Een flinke wolk rook? Dat betekent dat de achterkant er niet (snel) genoeg bij komt. Ik zou kijken naar een haldex service beurt (middendifferentieel), en de computer laten controleren..
Ik merk dat ik met de a3 erg snel wielspin krijg als ik vlot weg wil trekken bij het stoplicht. Zeker als ik op een heling of iets dergelijks sta. Ik heb 19 inch wielen met michelin pilot super sport banden met zeker nog 6mm profiel. Merk op dat het voornamelijk op de voorwielen is. Kan het zijn dat de schokdempers aan hun einde raken? Heb geen rare geluiden met drempels ofzo.
Van de week met droogwegdek ook maar een keer de launchcontrol geprobeerd, enigste wat ik er mee bereikte was een straal rook door wielspin.
Auto heeft 190.xxx gelopen.
Wat denken jullie?
Een flinke wolk rook? Dat betekent dat de achterkant er niet (snel) genoeg bij komt. Ik zou kijken naar een haldex service beurt (middendifferentieel), en de computer laten controleren..
Bedankt voor je reactie Bastet.
De rook werd volgens mij veroorzaakt door wielspin, wel op alle 4 de wielen. Heb inderdaad wel het idee dat met het wegtrekken de achterkant later komt waardoor er eerst wielspin komt op de voorwielen. Haldexservice heeft hij 30.000km geleden gehad bij de vorige eigenaar. Tijd om dit opnieuw te laten doen?
Wielspin op alle 4 kan niet met 250pk; je zit met net aan 65pk per wiel, dat is verre van genoeg. Je moet eerder denken aan 120pk per wiel om echt strepen te kunnen trekken (en dat betekent 450-550pk uit je A3). Ik gok dat de voorste wielen lekker doorslippen en de achterkant maar mondjesmaat meedoet, als-ie dat al doet.
Haldex wordt aangestuurd op ABS sensoren; als de voorkant (veel) sneller beweegt dan de achterkant wordt wielspin gedetecteerd en wordt de achterkant ingeschakeld. Als dat niet gebeurt is de computer kapot; als dat wel gebeurt is de koppeling kapot. Beide gebeuren wel eens...
Hoeft niet, als de computer z'n ding doet maar de boel verder niet goed werkt of aangestuurd wordt.. er zit geen actuator sensor op voor zover ik weet . Als de computer zegt dat-ie aangegrepen heeft maar er vervolgens niks is gebeurd....
Je kan 't allicht eens proberen met iemand anders er bij en kijken welke wielen doorslippen... dan weet je allicht al meer.
Haldex generatie II functie test doe je door je auto op alle 4 hoeken omhoog te krikken tot alle wielen los zijn van de ondergrond.
Als je dan de koppeling los laat moeten alle 4x wielen aangedreven worden.
Vervolgens kun je nog de vrije stand van de Haldex controleren door je handrem heel licht aan te trekken zodat de achterwielen net niet afgeremd worden maar je (!) uitroepteken wel verschijnt op je teller. Als dan de achterwielen nog draaien is er iets mis met je Haldex.
gr.
Nico
Iets uitgebreidere versie:
- Wielen van de grond
- Motor starten
Werking van geopende Haldex-koppeling bij wagens met direct aangestuurde schakelbak controleren
– Keuzehendel in stand D zetten en het gaspedal heel licht intrappen.
Nu moeten alle 4 de wielen draaien.
– Handrem aantrekken.
De achterwielen moeten nu tot stilstand komen, terwijl de voorwielen verder draaien.
Draaien de achterwielen niet:
De Haldex-koppeling is geopend, de werking is in orde.
Draaien de achterwielen:
De Haldex-koppeling is gesloten. Mogelijke oorzaken:
- Hoofddrukregelklep kan vastzitten
- Mechanische fout van Haldex-koppeling
- Regelapparaat 4-wielaandrijving -J492- bij achterasaandrijving defect
- Schakelaar voor handremcontrole -F9- defect
Werking van gesloten Haldex-koppeling bij wagens met direct aangestuurde schakelbak controleren
– Keuzehendel in stand D zetten en voet van rempedaal halen.
Nu moeten alle 4 de wielen draaien.
– Handrem aantrekken.
– Gaspedaal heel licht intrappen.
Er moet een merkbaar optrekken tegen de weerstand van de handrem in voelbaar resp. zichtbaar zijn.
Is geconstateerd dat de wagen optrekt:
De Haldex-koppeling is gesloten, de werking is in orde.
Is geconstateerd dat de wagen niet optrekt:
De Haldex-koppeling is geopend. Mogelijke oorzaken:
- Hoofddrukregelklep kan vastzitten
- Mechanische fout van Haldex-koppeling
- Regelapparaat 4-wielaandrijving -J492- bij achterasaandrijving defect
Afgelopen weken niet toegekomen aan mijn wagen maar vandaag bij de specialist uit laten lezen en testen laten doen. Daar kwam uit dat de Haldex pomp defect is. Nieuw pomp €350,- incl. montage €500,-. Hij gaf aan dat het wellicht slim is om te kijken naar een gebruikte complete Haldex, mocht er dan in de toekomst iets defect gaan dat je dan reserve onderdelen hebt. Kan een complete achteras kopen voor €450,- met Haldex etc. dus scheelt €150,- met de pomp maar dan wel extra onderdelen. Opslag van de onderdelen is verder geen probleem. Wat denken jullie?
Audi A3 8P 3.2 V6 Achteras Aluminium Diff Haldex
http://link.marktplaats.nl/m11478470...ontent=app_ios
Ad
Moet passen toch, ik laat voor zekerheid nog even partnummers controleren.
Thanks voor je reactie