Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 83

Onderwerp: A3 1.8t klinkt als een TDI

  1. #1
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard A3 1.8t klinkt als een TDI

    Morguh!

    Ik heb sinds kort dat mijn 1.8t als een TDI klinkt, je hoort duidelijk een vreemde ratel. Je hoort dit alleen bij een warme motor en het klinkt zo:
    https://www.youtube.com/watch?v=pCEKtJsucfQ

    Ben even kwijt hoe dat ging met Youtube filmpjes embedden hier

    Iemand enig idee? Heb meerdere dingen gehoord, van spetterende bouggie tot kapotte nokkenas tot defecte dynamo.

    Misschien overbodige info, maar mijn distrubutie riem + spanrollen + waterpomp zijn vorige maand vervangen. Kan het daar ergens mis gegaan zijn?
    Laatst gewijzigd door bartzel; 28-11-13 om 08:28.

  2. #2

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Is je olie wel goed? Druk, vervangen, viscositeit, dat soort dingen?

    Als de boel net vervangen is, terug naar de garage! Voordat er dingen stuk gaan...
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3
    A4FSI
    Guest

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bartzel Bekijk Berichten
    Morguh!

    Ik heb sinds kort dat mijn 1.8t als een TDI klinkt, je hoort duidelijk een vreemde ratel. Je hoort dit alleen bij een warme motor en het klinkt zo:
    https://www.youtube.com/watch?v=pCEKtJsucfQ

    Ben even kwijt hoe dat ging met Youtube filmpjes embedden hier

    Iemand enig idee? Heb meerdere dingen gehoord, van spetterende bouggie tot kapotte nokkenas tot defecte dynamo.

    Misschien overbodige info, maar mijn distrubutie riem + spanrollen + waterpomp zijn vorige maand vervangen. Kan het daar ergens mis gegaan zijn?
    Je kopieert alleen vanaf "=" teken dus je laat "https://www.youtube.com/watch?v=" dit allemaal weg en uiteraard met YouTube tekentje onder "geavanceerd" bericht.


  4. #4
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Is je olie wel goed? Druk, vervangen, viscositeit, dat soort dingen?

    Als de boel net vervangen is, terug naar de garage! Voordat er dingen stuk gaan...
    Olie is goed lijkt me, ong. 11 maanden terug vervangen. Viscositeit? Eerste keer dat ik dat woord hoor Ik heb wel recentlijk de olie gepeild, dat was goed.

    Ik ga sowieso terug naar de garage, maar wou me een beetje voorbereiden voor ik terug ga. Het kan ook nog zijn dat de distrubutieriem een tandje verkeerd staat heb ik gelezen?


    @A4FSI Thanks, ik had het zo geprobeerd maar hij liet het filmpje niet zijn bij de preview.

  5. #5
    A4FSI
    Guest

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Wat @Bastet bedoelt, is of de juiste olie erin gegooid is. Dat de olie 11 maanden geleden vervangen is, zegt niet alles hè. Hoeveel km is er dan mee gereden sindsdien? Dat is ook belangijk.

    Als ik er zo naar luister, hoor ik niets vreemds maar ben natuurlijk geen monteur. Dus hup naar de garage ermee. Succes.


  6. #6
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A4FSI Bekijk Berichten
    Wat @Bastet bedoelt, is of de juiste olie erin gegooid is. Dat de olie 11 maanden geleden vervangen is, zegt niet alles hè. Hoeveel km is er dan mee gereden sindsdien? Dat is ook belangijk.

    Als ik er zo naar luister, hoor ik niets vreemds maar ben natuurlijk geen monteur. Dus hup naar de garage ermee. Succes.
    Whokay... Ik ga er vanuit dat de juiste olie erin is gegooid, zo'n 10.000km terug, misschien iets minder.

    Ik ben ook geen monteur, maar weet wel dat dit geluid niet hoort. Zoals ik al zei, ik ga sowieso terug naar de garage maar wil me een beetje voorbereiden. Zou niet voor het eerst zijn dat ik met een raar verhaal ben weggestuurd.

  7. #7

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Een beetje nagelen doen ze wel, dat is het injectiesysteem. Maar, ik moet zeggen, dit is wel wat harder dan gemiddeld. In de auto moet je daar niks meer van horen. Is dat wel het geval, dan moet je 't wel even na laten kijken.

    Viscositeit is de dikheid/stroperigheid van de olie, het xWx getal. Vergelijk het met een kan schenkstroop, een glas water, en een glas wodka. De wodka is véél "dunner" dan water, het vloeit meer.

    "Dunne" olie betekent dat het makkelijker stroomt, en dus makkelijker in kleine hoekjes en gaatjes komt. Dat is wat je wil. Maar, te dunne olie is zo vloeibaar dat het bijna niet meer te pompen is, en dus niet goed op druk komt. Zie het alsof je een garde of klopper door de stroop moet halen, of door de wodka. De stroop zal je meenemen met de klopper, waarbij de klopper in de wodka zelf zal draaien, maar de wodka stil blijft staan. Het heeft er geen grip op.

    Olieviscositeit wordt weergegeven met een index, een soort 'gebied' waarin de olie zijn werking behoudt. Een breder gebied is een groter bereik qua temperatuur. Olie met een rating van 5W40 heeft een 'index' van 35, en is dus over een groter temperatuurgebied te gebruiken dan bijvoorbeeld 5W30 (25). Daarnaast geven de getallen ook de stroperigheid zelf weer (lager getal = dunnere olie). Dit kan dus eventueel verklaren waarom je motor alleen met warme olie zo klinkt (de olie wordt dan dunner).

    Jouw 1.8T heeft het probleem dat de aanzuigbuis van de oliepomp van een zeefje is voorzien, dat verstopt kan raken. Die zeef raakt verstopt met koolafzetting etc., en kan voor drukproblemen zorgen. Als je olie te dik is bij warme temperatuur. dan kan de zeef niet genoeg aanzuigen. Als de olie te dun is, dan komt er weer niet genoeg grip op, en kan je dus problemen krijgen met de klepstoters bovenin (oliegevuld).

    Long story short: laat je olie nakijken, en dan met name ook je oliepomp. Dat laatste is een 1.8T kwaal, en kost tussen 550 en 750 euro om te (laten) vervangen (materiaalkosten zeef, pomp, pakking, olie circa 350 euro). Wat je hoort kán een symptoom hiervan zijn. Te lang wachten levert je vroeg of laat een oliedruk probleem op, wat er dan weer voor zorgt dat de turbo niet gesmeerd en gekoeld wordt (olie ), waardoor deze in no time kapot kan gaan (kosten 1500+, mogelijk meer als ook je intercooler kapot gaat).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #8
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    @Bastet Duidelijk verhaal, thanks. Ik ga morgen of overmorgen naar de garage. Ik hoop echt dat het iets met de distributie te maken heeft... dan mogen zij het oplossen, zonder dat ik nóg meer geld in dat hok hoef te pompen.

    Het geluid is trouwens binnen ook te horen. Niet absurd hard, maar je hoort het wel. In het geval van de olie / oliepomp, merk je dat ook terug in bijv. de prestaties v/d auto?
    Laatst gewijzigd door bartzel; 28-11-13 om 12:19.

  10. #9

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bartzel Bekijk Berichten
    @Bastet Duidelijk verhaal, thanks. Ik ga morgen of overmorgen naar de garage. Ik hoop echt dat het iets met de distributie te maken heeft... dan mogen zij het oplossen, zonder dat ik nóg meer geld in dat hok hoef te pompen.

    Het geluid is trouwens binnen ook te horen. Niet absurd hard, maar je hoort het wel. In het geval van de olie / oliepomp, merk je dat ook terug in bijv. de prestaties v/d auto?
    Niet direct, omdat de oliedruk niet van invloed is op het vermogen. Wat wel kan, is dat als de druk zodanig laag is, de turbo minder goed gesmeerd wordt en dus langzamer opspoolt. Je merkt dat in turbo-lag (duurt langer voordat je vermogen opbouwt). Of je dat merkt? Ik denk dat je tegen die tijd al lang meer schade hebt.

    Wat je wel kan merken is een ietwat onrustiger stationaire loop, maar vooral gehoors- en gevoelsmatig. Een 1.8T met nieuwe oliezeef en pomp en goede olie loopt boterzacht, is om het maar zo brak te omschrijven "bruinig, romig, roomboter". Geen geknars, gepiep of gestoot. Een injectortikje mag je horen, maar dus eigenlijk alleen met de kap open.
    @Bob kan dit bevestigen.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  11. #10
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Niet direct, omdat de oliedruk niet van invloed is op het vermogen. Wat wel kan, is dat als de druk zodanig laag is, de turbo minder goed gesmeerd wordt en dus langzamer opspoolt. Je merkt dat in turbo-lag (duurt langer voordat je vermogen opbouwt). Of je dat merkt? Ik denk dat je tegen die tijd al lang meer schade hebt.

    Wat je wel kan merken is een ietwat onrustiger stationaire loop, maar vooral gehoors- en gevoelsmatig. Een 1.8T met nieuwe oliezeef en pomp en goede olie loopt boterzacht, is om het maar zo brak te omschrijven "bruinig, romig, roomboter". Geen geknars, gepiep of gestoot. Een injectortikje mag je horen, maar dus eigenlijk alleen met de kap open.
    @Bob kan dit bevestigen.

    Hij loopt al sinds het begin iets onregelmatig stationair, da's geen nieuw symptoon dus Ik had eerlijk gezegd wel het gevoel dat 'ie nu pas goed liep. Geen haperingen, horten of stoten meer, maar hij trekt lekker soepel naar hogere snelheden. Vermogen mis ik ook niet. Verder liep 'ie inderdaad heel erg stil, tot een paar dagen geleden.

    Wat ik me dan nog afvraag; mocht het echt een olie / oliedruk gerelateerd probleem zijn, zou ik dan geen lampje moeten zien op m'n dashboard?
    Laatst gewijzigd door bartzel; 28-11-13 om 13:50.

  12. #11

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Dit is absoluut geen normaal geluid voor een 1.8t en ik heb er al genoeg horen draaien.
    Audi A3 1.8T (200PK) okt. 97

    Orgineel Facelift (Hella voor+achter)

  13. #12

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BartNL Bekijk Berichten
    Dit is absoluut geen normaal geluid voor een 1.8t
    mee eens.

    Als ik het zo hoor zou ik in eerste instantie naar de verstuivers en klepstoters kijken.

  14. #13
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kwastmichiel Bekijk Berichten
    mee eens.

    Als ik het zo hoor zou ik in eerste instantie naar de verstuivers en klepstoters kijken.
    Dan zijn we het daar met zn drieën over eens.

    Ik heb er nog eens extra goed op gelet tijdens de rit naar huis. De eerste 10 kilometer hoor je het niet eens. Pas wanneer de motor warm begint te draaien komt dit geluid erbij. Als je optrekt wordt de ratel ook sneller, het linkt me dus dat het ergens in een draaiend / bewegend gedeelte zit.
    Ga er morgenochtend mee langs de garage en dan hoop ik het beste, lees het minst dure
    Laatst gewijzigd door bartzel; 28-11-13 om 19:58.

  15. #14

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Zoals kwastmichiel ook zei: het kunnen je klepstoters zijn. Bij mij was dat één van de eerste symptomen van een verstopte oliepomp.... doe er je voordeel mee!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  16. #15
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Zojuist bij de garage geweest, de eigenaar was al bekend met dit probleem. Zijn eigen Passat 1.8t is aan puin gedraaid na te lang doorrijden.

    Als eerste de olie gepeild, dit was aan de lage kant en had een bruinige kleur. Er was dus sludge aan het vormen. Als eerste geprobeerd om de olie weer op peil te brengen en de auto warm te rijden, maar dit was niet de oplossing. Nu gaat de carterpan eronder vandaan om te checken wat er verstopt zit. Hopelijk alleen de oliezeef...

  17. #16

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bartzel Bekijk Berichten
    Hopelijk alleen de oliezeef...
    En hopelijk nog geen gevolgschade, maar eerst die zeef maar eens vervangen en de carterpan schoonmaken. Dit kan sowieso geen kwaad en zijn ook de kosten niet.
    Als dit vervangen is zou ik ook de oliedruk eens meten.

  18. #17

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Bart (en Michiel): als je de zeef vervangt, ben je al bij de oliepomp. De pomp zelf is niet extreem veel duurder, maar de arbeid is er al wel. Daarnaast, ik kan mij vergissen, is de zeef officieel een deel van de pomp (zit in de aanzuigbuis). Dus, als je de boel los hebt, vervang het gewoon allemaal.

    Als je sludge hebt, dan zit de dikste smurrie voor de zeef, en ja, dat helpt. Maar, er kan ook een spoor IN de buis zitten dat dáár aangekoekt is, of zelfs in de pomp zelf. In dat geval zal de zeef iets helpen, maar niet 'de' oplossing zijn. Los van dat alles kan misschien zelfs een averechts effect optreden: door de polotselinge grotere stroom van olie zal de sludge losschieten in de buis, en misschien zelfs de pomp verstoppen...

    My $0.02: vervang dat hele ding. Je 1.8T zal als nieuw klinken.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  19. #18

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Bart (en Michiel): als je de zeef vervangt, ben je al bij de oliepomp. De pomp zelf is niet extreem veel duurder, maar de arbeid is er al wel.
    wederom mee eens

    en als je dan toch bezig bent zou je ook nog een motorflush kunnen overwegen. Dan is ie een heel eind schoon. En vervolgens elke 15k km olie wisselen

  20. #19
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Mocht ie vol met bagger zitten, dan zou het inderdaad beter zijn om alles te vervangen. Ik heb nog een beetje goede hoop, iemand anders had hetzelfde en die was met nieuwe klepstoters en een motorflush klaar. Motorflush kan denk ik sowieso geen kwaad, zo'n fles kost iets van 20 euro ofzo.

    Hoe kom je eigenlijk aan die sludge bende? M'n pa begon gelijk over korte stukken rijden, maar 32km lijkt me niet te kort. Ben ik te lief voor het wagentje als ik bijna nooit boven de 3000tpm uitkom en slipt 'ie daarom dicht? Trek soms ff door naar de redline, maar over het algemeen rijd ik vrij rustig.

    Volgens de garage kan het ook zijn dat deze troep er al heel lang in zit en dat het nu pas naar boven komt. Maakt verder niet zoveel uit, ik zit weer met de ellende

  21. #20

    Standaard Re: A3 1.8t klinkt als een TDI

    Bart, met alle respect: dit is een bekend probleem van de 1.8T. Het is niet zozeer de vraag OF, maar meer WANNEER die boel daaronder kapot gaat. De oliepomp en aanzuigzeef zijn vrijwel één onderdeel, maar om er bij te komen moet je carter eraf, alle olie vervangen, pakkingen, en misschien nog wel meer. Bij de B5 (andere motorplaatsing) moet zelfs het subframe los, omdat de carterpan er anders niet af kan.

    Een flush is een tijdelijke oplossing die misschien even werkt, of misschien niet. Het kan, om bovenstaande reden (post 17) averechts werken door de losgeweekte koek.

    Echter, het échte probleem los je er niet mee op. De sludge en koek zit zo vast dat flushen alleen wat lossig en fladderig spul meeneemt. Voor meer info en zelfs een grafisch voorbeeld hiervan, zie dit topic van Pedro:
    http://www.audiforum.nl/forum/motor-...og-tuning.html

    Op circa 50 seconden zie je wat ik bedoel; aangekoekte wandvervuiling is niet goed, maar als dat los komt, en in de zeef gaat zitten, dan heb je een serieuzer probleem .
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •