Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Distributieketting 1.8 TFSI vervangen, adviezen?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Distributieketting 1.8 TFSI vervangen, adviezen?

    Beste forumleden,

    Graag wil ik jullie om advies vragen of ervaringen uitwisselen (excuses als dit niet de juiste plek in het forum is, ik heb nog niet eerder gepost).

    Ik heb nu ruim een jaar een A3 1.8 TFSI S-line uit 2009 met inmiddels 140.000 op de teller.
    (jep, de CDAA bekend van de beruchte olie en ketting problemen ben ik te laat achter gekomen)
    Los daarvan ben ik er heel tevreden mee, ik ben overgestapt van een Golf 4 1.6 uit 2001 dus dit is voor mij een hele upgrade.
    Ik ben niet echt een racemonster, natuurlijk hou ik af en toe wel van snel optrekken maar nooit met een koude motor
    en ik laat mijn motor altijd eventjes stationair draaien bij aankomst op mijn bestemming.

    Maar helaas ben ik nu tegen problemen aangelopen.
    Het begon een week geleden met wat vermogensverlies na een koude start en bij rustig/normaal optrekken.
    Motorlampje knipperde wat en ging vervolgens weer uit. Dit gebeurde meerdere malen iedere keer na een koude start.

    Uitgelezen bij de garage en foutmelding gevonden over cilinder 3 & 4 en de klapsensor als gevolg daarvan (weet de exacte foutcodes niet).
    We hadden al vermoedens over olieproblemen, ik had enkele weken terug een olie-flush laten doen om de motor wat schoner te maken
    en mogelijk kwam hierdoor het probleem sneller naar boven. Hij verbruikt momenteel nog geen 2L olie per jaar / 15.000km, volgens mij heel netjes voor deze motor.
    Om de bobines uit te sluiten besloten we deze te wisselen met cilinder 1 & 2.
    (garage had geen nieuwe op voorraad maar deze wel parallel alvast besteld)
    Eerste twee dagen nauwelijks problemen gehad, zelfs bij koude start leek het eigenlijk opgelost.

    Vanmorgen startte de motor heel moeizaam, motorlampje weer aan maar dit keer bleef hij aan.
    Tijdens het rijden merkte ik vervolgens eigenlijk niets dus gewoon rustig naar het werk gereden.
    Opnieuw startte hij moeilijk aan het einde van de dag, meerdere malen geprobeerd,
    consequent opstart problemen en motorlampje is niet meer uit geweest sinds vanmorgen.
    Ook merkte ik wat geschud bij het stationair laten draaien.

    Zojuist weer langs de garage geweest, uit laten lezen en dit maal geen foutmeldingen van de cilinders meer.
    Wel opnieuw de klap sensor (had hem ook voelen schudden) en een nieuwe: de nokkenas (weet niet de precieze code helaas).
    Garage geeft nu aan dat er problemen zijn met de synchronisatie van de nokkenas waardoor de ontstekingen problemen kunnen ontstaan.
    En deze fout wordt veroorzaakt door een uitgerekte distributieketting waardoor de motor de timing niet meer op order krijgt.
    Ik ben geen expert maar dat klinkt voor mij als een logische conclusie, alleen ben ik er niet blij mee...

    Momenteel aan het wachten op een prijs indicatie van wat hun aangeven een 2-daagse reparatie voor het vervangen van de distributieketting.

    Nu ben ik wel aan het twijfelen geraakt, dit wordt natuurlijk een dure grap.
    Ik heb de auto nog maar kort en het was voor mij een hele investering.
    Hebben jullie nog ervaringen of adviezen op dit gebied?

    Ik verwacht weinig opties te hebben, de auto verkopen is met dit probleem ook niet verstandig.
    Wilde het in ieder geval wel graag met jullie delen.

  2. #2

    Standaard Re: Distributieketting 1.8 TFSI vervangen, adviezen?

    Het is niet slim om er nog mee te rijden. Maar vraag eventueel meerdere offertes op. Kosten voor deze klus kunnen gigantisch verschillen. Dan weet je in ieder geval of je niet genept wordt. Als je er nog op tijd bij bent, en er geen verdere schade is ontstaan mag je nog in je handjes knijpen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Distributieketting 1.8 TFSI vervangen, adviezen?

    Bedankt voor de tip, ik zal eens wat rondvragen.
    Ik ga er inderdaad nu niet meer mee rijden.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Thumbs up Re: Distributieketting 1.8 TFSI vervangen, adviezen?

    Beste forumleden,

    We zijn inmiddels alweer een aantal maanden verder, en ik ben nog altijd een tevreden eigenaar van de A3.
    Na het navragen van wat prijzen bij verschillende garages heb ik uiteindelijk besloten de A3 toch maar naar mijn eigen garage te brengen.
    De verschillen waren niet heel groot en mijn garage kent ook de recente geschiedenis van de auto.

    Ik had de A3 na mijn laatste post hierboven een aantal dagen op de oprit laten staan omdat ik een besluit moest nemen over de vervolgactie.
    En ik wilde natuurlijk geen verder risico op beschadiging lopen. Toen de garage een plekje had gereserveerd kon ik mijn A3 komen brengen
    en zouden ze de distributieketting gaan vervangen als ze tussendoor geen verdere schade tegen zouden komen.

    Omdat de A3 nu enkele dagen stil had gestaan was inmiddels alle olie in de motor natuurlijk mooi naar beneden gezakt.
    En met de al moeilijk startende motor zorgde dat nu helemaal voor problemen.
    Ik kreeg dit keer de motor helemaal moeilijk gestart en er kwamen wat meer mechanische geluiden naar boven, dat is even schrikken!
    Voorzichtig gas geven klonk al helemaal niet goed dus na een rommelige start geprobeerd de automaat voor de verplaatsing te laten zorgen door voorzichtig de rem los te laten.
    (mijn garage is 500m verderop)

    Ik was net de doorgaande weg opgedraaid en hij viel al weer stil, midden op de doorgaande weg natuurlijk.
    Nog even laten uitrollen en toen stond ik schuin op de oprit van de garage (ja zo dichtbij is het gelukkig).
    samen met een van de monteurs de A3 naar binnen geduwd en met een leenauto naar het werk...

    Nu kon het onzekere wachten beginnen, ik wist niet hoeveel schade er in de motor ontstaan was door de versprongen distributieketting.
    Bij de garage vertelde ze me dat ze gingen proberen de druk van de cilinders te meten om zo te controleren of de kleppen nog in orde waren.
    Dit bleek uiteindelijk niet mogelijk omdat ze de krukas ook handmatig niet konden draaien zonder dat de ketting oversprong.

    Toen toch maar doorgezet om de ketting en spanners te vervangen met een officiële nieuw set.
    Ze hebben uiteindelijk twee verschillende kettingen met tandwielen en de spanners vervangen. De ketting naar de oliepomp is blijven zitten.
    Aan de spanners was vrij goed de slijtage te zien aan de bewegende cilinder waar kleine tandjes afgesleten waren.
    en de distributieketting zelf was enkele millimeters langer dan de nieuwe ketting!

    Nadat alles weer in elkaar gezet was werd het spannend natuurlijk.
    Ik was er zelf niet bij maar volgens de garage was het, na zorgvuldig nakijken, bij de eerst poging gelijk gelukt de motor te starten en draaide hij heel netjes.
    Enorm veel geluk dus!

    Ik kreeg de A3 kort daarop weer netjes terug en heb sindsdien geen problemen meer gehad. Ik moest de eerste weken wel even het vertrouwen in de A3 terugkrijgen.
    Maar na een vakantie van twee weken in Kroatië was die al weer ver terug. Ik heb de motor inmiddels enkele keren flink laten werken en merk er niets meer aan.
    ik twijfel zelfs of hij niet iets meer pit gekregen heeft, maar dat zal wel aan mij liggen.

    Dit geintje heeft me helaas een kleine 2000 EUR gekost, het had vast ergens goedkoper gekund maar ik ben blij dat ik toch voor mijn eigen garage gekozen heb.
    Mogelijk heeft iemand nog iets aan deze ervaring en anders is het altijd fijn om het met jullie te kunnen delen.

    In de slecht kwaliteit foto zijn de nieuwe spanners (zwart, links) en de drie kettingen te zien (de onderste is niet vervangen).

    CDAA klein.jpg

  5. #5
    Leonardo2000's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    62
    Posts
    112
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieketting 1.8 TFSI vervangen, adviezen?

    Hoi Futience, mooi verslag!
    Hopelijk heb je nog lang plezier van je Audi.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •