Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: 1.6 '97 zakt in toeren bij gashervatting

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Leeftijd
    33
    Posts
    35
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Question 1.6 '97 zakt in toeren bij gashervatting

    Beste lezers,

    Ik heb een klein probleem met mijn A3 uit '97, Het gaat om een 1.6. De auto draait stationair goed, schommelt niet in toeren. Probleem is als volgt, wanneer hij stationair draait en je geeft een heel klein tikje op het gaspedaal (dus eventjes in en meteen weer los) dan zou hij eventjes meer toeren moeten maken, en vervolgens weer netjes stationair gaan lopen. Wanneer ik dit doe komen de toeren omhoog, maar zakt hij vervolgens helemaal in (richting 200 toeren) zo laag dat heel kort mijn accu zelfs brandt. Hij hersteld zich vrij snel en gaat dan weer netjes stationair draaien.

    Dit gebeurt niet alleen bij een 'dotje' gas in stationair, maar af en toe ook als ik rustig probeer op te trekken. Na het parkeren, bij een stoplicht, als je achteruit rijdt en vervolgens wilt omschakelen en naar voren rijden. Af en toe zakt hij dan ook even in toeren waar hij er na weer hersteld. Ben er nu zo aan gewend dat ik het terugvallen kan anticiperen en kan compenseren door mijn koppeling snel in te trappen, wachten tot hij weer omhoog komt, en dan koppeling op en wegrijden. Maargoed, het blijft natuurlijk vervelend als je snel weg moet rijden of als je op het moment van inzakken je motor extra belast (door bijv de stuurbekrachtiging) waardoor hij te ver inzakt en afslaat.

    Ik kan weinig vinden op het forum en weet persoonlijk niet waar ik moet beginnen. Ik heb onlangs mijn lambdasonde vervangen en mijn bougiekabels, eentje daarvan was lek waardoor hij op 3 poten liep. Dat heb ik dezelfde dag nog kunnen oplossen, advies van de wegenwacht was ook om mijn bougies te vervangen. Heb ze wel hier liggen, maar kom niet bij de middelste 2 dus dat moet ik nog even oplossen. Ik denk echter niet dat het probleem door de bougies wordt veroorzaakt, lijkt me dat deze het wel of niet doen, en niet sporadisch niet. Ik heb tijdens het rijden of stationair draaien namelijk geen problemen.

    Las op het forum soortgelijke situaties waar de luchtmassa de oorzaak was, bij me zus (a3 uit 2000 1.8T) had die laatst de geest gegeven. Bij haar is toen een weekje de stekker van de luchtmassa los geweest waardoor ze nog even kon rijden tot hij werd vervangen. Als ik de stekker van mijn luchtmassameter los haal en de auto start (of wanneer ik dat bij draaiende motor doe) dan danst mijn toerenteller op en neer van 200 toeren naar 1100 toeren en dat houdt niet op. Lijkt me dat de luchtmassa gewoon in orde is, kan alleen niet verklaren waarom hij bij mij niet los kan en nog normaal blijft lopen en bij me zus wel, maar daar zullen jullie vast ook wel een verklaring voor hebben.

    Heeft iemand suggesties of tips waar ik naar moet zoeken? Als niemand wat weet breng ik hem naar de garage, zou het echter graag zelf eerst onderzoeken !

    Alle tips zijn welkom! Thanx in advance

  2. #2
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 '97 zakt in toeren bij gashervatting

    Uitlezen met vagcom.
    Waarschijnlijk zal je gasklephuis opnieuw ingeleert moeten worden.
    A4 B6 Avant, work in progress

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •