaar mee door kan rijden en dan een nieuwere tweedehands auto aanschaf. Dit is afhankelijk van wat er dinsdag uit de test komt.

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

    Op de versnellingsbak na zie ik alleen regulier onderhoud en kleine reparaties. Niks bijzonders.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Op de versnellingsbak na zie ik alleen regulier onderhoud en kleine reparaties. Niks bijzonders.
    Inderdaad

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Leeftijd
    32
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

    Het resultaat van de compressietest bedraagt:
    Het verschil in druk tussen de eerste en laatste cilinder is 4 bar. Ook waren de bougies verkoold en vettig. Dit betekent dat de schraapveren vast zitten waardoor er teveel olie in mijn cilinders wordt gezogen. Hierdoor wordt de motorolie verbrand en komt deze als witte rook uit de uitlaat. Ze hebben de motor nog wel gespoeld (waarbij veel troep is weggespoeld/weggebrand). Echter heb ik het idee dat het probleem erger is geworden. Zo heb ik nu ook een witte rookwolk(je) als ik in zijn 2e versnelling optrek. Daarnaast had ik gister ook last van vermogen verlies en heel erg stotteren tijdens het optrekken. Het advies van de garage was dan ook: "ga op zoek naar een andere".
    Laatst gewijzigd door tom; 21-06-17 om 09:23.

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Rookpluim bij optrekken in de 1e versnelling bij motortemperatuur van 90 graden

    Laatste vraag verwijderd, lees ook eens de forumreglementen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •