Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 48

Onderwerp: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    dit heb ik ook als eerste gedaan, met een stukje buis de EGR koeler uit het circuit gehaald...het mocht niet baten.

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Morgen gaat de EGR-Koeler uit het circuit dus hoop dat daarna mijn KVS niveau gelijk blijft.
    Wat mij opviel, is dat er van de week enorm veel witte rook uit de uitlaat kwam. En gister vrijwel niks.

    Zegt dat iets misschien?

    Update:

    Zojuist is de EGR-Koeler uit het circuit gehaald. Nu in de gaten houden of het KVS pijl gelijk blijft.
    Laatst gewijzigd door NickOud; 07-12-19 om 13:25.

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Gisteren, dus de EGR-Koeler uit het circuit gehaald, de monteur had iets teveel Koelvloeistof in het reservoirtje gedaan, (één cm boven max).
    Als het goed is gooit de auto het teveel aan Koelvloeistof er zelf uit toch door middel van het overdruk ventiel?

    Gister een groot stuk gereden, en vanmorgen stond mijn Koelvloeistof nog steeds boven max. Geen witte rook meer uit de uitlaat, toen ik hem net startte. (Het is ook niet heel koud vandaag, dus lastig te zeggen).

    Uiteraard hoop ik dat hiermee het Koelvloeistof verlies nu verholpen is. Verder zit ik op het internet het een en ander te lezen over een EGR Delete kit, met een rechte pijp. Na het installeren zal ook de EGR uit de ECU gehaald moet worden heb ik gelezen.
    Maar soms kom ik ook verhalen tegen dat als je de EGR-Klep er compleet uithaalt, dat je dan ook de DPF eruit moet halen.
    Mijn vraag is eigenlijk, klopt dit? En is dit aan te raden?
    Of is het mogelijk verstandiger om de EGR-Klep er even tussen uit te halen en gewoon goed te reinigen, evenals de inlaat en vervolgens weer terug te plaatsen?

  4. #24
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Ik zie niet hoe je door de EGR te reinigen een interne lekkage denkt te kunnen verhelpen. Vervangen door een nieuwe lijkt me een betere optie.....

    Edit: onderdeelnr 03G131512AP, nieuw bij Audi dealer ruim 400 Euro, even googelen, er zijn veel goedkopere alternatieven.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 08-12-19 om 11:22.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #25

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    beste Nick, je haalt 2 dingen door elkaar, EGR koeler & EGR klep zijn 2 totaal verschillende dingen. EGR koeler heeft niks met elektronica te maken, het verwijderen van dit deel is onzinnig en heeft geen toegevoegde waarde. Het zal juist langer duren voordat je KVS opwarmt, lekker vervangen voor een goed exemplaar (kost de wereld niet) - als ik me niet vergis heb ik er nog een thuis die in goede staat is en ik al op de ruilmotor had zitten, mag voor een habbekrats weg.
    EGR waar jij het overhebt is de elektronische klep die uitlaatgassen naar de inlaat brengt...


  6. #26

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Beste Ruben en Kees,

    Ik bedoelde niet dat het reinigen van me EGR-Klep de lekkage verholpen heeft of zou verhelpen. De EGR-Koeler is uit het Koelsysteem-circuit gehaald en de lekkage lijkt hiermee verholpen te zijn. Er komt geen witte rook meer uit de uitlaat, en het lijkt erop dat het reservoirtje nu op het -max level blijft staan.
    Kan ik blijven doorrijden zonder dat EGR-Koeler is aangesloten in het KVS-Circuit?
    Of is het juist aan te raden om toch de EGR-Koeler te vervangen en weer op het Koelsysteem-circruit aan te sluiten?

    Waar ik meer op doelde is het reinigen van de EGR-Klep of de EGR-Delete Kit, installeren. Dit niet om de lekkage op te lossen, aangezien die mogelijk al is opgelost. Maar puur om de opgehoopte rotzooi daar schoon te maken, kan hier KVS in de klep gekomen zijn i.v.m. lekkage in de EGR-Koeler? Dat is mijn angst en daarom zou ik eventueel de EGR-Klep willen demonteren en reinigen.

    Met vriendelijke groet,

    Nick
    Laatst gewijzigd door NickOud; 09-12-19 om 11:24.

  7. #27
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rubensimon88 Bekijk Berichten
    beste Nick, je haalt 2 dingen door elkaar, EGR koeler & EGR klep zijn 2 totaal verschillende dingen. EGR koeler heeft niks met elektronica te maken, het verwijderen van dit deel is onzinnig en heeft geen toegevoegde waarde. Het zal juist langer duren voordat je KVS opwarmt, lekker vervangen voor een goed exemplaar (kost de wereld niet) - als ik me niet vergis heb ik er nog een thuis die in goede staat is en ik al op de ruilmotor had zitten, mag voor een habbekrats weg.
    EGR waar jij het overhebt is de elektronische klep die uitlaatgassen naar de inlaat brengt...
    EGR klep werkt niet elektrische bij de 1.9 en de 2.0 TDI.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    EGR klep werkt niet elektrische bij de 1.9 en de 2.0 TDI.
    zou heel goed kunnen, is al 3 jaar geleden ongeveer...

  10. #29

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rubensimon88 Bekijk Berichten
    dit heb ik ook als eerste gedaan, met een stukje buis de EGR koeler uit het circuit gehaald...het mocht niet baten.
    Dit heb ik dus nu ook gedaan, en het lijkt de oplossing te zijn. Mijn Koelvloeistof lekkage lijkt over te zijn. En geen witte rook meer uit de uitlaat.
    Mijn vraag is nu eigenlijk nog als volgt?
    Kan ik zo rond blijven rijden? (EGR-Koeler uit circuit)
    En is het verstandig om mijn EGR-Klep te demonteren en te reinigen?
    Kan er in de EGR-Klep Koelvloeistof gekomen zijn door de lekkage die ik had in mijn EGR-Koeler wat ranzigheid heeft achtergelaten?
    Laatst gewijzigd door NickOud; 09-12-19 om 12:24.

  11. #30

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Zoals aangegeven is het goed voor de motor om de EGR koeler aan te sluiten, de uitlaatgassen verwarmen de KVS sneller waardoor de motor eerder op temperatuur is. Beter voor de motor en minder slijtage.

    De EGR an sich is slecht voor de motor maar word tegenwoordig niet meer zo vaak uitgeschreven als vroeger, als je een diesel gebruikt waarvoor hij bedoelt is (lange afstanden) dan valt de vervuiling reuze mee. Tevens is het schoonmaken van de EGR/AGR/inlaat geen slecht idee rond elke 100dkm. Als ik jou was zou ik nog even doorrijden om 200% te zijn dat je lekkage opgelost is, daarna de KVS koeler vervangen en de EGR en inlaat loshalen om alles schoon te maken.

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Dankjewel voor je reactie Ruben.
    En jij had nog een EGR-Koeler liggen die eventueel voor een habbekrats wegmocht?

    ps: waar kan ik de AGR vinden? Een how-to beschikbaar om deze te reinigen? EGR-Klep is me duidelijk, hierover staat genoeg op het internet.
    Laatst gewijzigd door NickOud; 09-12-19 om 12:35.

  13. #32

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NickOud Bekijk Berichten
    Dankjewel voor je reactie Ruben.
    En jij had nog een EGR-Koeler liggen die eventueel voor een habbekrats wegmocht?

    ps: waar kan ik de AGR vinden? Een how-to beschikbaar om deze te reinigen? EGR-Klep is me duidelijk, hierover staat genoeg op het internet.
    mail me maar even op rubensimon88 @ gmail punt com

  14. #33

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Ga ik doen Ruben.
    Net weer een stuk gereden met de auto, geen witte rook meer zichtbaar.
    Net voor de deur geparkeerd en zie nu dat het level van de KVS iets onder het max-streepje zit.

    Volgens mij is het KVS systeem gemaakt om precies het aantal liter KVS tot max level in het systeem te hebben. In verband met expansie bij hogere en lagere temperaturen.
    Nu is de EGR-Koeler er natuurlijk tussenuit gehaald dus heeft de Koelvloeistof minder ruimte om uit te zetten als de KVS warmer word. Hierdoor gooit die dus nog iets KVS eruit waardoor het level onder -max komt.

    Kan dit kloppen?

  15. #34
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Nee, dat kan niet kloppen. Er zit boven het Max streepje nog genoeg ruimte in het expansievat om de uitzetting van de kvs op te vangen.
    Wat wel goed mogelijk is is dat er nog wat lucht in het koelsysteem zit van het verwijderen van de koeler, wat zichzelf tijdens gebruik van de auto eruit werkt. Daardoor kun je nog even een wat dalend kvs peil hebben. Kwestie van bijvullen bij koude motor tot Max. Fingers crossed.....
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  16. #35
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.337
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Dat kleine beetje wat in de ERG kan is te verwaarlozen lijkt mij.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  17. #36

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Oke Kees, dankjewel voor de verduidelijking. Ik ga hem nog een keer bijvullen tot Max als hij is afgekoeld.

    Fingers Crossed inderdaad.

  18. #37

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    tijdens het kortsluiten van de koeler verlies je altijd iets KVS, dus zal de stand iets lager staan. Natuurlijk geen liter, ook ontlucht deze motor zich vanzelf waardoor het peil iets kan zakken. Blijf gewoon zo rijden, minimaal paar duizend km zodat je er zeker van bent! Ik heb je email gezien, ik probeer hem vandaag in de garage de vinden en je wat foto's te sturen zodat je kunt kijken of het onderdeel passend is.

  19. #38

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NickOud Bekijk Berichten
    Ga ik doen Ruben.
    Net weer een stuk gereden met de auto, geen witte rook meer zichtbaar.
    Net voor de deur geparkeerd en zie nu dat het level van de KVS iets onder het max-streepje zit.

    Volgens mij is het KVS systeem gemaakt om precies het aantal liter KVS tot max level in het systeem te hebben. In verband met expansie bij hogere en lagere temperaturen.
    Nu is de EGR-Koeler er natuurlijk tussenuit gehaald dus heeft de Koelvloeistof minder ruimte om uit te zetten als de KVS warmer word. Hierdoor gooit die dus nog iets KVS eruit waardoor het level onder -max komt.

    Kan dit kloppen?
    Ha NickOud,

    Hoe is je verhaal afgelopen? Was het inderdaad de EGR koeler en heb je ondertussen een andere erin?

    Mocht het helpen, gewoon een idee: als je aan chiptuning zat te denken, zetten ze meestal je EGR klep geheel dicht dan kun je je EGR koeler dus ook uitbouwen/weggooien (EGR klep weg laten programmeren) en koeling gelust laten zitten. Chiptunen kan misschien nogwel goedkoper uitpakken dan een nieuwe EGR koeler plaatsen.
    Audi A6 Avant 2.0 TDI 103kW 2008
    Audi A6 Avant 1.9 TDI 96kW 2004
    Audi 100 S4 Avant 2.2 Quattro 1992

  20. #39

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    De witte rook is compleet weg, nadat de EGR-Koeler er tussen uit gehaald is. Maar ik verlies nog steeds Koelvloeistof, zit nu te denken aan het vervangen van de koppakking, distributieriem, waterpomp en misschien thermostaat + thermostaathuis.

    Ik denk dat ik mogelijk een plasje KVS zie liggen, maar weet het niet zeker. Ga zo met iemand kijken die iets technischer is dan ikzelf.

    Kom zojuist terug uit Afrika dus vandaar mijn late reactie.

    IMG_6322.jpg

    IMG_6322(1).jpg
    Laatst gewijzigd door NickOud; 19-01-20 om 09:21.

  21. #40

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Hier word geopperd om alleen het expansievat + dop te vervangen.
    Aangezien er geen sporen van lekkage te zien zijn, wat ik heb omcircelt is waarschijnlijk een druppel olie geweest word hier gezegd.

    Zojuist de auto laten warm draaien zonder dop op het expansievat, het niveau stijgt heel langzaam als de bedrijfstemperatuur 90 graden is, zet ik de kachel aan dan slaan de koelvinnen aan, doe ik dit niet dan blijven ze uit. Het koelvloeistof gaat niet koken, onder geen mogelijkheid.

    Expansievat plus dop is besteld en nu afwachten totdat die binnen is. Een vriend van de verkoper had hetzelfde probleem en bij hem waren het de kachelslangen. Na het vervangen van die slangen was het probleem verholpen, iemand op voorhand enig idee waar die kachelslangen te bestellen zijn? Dat is dan mijn volgende stap.
    Laatst gewijzigd door NickOud; 19-01-20 om 11:34.

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •