Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Onderdeelnummers subframe

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Onderdeelnummers subframe

    Beste forummers,

    Nadat ik beide motorsteunen heb vervangen rijdt mijn A3 3.2 een heel stuk beter, maar ik heb al gezien dat de silentblocks van de 'dogbone' behoorlijk versleten zijn dus ik heb nieuwe gekocht. Subframe uitgebouwd, maar ik heb de oude silentbocks er nog niet uit gekregen. Het schijnt handig te zijn deze kapot te zagen om ze eruit te krijgen, en dan de nieuwe erin te persen.

    Dat is nogal een onomkeerbaar proces, dus heb ik de gedachte opgevat een tweedehands subframe aan te schaffen, waar ik de nieuwe silentblocks en dogbone op kan monteren, zodat ik het hele zaakje in een keer kan omwisselen, zonder risico op een niet-rijdende auto. (het scenario "oude silentblocks eruit en de nieuwe willen niet passen" bijvoorbeeld)

    Dus ik ben wat aan het rondsnuffelen, en het valt me op dat er een aantal verschillende typenummers zijn voor het subframe. Volgens de catalogus zou ik 1K0199313J moeten hebben, maar er bestaan allerlei varianten, 1K0199313H, 1K0199313G, 1K0199313J, 1K0199313AL, 1K0199369F en misschien nog wel meer. Nu is het een vrij simpel stuk aluminium, en ik kan me haast niet voorstellen dat er echt verschillen tussen de types zitten, autofabrikanten willen natuurlijk besparen en zoveel mogelijk onderdelen generiek houden.

    Mijn vraag is dus: Weet iemand toevallig of deze subframes uitwisselbaar zijn?

    Vriendelijke groet,
    JM

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Onderdeelnummers subframe

    Als het goed is, staat er in de catalogus ook een toepassing achter elk nummer.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Onderdeelnummers subframe

    De nummers die je noemt zijn voor verschillende motor/bak combinaties van de A3.
    Ze zijn voor service echter allemaal vervangen (in 2013) door 1K0199313AL. Deze laatste past op alle combinaties dus met deze zit je altijd goed.
    Het aluminium gietstuk zal hetzelfde zijn tussen de diverse eindletters maar bv het gatenpatroon kan verschillen. Als je dus een andere eindletter koopt riskeer je er gaten in te moeten boren of bepaalde gedeeltes te moeten vlakken of anderszins te bewerken....
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Onderdeelnummers subframe

    Ah, thanks, dus een J of AL gaat het worden. Boren of vlakken lijkt me geen fijn idee, plug&play is beter
    Zal als de klus is afgerond een update plaatsen.

  5. #5
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Onderdeelnummers subframe

    1K0199313 C, D, G, H, J zijn allemaal vervangen door 1K0199313AL.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Onderdeelnummers subframe

    De klus is geklaard. Ik kon geen 1K0199313AL of J vinden, maar op marktplaats zag ik een demontagebedrijf een subframe van een Golf 5 aanbieden voor slechts een paar tientjes. Afgaand op de foto's vond ik het wel heel erg lijken op mijn subframe, dus ik dacht, ik neem de gok. Het betrof hier een 1K0199369F.

    De silentblocks die erin zaten leken nog redelijk, maar ik had de nieuwe toch al liggen, dus de oude eruit gehaald en nieuwe erin geperst met een hydraulische pers. Was nog best tricky, maar de aanhouder wint. Ze zitten er wel een pietsie gedraaid in, dus niet helemaal perfect, maar wel acceptabel denk ik.

    Met het subframe naar de doe-het-zelf garage getogen, en de boel omgewisseld, meteen maar met nieuwe bouten zoals het hoort. En tot mijn blijdschap paste het nieuwe subframe, sterker nog, wat eraf kwam was ook een 1K0199369F. An sich wel vreemd, omdat dat dus niet het onderdeelnummer is wat je vindt voor de 3.2 als je in de verschilende catalogi kijkt... Nu ja, ik vind het wel prima natuurlijk

    En ik moet zeggen, wat een verschil. De auto rijdt echt stukken beter, voorheen voelde je het blok echt kantelen, dat is nu helemaal weg. Super! Op naar de volgende klus, want ik zag dat de rubbers van de draagarmen ook behoorlijk aan gort zijn. Ik heb al een paar nieuwe draagarmen liggen, omwisselen is een klusje van niks geloof ik.

    Voor de liefhebbers nog wat foto's:

    20190818_110705.jpg
    Het oude subframe

    20190818_110711.jpg
    Het nieuwe subframe, alleen het cijfer 17 is anders

    20190818_140740.jpg
    De scheuren zitten in het oude rubber

    20190818_111632.jpg
    Oud en nieuw (nu ja, tweedehands)

    20190818_111641.jpg
    Nieuwe silentblock, een fractie gedraaid :/

    20190818_120152.jpg
    De boel weer in elkaar

    20190818_120552.jpg
    Tja, dit mag ook wel vernieuwd worden
    Laatst gewijzigd door jmdb; 23-08-19 om 20:56.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •