Dat klopt er is weinig info hierover en toevallig zat ik een week terug net voor mijn vakantie ook met een vergelijkbare dilemma.
Ik heb zelf een 2.0L TDI 2010 met (de belachelijke) start-stop systeem.
Volgens de registers zou mijn voertuig voorzien moete worden van een AGM accu. Mijn vorige accu was een standaard exemplaar en deze heeft het ca. 4,5 jaar volgehouden. Op zich een redelijk goede levensduur als je her en der leest dat de normale levensduur van een accu tussen de 3 en 6 jaar is terwijl mijn A3 wel voorzien is van start-stop (die ik trouwens 99% van de tijd handmatig uitschakel).
De A3's van na 2009 zijn voorzien van een accu regelaar met recuperatie functie. Hoe dat precies werkt weet ik nog niet maar er is een module 61 aanwezig die dit allemaal regelt.
Met VAGcom heb de instellingen de module 61 (accu regelaar) nagelopen en daar zijn mogelijkheden om het type accu aan te geven.
Je kunt onder andere selecteren wat voor type accu gemonteerd is (normale accu, AGM of EFB) en je kunt aangeven wat voor capaciteit accu geïnstalleerd is.
Mijn module 61 was al ingesteld op een gewone accu dus als je momenteel een AGM accu hebt en je schakelt over naar een gewone dan zou ik in jouw geval de module 61 bijstellen zodat die goed omgaat met je nieuwe accu.
Een AGM is qua prijs het dubbele van een gewone accu en als je geen start-stop systeem hebt is het zonde om het dubbele te betalen.
En zelfs met een (weinig gebruikte) start-stop functie is een gewone accu ook geschikt geweest.
Hopelijk heb je hier wat aan,
gr.
Nico