Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

  1. #1

    Standaard S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Goedendag,

    ik zit met een probleem met mijn Audi S3 8L Met APY motor, en ben ondertussen bijna ten einde raad.

    Het mengsel van de motor is te arm, mijn auto is gechipt (geen idee door wie, is volgens mij destijds nieuw bij de dealer gedaan) en ik kwam tot de ontdekking dat de ECU niet de turbodruk krijgt die hij vraagt. (specified: 2410mbar actual: 1950mbar)

    nu heb ik de volgende dingen al gedaan;

    - N75 klep vervangen door de E versie
    - Nieuwe luchtmassameter
    - Brandstoffilter vervangen
    - Brandstofdrukregelaar gecontroleerd
    - Carterontluchtingsysteem compleet vernieuwd
    - Vacuumlekken verholpen
    - Diverse turboslangen vervangen
    - turbo gecontroleerd (is gewoon het oud type K04 zonder de verstelling van schoepen)
    - wastegate actuator gecontroleerd
    - wastegate klep zelf gecontroleerd (ook het stangetje)

    dat is allemaal in orde, maar de auto piekt op 1,2 bar en wordt door de ecu terug geregeld naar 1 bar.. en ik kon tot een paar weken geleden niet vinden waarom. nu heb ik gelogd met Vagcom en blijken de lambdawaardes richting de 20% te gaan wat dus zou betekenen dat de auto erg arm loopt. dit begint zo rond de 3000 toeren en dan krijgt de turbodruk dus ook die zogenaamde 'dip'

    nu is mijn vermoeden dat het de Brandstofpomp is maar aangezien die bijna €300,- kost (4bar) is dat geen gok die ik zomaar wil gaan nemen.

    ik heb al heel het internet afgezocht en alle punten die voorbij kwamen gecontroleerd en eventueel gefixt, maar over een brandstofpomp die niet genoeg druk levert kan ik niets vinden. alleen dat hij helemaal niet meer werkt. Helaas kan ik de brandstofdruk niet loggen en het meten met een barometer is ook niet 1,2,3 gedaan.

    overigens heb ik ook het probleem dat als ik in de 3e versnelling rijd, volgas geef en dan de koppeling indruk dus uit zn boost trek, de auto bijna uitvalt. ook loopt de auto stationair (alleen wanneer hij koud is) hoger (1200 toeren) en schokt hij heel lichtjes... Wanneer de tank bijna leeg is duurt het langer voor de auto aanslaat, maar weet niet of dit normaal is.

    ik tank overigens gewoon euro 98

    iemand bekend met dit probleem? alvast bedankt voor het meedenken! bij deze wat van de logjes:







    Laatst gewijzigd door Wessel97; 09-04-18 om 15:11.

  2. #2
    skippie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.715
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S3

    Standaard Re: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Zelfde gehad met mijn S3 APY motor gechipt naar 270PK. Bij Coen donkers hebben ze de brandstofpomp vervangen door een gebruikte 3 jaar geleden(koste toen 100 euro geloof ik) en werkt nog steeds perfect. symptomen waren soms inhouden en het gevoel hebben dat hij niet het volle vermogen had. Ik merkte dit vooral in de 1e en 2e versnelling waarbij hij soms achterbleef. Ik weet niet of je in de buurt woont van Veghel, anders zou ik daar eens een afspraak maken.

    *edit* ik hoorde de pomp ook behoorlijk zoemen tijdens het vol optrekken. na het vervangen was dit ook over. (weet niet of dit ermee te maken had, maar zou kunnen)

    *edit2* ik had precies het zelfde met het moeilijk starten bij bijna lege tank. Ook dit was over na het vervangen van de brandstofpomp. lijkt me dus vrij zeker dat dit je probleem is.
    Audi S3 1999. JD tuned! 270PK 400NM

    Why worry about tomorrow? It will be gone the day after.

  3. #3

    Standaard Re: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Oke, ja bij mij is het niet specifiek een bepaalde versnelling. Het is gewoon in elke versnelling rond hetzelfde toerengebied (3000rpm) vanaf daar is het gewoon ineens net een Lupo

    De pomp kan ik in principe zelf vervangen, zit alleen te twijfelen of ik het beste gewoon weer een originele pomp kan instaleren of beter iets kan zoeken van Facet of deatzwerks etc.

    Het brommen/zoemen hoor ik niet bij mijn auto maar dat schijnt nogal eens veroorzaakt te willen worden door een verstopt brandstoffilter..
    Laatst gewijzigd door Wessel97; 09-04-18 om 18:18.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Ik zou eerst maar eens het brandstoffilter vervangen.

  5. #5

    Standaard Re: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Zoals je kunt zien in de tekst heb ik dat al gedaan, ook heb ik de brandstofdrukregelaar al gecontroleerd en die verkeerd ook in prima staat.


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Als je niet voor niks wilt laten vervangen dan ergens een drukmeting laten uitvoeren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard Re: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Ik kon nu goedkoop aan een nieuwe brandstofpomp komen maar helaas heeft dat het probleem niet opgelost..

    De opties worden steeds minder en weet niet zo goed meer wat het zou kunnen zijn, vervuilde injectoren? Fout in de software die erop gezet is?

    Iemand misschien nog een ander idee wat het zou kunnen zijn?

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Kan allemaal maar is lastig om van hieraf te beoordelen. Ik zou eens langs Hartog Tuning in Alkmaar of Audiparts in Veghel rijden, daar kennen ze deze motoren van haver tot gort en kunnen ze sneller een diagnose stellen. Ik zou in elk geval niet blijven doorrijden met een motor die om welk reden dan ook onder de maat presteert, dat kan een hoop schade opleveren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Standaard Re: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Helaas heb ik geen andere keus omdat het mijn enige vervoersmiddel is. Maar zover ik mij heb laten vertellen kan ik zolang ik gewoon rustig rijd en niet te 'sportief' rijd er gewoon mee doorrijden. Al begrijp ik ook dat ik er geen maanden mee door moet blijven rijden

    Wat ik me wel nog bedacht is dat ik de blow off valve gecontroleerd heb op lekkages, maar ik heb eigenlijk geen idee of dat ding van binnen goed is. Het is geen originele maar ook geen Forge, er staat verder ook geen merk op.

    De reden dat ik me dat bedacht is dat ik de Turbo heel goed hoor (en niet het geluid wat hij maakt als die kapot is) en het zou natuurlijk ook nog kunnen zijn dat het via de Blow off valve weglekt?

    We hadden namelijk op de zaak een auto staan met dezelfde motor en daar hoor ik de Turbo veel minder duidelijk als bij mijn auto. Nu zit er bij mij wel een Pipercross filter in maar denk niet dat dat veroorzaakt dat ik de Turbo zo goed hoor? Is een Blow off valve te testen?
    Laatst gewijzigd door Wessel97; 16-04-18 om 08:37.

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Zowel Hartog als Audiparts heeft leenauto's. Niet mee doorrijden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Standaard Re: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Het probleem is al een tijdje opgelost nu, ben uiteindelijk naar JD gereden en die dachten dat het de Wastegate actuator zou zijn, dit bleek het uiteindelijk ook te zijn.

    Die is nu vervangen door een betere versie van Forge en hij doet het weer zoals het moet!

    Gr wessel

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Die had je toch al gecontroleerd?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13

    Standaard Re: S3 loopt te arm (brandstofpomp?)

    Die had ik inderdaad gecontroleerd, hij werkte in principe ook gewoon.

    Het probleem was alleen dat de veer in de actuator slap was geworden of gebroken (weet ik nog niet zeker moet de originele nog een keer open halen)

    Daardoor werkte hij wel, maar niet optimaal, dus kon hij de gevraagde 1,4 bar niet opbrengen. Toen ik de nieuwe Forge gemonteerd had (met de sterkere veer) deed de auto het weer super.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •