Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: 1.6: koelvloeistoftemperatuur blijft op de meter 60 graden

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2021
    Leeftijd
    60
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard 1.6: koelvloeistoftemperatuur blijft op de meter 60 graden

    Goedendag,

    Op internet gezocht maar ik kan het niet vinden. Wellicht is er hier iemand die me kan helpen.

    Mijn temperatuurmeter loopt normaal op naar 90 graden. Wanneer de motortemperatuur, uitgelezen met OBD2, 103 graden bereikt, klapt de temperatuur(meter) van 90 graden naar 60.

    Mijn teller/console is onlangs gereviseerd (de thermometer en benzinemeter gaven na revisie ook weer correcte waarden aan).
    Echter, ik heb daarna een knipperende thermometer genegeerd (was ik zo gewend toen de console nog stuk was) maar waarschijnlijk was de temperatuur toen wel te heet waardoor de thermostaat stuk is gegaan en mogelijk ook de temperatuursensor.

    Thermostaat is vervangen, verwarming en temperatuur uit de OBD2 zijn na vervanging thermostaat weer normaal.
    Alleen de temperatuurmeter dus niet (60 graden) en af en toe knippert de thermometer weer op het scherm (maar nu weer voor niets, OBD2 uitlezen geeft normale waarden voor temperatuur).

    Mijn vragen zijn:

    1. Wat doet de voeler in de overlooptank voor koelvloeistof?
    a. Koelvloeistofniveau (Ja/Nee)
    b. Koelvloeistoftemperatuur (Ja/Nee)

    2. Zit er ook een temperatuursensor in de thermostaat?

    3. Als ik OEM nummer 059 919 501 A (temperatuursensor Audi) vervang, moet ik dan eerst het koelwater aftappen?

    4. Waar zit de temperatuursensor voor de OBD2 uitlezing?

    5. Als ik de OBD2 temperatuur onder de 106 graden hou (bij kapotte thermostaat liep deze ook naar 110), is dat voldoende of moet ik ook de koelvloeistoftemperatuur (hetgeen ik nu dus niet kan) in de gaten houden?

    Dat was het.

    Alvast bedankt voor een reactie.

    Jos.

  2. #2
    boyofwax's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    133
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.6: koelvloeistoftemperatuur blijft op de meter 60 graden

    Een storing van de console is serieus en dient altijd zsm opgelost te worden. Het beste kijk je in het stroomkringschema waar benzinemeter en temperatuursensor hun spanning vandaan halen en binnenkomen op de ECU/console of regelunit. Zekeringhouder en stekkers nakijken. Ik heb eenzelfde auto met motor en handboek maar weet zo ff niet waar ze binnenkomen maar het feit dat je aangeeft dat de console is gerepareerd geeft mij zeer te denken.

    Met mijn verdere beperkte kennis:
    1a ja
    1b nee

    2 nee

    3 Bij mijn auto dikke handdoek eronder en sensor eruit ... later wel vloeistof bijvullen in reservoir. Maar je kan deze sensor bij stekker los zo doormeten met multimeter, er zit 2x NTC in. Ik weet de waarde niet meer, maar is wel te vinden op internet of handboek.


    Laat nog eens weten of het gelukt is?
    Laatst gewijzigd door boyofwax; 13-06-22 om 21:57.
    Automatic is king of the road.
    Plastic delen? Ze delen vanzelf.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2021
    Leeftijd
    60
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.6: koelvloeistoftemperatuur blijft op de meter 60 graden

    Dank voor je antwoorden.


    Iemand nog voor vraag 4 en 5?

    Ik zal hier laten weten of en hoe het weer in orde is gekomen.

    Kan effe duren (weken?)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •