Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Bandenbreedte van 245 naar 225, minder verbruik?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2019
    Leeftijd
    28
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Bandenbreedte van 245 naar 225, minder verbruik?

    Sinds een maand ben ik de trotse eigenaar geworden van een Audi A3 8P 1.8TFSI van bouwjaar 2007. Ondanks dat het in alles een upgrade is ten opzichte van mijn vorige auto (Opel Corsa uit 2002) valt mij het verbruik enigszins tegen. Ik ben me er terdege van bewust dat een grote motor en zware auto voor een laag verbruik zorgt en dat neem ik ook voor lief, maar bij ritten op de Zwitserse snelwegen (120 km/h) op cruise control met minimale airco kom ik niet boven de 1:11.5 uit. Ik vermoed dat de (volgens het Audi-boekje) excessief brede 245/40/R18 banden die ik erbij heb gekregen (tezamen met winterbanden zijn 205/55/R16) een van de oorzaken van het hoge verbuik is en ik overweeg momenteel om deze om te ruilen voor en iets minder brede variant (225/45/R18 bijvoorbeeld). Dit zou voor een significante verlaging van de rolweerstand moeten zorgen, maar heeft iemand ervaring hoeveel dit effectief het brandstofverbruik verandert? Is het de investering in nieuwe velgen+banden waard?

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Posts
    41
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Bandenbreedte van 245 naar 225, minder verbruik?

    Ikzelf rij een 2.0 TFSI, en daar zitten ook 225'ers onder. Op snelweg 120 rijd hij gemiddeld 1:12, denk dat een 1.8 ook zoiets haalt, misschien iets richting de 1:13 maar niet veel meer. De 1.4 is namelijk ook niet extreem zuinig, 1:15 dacht ik zo.

    Dus als je 30.000 per jaar rijd zal het met andere banden met een verschil van 1 liter op 100 300 liter schelen, dat is keer 1,60 480 euro. Heb je tweedehands goede banden voor of nieuwe slechte

    Tip: zet je oude banden te koop, en neem ook degelijke 225 winterschoenen, dan wil je juist grip hebben.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenbreedte van 245 naar 225, minder verbruik?

    Uit je verhaal haal ik dat je veel KM's maakt, waarom niet voor een diesel gegaan?
    De TFSI blokken van Audi (vooral rond dat jaartal) zijn bere-slecht. De olieschraapveer gebruikt in die blokken zorgen ervoor dat zo'n beetje 90% van die blokken om de ton zoveel olie verbruiken dat je blok kapot loopt als je het niet laat reviseren.

    Radar heeft er nog een heel item van gemaakt en zelfs in Amerika heeft Audi de fout toegegeven en de getroffen gebruikers uit coulance garantie gegeven.

    https://radar.avrotros.nl/uitzending...ik-tfsi-motor/
    http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=84
    https://www.google.com/search?q=rada...hrome&ie=UTF-8

    Daarnaast, als je zoveel KM's maakt is het veel voordeliger een diesel te rijden. Het omslagpunt ligt ergens om en nabij de 13.000KM per jaar op dit moment..
    Wil hiermee niet zeggen dat jou TFSI slecht is of binnen de kortste keren kapot loopt oid. Maar houd het goed in de gaten, ik vind het enge blokken..
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 31-07-19 om 09:47.

  4. #4

    Standaard Re: Bandenbreedte van 245 naar 225, minder verbruik?

    @henkkeumus Als je een omslagpunt van 13kkm noemt is dat waarschijnlijk enkel op basis van verbruik, brandstofprijs en wegenbelasting.. Die 300-400 per jaar die je dan bespaart ben je bij aankoop allang kwijt. Probeer maar eens een 2009 a3 8p 2.0tdi 170pk voor dezelfde prijs te kopen als een 2009 a3 8p 1.8tfsi 160pk (zelfde prestaties). En dan ben je waarschijnlijk voor je verzekering bij die diesel ook nog een paar honderd per jaar meer kwijt dan aan de benzine.. In de praktijk ligt dan het omslagpunt hoger.

    Oh en, laat je niet regeren door angst hè
    Laatst gewijzigd door Nenna; 31-07-19 om 11:42.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    275
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenbreedte van 245 naar 225, minder verbruik?

    Het maakt zeker uit, als ik met de zomervelgen 225/35R19 rij dan scheelt dat +- 100KM op een tank tov als met de winterbanden 215/45R17 rij

    Op een volle tank
    Laatst gewijzigd door edwin A; 02-08-19 om 13:01.


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenbreedte van 245 naar 225, minder verbruik?

    Die vergelijking gaat niet 100% op natuurlijk: ook het gewicht van de velgen en de rolweerstand van de banden telt mee. Alleen twee exact dezelfde banden in verschillende maten kun je zo vergelijken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Bandenbreedte van 245 naar 225, minder verbruik?

    De Tfsi-blokken staan helaas niet bekend om hun ultra zuinige prestaties..
    Ik zelf rij met een 2.0 tfsi quattro vooral kleine stukjes, dan is 1/10 á 10,5 wel te doen.
    Toch denk ik dat het verbruik ook veel is te danken aan de korte versnellingen, ik draai met de s-tronic 3000 rpm als ik 120 rij.. (225/45R17)
    Voor tripjes naar de alpen hou ik daarom altijd 1/9 aan.
    Audi A3 SB 2.0 TFSI Quattro 2009 JD Stage1 260 pk

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •