Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    Afgelopen zondag kreeg ik de melding om te stoppen en koelvloeistof te controleren.
    Dit had ik toevallig vorige week zaterdag nog gedaan ook het oliepeil. Dit was toen nog prima in orde.

    Toen ik dus de klep na die melding open deed, was het koelvloeistofreservoir nog net niet leeg (een goede cm onder min streep). Gelukkig dichtbij pompstation, Dus daar bijgevuld.
    Nu loopt hij toch langzaam weer leeg en wordt het blok, ook best wel heet op een stukje van 10 minuten rijden (veel beter dan normaal, zegt mijn gevoel).
    Helaas, zie ik niet zo snel waar het lekt. Geen plasjes op de grond of natte plekken in de motorruimte waar ik met mijn ogen en zaklamp kan kijken en gelukkig ook geen witte rook uit de uitlaat. Hij lijkt verder wel ok te lopen.

    ik heb mijn auto bij Hartog tuning in onderhoud en zij hebben in mei oa. de waterpomp (misschien lekt die weer)en vervangen.
    Ik wil graag dat Hartog er ook weer naar kijkt/repareert. Alleen zijn zij, tot 3 september met vakantie en kan het ze dus ook niet zelf vragen.

    Dus nu de vraag: kan ik doorrijden tot die tijd. Of toch naar andere garage gaan?

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    Het kan zijn dat het leeglopen eigenlijk het ontluchten van het koelsysteem is, omdat er zoveel uit was. De vraag blijft wel waarom er zoveel uit is.
    Als de motor warm is, wat gebeurt er dan in het koelvloeistofreservoir?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    Het waarom, weet ik helaas dus ook niet.. heb voor de verandering niet lopen trappen met m. Omdat ik korte stukjes moest rijden (dit ritje om me jongste in slaap te rijden).
    Enige wat ik kan bedenken is dat een paar honderd meter eerder, even moest uitwijken (opzij gaan) en met rechter kant door de berm. Welke nagenoeg gelijk was met het asfalt en hard grind/gruis. En dat deed ik ook nog eens met een stapvoets gangetje.
    Dat het daar gebeurt zou kunnen zijn, maar hoe en waarom..?? en waarom ik niks van een spoor zie.. (zover ik met blote oog kan zien).

    Wanneer de motor warm is, zie ik van bovenaf het pijpje vloeistof erdoorheen pruttelen. En volgens mij maar weet het niet zeker, zou er ook een fan moeten draaien. Dat heb ik niet gezien, maar verwacht met zo'n temperatuur van t blok dat ie eigenlijk zou moeten draaien??

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    Dan zou ik eens gaan achterhalen waarom die koelvin niet draait. Het koelsysteem alleen kan niet genoeg hitte afvoeren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    Motor koud afpersen en kijken waar de lekkage is, meestal na reparatie een slangklem of slang niet goed gemonteerd.


  6. #6

    Standaard Re: 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    heb je airco? Zoja wat gebeurt er met de koelvinnen als je die inschakelt? Dan moet er iig iets gebeuren.

  7. #7

    Standaard 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    Zekering checken koelfan.

    Laat je auto eens stationair draaien, temp gaat oplopen, om en nabij de 90 gr zal de koelfan moeten gaan draaien, als gevolg daarvan moet de temp weer dalen en zal de koelfan weer uitschakelen.

    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    Vanmorgen stationair het blok warm laten draaien. Ongeveer 10 minuten om het water op 90 te krijgen.
    Olie zat toen rond 97. 1 fan sloeg aan. Daarna de airco aan en de tweede ging ook meedraaien.

    Vanmiddag uit het werk toch maar even langs de dealer 😎 geweest, daar die ook op 10 minuten rijden zit. Ze hebben m even vlug op de brug gehad en rondom blok gekeken maar niet direct sporen van lekkage te zien. Uitlezen gaf alleen de melding weer die ik ook op het scherm kreeg (wel laten staan voor Pedro).
    Monteur vermoed toch een luchtbel. Om zeker te zijn willen ze m onder druk zetten. Maar dat laat ik toch liever aan Pedro en co over.
    Over de warmte van het blok zelf, gaf de monteur aan dat hij dit zeker vond meevallen. Al met al vond hij het een goed plan om een 1,5l fles mee te geven en het in de gaten te houden of hij blijft leeglopen.
    En kon het volgens hem, zeker geen kwaad om er mee te rijden tot aan mn afspraak in Alkmaar eind september.
    Maar dat vraag ik even na zodra Pedro terug is. Al met al, allen voor nu bedankt voor jullie input en meedenken! Ik laat tzt weten wat Pedro er van vind.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    Oei, oei oei... Vanmiddag paar honderd meter van huis af bij het stoplicht wegrijden, moest er een beetje gas bij. Om zo verderop in te kunnen voegen. Zie ik in m'n spiegel een heele beste wit/grijze pluim..🤢 daarna heeeeeeeel rustig naar huis laten "rollen". Onder de kap niets te zien, dus moet haast wel de koelvloeistof zijn geweest die door m'n blok heen is gekomen?? 😱
    Direct Hartog tuning mailtje gestuurd.. Hopelijk hebben ze een goede vakantie gehad en kunnen ze m'n schatje weer in orde maken.💪 En gaat het niet weer een beste 💰kosten..

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    Ik help het je hopen, maar dit klinkt niet goed.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    In overleg met Pedro hebben we besloten om Adrie vanmorgen rijdend naar alkmaar te brengen.
    Alles is goed gegaan, geen rookwolken gehad. Wel de eerste paar honderd meter wat witte pluimpjes (maar das niet raar volgens mij)
    Van te voren een sloot koelvloeistof in het reservoir gegooit. En maar goed ook, hij heeft in die 100KM zeker 3 a 4 cm verbruikt.
    Mocht je dus vanmorgen onderweg een trage silvergrijze a3 8p tegen zijn gekomen op de a1, dan was ik dat..
    Nu hopen op goed en niet al te duur nieuws van Pedro....

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    Zo, Adrie staat alweer voor de deur... Pedro als je het leest nogmaals bedankt voor de fijne en snelle service!!! Bleek uiteindelijk te gaan om een lekkende turbo koelelement. Waardoor er nodige smurrie me inlaattraject in kwam. Inlaattraject schoongemaakt en koelelement vervangen. Hij rijd weer prima!!

  14. #13
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.244
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.4tfsi 2011 wordt erg warm na verlies koelvloeistof

    Vandaar die file.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riesveenendaal Bekijk Berichten
    In overleg met Pedro hebben we besloten om Adrie vanmorgen rijdend naar alkmaar te brengen.
    Alles is goed gegaan, geen rookwolken gehad. Wel de eerste paar honderd meter wat witte pluimpjes (maar das niet raar volgens mij)
    Van te voren een sloot koelvloeistof in het reservoir gegooit. En maar goed ook, hij heeft in die 100KM zeker 3 a 4 cm verbruikt.
    Mocht je dus vanmorgen onderweg een trage silvergrijze a3 8p tegen zijn gekomen op de a1, dan was ik dat..
    Nu hopen op goed en niet al te duur nieuws van Pedro....
    Verzonden met Tapatalk pro.
    In bezit van Vagcom & VCP.
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •