Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: '97 1.6 slaat af, wordt niet warm, 'tik' in gaspedaal

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    33
    Posts
    35
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Smile '97 1.6 slaat af, wordt niet warm, 'tik' in gaspedaal

    Beste leden,

    Ik ben Nilz, nieuw op dit forum, en heb vorige week mijn eerste Audi gekocht . Een A3 uit 97 met een 1600. Ik ben er erg blij mee, hij rijdt erg fijn en ziet er nog erg strak uit! De auto heeft nu 180.000KM's gelopen, en voordat ik mijn geld besteed aan een setje nieuwe velgen heb ik toch nog een paar vragen waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen. Ik vrees dat het mij ook wat centen gaat kosten dus misschien moeten de velgen maandje wachten .

    Vraag 1:
    Meteen maar de vraag waar ik me het meeste zorgen om maak. De auto rijdt prima, tijdens het rijden merk ik geen gekke dingen. Ook het stationair toerental is prima, en stottert niet. Alleen heb ik vaak hetzelfde probleem, thuis moet ik mijn auto tussen twee boompies parkeren waar ik enige malen vooruit en achteruit moet steken. We hebben het hier over nog geen meter dus het is een klein dotje gas, koppeling in, in ze achteruit etc. Vaak gebeurd het dat wanneer ik een klein beetje gas heb gegeven en meteen weer de koppeling in trap dat de auto uitvalt. Wanneer ik hem een beetje in zijn toeren houdt gebeurd dit natuurlijk niet. Het gebeurd ook nooit bij een stoplicht, in de file of iets dergelijks. Echt alleen bij het hele kleine stukje insteken. Eerste twee dagen was ik zwaar teleurgesteld in mijn rijkunsten omdat ik (bijna) nooit een auto laat afslaan, maar nu denk ik dat er toch iets meer aan de hand is.

    Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn, of komt het iemand bekend voor?

    Vraag 2:
    Tijdens het rijden wordt mijn auto niet echt warm (volgens de temp. meter). Auto blijft rond 75 graden ongeacht mijn rijstijl/snelheid. Als ik lang stil sta wordt hij 90 graden. Niet echt zorgwekkend, maar 75 graden vind ik toch wel erg koud op een volzomerse dag met het gas er flink op. Iemand enig idee? of komt dit vaker voor? En kan een incorrecte temperatuur weergave ook nog gevolgen hebben voor de motor, mbt brandstofinjectie oid?

    EDIT:
    Laten uitlezen bij de dealer. 0 storingen in de motor, 1 storing in de airbags omdat de spanning van de accu eventjes laag is geweest, die is gereset. Diagnose: Thermostaat kapot inderdaad. Onderdelen + Arbeid €215,-

    Vraag 3:
    Het meest gekke, en hier snap ik echt niets van. Wanneer ik rijd, en ik langzaam het gas los laat wanneer iemand voor mij wat langzamer rijdt, dan voel ik net voor het loslaten een kleine 'tik' in het gaspedaal. Het voelt alsof iemand met een klein hamertje op de onderkant van je schoen slaat. Stationair gas geven en dan langzaam los laten geeft deze tik niet. Tik geeft overigens geen geluid, alleen gevoel. Lijkt bijna alsof het cruise control is die uitgaat ofzo, alleen heb ik geen cruise control :'). Volgens mij kan dit geen kwaad, ben alleen erg benieuwd wat het is!

    EDIT:
    Schijnt normaal te zijn voor dit type auto's gaf de dealer aan. Hoefde me er geen zorgen om te maken!

    Hoop dat het niet teveel vragen zijn, maar ben erg benieuwd naar jullie reacties. Als jullie een vermoeden hebben wat het zou kunnen zijn, en wat de kosten van vervangend onderdeel en/of reparatie zijn hoor ik het graag!

    Alvast bedankt

    Nilz!
    Laatst gewijzigd door neliznl; 05-06-13 om 12:58.

  2. #2
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: '97 1.6 slaat af, wordt niet warm, 'tik' in gaspedaal

    Ik kan eigenlijk alleen antwoord geven op je tweede vraag, daarvan vermoed ik de thermostaat. Ik had hetzelfde, alleen bij mij liep hij weer helemaal terug naar de 60 graden. In bijv. file liep hij netjes op tot 90 graden en zodra het weer reed zakte 'ie weer terug. In mijn geval was het de thermostaat dus. Deze zou ik snel laten vervangen, het zijn niet de grootste kosten (ik dacht 75 euro voor mijn 1.8t) en je rijdt nu constant met een motor die niet op temperatuur komt.

    Overige vragen kan ik je helaas niet mee helpen, maar er is veel kennis aanwezig op het forum Succes met de Audi!

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    33
    Posts
    35
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: '97 1.6 slaat af, wordt niet warm, 'tik' in gaspedaal

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bartzel Bekijk Berichten
    Ik kan eigenlijk alleen antwoord geven op je tweede vraag, daarvan vermoed ik de thermostaat. Ik had hetzelfde, alleen bij mij liep hij weer helemaal terug naar de 60 graden. In bijv. file liep hij netjes op tot 90 graden en zodra het weer reed zakte 'ie weer terug. In mijn geval was het de thermostaat dus. Deze zou ik snel laten vervangen, het zijn niet de grootste kosten (ik dacht 75 euro voor mijn 1.8t) en je rijdt nu constant met een motor die niet op temperatuur komt.

    Overige vragen kan ik je helaas niet mee helpen, maar er is veel kennis aanwezig op het forum Succes met de Audi!
    Thanx voor je reactie Heb de dealer maar even opgebeld, mag vanmiddag langs voor een diagnose. Wellicht dat ze ook nog wat uit kunnen lezen mbt mijn eerste vraag. Thermostaat & Temp sensor lees ik een hoop verschillende dingen over. De één zegt dit heb je zelf binnen een half uurtje gepiept (mits de dynamo niet los hoeft) en de ander zegt €500,- incl. arbeid. Zal mij benieuwen

  4. #4
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: '97 1.6 slaat af, wordt niet warm, 'tik' in gaspedaal

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neliznl Bekijk Berichten
    Thanx voor je reactie Heb de dealer maar even opgebeld, mag vanmiddag langs voor een diagnose. Wellicht dat ze ook nog wat uit kunnen lezen mbt mijn eerste vraag. Thermostaat & Temp sensor lees ik een hoop verschillende dingen over. De één zegt dit heb je zelf binnen een half uurtje gepiept (mits de dynamo niet los hoeft) en de ander zegt €500,- incl. arbeid. Zal mij benieuwen
    €500 lijkt me sterk Het is bij de 1.8t een iets grotere klus omdat 'ie een beetje verstopt zit, maar het is echt wel beneden de €100. Hoop dat de diagnose een beetje gunstig uitvalt

  5. #5
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: '97 1.6 slaat af, wordt niet warm, 'tik' in gaspedaal

    Thermostaat bij een 1.6 is niet zo gek veel werk, duur gaat het pas worden bij motoren waarbij de hele distributie eraf moet. Dan red je het bij de dealer niet eens voor 500.
    Waar kom je vandaan? Misschien wil een medeforummer je er wel bij helpen.
    A4 B6 Avant, work in progress


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    33
    Posts
    35
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Smile Re: '97 1.6 slaat af, wordt niet warm, 'tik' in gaspedaal

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bas82 Bekijk Berichten
    Thermostaat bij een 1.6 is niet zo gek veel werk, duur gaat het pas worden bij motoren waarbij de hele distributie eraf moet. Dan red je het bij de dealer niet eens voor 500.
    Waar kom je vandaan? Misschien wil een medeforummer je er wel bij helpen.
    Gelukkig hoeft die er bij mij niet vanaf. Was gisteren bij Martin Schilder de VA dealer van Haarlem. Die zei dat het inclusief kvs €215 ging kosten. Vind ik toch best een pittig prijsje voor 50 euro aan onderdelen, en een half uurtje werk. Zou het best zelf willen doen, maar ik denk niet dat ik het gereedschap heb om bij de boutjes te komen zonder mijn dynamo los te halen. En denk dat het voor mij ook een knoeiboel wordt met de kvs .

    Ik woon overigens in Haarlem! Trouwens nog één vraagje, aangezien mijn riem bij 150K is gedaan vroeg ik gisteren aan de monteur wanneer deze weer gedaan moest worden. Persoonlijk dacht ik iedere 75K. Hij wist mij te vertellen dat bij dit type motoren de riem pas om de 150K gedaan moet worden, dus weer bij 3 ton. Lijkt mij erg stug, en ik kan daar helemaal niets over terug vinden op het forum. Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat een eerste monteur, bij Audi, verkeerde info zou opgeven. Is iemand bekend met de '150.000KM interval' voor de distributie riem ?

  7. #7
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: '97 1.6 slaat af, wordt niet warm, 'tik' in gaspedaal

    Met een afwasteil en een goede doppendoos kom je al een heel eind, en dat is bij elk klusje bijna onmisbaar, een goede doppendoos.

    Volgens mij is het 120000 of 5 jaar maar weet het niet zeker, zou in je boekjes moeten staan.

    Haarlem is een beetje uit de buurt anders had ik je wel willen helpen met je thermostaat, of je moet er zin nog in hebben om naar de regio Arnhem te rijden
    A4 B6 Avant, work in progress

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •