Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Volgens mij moet het wel lukken, dan krijg je een beetje hetzelfde effect als een Golf IV met airco lijkt me? (1 plastic knopje op het dash)
Ik heb een vrij kale uitvoering Audi A3 uit 1997. Dit maakte me in eerste instantie niet heel veel uit aangezien ik met mijn vorige auto de airco toch niet vaak gebruikte. Echter loopt de temperatuur in de Audi heel wat sneller en hoger op dan in mijn Golf VR6 (minder isolatie?).
Ik zit er dus aan te denken om een Airco installatie in te (laten) bouwen.
- Weet iemand of het mogelijk is (lijkt me wel), en of het zelf te doen is?
- Wat de benodigdheden zijn
- Wat de eventuele kosten zijn om het te laten doen...
Alvast bedankt.
Achteraf laten inbouwen (universeel systeem) kost je zo'n €2000-2500.-, uiteraard is dat een gewone airco en geen electronische (Climacontrol). Ik zou eens wat sloperijen af gaan, vragen wat je daar voor het hele systeem moet neerleggen als je alles zelf er uit sloopt.. Het is te doen, alleen wel je hele dashboard moet er uit en reken op een paar dagen werk, heb je alleen s'avonds én in het weekend tijd, dan kan het zo maar 3 weken duren voordat je klaar bent..
Als je dit er allemaal voor over hebt en je bent handig genoeg, dan zou ik beginnen met zoveel mogelijk info te vergaren, onderdelen zoeken en dan beginnen aan de bouw.. IK heb dit ooit bij mijn Golf III gedaan (met hulp) en dat was een kutklus en dat was geen clima, dus dan zit je niet met het probleem dat je kachelbediening van kabels(mechanisch) naar electrisch gaat.. Forummer Ruud bruls heeft het in zijn C4 gedaan, qua installatie zit er niet extreem veel verschil in met de A3/A4 van de 1ste generatie, misschien kan je hem eens om tips vragen..
Het is volgens mij handiger om je auto in te ruilen en 1 terug te kopen met airco. De kosten die je in je auto stopt krijg je nooit meer terug en de standaard climate control is beter dan een universele airco. Als je handig bent kan je veel zelf doen, maar dan nog weegt de moeite denk ik niet op, met wat de auto waard is. Mocht je er nog 10 jaar in willen rijden is het misschien een ander verhaal
Nee klopt, was ook maar aan het speculeren. Het feit dat je je auto moet inruilen ben ik het niet geheel mee eens. Als ik mijn A3 met toch al de nodige kilomters inruil dan moet ik voor een model met airco zeker 2000/2500 euro bij betalen. Gezien de onderhoud en de stat van mijn motorblok ben ik hier wat huiverig over, je krijgt immers iets terug wat je niet kent. Hier rij ik nu al drie jaar vrij probleemloos in rond. Dus een ~1000 euro uitgeven aan airco, dus 2e hands alles bij elkaar zoeken en inbouwen, zou voor mij sommige beter uitkomen. Gezien het werk en de kosten zie ik er vanaf. Die paar dagen in het jaar dat ik überhaupt airco gebruik is het niet rendabel genoeg. Misschien dat de topicstarter toch verder kan met deze info . Ik ruil mijn auto tegen die tijd wel in voor een nieuwer model en dan heb je standaard airco
Je hebt gelijk wat inruilen betreft, dat je niet weet wat je terug krijgt. Maar 2500 euro stoppen in een auto uit '97 is sowieso geld weg smijten. De topic starter is 22 en ik denk niet dat ie nog 5 jaar in die auto blijft rijden (misschien wel). Mijn vriendin heeft hetzelfde met een peugeot 206 uit 2000. Zij kocht haar auto toen ie een paar jaar oud was met redelijk wat opties. Het enige wat ze miste was een airco. De dealer zei dat ze beter deze dan kon inruilen voor een andere. In haar geval kon ze een GTI kopen voor 1500 euro extra. Ze vond de GTI alleen wat gevaarlijk
De S3 is ze niet uit te slaan haha.
Als je goed zoekt, dan kan je voor €500-750,- deze operatie uitvoeren en dát krijg je er zeker wel voor terug, want een auto met ECC kost meestal minimaal €1000,- meer.
Sloperijen die een A3 met ECC hebben staan, alleen Penders niet, die is gek en vraagt de hoofdprijs voor alles wat hij in handen heeft. Je zou kunnen beginnen bij VAS Autodemontage Den Dolder, Coen Donkers, Interauto Ospel, Ronald Morien sneek, Wessel in De lutte, etc etc..
www.schadeautos.nl kan je ook op demontage wagens zoeken.