Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Welk VAG-COM protocol?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    29
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Welk VAG-COM protocol?

    Beste forumleden,
    Ik bezit inmiddels de software vag-com versie 409.1
    Ik dacht om deze goedkope kabel te kopen:

    [m.aliexpress.com]

    Zal deze combinatie werken op mijn audi a3 8p uit 2004?

    heb gehoord dat er verschillende protocollen gebruikt worden voor VAG auto's

    iemand een idee welk protocol mijn auto gebruikt? Zodat ik lekker kan knutselen met behulp van vag-com ?

    groeten Thijs

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Welk VAG-COM protocol?

    VAG-COM Versie 409.1? Dat is VCDS Lite, gebruikt voor 3th party kabels zoals die in jouw AliExpress linkje.

    Auto's bezitten 2 soorten communicatieprotocollen, namelijk; K-Line en CANBUS.
    De Audi A3 uit 2004 is een van de eerste modellen die met zowel K-Line als CANBUS is uitgerust.

    De kabel die jij linkt is hier niet voor geschikt. Met die kabel zou je enkel K-Line kunnen uitlezen (in jouw A3 enkel motormanagement) en eventueel foutcodes wissen.
    Om opties aan te passen in je Audi heb jij een kabel nodig die het protocol CANBUS ondersteund en je ECU kan herschrijven/flashen, deze zijn via Chinese sites (ongeveer ~€50,-) te krijgen als kloon. Originele echte kabels kosten rond de €300/€500.

    Nadeel van de Chinese kabels is dat je ze 9/10 keer niet kan updaten i.v.m. de gekraakte software die je erbij moet gebruiken. De Chinezen maken namelijk veelal Ross-Tech kabels na (https://obdwarenhuis.nl/vcds-hex-v2-...BoCpTgQAvD_BwE). Chinese kabels zijn ook te gebruiken op eigen risico, een fout in je CAN systeem wordt je niet blij van en kan je hele motormanagement/auto/modules om zeep helpen, denk dus goed na voor je hier aan begint..

    Nogmaals, het lijkt leuk, maar als je niet weet wat je doet blijf er dan alsjeblieft vanaf. Een 1 of een 0 verkeerd en een hele module in je auto kan onklaar gemaakt worden. Daarnaast is het ook niet gegarandeerd dat die Chinese kabels je ECU goed herschrijven en dat kan ook fouten veroorzaken.



    Zelf heb ik een originele en een gekraakte kloon kabel. De kloon moet ik met VCDSLoader (een crack voor het volledige programma van Ross-Tech) opstarten. De kloon gebruik ik enkel om uit te lezen en maak ik geen aanpassingen mee. De kloonkabel kan ik maar op 1 PC gebruiken omdat deze hardwarematig met de loader is geregistreerd o.i.d.

    De originele kabel daarin tegen kan ik op elke PC inpluggen die ik wil, de software is te downloaden van de site en zo te gebruiken. Ook updates is geen probleem. Dit kan met de kloon niet. heb ik een probleem dan zijn er de forums en krijg ik support van de fabrikant e.q. garantie.
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 09-04-19 om 21:27.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    29
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Welk VAG-COM protocol?

    bedankt voor de duidelijke en uitgebreide reactie!

    Als ik het samen mag vatten; met behulp van VCDS lite en de goedkope kabel van aliexpress(8euro), kan ik niet veel meer zien dan dat ik met OBD2 kan zien?

    De tip van maar niet veranderen met de goedkope hardware volg ik maar op

    Wat dus overblijft is het misschien kunnen bekijken van meer parameters en eventueel gedetailleerdere foutcodes van mijn auto? in verhouding tot OBD2?

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Welk VAG-COM protocol?

    Met VDCS Lite in combinatie met de goedkope kabel zou jij op jouw A3 enkel K-Line kunnen uitlezen ja, de goedkope kabel ondersteund geen CAN protocol.
    Je zult op de Chinese websites ook wel zien; KKL-Cable, VAG Commander dat zijn allemaal protocollen om je K-Line uit te lezen en dat kan dan met die goedkope kabels.

    Als je andere modules wilt uitlezen (bijv. central electrics, stuurwiel enz moet je dus een OBD2 ondersteunende kabel hebben hetzij een kloon, hetzij de originele Ross-Tech.
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 11-04-19 om 20:17.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    29
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Welk VAG-COM protocol?

    top, hier kan ik wat mee


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Welk VAG-COM protocol?

    Stuur me maar een bericht op onderstaand adres (handtekening), ik kan je wel verder helpen!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •