Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Cruise control werkt niet

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    33
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Cruise control werkt niet

    Goedeavond allemaal.

    Mijn audi A3 uit 2008 heeft zeer geregeld het probleem dat de cruise control niet werkt!
    En na wat speurwerk op google kom ik er niet uit..

    Gelukkig heb ik zelf de luxe van een delphi uitlees systeem voor de laptop dus dat scheelt wat ritjes naar de garage.
    De auto bevat in geen van alle systemen foutcodes dus dat is in zekere zin gunstig.

    Het probleem wat ik wel gevonden heb is door een stukje te gaan rijden met de laptop aan de auto (zowel een keer als de CC het wel doet als een keer als de CC het niet doet) en in de real time data zag ik al gauw een opmerkelijk verschil.
    Als de cruisecontrol werkt dan zie ik in de ecu een correcte actuele voertuigsnelheid. (via real time data)
    Werkt de cruisecontrol niet dan geeft de voertuigsnelheid constant 4kmpu aan, ongeacht of ik stil sta of aan het rijden ben.
    Dat lijkt dan ook wel het probleem te zijn, aangezien de ecu denkt dat de auto maar 4kmpu rijdt en je minstens 30 moet rijden wil je de cruisecontrol kunnen gebruiken.

    Nou zou je denken dat de ecu de snelheid krijgt via de abs sensoren maar niets is minder waar, deze geven ook op het moment dat de CC niet werkt een correcte snelheid aan!

    Nu kan ik me eigenlijk nog maar 1 ding verzinnen en dat is dat de ecu een andere bron heeft om de voertuigsnelheid vandaan te halen als het instrumentenpaneel die overigens altijd prima werkt ongeacht de CC wel of niet werkt.

    Nu mijn vraag: is er iemand die weet waar de ecu die snelheid dan wel vandaan haalt of het probleem kent en een oplossing heeft?
    Het lijkt namelijk op een sensor die brak is en alleen werkt als hij zin heeft want er zit geen ritme in de werking ervan (koude motor, warme motor, maandagochtend of vrijdagmiddag.....)

    De screenshots hieronder is wat ik in de Delphi diagnostics zie Op het moment dat de CC niet werkt en op het moment dat ik met lopende motor stil stond op de parkeerplaats. De voertuigsnelheid zou dus 0kmpu moeten zijn... deze is in dit geval 4 en blijft ook 4 als ik ga rijden...


    Alvast bedankt voor het meedenken!

    Mvg,
    Jeroen

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Cruise control werkt niet

    Verplaatst naar het A3 8P-subforum, titel aangepast zodat de vraag duidelijk wordt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Cruise control werkt niet

    Ik zie dat dit bericht al een tijdje geleden is geplaatst, maar ik ben heel benieuwd of je het probleem hebt kunnen oplossen. Lag het uitvallen van de CC inderdaad een verkeerde snelheidsmeting? En zo ja, wat was dan de bron?

    Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn A3 2.0 FSI uit 2003. De CC valt soms zomaar uit terwijl deze aan staat. Daarna is hij niet meer in te schakelen. Als het contact er af is geweest is de CC wel weer in te schakelen.

  4. #4
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.947
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Cruise control werkt niet

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SanderFD Bekijk Berichten
    ...Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn A3 2.0 FSI uit 2003. De CC valt soms zomaar uit terwijl deze aan staat. Daarna is hij niet meer in te schakelen. Als het contact er af is geweest is de CC wel weer in te schakelen.
    Heb je ook foutmeldingen bij het uitlezen?
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Cruise control werkt niet

    Ik heb hem hierop niet laten uitlezen. Laatst wel voor een ander probleem (uitlaatgascontrolesysteem), maar de garage heeft niets gemeld over andere meldingen.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    275
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Cruise control werkt niet

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SanderFD Bekijk Berichten
    Ik zie dat dit bericht al een tijdje geleden is geplaatst, maar ik ben heel benieuwd of je het probleem hebt kunnen oplossen. Lag het uitvallen van de CC inderdaad een verkeerde snelheidsmeting? En zo ja, wat was dan de bron?

    Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn A3 2.0 FSI uit 2003. De CC valt soms zomaar uit terwijl deze aan staat. Daarna is hij niet meer in te schakelen. Als het contact er af is geweest is de CC wel weer in te schakelen.
    Ik heb het zelfde probleem,als ik de snelheid terug naar b.v 30km ga en rij dan weer op dan werkt het weer

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Cruise control werkt niet

    Edwin, valt je CC bij hogere snelheden uit?

    Beneden de 30km/u werkt het in elk geval niet vanwege veiligheid. Als jouw CC na snelheden onder de 30 en daarna sneller wel weer werkt, is dat een ander symptoom dan ik ervaar.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Cruise control werkt niet

    Op andere afdelingen van dit forum lees ik dat vooral veel A4's ook vergelijkbare problemen hebben met CC: uitval, of totaal niet meer werken. Meerder mensen hebben dit opgelost met het vervangen van het koppelingspedaalsensor. Nou heb ik daar even naar gezocht: de A4's waar het om ging hebben een andere sensor. Die voor de A3 8P is een hall sensor en ik denk dat het de sensor is met OEM nummer 1K0927810D. Kost tussen €25 en €50 zag ik zo snel.

    Heeft iemand ervaring met het vervangen hiervan? Moet deze ingeleerd worden, of is het plug and play?
    A3 2.0FSI 2003

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    275
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Cool Re: Cruise control werkt niet

    Heb DSG

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    275
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Cruise control werkt niet

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SanderFD Bekijk Berichten
    Edwin, valt je CC bij hogere snelheden uit?
    Heb wel eens als ik op de snelweg rij en moet ergens voor remmen dan pakt hij hem soms ook niet meer op.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Cruise control werkt niet

    Dan zou je eens kunnen kijken naar de sensor van het rempedaal. Doet je remlicht het wel altijd goed?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •