Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: 1.6 TDI stottert na snelwegrit met warme motor

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard 1.6 TDI stottert na snelwegrit met warme motor

    Beste Audi Rijders,

    Ik rijd sinds een paar maanden een A3 SB uit 2010, 1.6 TDI motor. Het is al een paar keer voorgekomen
    dat de auto stottert na een wat langere snelweg rit. Auto stottert pas bij het verlaten van de snelweg. Meestal duurt dit
    zo een 10 minuten tijdens de lagere snelheden van 30 tot 70 km p uur. Als ik daarna weer de snelweg oprijd is er geen probleem.

    Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? De schokken zijn erg hevig. Uitlezen heeft geen resultaten opgeleverd.

    Vriendelijk bedankt!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.6 TDI stottert na snelwegrit met warme motor

    Inmiddels zijn we een paar weken verder. De 1.6 TDI rijdt over het algemeen prima tot vanochtend. Ik had het vermoeden dat het schokken alleen na een lange snelweg rit voorkwam.

    Vanochtend reed ik met koude motor op het gemak om boodschappen en ja hoor, het schokken begon weer. In de 1st, 2de en 3de versnelling bij lage toeren begint de auto te bokken. Vooral bij het langzaam versnellen tot aan de 50km per uur. Daarna stopt het. Op de snelweg geen last ervan.

    Iemand enig idee waar ik moet zoeken ? Of iemand die ervaring heeft hiermee? Ik lees dat de Audi a3 1.6 tdi vooral kampt met de EGR klep en Koeler. Zou dit het kunnen zijn?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: 1.6 TDI stottert na snelwegrit met warme motor

    Het zou idd wel eens de EGR klep kunnen zijn. Ik heb gelijkaardige stotteringen meegemaakt en plotseling bij het afrijden van de snelweg is hij enorm beginnen stotteren. Na afzetten wou hij niet meer starten. De conclusie was EGR klep kapot ...

  4. #4

    Standaard Re: 1.6 TDI stottert na snelwegrit met warme motor

    Ben je er inmiddels al achter wat het is? Ik heb sinds kort hetzelfde probleem en ben wel benieuwd wat het zou kunnen zijn.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.6 TDI stottert na snelwegrit met warme motor

    Nog steeds niet. Kreeg van het weekend de eerste keer een melding op dashboard . Roetfilter melding. De auto stottert ongeveer 1x permaand. Lijkt structuur in de zitten. Vlak voor de melding van het roerfilter stotterde het drie dagen achter elkaar. Vooral bij langszaam rijden. Bij volle gas en sneller optrekken geen last van. Na de roetfilter melding een rondje snelweg gedaan om te regeneren. Dit lukte en het lampje ging uit. Sindsdien paar honderd km erop en geen gestotter meer. Weet zeker dat het niet opgelost is maar weet niet waar te zoeken. Het roetfilter laten schoonmaken?? Toch de EGR??


  6. #6

    Standaard Re: 1.6 TDI stottert na snelwegrit met warme motor

    Als het de egr is moet je dit gewoon uit kunnen lezen.

    Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

  7. #7

    Standaard Re: 1.6 TDI stottert na snelwegrit met warme motor

    Iemand al achter wat het is ?
    Ik heb het sinds kort ook soms.
    Tussen de 1000 en 2000 toeren dat mijn auto stottert weet niet of dit het zelfde is iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?

  8. Ad
  9. #8
    Duckati's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    74
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 TDI stottert na snelwegrit met warme motor

    Waarschijnlijk een kapotte EGR-klep, vooral na het ontsjoemelen van de software is de kans erg groot.
    Ik heb een tijdje rondgereden met met een ANWB-noodreparatie van de EGR, een soort afdoppen waarmee geen foutmelding wordt gegeven. Vooral met koude motor stotterde de auto behoorlijk bij dat toerental.
    Bij m'n 1.9 TDI kostte me het ca 700 a 800 euro, een duur geintje maar is daarna nog wel heel lang mee gegaan.

    Waarschijnlijk een nieuwe EGR-klep (=duur) of laten afdoppen en uitprogrammeren, ook beter voor het motorblok.
    En als je toch bij de tuner bent, gelijk laten chippen, rijdt zo'n 1.6 TDI een stuk fijner door. Verwacht dan geen sportwagen overigens, het blijft een 1600-tje en zo fijn als een 1.9 TDI wordt ie nooit.
    Laatst gewijzigd door Duckati; 29-04-20 om 08:38.
    A3 1.6 TDI stage I - 140pk

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •