Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 48

Onderwerp: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Mede audi fanaten,

    Sinds kort ben ik trotse bezitter van een Audi A3 2.0 Diesel, bij aanschaf werd mij verteld dat ik nieuwe gloeibougies moest plaatsen.
    Dat heb ik laten doen bij de garage. Nadat dit gedaan was kon ik ermee gaan rijden.

    Afgelopen vrijdagavond ontdekte ik dat mijn Koelvloeistof ver onder niveau was.
    Dit direct bij gevuld tot het max - streepje.
    De volgende dag zou mijn auto naar de garage gaan voor het vervangen van de Multiriem + riemspanner, vrijloopwiel dynamo, V-Klem + pakking van turbo/katalysator.
    Ik heb direct aangegeven dat mijn koelvloeistof ver onder niveau was de dag ervoor en dat ik de koelvloeistof heb bijgevuld.
    Zij hebben het Koel-systeem afgeperst en konden geen lekkage / plekken van lekkage o.i.d. ontdekken

    Vanochtend weer gekeken en er lijkt toch weer wat koelvloeistof uit het reservoir verdwenen te zijn.
    Iemand enig idee wat dit kan zijn? Of waar ik zou kunnen beginnen met kijken?

    Met vriendelijke groet,

    Nick
    Laatst gewijzigd door NickOud; 17-11-19 om 10:36.

  2. #2
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.903
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Zelf zou ik de volgende dingen checken

    1ste
    Omdat men het systeem afgeperst heeft
    De komende dagen het peil in de gaten houden
    Want voor het zelfde geld heeft er toch een luchtbel in het systeem gezeten
    Waardoor je peil is gezakt
    Als dat de komende dag goed blijft
    Zou ik het volgende checken

    2ste
    Welke kleur rook komt er uit je auto als deze warm is
    Zwart/blauw is olie
    Wit is koelvloeistof

    3de
    Haal je olie pijlstok er eens uit
    En pak een aansteker
    Hou deze aansteker bij het oliepeil
    Als er water op je peilstok zit
    Zal je vlammetje gaan knetteren
    Knetter het niet zit er geen water bij je olie

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Beste Kevin,

    Dankjewel voor je reactie.
    Aanraden om nu wederom mijn Koelvloeistof tot het max streepje te vullen? Mocht er inderdaad een luchtbel in het systeem gezeten hebben, dan is het een makkelijk meetpunt voor de komende dagen denk ik?

    Als mijn auto warm is, zie ik niet echt rook, gewoon normaal. Niks raar. Bij een koude start komt er soms wat witte rook uit de uitlaat.
    Zodra ik vanmiddag thuis ben van de verjaardag waar ik nu op zit, ga ik mijn KVS even bijvullen en een aansteker bij de oliepijlstok houden.

  4. #4
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.903
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NickOud Bekijk Berichten
    Beste Kevin,

    Dankjewel voor je reactie.
    Aanraden om nu wederom mijn Koelvloeistof tot het max streepje te vullen? Mocht er inderdaad een luchtbel in het systeem gezeten hebben, dan is het een makkelijk meetpunt voor de komende dagen denk ik?

    Als mijn auto warm is, zie ik niet echt rook, gewoon normaal. Niks raar. Bij een koude start komt er soms wat witte rook uit de uitlaat.
    Zodra ik vanmiddag thuis ben van de verjaardag waar ik nu op zit, ga ik mijn KVS even bijvullen en een aansteker bij de oliepijlstok houden.
    Bij vullen kan nooit kwaad
    En bij een koude start is dat vrij normaal dat de rook wat wittig is van kleur

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  5. #5
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.947
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NickOud Bekijk Berichten
    ...Vanochtend weer gekeken en er lijkt toch weer wat koelvloeistof uit het reservoir verdwenen te zijn.
    Iemand enig idee wat dit kan zijn? Of waar ik zou kunnen beginnen met kijken?
    Wat is het bouwjaar ? En heb je een motorcode BKD toevallig?
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    alle 2.0 TDI tussen 2003 en 2008 met PD techniek kunnen lekkende cilinderkoppen hebben helaas... ik had bpuwjaar eind 2007 2.0 TDI BRD (A4 170pk) , uit mijn hoofd revisie AC cil.kop, ik dacht dat ik veilig zat omdat op het internet verhalen circuleerden dat het alleen bij AA & AB voorkwam en de latere AC niet meer. Helaas niet!

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Zo te zien, verbruikt mijn auto echt wat KVS. Nu goed in de gaten houden hoeveel het verbruik is.
    Binnenkort nog een keer langere tijd het systeem onder druk zetten.

    Anders mogelijk de koppakking vervangen als ik dat goed lees? Is dit hetzelfde als revisie AC cil.kop?

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NickOud Bekijk Berichten
    Zo te zien, verbruikt mijn auto echt wat KVS. Nu goed in de gaten houden hoeveel het verbruik is.
    Binnenkort nog een keer langere tijd het systeem onder druk zetten.

    Anders mogelijk de koppakking vervangen als ik dat goed lees? Is dit hetzelfde als revisie AC cil.kop?
    Kijk eens of je koelvloeistof druppels op de oliedop hebt zitten, zie foto. Als je een intern lekkende cilinderkop hebt zal je koelvloeistof bij de olie komen en uiteindelijk vervolgschade geven. Je intercooler gaat vollopen met een combinatie van olie&KVS , ook kan je turbo op termijn de geest geven.

    Wat betreft revisie, dit betreft design changes van het onderdeel. Engineer begint altijd met AA, als hij iets aanpast op de tekeningen zal er een revisie gemaakt worden (dit kan ook materiaal, productiewijze of part design zijn). Het zal begonnen zijn met AA in 2003 wanneer de 2.0 TDI PD geintroduceerd is, vanaf welk moment de AB en de volgende AC revisie in ingevoerd weet ik niet. Deze code kun je op de zijkant van de cilinderkop vinden, maar volgens mij niet als het inlaatspruitstuk er nog opzit.

    Wat is je motorcode? Dit kun je vinden op de sticker van het onderhoudsboekje of online bij bv finnik.nl

    WhatsApp Image 2019-11-29 at 07.20.10 (1).jpgWhatsApp Image 2019-11-29 at 07.20.10.jpg

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rubensimon88 Bekijk Berichten
    Kijk eens of je koelvloeistof druppels op de oliedop hebt zitten, zie foto. Als je een intern lekkende cilinderkop hebt zal je koelvloeistof bij de olie komen en uiteindelijk vervolgschade geven. Je intercooler gaat vollopen met een combinatie van olie&KVS , ook kan je turbo op termijn de geest geven.

    Wat betreft revisie, dit betreft design changes van het onderdeel. Engineer begint altijd met AA, als hij iets aanpast op de tekeningen zal er een revisie gemaakt worden (dit kan ook materiaal, productiewijze of part design zijn). Het zal begonnen zijn met AA in 2003 wanneer de 2.0 TDI PD geintroduceerd is, vanaf welk moment de AB en de volgende AC revisie in ingevoerd weet ik niet. Deze code kun je op de zijkant van de cilinderkop vinden, maar volgens mij niet als het inlaatspruitstuk er nog opzit.

    Wat is je motorcode? Dit kun je vinden op de sticker van het onderhoudsboekje of online bij bv finnik.nl

    WhatsApp Image 2019-11-29 at 07.20.10 (1).jpgWhatsApp Image 2019-11-29 at 07.20.10.jpg
    Beste Ruben,

    Dankjewel voor je reactie.

    Ik heb geen druppels op mijn oliedop, sludge of iets in die trent.

    Mijn motorcode is: BMN

    Met vriendelijke groet,

    Nick
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door NickOud; 01-12-19 om 11:54.

  11. #10
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    De BMN heeft de beruchte cilinderkop met de gietfout. Eigenlijk zie zo niets en is het alleen belangrijk te weten of het koelsysteem ook druk opbouwt wanneer er wat harder gereden is. Wanneer dat zo is dan is de koppakking stuk, anders zou eigenlijk de turbo gedemonteerd moeten worden zodat je kunt zien of de kop in een (cilinder 1) uitlaatkanaal nat is. Met dat laatste zul je een andere kop moeten zoeken.

    Jos.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    ja hoor, dus de PD 2.0 TDI...ik ga voor de cilinderkop .. wellicht verstandig om bij een goede garage te laten kijken of het toch niet de koppakking is.
    Als ik me niet vergis bied de firma AMC nieuwe koppen aan rond de 600 euro kaal. Ik ben toen voor een compleet 2dehands motorblok gegaan, uiteraard met risico's vandien. Gelukkig zat er een niet lekkende kop op

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Beste Jos,

    Enig idee hoe ik kan controlen of het Koelsysteem druk opbouwt wanneer er harder gereden is?

    Tevens rijd de auto ondanks dit probleem voortreffelijk. Ik merk er qua rij genot echt helemaal niks aan.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Beste Ruben,

    Wederom dankjewel voor je reactie. Het idee dat ik nu heb is als volgt;

    Ik laat het Koelsysteem nog een keer een langere periode afgeperst worden. Ik laat het systeem nogmaals op uitwendige lekkages controleren.
    Er schijnen van die verklikkers te zijn die je in je KVS reservoirtje gooit, als er dan uitlaatgas bijkomt verkleurd het.
    De turbo demonteren zodat we kunnen zien of de kop in het uitlaatkanaal nat is.

    Ik laat dan direct mijn Waterpomp vervangen.
    Koppakking vervangen (incl) cilinderkop.
    Distributieriem vervangen

    Word de cilinderkop geleverd met de nodige pakkingen (zoals koppakking)?
    En als ik bij de Firma AMC een nieuwe kop zou willen aanschaffen, heb ik dan garantie dat de gietfout hier niet in zit? En heb je misschien een linkje.?

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    ik koop (bijna) alles via Ebay.de omdat ik net naast de grens woon en het geleverd word bij vrienden die in Duitsland wonen.

    https://www.ebay.de/sch/i.html?_from...i+bmn&_sacat=0

    als je deze link open maakt zul je zien dat er verschillende sets worden aangeboden door de fabrikant AMC, deze gebruiken hun eigen gietmal waar het defect niet in zou zitten. Het is onderhand al 3 jaar geleden dat ik ermee bezig was dus weet de details niet meer helemaal. Destijds waren 2e hands koppen/motoren ook erg duur, nu zijn de prijzen flink gedaald aangezien het model al wat ouder is en er veel meer schadeauto's zijn.
    Ik weet niet wat jouw eigen BMN gelopen heeft maar misschien loont het om er een ander blok in te leggen met minder km's, of een revisie kop die getest is zou wellicht goedkoper zijn als een nw kop van AMC. 2.0TDI 16v koppen zijn van alle 2.0 TDI's gelijk (140/170pk), 8v koppen zijn natuurlijk anders maar daar zijn er een stuk minder van.

    Ik had vooral last van KVS verlies na een langere rit waarbij de motor goed warm werd.

  16. #15
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NickOud Bekijk Berichten
    Beste Jos,

    Enig idee hoe ik kan controlen of het Koelsysteem druk opbouwt wanneer er harder gereden is?

    Tevens rijd de auto ondanks dit probleem voortreffelijk. Ik merk er qua rij genot echt helemaal niks aan.
    Heel simpel, wanneer er na flink planken echt veel druk op het koelsysteem staat heb je een kapotte koppakking. Afpersen gaat niet meer helpen, dit heb je tenslotte al gedaan. Wanneer de motor goed loopt zou ik deze repareren aangezien je dit type motor nauwelijks fris vind, zoek ze zelf met regelmaat voor projecten (we hebben wat circuit auto's met deze motor lopen) en de meesten hebben werkelijk veel gelopen wanneer je de historie nagaat.

    Jos.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Heb zojuist de vorige eigenaar aan de telefoon gehad, die verzekerd mij dat het bijna onmogelijk is dat het de cilinderkop is.
    Hij denkt zelf ook niet dat het de koppakking is maar de EGR-Koeler aangezien hij dit al drie keer heeft gehad bij soortgelijke auto met zelfde motorcode.
    Direct doorverbinden van de EGR-Koeler zou rond de 40 euro kosten en het probleem moeten verhelpen volgens hem.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Heel simpel, wanneer er na flink planken echt veel druk op het koelsysteem staat heb je een kapotte koppakking. Afpersen gaat niet meer helpen, dit heb je tenslotte al gedaan. Wanneer de motor goed loopt zou ik deze repareren aangezien je dit type motor nauwelijks fris vind, zoek ze zelf met regelmaat voor projecten (we hebben wat circuit auto's met deze motor lopen) en de meesten hebben werkelijk veel gelopen wanneer je de historie nagaat.

    Jos.
    Geen idee hoe ik kan meten of er druk op het koelsysteem staat, dit zou de garage moeten doen denk ik?

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    33
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Zojuist contact gehad met een monteur,
    hij gaat ergens in de komende week de EGR-Koeler direct doorverbinden.

    Als ik het allemaal goed lees op internet en goed begrijp;
    houd dit in dat de EGR-koeler niet meer aangesloten zit op het KVS-systeem?

    Is dit puur een kwestie van twee KVS slangen op elkaar aansluiten?
    Komt er misschien nog meer bij kijken zoals het afdoppen van het een en ander?
    Of moet het afdoppen alleen gebeuren op het moment je de hele EGR-Koeler gaat verwijderen?

  20. #19
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.947
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI, koelvloeistof verdwijnt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NickOud Bekijk Berichten
    ...Is dit puur een kwestie van twee KVS slangen op elkaar aansluiten?
    Ja kwestie van slangen uit de EGR koeler halen en met elkaar doorverbinden met een stukje buis.
    Heb ik ook gedaan bij mijn vorige A3 met BKD motor. De EGR koeler was niet het probleem. Het probleem was haarscheuren in de kop.
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  21. #20
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NickOud Bekijk Berichten
    Geen idee hoe ik kan meten of er druk op het koelsysteem staat, dit zou de garage moeten doen denk ik?
    Dat moeten ze meteen doen wanneer jij met een warme motor aan komt rijden, je kunt dan ook aan de retourslang van het koelsysteem zien of er lucht meekomt.

    Jos.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattroA3 Bekijk Berichten
    Ja kwestie van slangen uit de EGR koeler halen en met elkaar doorverbinden met een stukje buis.
    Heb ik ook gedaan bij mijn vorige A3 met BKD motor. De EGR koeler was niet het probleem. Het probleem was haarscheuren in de kop.
    Dit dus, een lekke egr koeler lekt juist wel wanneer er druk op gezet is, die druk daalt dan en hoef je niet meer te testen door er een buis tussen te zetten. Heb ze hier nog nooit vervangen.

    Jos.
    Laatst gewijzigd door tom; 08-12-19 om 10:45.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •