Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Van climate terug naar airco

  1. #1

    Standaard Van climate terug naar airco

    Hallo,
    Heb een a3 8l fl climate control maar die blijft problemen geven. Is al de 3e unit in 8 jaar tijd. Gaat jaren goed en dan opeens de weg kwijt. Doet maar wat met kleppen en temperatuur. Alles doorgemeten, unit checked, calibreerd met vcds en en geeft nergens storing of error. 3 x ongeveer hetzelfde all1 nu gaat ie goed stationair maar eenmaal gas r op en hij gaat automatisch van warm naar koud en blaast all1 maar via de middelste roosters. Hoeft geen tekst en uitleg over wat het zou kunnen zijn maar wil alleen maar weten of de elektro stelmotoren die de kleppen bedienen uitgewisseld kunnen worden voor handmatige stelmotoren of dat ik het hele kachelhuis moet wisselen. Rest kan en weet ik zelf, gelukkig.
    Praktisch voor looks in mijn geval😬

  2. #2

    Standaard Re: Van climate terug naar airco

    Je kan dit soort stelmotoren niet vervangen door iets met kabels. Je zou, theoretisch, zelf een paneel met potmeters of zo kunnen maken en de kleppositie handmatig bedienen, maar dat zal ECHT een klus worden.

    Wat ik van de B6 weet, en die zal weliswaar anders zijn, maar niet fundamenteel, is dat de stelmotoren niets meer zijn dan een gewone DC elektromotor, met een potmeter op de uitgaande as die de rotatie meet. Zet er spanning op, dan gaat-ie linksom, zet de spanning er andersom op, dan gaat-ie rechtsom. De potmeter "leest" de positie, zodat de clima unit stopt met spanning geven. Er zitten er zo'n 5 in, op diverse plekken, dus NIET op 't kachelhuis direct.

    Ik zou voor de zekerheid nog even kijken of je die stelmotoren eruit kan halen, schoon kan maken, en kan checken of de potmeters nog goed weerstand geven (anders gaat de clima unit "zoeken" naar de juiste plek maar lukt dat niet).

    Als je de boel vast wil zetten kan dat ook - in een goede bui stel je de temperatuur en uitgangen zo in zoals je ze wil, en daarna trek je de stekkers uit de stelmotoren. Dan blijven ze lekker zo staan.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3

    Standaard

    Je lunt dit soort stelmotoren wel vervangen door een handmatige airco met kabels. De unit bestaat en de kabels komen aan de hevels die nu door de stelmotoren worden gestuurt. De buitenkabel wordt locked in een voetje met een ijzeren klemmetje. Het voetje zit gewoon op het (klima) kachelhuis dus ook daar geen belemmering.
    Stelmotoren zitten r geen 5 op maar 3 bij de A3 8l omdat ie geen gescheiden systeem heeft voor bestuurder en passagier.
    De stelmotoren lezen nix.....dat doen de sensoren in het kachelhuis en die geven die info terug aan de klima unit zodat die de stelmotoren verder open of dicht stuurt.
    De klima kan gaan zoeken naar de juiste positie maar dit is te calibreren met vcds.
    Vast zetten is wel het allerslechtste plan ever....dan is terug naar handmatige airco een veel beter alternatief....met vastzetten kun je niet meer inspelen op veranderende temperatuur of andere veranderende weertypen zoals beslagen voorruit, extreme kou of hitte.
    Bedankt voor het meedenken maar dit soort info zit ik niet op te wachten. Deels niet overdacht en deels uit de 👍 gezogen.

    Heb dit topic ook op problemcar gezet en ben daar met ene Kaleido, pro lid, al tot de ontdekking gekomen dat dit zeer goed te doen is zonder het kachelhuis uit te bouwen. Het kachelhuis vd klima heeft wel een ander oem nummer dan de airco maar is eender. De stelmotoren r af en kabels r op in mijn geval. Sensoren (3) worden niet meer gebruikt maar moeten blijven zitten om het kachelhuis dicht te houden. Wat r wel nog nodig is is natuurlijk de handmatige unit ( kan van een a3/ seat leon/ golf 4 zijn) met de drie kabels, 3 klemmetjes voor de buitenkabel en 2 korte ( oem) kabelboompjes.
    Laatst gewijzigd door tom; 18-11-22 om 09:59.

  4. #4

    Standaard Re: Van climate terug naar airco

    Dan doe je dat toch lekker? Jezus wat een houding - deels niet overdacht en uit de ruim gezogen, sure... Zeg je dat ook tegen anderen als ze niet precies vertellen wat je wil horen? Aardig.

    Zoek 't lekker zelf uit dan, blijkbaar weet je 't prima op te lossen.

    Fijn weekend en succes met je downgrade.

  5. #5
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Van climate terug naar airco

    Die stelmotor is een stappen motor, als de potmeter slecht is geeft hij een tekens andere waardes door en dan helpt kalibreren niet.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •