Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Ik heb net een Audi A3 (1.6, bouwjaar 1998) van een bekende overgenomen. De auto heeft echter ook een bekend probleem. Na 1 of 2 ritten is er een daling van het koelvloeistof reservoir van 1 cm . Het maakt niet uit hoe lang de ritten zijn. Wanneer ik stevig op trek loopt de temperatuur op naar bijna 100 graden. Tot een paar dagen geleden daalde de temperatuur weer naar 90 graden. De laatste dagen blijft de temperatuur hangen op 100 graden.
    Een tijdje geleden is de waterpomp en de thermostaat vervangen. Het systeem is verder bij een druk van 1,5 bar getest en toen is een lekkage ontdekt bij een aansluiting op het motorblok en dit is verholpen. Het koelvloeistofsysteem is ook gecontroleerd op de aanwezigheid van koolwaterstoffen. Dat bleek niet het geval.
    Verder is er getest of tijdens het rijden vloeistof door de overloop verdwijnt. En dat is niet het geval. Ik weet niet precies hoe de test is uitgevoerd. Er was een slangetje met een plastic fles op aangesloten. Wat ik niet weet is of de er een tweede opening op de fles zat (of is dat niet nodig?).
    Wie kan mij op de goede weg helpen op het probleem van mijn auto op te lossen?

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    De auto is nogmaals in de garage op druk gebracht en een lekkage aan het thermostaathuis is verholpen. Wel vreemd dat dat bij de vorige sessie niet ontdekt is, want het kwam er uitgespoten. Ik ben gisteren gelijk een rondje gaan rijden, het eerste ritje ging ok. Op de weg terug liep de temperatuur weer op naar bijna 100 graden, deze zakte weer om vervolgens weer op te lopen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Posts
    399
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Verlies je nog koelvloeistof?
    Weet je zeker dat de normale temperatuur 90 graden zijn moet?
    Als er niets lek is en thermostaat én waterpomp nieuw zijn, kan het zijn dat je radiator onvoldoende koelcapaciteit heeft. Je radiator is 15 jaar oud. Maken de lamellen nog wel goed contact met de koelkanalen?
    Je kunt ook je koelsysteem spoelen.
    Succes

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Bedankt voor je reactie. Of er nog steeds verlies van koelvloeistof is moet ik nog controleren. Volgens de garage zouden er nog eventuele luchtbellen in kunnen zitten én ik heb niet gekeken tot hoever ze de koelvloeistof hebben bijgevuld. Een beetje domme vraag: Kan ik bepalen of de lamellen nog goed contact maken met de koelkanalen? Wat ik wel weet is dat als ik de verwarming van de auto aanzet het gelijk heel warm wordt.
    Laatst gewijzigd door Kapitein Frank; 02-09-12 om 21:39.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Zachtjes met je vingers over de lamellen gaan van boven naar onderen.
    Als ze verteerd zijn vallen ze er vanzelf af. Gr renè.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Ik heb nu aardig wat gereden en het niveau van het koelvloeistofreservoir blijft hetzelfde. Dus dat is positief. Eventuele lucht moet er nu wel uit zijn neem ik aan.
    De temperatuur echter nog regelmatig richting 100 graden. Vooral bij lage snelheden. Gisteren bij lange rechte stukken bleef de temp keurig op 90 graden hangen. Echter toen ik daarna de auto parkeerde na een stukje lage snelheid en wat optrekken, liep de temperatuur door naar 115 graden. Het lijkt dus of de radiateur nog wel wat doet, maar niet genoeg?

    Ik neem aan dat de volgende stap is om het systeem te spoelen? En als dat niet helpt een andere radiateur?

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Ik heb aan de buitenkant van de radiateur gevoeld, maar dat voelde nog heel robuust.

  8. Ad
  9. #8
    martijn850's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    1.063
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Vraagje, werkt de koelventilator nog wel?

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Ik heb gisteren heen en weer naar m'n werk gecontroleerd of de ventilator draaide. Maar dat was niet zo. Dus ik wilde eerst uitzoeken bij welke temperatuur die aan moet gaan. Bij de garage hebben ze me verteld dat hij op tijd aanslaat.
    Ik dacht dat de radiateur de koeling verzorgde en de ventilator als extra koeling in het geval dat je bijvoorbeeld bij warm weer in de file staat. Maar dat ligt anders?

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Kapitein Frank,
    Als de 1.6 motoren hetzelfde zijn als in de A4 heeft deze radiator een Viscose koppeling. Deze draait altijd, maar de snelheid is afhankelijk van de warmte van de motor. Hoe warmer de motor, hoe harder deze gaat draaien. Ook als je de auto net aanzet draait deze (wel heel langzaam) gewoon hoor.
    Ik zou dat goed controleren, want daar kunnen je problemen ook vanaf komen.
    Viscose koppeling op ebay.de bestellen, ca 30-40 euro voor een nieuw onderdeel.
    Succes

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Posts
    399
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Ik weet niet of dit klopt, Sebas. Als bij een A3 de motor dwars geplaatst is en de radiateur achter de gril zit, zit er een elektrische ventolator achter, tenzij de radiator ook ergens aan de zijkant zit. Ik ken de layout niet goed van de A4 en A3.
    @Kapitein Frank: wat bedoel je met de buitenkant van de radiateur? Het gaat om de dunne metaalstripjes, niet om het gedeelte waar slangen in- en uitgaan (ik weet niet hoe autotechnisch je bent, vandaar mijn Jip en Janneke taal).
    Zoals GSM zegt, veeg vertikaal over de lamellen heen, als een paar lamellen hierdoor een klein beetje buigen, is dat niet zo erg. Als het zaakje rot is, vallen ze eraf.
    Heeft de auto altijd dit probleem gehad? Ik ken een geval, waarin de lamellen en koelkanalen eerst geverfd waren, voordat ze samen gemonteerd werden. Dat werkte vanaf nieuw al niet goed...

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Sebas,
    Ik heb laatst een vraagbaak besteld en deze geeft aan dat de ventilateur elektrisch bediend wordt dmv een dubbel uitgevoerd thermocontact.
    Groet Frank

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    VFred, ok ik ben een nitwit wat auto's betreft. Maar het is nooit te laat om te leren. De lamellen zijn nog ok, de radiateur voelt nog heel stevig aan. Wat ik wel weet is dat de vorige eigenaar al enige maanden last had van koelvloeistof verlies en hoger temperatuur. Ik zal eens vragen of de temperatuur altijd een probleem is geweest.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Vandaag weer gecontroleerd. De temperatuurmeter op m'n dashboard gaf bijna 100 graden aan, maar de fan slaat niet aan.

  16. #15

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Heb hetzelfde probleem. Alles vervangen wat te vervangel valt. De dashboard computer is de enige wat ik niet heb gedaan.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Koelvloeistof verdwijnt en temperatuur loopt op

    Ik heb eergisteren het koelsysteem schoongemaakt en voor de zekerheid de thermostaat weer vervangen. Deze zou net als de 'oude' net onder de 90 graden open moeten gaan. Echter bij m'n testritje bleek de meter 95 graden of meer aan te geven, terwijl (en dat voelde ik aan de slang) de thermostaat nog niet open was gegaan. Temperatuur censor aan de beurt? Dat de motor toch niet zo warm wordt als wordt aangegeven?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •