Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: 1.6: Oplopende temperatuur (en ook weer aflopend)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2021
    Leeftijd
    60
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard 1.6: Oplopende temperatuur (en ook weer aflopend)

    Goedendag,

    Mijn Audi A3 (benzine) uit 2002 heeft het volgende fenomeen.
    Wanneer de auto op temperatuur is, 90 graden, kan het zo maar zijn dat de temperatuur even oploopt naar 110 graden, bijv. bij het rijden op een N-weg. Na ca. 1 minuut daalt deze weer naar 90 graden. De thermostaat is onlangs vervangen (temperatuur in de auto werd niet warm, na vervanging thermostaat wel weer warm in de auto). Ik heb op internet van alles gelezen over dit (vaker voorkomend) probleem (in het Pools, Duits, Engels, Spaans, ... m.b.v. Google Translate, gaat prima!). Slippende distributieriem, thermostaat, koelvloeistof, fout in console, etc. Echter, het meest aansprekende antwoord vond ik in het Spaans:

    https://www.audisport-iberica.com/fo...erante/page/2/


    De zekering van ventilator 1 zou aangetast zijn waardoor deze niet aanslaat. Wanneer de temperatuur oploopt en de 1e ventilator weigert dienst, dan stijgt de temperatuur door en schakelt op een gegeven moment de 2e ventilator in waardoor de temperatuur weer daalt. Deze diagnose past precies bij de symptomen die ik waarneem. Alleen, de zekering (S164? en de zekeringen die er naast zitten) ziet er niet aangetast uit. Mijn vragen zijn:
    1. Is er inderdaad sprake van een "tweetraps-ventilator"? (Eerst ventilator 1 bij oplopende temperatuur en dan ventilator 2?)
    2. Als de zekeringen wel goed contact maken, waar kan de oorzaak van een niet draaiende eerste ventilator dan vandaan komen?
    (Ik heb bij stilstand wel eens waargenomen dat beide ventilatoren het deden na het uitzetten van het contact, een paar minuten.)
    3. Welke zekering hoort bij ventilator 1 en welke bij ventilator 2?

    Groeten,
    Jos.

    Nagekomen info:
    Vandaag 200 km snelweg gereden. Meter blijft zeker 10 minuten op 110 graden. Zakt soms naar 90 graden om na ca. 1 minuut weer naar 110 graden te gaan.

    En, gestopt bij tankstation. Temp 110 graden. Motor uit. Contact direct weer aan. Meter precies op 90 graden. Ik start de motor en de temperatuur loopt weer op naar 110 graden. Ik probeer dit een uur later later nog een keer maar de meter blijft, ook bij alleen contact na uit, op 110 graden. Wat mij ook opvalt is dat de benzinewijzer bij afgetankt, 3 tot 4 mm over de maximum vol aanduidingsstreepje staat. Het lijkt wel of beide meters te ver doorslaan naar rechts...

    Het wordt nog gekker. Woensdag 300 km gereden, de temperatuur was niet van de 90 graden af te krijgen???
    Donderdag gereden, klein stukje (20 km), de temperatuurmeter liep weer op, en weer af, op ... en af,....
    Zou het met luchtvochtigheid/regen te kunnen hebben?

    Tweede nagekomen bericht:
    Volgens de OBD meter blijft de temperatuur 103-104 graden, wat de dashboardmeter ook zegt (dashboard: 90 - 110 graden)
    Laatst gewijzigd door Audi Jos; 21-10-21 om 10:48. Reden: Tweede bevinding toegevoegd

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Oplopende temperatuur (en ook weer aflopend)

    Bij vragen over de motor is het VERPLICHT om het motortype in de topictitel te vermelden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    boyofwax's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    130
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Oplopende temperatuur (en ook weer aflopend)

    Als je probleem is ontstaan na vervangen thermostaat lijkt mij dat de boosdoener. Ik heb zelf mijn defecte vw/audi thermostaat eens vervangen door eentje van Gates die de lokale automaterialenhandel verkoopt. Maar deze regelt niet zo netjes als de originele. Vaak schiet ie over de 90 graden en dan weer strak op 90. Maar er kan natuurlijk meer aan de hand zijn.
    Automatic is king of the road.
    Plastic delen? Ze delen vanzelf.

  4. #4
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Oplopende temperatuur (en ook weer aflopend)

    Op contact heb je 12 volt, als de motor loopt iets van 14 volt....met 2 volt meer geeft een meter ook meer aan...lijkt of er een spanningsregelaar voor de benzinemeter en temperatuurmeter kapot is.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2021
    Leeftijd
    60
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard

    Good thinking!

    Deze diagnose past wel bij de klacht. Ik zal het de garage meegeven.
    Dank voor de tip!

    Zou ook kunnen inderdaad. De temperatuur bleef vaak steken op de 60-80 graden, kreeg het niet warm in de auto zelf.
    Na vervanging thermostaat wordt de auto (snel) warm van binnen en is, als vanzelf, de temperatuur volgens het dashboard metertje hoger.

    Zal ik ook meegeven aan de garage.
    Dank.
    Laatst gewijzigd door tom; 21-10-21 om 21:05.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •