Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Welke adapter voor aftermarket radio?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    27
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Welke adapter voor aftermarket radio?

    Hallo,

    Gister heb ik geprobeerd om een Bluetooth radio in mijn Audi A3 te zetten maar kwam er ondertussen achter dat ik dus een aparte adapter nodig heb om überhaupt stroom te krijgen. Na wat research heb ik gevonden dat ik dat ik iets van onderdeel PC9-401 nodig heb.
    Na nog wat meer googlen vind ik ze alleen maar te koop via Groot-Brittannië waar ik zelf niet altijd zo'n goede ervaringen mee heb qua bestellen.

    Weet iemand misschien of deze adapter ook ergens in Nederland te verkrijgen is? Misschien zelfs een goede benaming voor deze adapter zodat ik beter kan zoeken of dat deze op bijvoorbeeld AliExpress staat (hier heb ik namelijk betere ervaringen mee).

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Vraag gaat over een 8P, dus verplaatst naar het 8P-subforum. SVP voortaan zelf hier de vragen over deze auto neerzetten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Wat voor radio? (Model/Modelnummer)
    Bouwjaar Audi? (Bouwjaar)
    Wat voor stekkers? (Quadlock/ISO)??

    Zoveel vragen, zo weinig antwoorden .

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    27
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Wat voor radio? (Model/Modelnummer)
    Bouwjaar Audi? (Bouwjaar)
    Wat voor stekkers? (Quadlock/ISO)??

    Zoveel vragen, zo weinig antwoorden .
    Hallo en bedankt voor je reactie!

    De radio is de Audi Concert radio zoals in onderstaande foto (weet helaas het modelnummer niet).


    Het bouwjaar is 2003 en het is een 2.0FSI. Weet niet of dit misschien een verschil maakt. Verwacht het niet maar weet maar nooit.

    Het is geen Quadlock en de stekker moet omgezet worden naar ISO.
    Ik heb de volgende foto van de desbetreffende stekker.
    20191022_163344.jpg

    Er hangen ook nog 2 andere stekkertjes die eigenlijk wel ISO zijn maar deze hebben te weinig contact punten maar deze worden ook samengebracht in de adapter.
    Hieronder een foto van de adapter.

    Dus ik weet wel welke adapter ik eigenlijk nodig heb maar wil hem liever uit NL bestellen.

    EDIT: Ik heb nog even verder gekeken en de stekker blijkt dus niet de stroom te bevatten maar de aansluiting naar de speakers. Ik verwachte de stroom omdat de radio niet aanging op contact (hoop dat de andere ISO stekkertjes niet de radio hebben gekortsluit of iets dergelijks).

    Wat me ook nog opgevallen is met de stekker toen ik net even mijn foto van de stekker vergeleek met de adapter is dat ik in het midden nog 2 extra aansluitingen heb.
    Laatst gewijzigd door iJeanPaul; 23-10-19 om 09:55.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Waarom heb je een adapterkabel nodig?

    Je hebt een A3 uit 2003, toen werkten ze met ISO stekkers en geen quadlock.
    De Audi Concert II radio (zoals op je foto) heeft gewoon ISO aansluitingen die vanuit jouw originele kabelboom 1 op 1 aan te sluiten is met jouw Concert II radio, geen adapter of wat dan ook nodig..

    De foto die je stuurt waar je een stekker in je hand hebt is de CANBUS stekker; hier gaat een verbinding van je auto (ECU) naar de radio en eventueel de BOSE versterker, maar deze is optioneel en heeft niet elke A3 standaard uitgerust, dit is een extra optie. De bruine stekker op de achtergrond is van je speakers en er zal nog een zwarte stekker hangen van 't zelfde formaat die is voor de spanning (stroom).

    Al deze drie stekkers kun je gewoon in je Concert II radio prikken zonder een adapter ertussen te hebben..
    Wellicht heeft een vorige eigenaar er een andere radio in gehad en heeft er nu nog van alles tussen hangen maar jij hoort hier gewoon 3 (5 met antenne meegeteld) stekkers te hebben.

    Dit hoor jij achter je Concert Radio te hebben;
    Op de plaatjes heb ik nummers gezet die corresponderen met de aansluiting achterop de radio.

    1: Zwart groot - CANBUS/BOSE
    2: Bruin/Rood - Speakers
    3: Zwart klein - Spanning
    Geel: Diversiteit stekker (versterker antenne)
    Zwart: 50 Ohm Antenne





    Long story short: Er zit al een adapter tussen nu als ik je plaatje zo zie, die bruine stekker moet je eruit halen en er zit nog ergens een zwarte kleine stekker in. Deze kun je rechtstreeks op je Concert II radio klikken en dan werkt alles zoals het hoort.
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 23-10-19 om 12:11.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    27
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    De Concert II radio werkt ook gewoon dat is het probleem niet. Maar ik wil juist een andere radio inzetten met Bluetooth (en waarbij de volume knop niet in de radio is geduwd).
    Deze bluetooth radio die ik erin wil zetten heeft een ISO naar stekker van de radio adapter (weet even de benaming niet van deze stekker). De ISO kabels die uit het dashboard komen (stekker 2 & 3 op je eerste plaatje) heb ik in de ISO aansluitingen van de adapter gedaan en vervolgens die adapter in de bluetooth radio gedaan ook met de verwachting dat over deze kabels de spanning en het geluid ging. Het rare vond ik alleen dat de ISO adapter van de Bluetooth radio meer kabels heeft dan de ISO stekkers die uit de Audi komen.

    Na dus wat zoeken heb ik de adapter gevonden die ik boven heb gepost door dit filmpje:


    EDIT: De adapter waar je het op het laatst over hebt zal dan van de Parrot hands free set zijn heb ik het gevoel. Deze zat er al in toen ik de auto kocht.
    Zou het ook niet kunnen omdat ik stekker 1 dan niet nodig heb dat ik de draadjes in de stekker omwissel. Of is dit geen goed idee?
    Laatst gewijzigd door iJeanPaul; 23-10-19 om 13:53.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Aah, dit is veel logischer inderdaad.

    Trek de adapter die er nu inzit eruit, je kan bij elke gerespecteerde Audiozaak in Nederland wel een adapterkabeltje kopen voor een 10je voor je radio, gewoon even model en modelnummer doorgeven aan de medewerker, die weten dat vaak uit hun hoofd al wel voor je auto en aansluiting.

    De nummer 2 & 3 op mijn foto zul je dan in die adapter doen die je vervolgens in je bluetooth radio kan steken ja.
    De derde, CANBUS kabel zul je niet kunnen aansluiten. Let op, mocht je dus een multifunctioneel stuur hebben (volumeknoppen op je stuur enz) dan werkt dit dus niet meer, daar is deze stekker voor.

    In de omgeving Almelo, Overijssel waar ik vandaag kom heb je in Vriezenveen AST, die hebben overal altijd adapters voor op voorraad; https://ast-groep.nl/
    Over het algemeen kun je bij iedereen wel terecht, gewoon even langsrijden en de radio en je "probleem" uitleggen. Mocht je het te duur vinden kun je in de winkel altijd kijken hoe die adapter heet en voor een paar euro minder een uit China bestellen.

    Wat vaak ook het geval is bij aftermarket radio inbouw is dat de constante en geschakelde plus even omgewisseld moeten worden. Vaak is dit al gedaan in de adapter kabel maar soms moet je hem zelf ook nog even omlussen. Dit is zodat de radio uitgaat wanneer je de sleutel uit contact haalt en hij je zenders en instellingen heeft onthouden wanneer je weer instapt ..

    Succes!
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 23-10-19 om 14:45.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    27
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Zo'n adapter heb ik inderdaad ook gekregen bij de bluetooth radio zelf.
    Deze kabel gaat dan van ISO in naar bluetooth radio stekker out.

    Ik heb dus die 2 & 3 in die adapter gestoken en die weer in de bluetooth radio maar die werkt dan dus niet. Kan zijn dat ik een van de ISO stekker via die Parrot handsfree set heb geroute maar moet ik dan eens proberen anders aan te sluiten. Volgens mij was dit niet het geval maar kan het nog eens proberen.

    Er zit geen multifunctioneel stuur in de auto dus kan alleen lekker toeteren ermee.
    Dus weet dan niet zeker waar die CANBUS kabel voor wordt gebruikt op het moment. Ik zie veel verhalen op internet dat deze gebruikt wordt voor de speakers achter.
    Zie op het tekeningetje op de radio ook alleen maar + en - polen voor de Left Front en Right Front speaker staan.

  10. #9
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.366
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    De canbus op de concert zorgen oa voor inschakelen en uitschakelen van de radio, verlichting radio, stuurwiel bediening. (kun je op een andere radio niet aansluiten)
    Op die zelfde connector zitten nog 4 draden en die zijn voor de aansturing van de versterker met subwoofer+ achter speakers. (is een losse adapter voor)
    Geel audio in rr
    groen audio in lr
    Grijs audio massa voor rr en lr

    Wit is de remote kabel voor het inschakelen van de versterker.

    https://imge.to/i/v53IzF
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Die hele adapter van je Parrot moet er niet tussen, koop bij een audiozaak een adaptertje die op die bluetooth radio past en op jouw ISO.
    Zoals ik al eerder zei, wellicht dat je wissel en constante stroom even moet omlussen.

  12. #11
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.366
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Audi heeft geen geschakelde 12 volt voor de radio, die moet je zelf trekken vanaf de fuse box.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Audi heeft geen geschakelde 12 volt voor de radio, die moet je zelf trekken vanaf de fuse box.
    Nee maar vaak zit er een geel (geschakeld) en rood (constant) op de adapter die hij ertussen moet hebben. In veel gevallen moet je deze even omdraaien omdat de pinbezetting dan net iets anders is.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    27
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    De canbus op de concert zorgen oa voor inschakelen en uitschakelen van de radio, verlichting radio, stuurwiel bediening. (kun je op een andere radio niet aansluiten)
    Op die zelfde connector zitten nog 4 draden en die zijn voor de aansturing van de versterker met subwoofer+ achter speakers. (is een losse adapter voor)
    Geel audio in rr
    groen audio in lr
    Grijs audio massa voor rr en lr

    Wit is de remote kabel voor het inschakelen van de versterker.

    https://imge.to/i/v53IzF
    Dus eigenlijk heb ik die canbus nodig voor de audio achter en het inschakelen van de aftermarket radio. (dit gebeurt dan met met de can-l en can-r kabels).
    Het rare vind ik dan dat op die adapter wat ik eerst doorstuurde dat die geen kabels heeft naar de can-L en can-R kabeltjes.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    27
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Die hele adapter van je Parrot moet er niet tussen, koop bij een audiozaak een adaptertje die op die bluetooth radio past en op jouw ISO.
    Zoals ik al eerder zei, wellicht dat je wissel en constante stroom even moet omlussen.
    Ja die ISO adapter heb ik. Deze zat standaard bij de radio. Ik zal het als ik tijd heb nog eens proberen misschien dat ik de Parrot in die ISO adapter heb gestopt. Dus daar ben ik niet 100% zeker van. Ik werd een beetje overrompeld door het aantal kabels wat achter de radio zaten door die Parrot en alles vergeleken met de 2 ISO kabeltjes in de auto van mijn ouders.

    Ik wil het sowieso nog eens proberen als ik er tijd voor heb. Zit namelijk nog met stage en bijbaan in het weekend en 's avonds achter stage aan dus heb het vaak nogal druk. Ik kijk tussendoor op stage naar het forum dus kan ik soms snel een berichtje versturen daarom ook de late reacties. Mijn excuses alvast voor de late reacties.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iJeanPaul Bekijk Berichten
    Dus eigenlijk heb ik die canbus nodig voor de audio achter en het inschakelen van de aftermarket radio. (dit gebeurt dan met met de can-l en can-r kabels).
    Het rare vind ik dan dat op die adapter wat ik eerst doorstuurde dat die geen kabels heeft naar de can-L en can-R kabeltjes.
    Nee, deze CAN kabel kun je gewoon laten hangen. Fons bedoel dat dit bij de originele radio gebruikt wordt. Als je een aftermarket radio inbouwt krijg je ook een foutmelding op je RADIO module omdat de CAN-Gateway dan niet meer aangesloten is, maar dit kan geen kwaad.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iJeanPaul Bekijk Berichten
    Ja die ISO adapter heb ik. Deze zat standaard bij de radio. Ik zal het als ik tijd heb nog eens proberen misschien dat ik de Parrot in die ISO adapter heb gestopt. Dus daar ben ik niet 100% zeker van. Ik werd een beetje overrompeld door het aantal kabels wat achter de radio zaten door die Parrot en alles vergeleken met de 2 ISO kabeltjes in de auto van mijn ouders.

    Ik wil het sowieso nog eens proberen als ik er tijd voor heb. Zit namelijk nog met stage en bijbaan in het weekend en 's avonds achter stage aan dus heb het vaak nogal druk. Ik kijk tussendoor op stage naar het forum dus kan ik soms snel een berichtje versturen daarom ook de late reacties. Mijn excuses alvast voor de late reacties.
    Zoals ik al zei, trek even alle kabels los tot je alleen maar die kabels hebt zoals uit m'n plaatje (kleine zwarte, bruine, en de CAN).
    Vervolgens doe je enkel de adapter die bij je radio hoorde ertussen.

    Als de radio dan nog niet aangaat moet je even kijken of de rode en gele draad wel goed zitten, in 99% van de gevallen van een radio die niet aangaat na montage is de constante en geschakelde + niet goed verbonden. Is een klusje van nog geen 5 minuten.

    Note: O ja, niet alles zo klakkeloos overnemen van een filmpje van een Engelsman
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 25-10-19 om 10:08.

  17. #16
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.366
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard

    Welk merk en type-model radio wil je erin zetten, kunnen wij je beter helpen.
    Of foto's plaatsen van de radio en adapter die erbij zit.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Nee maar vaak zit er een geel (geschakeld) en rood (constant) op de adapter die hij ertussen moet hebben. In veel gevallen moet je deze even omdraaien omdat de pinbezetting dan net iets anders is.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
    Als je die omdraait heeft geel of rood nog geen spanning, beide bij elkaar doen en aansluiten op de constante stoom van de iso connector in de auto...radio moet je dan zelf aan en uit zetten.
    Laatst gewijzigd door tom; 28-10-19 om 12:14.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    27
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Welk merk en type-model radio wil je erin zetten, kunnen wij je beter helpen.
    Of foto's plaatsen van de radio en adapter die erbij zit.
    Ik zal het later in de middag even doorgeven heb totaal geen tijd gehad dit weekend (als je het weekend kan noemen).
    Heb ook geen tijd meer gehad om de radio proberen in te bouwen helaas. Al wil ik het wel natuurlijk.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Note: O ja, niet alles zo klakkeloos overnemen van een filmpje van een Engelsman
    Haha zal ik niet meer doen. Had de verwachting dat dat het wel zou zijn en de spanning door de CANBUS stekker zou gaan dan omdat dat de enige was die niet aangesloten was.

  19. #18
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.366
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Lees hier eens doorheen dat je een idee krijgt wat can-bus is.
    https://www.mvwautotechniek.nl/can-bus/
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    27
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Dus...
    Ik heb zondag nog eens geprobeerd de radio in te bouwen. Probleem was alleen dat er al van te voren met de radio geklooid is en dergelijke dus niet alles zit meer in de originele staat zoals op bovenstaande foto's. Toen ik de radio had aangesloten deed hij het nog niet dus ik dacht van ja jammer en zet de oude Concert radio terug. Maar eenmaal de auto op contact gezet deed die het ook niet.
    Zekering was kapot. Mijn vermoeden dat een + en - elkaar hebben geraakt en dit veroorzaakt hebben. Accu was namelijk ook meteen helemaal leeg getrokken. Dus de auto startte niet waardoor ik meteen helemaal gefrustreerd was.
    Ik heb besloten om niet meer verder te gaan klooien daar er al heel veel met de auto gedaan is en ik nog steeds niet al mijn vertrouwen heb in de auto.
    Toen ik de auto namelijk kocht was alles wel en mooi maar 2 dagen later stond die stil. Vervolgens 6 maanden later en €3000,- lichter (Had sneller kunnen zijn maar dan was het bedrag ook hoger geweest wat mij teveel zou worden dus dit heb ik zelf met de garage afgesproken.) doet de Audi het eindelijk. Garage zegt dat er veel aan geklooid is en op een amateuristische manier. Natuurlijk had ik hier zelf ook beter op moeten letten maar ja een eerste eigen auto kopen en dan meteen een Audi? Ik moest die auto hebben want hij reed toen en hij was binnen handbereik qua budget etc... De monteur heeft me hier ook op gewezen niet meer zo een auto te kopen want deze auto was er het ergst aan toe dan hij ooit heeft gezien. Alles wat was vervangen was zeer amateuristisch gedaan. Hij was verbaast dat de auto 200km naar huis heeft gereden.
    Hij heeft soms nog wel eens willekeurig moeite met starten waardoor het net 1 seconden langer duurt maar daarna draait hij ook.
    Dus ik ga daarom maar gewoon met de originele radio verder en ga alvast sparen voor een nieuwe auto (hoogstwaarschijnlijk toch een nieuwere Audi). Als ik 1 maand doorgespaard had had ik een nieuwere en hoogstwaarschijnlijk met minder mankementen en was ik nu minder geld kwijt geweest.
    Maar dat is weer lekker achteraf gepraat :P

    EDIT:
    En voor ik het vergeet wel nog bedankt voor het proberen te helpen. Als de kabels nog in originele staat geweest dan denk ik wel dat hij had gewerkt.
    Laatst gewijzigd door iJeanPaul; 05-11-19 om 07:08.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke adapter voor aftermarket radio?

    Ik heb geen idee wat je allemaal gedaan hebt maar dit is letterlijk een klus van nog geen 2 minuten en kan iedereen, knap dat je het er bij laat liggen. Dat je auto verder technisch niet goed is staat er los van..

    Maargoed, succes met de Audi en het sparen dan maar verder.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •