Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: 1.6 houdt in net na het starten, loopt daarna goed

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard 1.6 houdt in net na het starten, loopt daarna goed

    Hallo allemaal,

    Ik heb een Audi A3 8L 1.6 uit 1998.

    De motor houdt in/loopt niet lekker wanneer ik wil wegrijden. Bij het op laten komen van de koppeling zakken de toeren totaal weg en reageert de motor niet echt meer op het gaspedaal tenzij ik de koppeling intrap. Na een minuutje loopt alles weer lekker soepel en responsief, en ik kan dit moment duidelijk voelen.

    Afgelopen week/weken heb ik meer problemen gehad met starten, slecht (stationair) lopen en normaal lopen. Hierbij is de benzinepomp al vervangen, is de lambdasonde vervangen en is het gasklephuis gereinigd. Het probleem was nog aanwezig, maar afgelopen week is eindelijk de krukassensor (G28) vervangen, waarna slecht starten, slecht stationair lopen en slecht normaal lopen waren opgelost. Het enige wat overblijft is dus dat de motor nu inhoudt bij het wegrijden met een koude motor.

    Overigens heb ik in april nog een grote beurt gehad: lucht- en oliefilters, bougies en olie laten vervangen, dus die zijn het waarschijnlijk niet.

    Van andere posts vermoed ik dat het iets te maken heeft met het inleren van de EGR, maar dit weet ik dus niet zeker. Wat kan nog meer het probleem zijn?

    Alvast bedankt!

    Overigens heb ik nog een OBD/KKL naar USB dongle op de post, dus morgenmiddag kan ik pas mijn auto zelf uitlezen.

    Update:
    Vandaag kabel binnen. Kan helaas de motor-module niet correct uitlezen, dus heel veel wijzer ben ik niet geworden. Iemand nog tips om het aan de gang te krijgen?
    Protocol is KWP2081, bij zoeken komt deze alleen voor bij mensen die ook problemen hebben.
    Laatst gewijzigd door ikt; 09-07-19 om 21:50. Reden: Update

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 houdt in net na het starten, loopt daarna goed

    Heb je het gashuisklep zelf gereinigd? Je moet hem na het reinigen weer inleren met VAGCOM ja.

    De stand van de EGR moet weer "gecentreerd/gecalibreerd" worden nadat die open is geweest om te opgepoetst te worden. Doe je dit niet dan heb je de kans dat die altijd een beetje open blijft staan met slecht gasrespons, dalen in toeren, slecht stationair etc.. fouten/ongemakkelijkheden blijft geven.

    EGR klep inleren (calibreren). bron
    Bij vrijwel alle benzine auto's van VAG (Audi/Seat/Skoda/VW) kan/moet de EGR opnieuw worden gecalibreerd / ingeleerd.
    Deze procedure is waarschijnlijk alleen van toepassing op magnetische EGR kleppen.
    Een auto met een niet-ingeleerde EGR zal wel starten en lopen.

    De procedure is als volgt:

    1. Contact AAN, motor UIT
    2. Check of de accuspanning minimaal 11.5 Volt is.
    3. Start VCDS (VAG-COM)
    4. Kies [Select Control Module]
    5. Kies [01-Engine]
    6. Kies [MeasBlocks-08]
    7. Kies Groep [074]
    8. Kies [Go!]
      • Je ziet achtereenvolgens:
        • meetwaardeblok (MWB) 074.1: Min Position in Volts (0.77)
        • meetwaardeblok (MWB) 074.2: Max Postion in Volts (3.75)
        • meetwaardeblok (MWB) 074.3: Potentiometer voltage (0.908)
        • meetwaardeblok (MWB) 074.4: Adaption status (Run/OK/etc)

    9. Kies: [Switch to Basic Settings]
      • meetwaardeblok (MWB) 074.4: Adaption Status: (Run) verandert in 'ADP OK' (calibratie is nu voltooid).

    10. Kies [Switch to Measuring Blocks]
    11. Kies [Close Controller]
    12. Kies [Go Back-06] etc


    1. Als bovenstaande calibratie niet lukt, schakel dan het contact UIT (30 seconden lang), dan weer AAN en probeer het opnieuw.
    2. Voor ECU's welke ME 7.5 hebben moet de koelvloeistoftemperatuur tussen de 10 en 50 °C zijn.
    Lees dit maar eens even door; https://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html#tba
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 02-08-19 om 16:25.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •