Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Temperatuur, gas blijft hangen, brandstofmeter klopt niet, lijnen in display

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    46
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Red face Temperatuur, gas blijft hangen, brandstofmeter klopt niet, lijnen in display

    Ha mensen, bij deze mijn verhaal.

    Heb twee weken geleden een Audi a3 1.6 uit 2003 gekocht. Auto had enkele maanden stil gestaan bij de verkoper, is een nieuwe accu, waterpomp en multiriem op gegaan. Heeft een enkelvoudige clima en rijd prima. Clima had eerste dag twee dagen geen prob. Maarrrrrrrrrrr.......... en daar komt het, verschillende problemen.

    1. Clima blijft nu koud, motortemp mooi 90 graden. Onderste slang radiator lijkt erg lang koud te blijven. Word wel warm uiteindelijk maar duurt erg lang. Het lijkt of een van de slangen van kachelradiateur lauw blijft... kan me vergissen. De vraag, moeten de stelmotoren in basisstand? termostaat kapot? kachelradiateur kapot? andere ideeen??

    2. Gas blijft iets hangen in versnelling 1,2 en 3. Accelereren, koppeling in en gas los. maar toeren schieten iets omhoog voor een seconde ongeveer.

    3. Brandstofmeter geeft soms bijv. een halve tank aan, je rijd 5 min, meter gaat in die tijd een kwart tank minder. opnieuw starten en hij staat weer goed.

    4. Lijnen in mijn display tussen de klokken. heb redelijk rechter handen, kan ik zelf vervangen of moet ik dat laten doen. wat is wijs en wat is goedkoop haha.

    Als ik deze dingen goed krijg word ik vast nog blijer met deze auto dan met de voorgaande 85er coupe 2.3 en 91er cabrio 2.3. maar nu nog eff niet haha
    Laatst gewijzigd door Robblan; 25-02-13 om 19:42.

  2. #2
    Audi_R1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    635
    Kudos
    12
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Temperatuur, gas blijft hangen, brandstofmeter klopt niet, lijnen in display

    1. Koelwatertemperatuur wordt volgens je tellerunit wel netjes 90 graden en blijft dat hoe dan ook? Als de temperatuur namelijk normaal oploopt tot 90 is je thermostaat oid niet stuk. Vergeet niet dat de buitentemperatuur rond het vriespunt ligt dus de motor heeft langer nodig om op temperatuur te komen.

    2. Heb ik niet echt verstand van maar zou misschien het gasklephuis kunnen zijn!?

    3. Idem dito 2. (nog niet echt verstand van). Lijkt me dat de sensor in de tank niet 100% functioneert of een verstoord signaal richting het metertje.

    4. Het BIS (dat scherm tussen de 2 tellers) kun je vervangen voor een nieuw exemplaar. Volgens mij heeft daar letterlijk elke A3 8L last van gehad (of moet dat nog krijgen). Daar kun je veel over vinden op dit forum.
    > Even kijken of je een VDO of Jaeger tellerunit hebt en dan het juiste LCD schermpje bestellen en (laten) monteren. Met goed gereedschap (en eventuele hulpmiddelen) en soldeerervaring is het zelf wel te doen. Mij was het destijds helaas niet gelukt ivm. ontbreken van de juiste soldeerbout.
    Car: Audi A3 8L 1.8 92kW/125PK || Audi A4 B7 1.8T stage1 195PK/300Nm
    Bike: Yamaha R1 RN01 (1998) 110kW/150PK
    (audiforum.audi_R1@hotmail.nl)

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Leeftijd
    36
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Temperatuur, gas blijft hangen, brandstofmeter klopt niet, lijnen in display

    1. Als je aan de slangen voelt, zijn deze voor de kachelkraan/kachelklep warm en erna koud? Dan heb je het probleem te pakken.
    Als de koelvloeistoftemperatuur binnen normale tijd (weersafhankelijk) warm wordt en goed op 90 graden blijft, zal de thermostaat hoogstwaarschijnlijk goed functioneren

    2. Het hangen van het gas heb ik vaak opgelost door het gasklep huis te reinigen. Kleine moeite en kan nooit kwaad. Let hierbij wel op dat er geen reinigingsmiddel (zoals remmenreiniger) in het elektronische gedeelte komt!!

    3. Ik heb geen idee hoe het bij een A3 zit, maar bij veel auto's zit er een potmeter aan de brandstofpomp in de tank vast, die het brandstofniveau meet. Die potmeter wil nog wel eens slecht contact maken. Maar misschien dat iemand met meer specifieke kennis je daar meer over kan vertellen

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    46
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Temperatuur, gas blijft hangen, brandstofmeter klopt niet, lijnen in display

    Ik weet niet of het zo is en ik zou het wel raar vinden maar ik hoorde dat je brandstofmeter ook iets van doen heeft met de motorkapschakelaar!?!?!? Heel vaag maar misschien hebben meer mensen hiervan gehoord?

  5. #5
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuur, gas blijft hangen, brandstofmeter klopt niet, lijnen in display

    Olie sensor zul je bedoelen. Als de sensor 1x merkt dat er te weinig olie in zit blijft deze staan, totdat je de motorkap een keer open hebt gemaakt. Mocht het dan nog te laag zijn dan komt de melding natuurlijk terug.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    46
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Temperatuur, gas blijft hangen, brandstofmeter klopt niet, lijnen in display

    nee heb het echt over de brandstofmeter. Je zal denk ik gewoon gelijk hebben en dat zal dan wel met de oliesensor zijn. Toch heb ik echter het probleem met mijn brandstofmeter. ben allang blij dat me kachel het weer doet (was een luchtslot in me kachelradiateur) maar mijn brandstofmeter blijft op nul staan. Bij contact maken springt hij een paar milimeter op maar blijft leeg aangeven. Tank is vol......

  7. #7
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuur, gas blijft hangen, brandstofmeter klopt niet, lijnen in display

    Goede observatie van die wijzer. Dan werkt de tellerunit dus gewoon. (doordat de wijzer ietsjes beweegt bij aanzetten).
    De motorkap schakelaar heeft voor zover ik weet helemaal niets met de brandstof meter te maken.

    Ik heb wel eens verhalen gelezen dat er een draad in de tank sensor los raakt door oxidatie. Dit zou je het beste kunnen meten met een multimeter bij de vlotter zelf. Als je daar een hoge of oneindige weerstand meet dan is de vlotter/sensor defect. Anders kan het nog een rot stekker contact bij de tellerunit. Maar ik verwacht toch de vlotter.
    De was trouwens wel gemakkelijk te repareren, maar je moet daarvoor de vlotter uit de tank halen.

  8. Ad
  9. #8
    jinx80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    283
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Temperatuur, gas blijft hangen, brandstofmeter klopt niet, lijnen in display

    king of the rings

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •