Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: 1.8TFSI quattro op de brug

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2019
    Leeftijd
    23
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard 1.8TFSI quattro op de brug

    Beste lezer, deze post is voor mensen die zelf dingen aan hun auto willen onderhouden, maar ook zodat mensen mij op het goede pad kunnen wijzen als ik iets fout heb gedaan

    Dit is dus geen officiele handleiding!!!

    voor een goed resultaat:
    - gebieden rondom de bouten schoonmaken voor losdraaien
    - auto horizontaal

    Vandaag heeft mijn A3 nieuwe olie gekregen in:

    - Diff achter
    - Haldex koppeling
    - De versnellingsbak
    - Diff voor
    - Motor

    Doorgaans houd ik aan:
    Onderdelen die 'dynamish' zijn (koppelingen, versnellingsbak) mogen heel iets (geen hele bodem vol) spul in de olie hebben (vlokjes die achterblijven in de olie pan als je die leeg giet). behalve de motor moeten alle onderdelen hierboven worden gevuld tot de olie gelijk is aan de vulplug

    Bij fotos:
    + = vulpoort
    - = drainpoort

    Olie Diff Achter:


    De foto is gemaakt vanaf links achter, naar het differentieel toe, de voorkant van de auto zit naar links.
    Je hebt een pomp nodig om de olie omhoog te pompen de vulpoort in, de capaciteit is om en nabij de 1L. Vullen tot de olie uit de poort komt (dit lukt met een fles van 1L).


    Olie haldex (gen 4) koppeling
    Ik heb alleen de olie vervangen, omdat ik niet wist hoe goed mijn auto onderhouden is voordat ik hem had was dit voor de zekerheid, het filter heb ik niet vervangen.




    De olie capacitiet van de haldex assembly is om en nabij de 0.7L, ik heb de eerste ~0.2L gebruikt om te spoellen, omdat ik merkte dat tijdens het leeg laten lopen er wat viezigheid in de olie zat (waarschijnlijk van de koppeling). Vol = als de olie tot aan de vulpoort staat.



    Een manier om deze koppeling te testen is (let hierbij wel op de veiligheid):
    - Op een weg waar zand op ligt (niet een zandweg) in de 1ste/2de versnelling even rond de 3K toeren op plankgas gaan, dan merk je waarschijnlijk dat hij meteen dicht gaat en je met neit al te veel
    - De auto op een brug zeggen waar alle wielen van de grond zijn, en in de 1 zetten en controlleren of alle wielen draaien https://www.youtube.com/watch?v=Au3KjNyJ6I4

    versnellingsbak
    Voor de onderdelen aan de voorkant is het handig om de bodemplaat er af te halen, hiervoor moeten 8 schroefjes worden verwijderd (1) en 2 clipjes worden ingedrukt (2) (makkelijk met de hand te doen)



    De versnellingsbak stond als volgende item op het lijstje om nieuwe olie te krijgen. De versnellingsbak was heel makkelijk om bij te komen, deze zit voorin de auto, aan de linkerkant van de auto (als je in de rijrichting kijkt).



    (foto gemaakt vanaf voor)
    Een tip hierbij is om de vulpoort dicht te laten zitten, dit had ik niet gedaan met een hele grote plons als gevolg (het gat is heel groot, en de olie loopt er (metname als deze nog een beetje warm is) heel hard uit.

    De capaciteit van de versnellingsbak is ~2.3L, vullen tot de olie uit de vulpoort komt, dan heel even wachten en dop er in.

    Ten slotte het voor diff (haakse overbrenging):

    Deze is verreweg het moeilijkst,





    De capaciteit van deze overbrenging is weer ~1L,m vullen tot aan de vulpoort.

    Motor, dit is zonder brug ook op je oprit te doen, je hebt wel een krik en een assteun nodig.

    Hier heb ik verder geen fotos van, maar het is auto opkrikken, drain plug zoeken, deze er uit draaien terwijl er een olie pan (controleer of deze onder de auto past zonder dat deze op de krik staat zodat je de auto horizontaal kan zetten tijdens het leeglopen) er onder staat, en trek de vulstok iets omhoog zodat de o-ring niet meer sealed en er lucht in kan (zo loopt de motor veel sneller leeg). Om meteen het oliefilter mee te nemen is aanbevolen

    in mijn geval ging er ~4.8L de motor in om bovenaan de ribbels van de vulstok te komen.

    En nog een paar fotos voor mensen die zich afvragen hoe deze auto er van onder uit ziet:



    Laatst gewijzigd door ayyylias; 04-07-20 om 23:10. Reden: toevoeging drain plug

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •