Mijn Audi A3 2.0tfsi stottert en rijd onregelmatig. Kmstand 117.000 Bij het rustig optrekken tussen de 1000 en 2000 toeren is het het beste voelbaar. Bij hogere toeren is het wat minder. Constant voel ik de auto schokken. Ook bij bijvoorbeeld 130km/h in de 6de versnelling (+/-3000 toeren) voel ik constant kleine schokjes. Stationair loopt hij een beetje zenuwachtig, de auto schud een beetje. Het lijkt ook alsof hij in stappen accelereert, het vermogen verschilt stapsgewijs.
1x een foutcode gehad maar deze verdween naar enkele seconden, overslag cilinder 4 (ik stond stil voor een stoplicht)
Ik heb de bobines vervangen en de injectors heb laten reinigen en testen (deze waren nog perfect). Dit gaf dus ook geen verschil.
Iemand hier ervaring mee of een idee wat zou kunnen zijn???
Hallo Jos,
Ik heb inmiddels een compressie test uitgevoerd. Alle cylinder nagenoeg hetzelfde, +/- 11bar. Dus dat ziet er goed uit.
Wat zou een volgende stap kunnen zijn? Kan het zijn dat de distributieketting uitgerekt is of misschien een tandje versprongen? Bij een koude start klinkt de auto de eerste paar seconden als een diesel. Ook maakt de motor een soort schravend/blazend geluid als ik met een koude motor weg rij en de koppeling in trap (alleen de eerste minuut na een koude start) IMG_20200123_202237.jpg
Ik ben weer iets verder. Vorige week naar JD engineering geweest voor een diagnose. Super geholpen door deze mannen!!! Echt een aanrader! Ze hebben qua motor mankementen niets kunnen vinden. Wel wat overslag wat waarschijnlijk door koolafzetting komt (wat Fede ook al aan gaf). Dus de volgende stap wordt een walnut blasting. Wat prijzen opgevraagd bij wat bedrijven in de buurt. Gaat al gauw 500 euro kosten maar het zou het geld waard zijn als dit de klachten verhelpt
Ja, het is flink geld, dat is waar.
Bij mij was de vervuiling in de inlaatkanalen overduidelijk zichtbaar, veroorzaakt door een gebrek aan reinigende werking van de brandstof (Directe Inspuiting)
Ze zijn een dag bezig geweest en na de reiniging zagen de kanalen en inlaatkleppen er weer uit als nieuw!
Daarna ook de injectoren gereinigd en voorzien van nwe O-ringen.
Sindsdien zijn de klachten (onregelmatig lopen en motorstoringslampje) verdwenen. Wij zijn d'r blij mee.
De motor had 100.000km gelopen.
Vandaag een walnut blasting uit laten voeren.
Niet normaal wat een verschil!!! Voor 99% zijn hiermee de klachten verholpen.
Bedankt voor jullie hulp en tips!
Ik krijg de foto's nog, deze zal ik ook nog even plaatsen.