Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Is hij het nog wel waard?

  1. #1

    Standaard Is hij het nog wel waard?

    Hallo allemaal,

    Ik lees alweer een jaar mee op dit forum, aangezien ik binnen een maand na aanschaf al de eerste ellende aan mijn Audi A3 kreeg.

    Vorig jaar kocht ik een Audi A3 1.6 uit 2002. Hij had 148.000 kilometer op de teller en kwam van een jonge moeder die er altijd mee rond het huis had gereden. Auto zag er piekfijn uit en is nagekeken. Kocht hem met nieuwe APK.

    Na een maand hield de airco ermee op. Bleek iets doorgebrand, verder niks aan de hand. Na twee maanden voelde ik dat hij niet meer helemaal goed koppelde en binnen een paar dagen kon ik niet meer schakelen. Naar de garage geweest, conclusie: druklager kapot en er moest een nieuwe koppeling in. 600 euro lichter.

    Weer een maand later begon hij weer moeilijk te doen en toen bleek dat ze bij het loshalen van de versnellingsbak de keerringen niet hadden vervangen dus kon ik weer terug.

    Wat er in dat jaar verder nog is vervangen:

    - De distributieriem + waterpomp
    - Motoroliepijlsensor
    - Vier nieuwe banden want een ging kapot
    - Bougiekabelset, want hij liep op drie cilinders
    - Remlichtschakelaar
    - Labdasonde

    En hij heeft een grote en een kleine beurt gehad. Ik rijd er 30.000 km per jaar mee.

    Vanochtend kwam er ineens witte rook onder de motorkap vandaan en bleek een slang van de koelvloeistof los te zitten waardoor alles weg liep en de motor heet werd. We hebben hem vast gemaakt maar hij ging er nog twee keer af. Garage gebeld en die zeggen dat de druk teveel oploopt, wat te maken kan hebben met de koppakking. In ieder geval goed fout. Kan voorlopig niet rijden.

    Ik sta nu op het punt dat er zoveel geld in zit dat zowat alles vervangen is, zou het niet een keer op moeten houden? Of heb ik gewoon echt een miskoop gedaan en kan ik beter mijn verlies nemen? Bij de garage zeggen ze steeds dat het zulke goede auto's zijn, maar ik heb elke keer ellende... Er zit inmiddels zoveel geld in de reparaties dat ik ook geen potje meer heb voor een nieuwe auto.. En voor hetzelfde geld rijdt hij straks weer gewoon. Heb ik pech of zijn dit gewoon belabberde auto's?

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Is hij het nog wel waard?

    Vier nieuwe banden als je er een stuk rijdt? Of de rest was versleten of je hebt jezelf een poot laten uitdraaien. Voor de rest vooral veel onderhoud, je ziet duidelijk dat veel korte ritjes niet best zijn voor een auto maar het ding is natuurlijk ook niet nieuw meer.
    Een 8L 1.6 is een prima auto, net als de Golf IV waarop-ie gebaseerd is.

    Ik zou niet zomaar de koppakking laten vervangen, wel goed testen of-ie echt door is.

    Bij 30.000 per jaar ben je overigens een stuk voordeliger uit met een diesel.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Is hij het nog wel waard?

    Ja de banden waren ook versleten. En vanwege het brandstofverbruik voor een betere band gegaan. De korte ritjes hebben hem de das om gedaan waarschijnlijk. Volgende auto wordt inderdaad een diesel

    Waardoor zou die losschietende slang nog meer kunnen komen dan?

  4. #4
    boyofwax's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Is hij het nog wel waard?

    Welkom op het forum. Distributie + waterpomp en banden horen bij onderhoud, hier dien je op te letten als je een auto koopt. Moedertje heeft de auto niet voor niks weggedaan. Rest vh lijstje vind ik klein dingetjes, maar de kosten kunnen flink oplopen als je zelf niet kan storingzoeken en sleutelen. Koelsysteem staat altijd onder druk, maar een lekke pakking is een duur grapje qua arbeidskosten en als het blok droog stond vanwege een kapotte oliesensor kan die zo de pers in.

    Ik heb zelf een A3 1.6 uit 1997, ongeveer met een vergelijkbaar verhaal als jij, ook gekocht na versloft onderhoud. Met zo'n leeftijd mankeert er altijd wel wat en ik repareer niet alles meer. Dat is geen schande. Het ontwerp, gebruikte materialen en rijeigenschappen maken het tot mijn fijnste auto tot nu toe. Daarnaast zijn weinig KM en goed uiterlijk ook wat waard. Hoeveel heb je voor de Audi betaald?
    Automatic is king of the road.
    Plastic delen? Ze delen vanzelf.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Is hij het nog wel waard?

    Slechte/versleten slangklem, teveel spanning door te korte slang, domweg niet goed gemonteerd.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard Re: Is hij het nog wel waard?

    Ja de druklager was ook droog komen te staan vanwege slecht onderhoud. Heb er 4000 voor betaald dacht ik. Overigens reed hij nog wel echt als een zonnetje. Hij werd alleen een beetje warm :')

  7. #7
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.537
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Is hij het nog wel waard?

    Druklager droog komen staan? Het lijkt me dat een druklager altijd droog is, anders slipt je koppeling een beetje.
    Laatst gewijzigd door madfred; 25-04-18 om 12:23.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Is hij het nog wel waard?

    Ja dat is wat me verteld is... Hij was droog komen te staan en toen verpulverd.

  10. #9

    Standaard Re: Is hij het nog wel waard?

    Ik zie eigenlijk alleen achterstallig onderhoud. Ga niet gelijk van het ergste uit wat betreft de koppakking. Ik zou zeggen goede diagnose stellen, repareren en doorrijden. Je hebt er naar eigen zeggen al flink in geïnvesteerd dan zou het m.i. niet slim zijn om hem nu de deur uit te doen.

  11. #10

    Standaard Re: Is hij het nog wel waard?

    Koelslang bleek afgebroken. Valt dus mee gelukkig

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Is hij het nog wel waard?

    Zo zie je maar weer dat weinig km's niet veel zegt helaas; veel korte stukken met koude motor is dodelijk. Helaas kun je niet zien of een auto 6x per week 10km heeft gereden of 1x 60 km. Vorig jaar hebben we onze A4 2001 1.6 102 pk (hetzelfde motorblok als de A3) met 189.000 km bij verkoop verkocht na 19 maanden in bezit te zijn geweest - probleemloze auto geweest eigenlijk.
    Gemiddeld ga ik ervan uit dat een auto tussen de 20 - 30dkm per jaar rijdt bij normaal gebruik, als je iets rond de 150dkm wilt kopen zal de auto dan 5-8 jaar oud zijn. Alles wat flinkt afwijkt (naar beneden) van het gemiddelde aantal gereden km's per jaar zou potentieel alleen korte stukken hebben gereden en dus risicovol.

    Restwaardes van A3 2001/2003 zijn de laatste jaren heel erg gezakt (uitzonderingen zoals S3 , 1.8T daargelaten) - 5 deurs is wel een pluspunt maar zelfs dan is het erg laag vergeleken wat je vorig jaar betaald hebt.

  13. #12
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Is hij het nog wel waard?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rubensimon88 Bekijk Berichten
    Zo zie je maar weer dat weinig km's niet veel zegt helaas; veel korte stukken met koude motor is dodelijk. Helaas kun je niet zien of een auto 6x per week 10km heeft gereden of 1x 60 km.
    Gemiddeld ga ik ervan uit dat een auto tussen de 20 - 30dkm per jaar rijdt bij normaal gebruik
    Op zich mee eens dat lage kilometerstanden lang niet altijd goed zijn. Wat is normaal gebruik. Volgens CBS (over 2016) rijdt een personenauto gemiddeld 13.200 km per jaar. In dit geval wist je voor aankoop dat de auto vooral in- en om het huis rondgereden had
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •