Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: 1.6 102pk BFQ aanhaalmoment en methode cilinderkopbouten

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    45
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard 1.6 102pk BFQ aanhaalmoment en methode cilinderkopbouten

    Ik ben me suf aan het googlen geweest maar kan het gewoon nergens vinden voor mijn Audi A3 8L 1,6 BFQ uit 2003.
    Kan iemand met helpen aan deze informatie? Wat is het aanhaalmoment en vervolgstappen voor op spanning brengen van de cilinderkopbouten, volgorde en dergelijke.
    Ik heb namelijk 10 nieuwe bouten 06A 103 384 C besteld omdat ik zaterdag de koppakking ga vervangen.
    Als iemand een stappenplan als pdf heeft voor het vervangen van de koppakking zou dat ook top zijn maar met aanhaalmoment van de bouten en natrekinformatie ben ik al blij.

    Na jarenlang redelijk onderhoudsvrij te rijden (af en toe olie/filter vervangen) was ik vorig jaar en dit jaar echt aan de beurt.
    Vorig jaar katalysator, lambda na de kat. Dit jaar lambda voor de kat, LMM, EGR eruit gehad en schoongemaakt, en eindigde met thermostaathuis vervangen (stond al een paar jaar open dus motor kwam niet boven 70 graden).
    Na deze reparatie op de brug nog op temperatuur laten komen en koelvloeistof blijven bijvullen, temperatuur liep op naar 90 graden en liep vervolgens door naar 120 graden (waarschijnlijk zat er geen koelvloeistof bij de sensor). Met het van de brug rijden dikke witte pluimen dus koppakking eruit gevlogen. Het is nu een soort principe kwestie na alle effort, moet in ieder geval nog weer een keertje door de APK en even van deze fijne auto blijven genieten.
    Laatst gewijzigd door Pest; 15-06-23 om 21:29.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 102pk BFQ aanhaalmoment en methode cilinderkopbouten

    Op erwin.audi.com kun je voor een klein bedrag alle werkplaatsinfo downloaden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    45
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.6 102pk BFQ aanhaalmoment en methode cilinderkopbouten

    Thanks Tom,

    Ik had er nog nooit van gehoord en ook niet via google er terecht gekomen maar dat werkt fantastisch.. De officiële informatie en zo garantie dat je de juiste waardes aanhoudt (mits je de juiste motorcode erbij zoekt en je even door het menu worstelt).
    Voor een ieder die via een google actie op deze post terecht komt hierbij een spoiler-alert.

    Voor deze A3 8L BFQ motor (en waarschijnlijk vele andere modellen aangezien ik deze waardes al vaker ben tegengekomen) moet je ze op 40Nm vastzetten en dan 2x met 90graden vastzetten. Dus 180 graden totaal maar in de juiste volgorde per keer 90 graden.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 102pk BFQ aanhaalmoment en methode cilinderkopbouten

    Fijn dat het gelukt is, succes met de koppakking. Ik hoop dat de kop niet gevlakt hoeft te worden, maar dat lijkt me niet.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Leeftijd
    45
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.6 102pk BFQ aanhaalmoment en methode cilinderkopbouten

    Helaas heeft het vervangen van de koppakking niet ervoor gezorgd dat het probleem is opgelost. Bij het op temperatuur komen van de koelvloeistof (90 graden op dashboard) nam de druk in het blok toe en wederom witte pluimen. Zou het dan toch een scheurtje in de kop zijn? Klopt wel met gegeven dat de witte rook pas ontstaat bij hogere temperatuur van de koelvloeistof en dat we de koppakking nu in ieder geval kunnen uitsluiten.

    Anyhow, heb de thermostaat eruit gehaald en onklaar gemaakt zodat die niet pas bij 105 graden open gaat en voila... Geen witte pluimen meer.
    Geen duurzame oplossing maar die is er ook niet meer voor dit oude beestje.
    Laatst gewijzigd door Pest; 20-06-23 om 13:26. Reden: tekstueel


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 102pk BFQ aanhaalmoment en methode cilinderkopbouten

    Thermostaat vervangen lijkt me beter voor de motorslijtage en het verbruik.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    boyofwax's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    133
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.6 102pk BFQ aanhaalmoment en methode cilinderkopbouten

    Ik heb een AEH 1.6 uit 1997 in mijn Audi, waarvan ik idd ook nog wil blijven genieten Heb een werkplaatshandboek, maar weet niet of het aanhaalmoment erg verschilt? Jaren geleden heb ik er een Gates thermostaat ingezet, werkt prima. Hopelijk kan jij jouw Audi op de weg houden.

    Cylinder head tightening torque 1 40Nm
    Cylinder head tightening torque 2 90°
    Cylinder head tightening torque 3 90°

    https://www.carrepairdata.com/servic...3/bfq/1595/75/
    Automatic is king of the road.
    Plastic delen? Ze delen vanzelf.

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •