Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29

Onderwerp: Aftermarket radio aansluiten

  1. #1

    Standaard Aftermarket radio aansluiten

    Hoi forummers,

    Mijn vriendin heeft een A3 8p 2003 waar een concert radio 1 din in zit. Nu wil ik hier een Kenwood 1 din inzetten. Ik heb al een verloop en adapter voor de achterspeakers. Nu heeft de radio wel spanning alleen gaat deze niet aan.
    Ik heb vernomen dat er een extra plus getrokken moet worden.

    Is dit inderdaad zo en vanaf waar kan deze getrokken worden en waarop dient deze aangesloten te worden.

    Alvast bedankt.

    Gr Daniel

  2. #2
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    De Kenwood die ik had had 2 stroom draden, een constante stroom voor het geheugen en 1 via de contactslot.
    Als ik het goed heb was de kleuren rood en geel.
    Welke kleur wat was weet ik niet meer.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Zoals Remi zegt moet je even kijken of de constante en geschakelde plus op de goede aders zitten.
    Je zou voor jouw radio ook gewoon een adaptertje kunnen kopen voor de spanning, anders moet je even kijken of je geschakelde en constante plus wel op de goede aders van de originele kabelboom zitten.

    Geschakelde + is namelijk dat er pas spanning op de radio komt als je sleutel op contact 2 (ACC) draait.
    Constante + is spanning die er zoals de naam al zegt constant opstaat.

    Meestal is het zo dat bij aftermarket radio's deze draden net anders zitten dan bij de originele radio's, even controleren. Meten is weten .
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 10-08-19 om 12:14.

  4. #4

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remi66 Bekijk Berichten
    De Kenwood die ik had had 2 stroom draden, een constante stroom voor het geheugen en 1 via de contactslot.
    Als ik het goed heb was de kleuren rood en geel.
    Welke kleur wat was weet ik niet meer.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    Nee om die kabels gaat het niet, alles is aangesloten en de cd kan uitgeworpen worden, alleen gaat de radio zelf niet aan.
    Maar wat ik al zei, dat ik vernomen heb dat er nog een losse 12v getrokken moet worden en of dit inderdaad juist is.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Als je radio cd's kan uitwerpen met de knoppen op het paneel staat er gewoon spanning op, wellicht heb je een defecte?


  6. #6

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Als je radio cd's kan uitwerpen met de knoppen op het paneel staat er gewoon spanning op, wellicht heb je een defecte?
    Ik heb de radio in mijn eigen auto geprobeerd en daar werkt hij gewoon. Heeft het niet iets met de Can hi Can low te maken qua spanning wat deze moet krijgen?
    Had gelezen op het forum dat een concert radio geen geschakelde 12v zou hebben.

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Dat zijn functies die bij veel radio's ook werken als de radio niet aan staat. Het betekent dat er wel spanning op de 'geheugendraad' (constante plus) staat, maar dat er geen spanning op de geschakelde plus staat. Zoals al vaker gezegd, meten en kijken of er twee draden omgewisseld moeten worden, precies wat je ook had kunnen lezen als je de zoekfunctie had gebruikt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Dat zijn functies die bij veel radio's ook werken als de radio niet aan staat. Het betekent dat er wel spanning op de 'geheugendraad' (constante plus) staat, maar dat er geen spanning op de geschakelde plus staat. Zoals al vaker gezegd, meten en kijken of er twee draden omgewisseld moeten worden, precies wat je ook had kunnen lezen als je de zoekfunctie had gebruikt.
    De gele en rode had ik al gewisseld maar dat heeft geen effect.
    Laatst gewijzigd door Daniel_D; 10-08-19 om 12:29.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daniel_D Bekijk Berichten
    Ik heb de radio in mijn eigen auto geprobeerd en daar werkt hij gewoon. Heeft het niet iets met de Can hi Can low te maken qua spanning wat deze moet krijgen?
    Had gelezen op het forum dat een concert radio geen geschakelde 12v zou hebben.
    Een aftermarket radio wordt niet aangesloten op de CAN. Jij hebt 3 ISO stekkers, een bruine (speakers), een zwarte kleine (spanning) en een zwarte groot (CAN en eventueel BOSE).

    Die grote zwarte kun je niet aansluiten, dat is enkel van toepassing voor op originele radios of een CANinterface die emuleert de can verbinding waardoor jij op een aftermarket radio je stuurbediening nog kan gebruiken.

    De kleinere 2 gaan in een verloop stekker die bij je radio zit en daarmee zou die moeten werken. Doet deze dat niet dan zitten je aders niet goed (geschakeld en constante plus). Hoe het aansluitschema voor jouw kenwood is durf ik niet te zeggen maar Google weet het vast wel .

    Daarnaast heeft elke respectabele audiowinkel wel zon verloopstekker liggen waardoor je niet in de kabelboom hoeft te knippen, AliExpress vast ook wel .

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

  11. #10
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daniel_D Bekijk Berichten
    Ik heb de radio in mijn eigen auto geprobeerd en daar werkt hij gewoon. Heeft het niet iets met de Can hi Can low te maken qua spanning wat deze moet krijgen?
    Had gelezen op het forum dat een concert radio geen geschakelde 12v zou hebben.
    Een audi 8p heeft geen geschakelde + of acc stand op het contactslot, een concert radio schakelt in en uit door de signalen via de can bus.
    Zelf meten bij de fuse box waar spanning op staat als de auto op contact staat en daar een draad aan maken voor de kenwood radio.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  12. #11

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Een audi 8p heeft geen geschakelde + of acc stand op het contactslot, een concert radio schakelt in en uit door de signalen via de can bus.
    Zelf meten bij de fuse box waar spanning op staat als de auto op contact staat en daar een draad aan maken voor de kenwood radio.
    Super dat zocht ik inderdaad ja, alleen komt de draad vanuit de zekeringkast dan op rood of geel?

  13. #12
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Je kunt het makkelijk testen door de radio aan te zetten en dan de rode draad los te halen (of zekering eruit als die tussen de kabel zit), radio moet dan uitgaan....anders de gele even onderbreken en kijken of hij uitvalt.
    De draad waarmee hij uitvalt moet naar de zekering kast op een geschakelde 12 volt.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daniel_D Bekijk Berichten
    Super dat zocht ik inderdaad ja, alleen komt de draad vanuit de zekeringkast dan op rood of geel?
    Precies zelfde wat Remi en ik je ook hebben uitgelegd..

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 10-08-19 om 17:19.

  15. #14

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Precies zelfde wat Tom en ik je ook hebben uitgelegd..

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
    Nee is niet hetzelfde, Jullie hadden het over de constante en geschakelde 12v. Ik moest weten waar de extra 12v vandaan gehaald moest worden.

    Maar uiteindelijk toch snel gelukt bedankt ieder voor de reacties en ik post als hij werkt.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Die extra 12v kun je toch ook gewoon tappen van de constante 12v die je er al hebt, daar hoef je niet een extra draad voor te trekken vanaf je zekeringkast.

  17. #16
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Ik denk dat hij bedoelt de extra 12v geschakeld.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  18. #17
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Die moet je opzoeken.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  19. #18

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Heb de radio werkend gekregen alleen heb ik nu 2 rare dingen. Moest vanuit de zekeringkast een geschakelde 12v trekken anders werkt de radio inderdaad niet.
    Alleen nu houdt de radio geen geheugen vast. Als ik rood en geel wissel werkt de radio niet meer en brand het instrumenten paneel. Ik heb de extra geschakelde 12v op geel gezet, dit aangezien de al een extra aansluiting op de stekker heeft zitten.

    Als ik de antenne aansluit met antenneversterker zou deze ook nog gevoed moeten worden volgens mij, blauwe draad. Als ik deze op de antenne van de kabelboom aansluit heb ik geen ontvangst, maar als ik de blauwe draad tegen de behuizing van de antenneversterker aan houdt heb ik wel ontvangst. Moet hier dan ook nog een extra voeding voor getrokken worden?

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daniel_D Bekijk Berichten
    Heb de radio werkend gekregen alleen heb ik nu 2 rare dingen. Moest vanuit de zekeringkast een geschakelde 12v trekken anders werkt de radio inderdaad niet.
    Alleen nu houdt de radio geen geheugen vast. Als ik rood en geel wissel werkt de radio niet meer en brand het instrumenten paneel. Ik heb de extra geschakelde 12v op geel gezet, dit aangezien de al een extra aansluiting op de stekker heeft zitten.

    Als ik de antenne aansluit met antenneversterker zou deze ook nog gevoed moeten worden volgens mij, blauwe draad. Als ik deze op de antenne van de kabelboom aansluit heb ik geen ontvangst, maar als ik de blauwe draad tegen de behuizing van de antenneversterker aan houdt heb ik wel ontvangst. Moet hier dan ook nog een extra voeding voor getrokken worden?
    Antenne klinkt als aarde probleem.

    Over de spanning zelf, ik denk echt dat je constant en geschakeld niet helemaal goed hebt zitten. Je noemt de klassieke "fout" namelijk al, geheugenverlies maar wel spanning..

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

  21. #20

    Standaard Re: Aftermarket radio aansluiten

    Ik heb dit probleem nu ook alleen word mijn onderwerp gelijk gesloten omdat ik het zelf wel zou kunnen.
    En het al tientallen keren besproken is.
    Heb het geprobeerd lukt dus niet.
    De adapter heb ik heb geel en rood ook geprobeerd om te draaien.
    Werkte allemaal niet
    ik ben niet zo goed met stroom en meten.
    Vandaar dat ik hier vroeg of iemand het mischien voor mij kon doen voor een vergoeding.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •