Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: Temperatuurmeter schommelt

  1. #1

    Standaard Temperatuurmeter schommelt

    Temperatuurmeter van mijn auto gaat soms weleens van de 90graden naar de 30 of 40. Dit gebeurt nadat ik pas onderweg ben.Wat kan dit zijn?

    Audi A3 1.9Tdi '98

  2. #2
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    thermostaat kaduuk.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door al_bundy Bekijk Berichten
    thermostaat kaduuk.
    Hoe kan ik deze vervangen/kosten? En waar zit de thermostaat? Misschien heeft iemand een plaatje

  4. #4
    KIK's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    34
    Posts
    3.263
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard

    gewoon bij de dealer halen !

    ik zla je zo even een handleiding posten !

    http://www.audiforum.nl/forum/8l-1996-2003/43610-thermostaat-vervangen-audi-a3-8l.html
    in dit topic kan je het allemaal vinden laatst ook gedaan is nog geen klusje van een half uur

    en je dynamo hoeft er niet af altans bij mij niet ( dit is de handleiding van mijn a3 1.8 Turbo ) dus je moet even kijken of dat bij jou ook zo zit !
    Audi A3 1.8 20v Turbo
    S3 Recaro Interieur zwart zilver

  5. #5
    Mikemmm's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    34
    Posts
    144
    Kudos
    0

    Standaard

    Thermostaat kan je bij C&D voor 9 euro bestellen!
    Let er wel op dat met vervangen je motor een klein beetje warm moet zijn, anders kan je de koelvloeistof achter je thermostaat niet uit je motor laten lopen!

    Met een beetje handigheid hoef je geen andere onderdelen los te halen, op je plastic sierkap na dan!


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KIK Bekijk Berichten
    gewoon bij de dealer halen !

    ik zla je zo even een handleiding posten !

    http://www.audiforum.nl/forum/8l-1996-2003/43610-thermostaat-vervangen-audi-a3-8l.html
    in dit topic kan je het allemaal vinden laatst ook gedaan is nog geen klusje van een half uur

    en je dynamo hoeft er niet af altans bij mij niet ( dit is de handleiding van mijn a3 1.8 Turbo ) dus je moet even kijken of dat bij jou ook zo zit !

    Zou heel mooi zijn als ik het zelf kan doen.Helaas is de handleiding niet correct

  7. #7
    Mikemmm's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    34
    Posts
    144
    Kudos
    0

    Standaard

    Ik heb het zelf ook gedaan zonder handleiding.. gewoon proberen, er is niet aan! aftapkraantje zit onderaan je radiator en daarna de koelvloeistof-buis die je motorblok ingaat losschroeven, zit vast met geloof ik 2 of 3 boutjes...

    Easy-going!

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Idd thermostaat stuk.Temp. gaat wanneer ik rij naar de 60 of 70 toe.Ik heb op dit moment geen tijd om het te laten repareren.Kan dit enige schade opleveren verloop van tijd?

    En graag zou ik ook een prijsopgave en een schema willen van iemand die er verstand van heeft.Wil het namelijk zelf wel proberen

  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zzzz Bekijk Berichten
    Idd thermostaat stuk.Temp. gaat wanneer ik rij naar de 60 of 70 toe.Ik heb op dit moment geen tijd om het te laten repareren.Kan dit enige schade opleveren verloop van tijd?

    En graag zou ik ook een prijsopgave en een schema willen van iemand die er verstand van heeft.Wil het namelijk zelf wel proberen

    Hoger verbruik en sludge-vorming kun je wel verwachten ja.

    Geen idee wat voor auto je hebt, dus geen idee van prijzen of handleidingen...
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer Bekijk Berichten
    Hoger verbruik en sludge-vorming kun je wel verwachten ja.

    Geen idee wat voor auto je hebt, dus geen idee van prijzen of handleidingen...
    Audi a4 1.9 tdi.

    Ik heb er onlangs olie bijgedaan.Iets wat ik verkeerd heb gedaan misschien? Olie dat geschikt is voor benzine en diesel

  12. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zzzz Bekijk Berichten
    Audi a4 1.9 tdi.

    Ik heb er onlangs olie bijgedaan.Iets wat ik verkeerd heb gedaan misschien? Olie dat geschikt is voor benzine en diesel
    Blijkbaar was mijn antwoord te kort...

    Doorrijden met een kapotte thermostaat kan een wat hoger verbruik tot gevolg hebben, een wat minder mooie loop, en het werkt sludge-vorming in de hand. Dat krijg je onder andere als de motor en de olie niet warm genoeg worden. (white-sludge)

    Op den duur zal de smering daar onder te lijden krijgen.

    Bovenstaand slaat dus op rijden met een defecte thermostaat.


    Hoe dan ook is het geen aanrader zomaar olie in je auto te kappen, zorg dat deze voldoet aan de specificaties van de auto-fabrikant. Niet zomaar af gaan op wat er met grote letters op de fles staat, maar even het instructieboekje lezen, en de achterkant van de fles.

    Maar door de olie kan je thermostaat niet stuk gaan.



    Bij de A4 TDI's die ik ken kun je van onderen af de thermostaat vervangen. Die zit in een kunststof huis, waar een slang aan zit. Het huis zit met twee boutjes aan het blok vast.

    Koelwater er uit, boutjes los, thermostaat en rubber er uit, de nieuwe op dezelfde manier er in, huis vast zetten, koelwater er in, ontluchten en klaar.

    Is erg makkelijk bij die dingen.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  13. #12

    Standaard

    zit de thermostaat vast op een plek met 3 kabels?

  14. #13

    Standaard

    Nee joh!

    Komt geen kabel aan te pas... Jij bent in de war met een temperatuursensor denk ik? daar zitten draadjes aan...

    Een thermostaat is een soort ufo in je koelwaterleiding. ongeveer 5 cm doorsnede. In je blok zitten grote koelwaterkanalen, en waar die van het blok overgaan naar een slang zit een geboute bevestiging. Als je die loshaalt, zit de thermostaat er tussen in. Is niet elektrisch, maar mechanisch. De slang van je radiateur naar je blok moet je hebben.


    In je openingspost zeg je dat de temperatuur zo ineens terugvalt van 90 graden naar een graad of 30-40. Dan is het dus géén thermostaatprobleem, maar een sensorprobleem, of de bedrading en aansluitingen daarvan, dash, meter in dash... Een kapotte thermostaat heeft nooit zo een temperatuurval tot gevolg.

    Van sludgevorming heb je dan geen last, en verhoogd verbruik des te meer als het tegen zit. Enkel een kapot metertje of zo heeft geen gevolg, behalve bij oververhitting.


    Omschrijf je probleem eens duidelijker?

    Doet hij dit na een aantal minuten rijden, of echt als hij al warm is?
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  15. #14

    Standaard

    Dankje voor je reactie.

    Als ik mijn auto start gaat hij naar de 70 na een aantal minuten. Wanneer ik lang onderweg ben binnen de bebouwde kom gaat hij soms tot nooit naar de 90. Die blijft meestal hangen op de 70/80, blijft schommelen. En op de snelweg hetzelfde dan gaat die naar de 60 weleens.

  16. #15

    Standaard

    Vandaag thermostaat gehaald en wil er straks aan sleutelen.

    Wat doet de thermostaat eigenlijk, slaat de ventilator hierdoor aan? Zo ja, bij hoeveel graden draait mijn ventilator dan?

    En wat doet de temperatuursensor?

    UPDATE:

    Net even wezen sleutelen. Helaas mijn thermostaat niet kunnen vinden iemand een foto waar ik deze kan vinden?
    Laatst gewijzigd door zzzz; 31-08-09 om 18:09.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard

    Hoi met rene een thermostaat is goed bv 90 gr of stuk bij 30gr bv hij kan nooit schommelen of 30 en dan weer 90 volgens mij is je temperatuur sensor stuk ik heb dat ook mee gemaakt. dit is een euvel. ps er is ook een topic van. sucses. gsm.

  18. #17

    Standaard

    Er is idd een topic van en ik kan niet uit halen waar het nou zit. Enig idee?
    Laatst gewijzigd door zzzz; 31-08-09 om 21:45.

  19. #18
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Volgens mij begint een temperatuur meter van een normale auto pas bij 60grd? Dus hoe kun je dan 30grd aflezen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zzzz Bekijk Berichten
    Dankje voor je reactie.

    Als ik mijn auto start gaat hij naar de 70 na een aantal minuten. Wanneer ik lang onderweg ben binnen de bebouwde kom gaat hij soms tot nooit naar de 90. Die blijft meestal hangen op de 70/80, blijft schommelen. En op de snelweg hetzelfde dan gaat die naar de 60 weleens.
    Ik had hetzelfde, bleek achteraf toch de thermostaat te zijn. Temperatuur sensor had ik al vervangen zonder resultaat.

    Een thermostaat begint open te gaan bij b.v. 95grd, en is volledig open bij b.v. 105grd. Als deze open staat loopt het koelwater door de radiateur waar het water afgekoeld wordt. Een thermostaat die al eerder opengaat dan 95grd zal dus zorgen dat de temperatuur van de motor niet hoog genoeg kan worden. De rij wind koelt de motor ook, dus bij veel wind is de motor koeler. (vooral bij een diesel)

    Let op dat de temperatuur meten in jouw dashboard niet exact de watertemperatuur aangeeft, deze uitlezing is behoorlijk gefilterd.

  20. #19

    Exclamation Re: Temperatuurmeter schommelt

    Hi allemaal.

    Ik ben Roy en sinds gisteren de trotse eigenaar van een Audi A3 1.6 uit '99. Foto's volgen later nog in een daarvoor bestemd draadje

    De auto is overgenomen van mijn schoonmoeder en heeft nog maar 110.000 op de teller. Een beetje ongelukkig heeft ze eind vorige week haar voorkant eraf getrokken toen ze achter een paal bleef hangen. Alles is weer gefixed maar ik merk nu toch een paar probleempjes...

    De temperatuurmeter schommelt ineens van 90c naar 75c. Na 20 minuten staat hij met dit weer op 90c wanneer ik normaal door de bebouwde kom rij. Zodra ik op een open weg 80km/u rij of flink op het gaspedaal druk, zie ik mijn temperatuurmeter zakken richting 75c.

    Afgaande op dit topic waarschijnlijk een probleem met de thermostaat of misschien toch de sensor?

    Wanneer ik rij over kinderkopjes hoor ik ook extra lawaai (harde tik) bij mijn linker- en rechtervoorwiel. Net of er iets los zit ofzo. Je hoort het niet op een normale weg maar wel af en toe bij drempels.

    Wat zou dit kunnen veroorzaken? De ophang?

    Thanks!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •