Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 22

Onderwerp: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

  1. #1
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Beste mede forumers,

    Update/correctie post:

    Sinds gisteren reageert mij Audi A3 1.8tfsi hakkerig op het gas op sommige momenten. Toen ik gister avond de auto nog even pakte reageerde hij na 100 mtr amper nog op het gaspedaal en springt het EPC storingslampje aan. Terug naar huis gereden en bij vol gas kom hij niet boven de 2000tpm.

    Eenmaal thuis aan vagcom gehangen en komen de volgende foutcodes naar boven:
    P0122 (Sensor gaskleppositie (G69), signaal te zwak
    en
    P0222 (Sensor 2 Gaspedaal (G188), signaal te zwak)

    Vanochtend nog even gereden om meetwaardeblokken te bekijken en er is een storing bij gekomen..

    P2293 (Fuel Pressure Regulator Valve (N276) mechanical malfunction)

    Bij de meetwaardeblokken lijkt de gaspedaal sensor goed te functioneren. Sensor 2 altijd de helft van sensor 1 qua waardes. Echter signaal van gasklep positie sensor is bij elkaar opgeteld ca 100% maar veranderd niet bij EPC storing wanneer gaspedaal positie veranderd. Ik zal straks kijken wat de referentie spanning doet bij openen en sluiten gasklep.

    Het lijkt erop dat de problemen zich voor doen als de motor warmer wordt. Heb ergens gelezen dat de lamdasensor ook de eerste twee storingen kan veroorzaken. Mogelijk dat dit hier ook aan de hand is. Motor loopt rauw en hobbelt stationair. Uit en aan gaat loopt hij de eerste paar tellen weer beter en gaat hij hij volgas tot 3000tpm zonder EPC lampje met EPC lampje net geen 2000tpm.


    Hulp gevraagd aangezien er geen garages met goede diagnosten op zondag beschikbaar zijn


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Audi Quattro 2.3E 20V; 13-08-18 om 15:26.
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

  2. #2
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    In navolging van bovenstaande;

    Weet iemand toevallig ook of de gasklep een gedeelde spanningsregelaar heeft in de ECU met een andere sensor zoals bijvoorbeeld EGR/Lamda senor/halgever. Dit om vast te kunnen stellen of een andere sensor eventueel defect is en de spanningsregelaar in de ECU ontregeld met andere storingen als gevolg. Dit omdat ik een vaste voedingsspanning meet van 4,2V op de gasklep. Als dit te laag is zou dit een gevolg kunnen zijn van een defecte andere sensor zoals b.v. een lamda sensor. Er staat hierover ook iets beschreven op Gerrit Speek;


    Extra info:
    In het gaspedaal zitten twee sensoren, (G79) en (G185). Beide meten hetzelfde, maar ze werken in tegengestelde richting. De ene telt van 0 naar 100, de andere van 100 naar 0
    Let op: fouten betreffende de Gaspedaalpositiesensor(en) kunnen veroorzaakt worden doordat defecte Lambdasensoren (en/of kortsluiting in de bedrading ervan) de ECU onherstelbaar beschadigen. Check dat VOOR je de ECU en/of de Gaspedaalpositiesensor vervangt
    Fouten die daadwerkelijk de Gaspedaalpositiesensor(en) betreffen komen heel weinig voor
    Gaspedaalpositiesensor (G79)
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

  3. #3

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Laatst ook p0121 en de p0221 foutcodes icm epc melding. Na gaspedaal vervangen (50eu en 20eu arbeid) en vervangen van gasklephuis(70eu en 40eu arbeid) geen problemen meer gelukkig. Ik heb ook ff stekkertjes losgehaald en ingespoten.
    Laatst gewijzigd door mo20v; 14-08-18 om 02:09.

  4. #4
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Ik had p0122 en 0222. Vandaag gasklep vervangen maar nog steeds een storing. Nu is heb ik storing p0122. Op gerrit speek verwijzen ze ook naar de lambda sensor. Deze schijnt ook deze storing te kunnen veroorzaken. Een gaspedaal defect komt niet zo vaak voor in vergelijk met lambda sensor. Als het de lambda sensor is bevreemd het mij dat hij niet op beide sensoren een foutmelding geeft. De auto heeft nu 165k gelopen dus misschien is het niet onverstandig deze uit voorzorg te vervangen aangezien deze nog nooit is vervangen. Ik heb de laatste tijd veel korte stukken gereden en dat schijnt de lambda ook niet leuk te vinden. Hier naar kijkend en naar de km stand misschien niet onverstandig het eng te vervangen...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

  5. #5

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Na 1 maand zonder foutmelding en epc melding, weer de p0121 foutmelding. Laat me weten als het vervangen van de lambdasonde succes heeft. Ik denk toch dat het ergens in de bedrading of connectoren zit. Ik had ook ergens gelezen dat de Pon autodealers een werkinstructie hadden om de bedradingen te vervangen, want daar lag het probleem vaak. Dat de bedradingen niet goed zijn.


  6. #6

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Bij mij was het weer de bedrading/stekkertjes. Ik heb drie stekkertjes van het gasklephuis eraf gehaald en er weer op gezet, en de storing is weer weg!

  7. #7
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Inmiddels gasklephuis omgewisseld, gaspedaal vervangen en lambda sensor vervangen. Nog steeds dezelfde storing van het gasklephuis. Inmiddels heb ik goede meetpennen. Morgen de waardes op de stekker meten. Stekker heb ik gecontroleerd en ziet ee prima uit. Ook de bedrading gecontroleerd en in het deel wat niet in de harde kunstig mantel ligt ziet er goed en onbeschadigd uit. Ken ook geen verhalen dat de kabelboom slecht is of vervangen dient te worden.

    Als nu de voedingsspanning (nog) te laag is (was 4,2vdc) ga ik stekkers van andere sensoren lostrekken om te kijken of deze invloed hebben op de voedingsspanning van de gasklep. Mogelijk hebben een andere sensoren een gedeelde spanningsregelaar in de ecu en heeft een andere slechte sensor invloed op deze spanningsregelaar. Is dit niet het geval ben ik bang dat de ecu ter controle naar ac tronics moet.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

  8. Ad
  9. #8
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Ondertussen ook nog even verder aan het zoeken geweest en een ((OEM) 2018652/2) TSB tegengekomen voor het vervangen van de stekker en stukje bekabeling. Dit ga ik ook nog proberen. Het is weliswaar een TSB voor de 2.0tfsi maar kan me voorstellen dat het ook voor deze ook voor de mijne geldt daar de bekabeling het zelfde ligt.

    Bron: https://forums.vwvortex.com/showthre...7079582?page=3


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

  10. #9

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Lkkr man zo n tutorial zocht ik. Elke keer stekker eruit erin is ook geen oplossing. Rare is als mn vrouw de auto heeft gereden nooit een foutmelding! Moet toch minder planken.

  11. #10
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Helaas geen resultaat


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

  12. #11

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Jammer man! Ik wordt er langzamerhand gek van.

  13. #12
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Anders ik wel


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

  14. #13
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.654
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Bij sommige merken moet je een nieuwe gasklep opnieuw aanmelden!
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

  15. #14
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Bij de BZB motor hoef je hem alleen maar in de basisstand te zetten met VCDS.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

  16. #15
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Om dit tpic nog ff af te sluiten even een update (beter laat dan nooit) over de oorzaak van dit probleem. Het bleek uiteindelijk de motor kabelboom te zijn. Breuk in de kabelboom onder de accubakin de knik naar boven toe. Kabelboom vervangen; probleem opgelost


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

  17. #16

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Fijn om te horen man! Ik ga het bij mij ook laten nakijken.

  18. #17

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Kan je misschien omcirkelen waar die breuk zat? https://imgur.com/a/nsW2Lm0

  19. #18
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    In de knik waar hij naar boven gaat tegen schutbord. Je ziet het niet van buiten. Pas als je de kabelboom open maakt door blijkbaar toch wat beweging slijtplekken tot op het koper op een aantal aders.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

  20. #19

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Bedankt voor je snelle reactie. Ik waardeer het!

  21. #20
    Audi Quattro 2.3E 20V's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 tfsi (BZB) EPC lampje met foutcodes p0121 en p0221. Gaspedaal of toch defect gasklephuis?

    Graag gedaan. Weet hoe frustrerend dit probleem is


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    4 ringen, 4 cylinders, 20 kleppen, een turbo en....... een Pedro chippie

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •