Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

  1. #1
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    85
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    Beste Audi leden,

    Ik heb twee vragen over mijn Audi A3 8p 1.6 FSI uit 2007.

    Mijn eerste vraag is: Elke ochtend wanneer ik mijn Audi opstart blijft het voor zo'n 3 a 4 seconden op ongeveer 1100 R.p.m draaien i.p.v. terug naar ongeveer 800 r.p.m
    Het motor geluid is goed hoorbaar. Dit had ik namelijk niet toen ik het kocht heb in 2014 met de km stand op 97000. Is dit om motor op te warmen? Heeft iemand hier raad op?

    Mijn tweede vraag is: Ik heb beste een lang tijd geleden (Mei 2014) (Goodyear 225/45 R17) mijn banden verwisseld, hoe weet ik dat mijn banden aan vervangen toe zijn? Het valt mijn wel op dat druk (bar) van de banden wel snel daalt. Vooral de achterbanden. Moeten ik mijn banden vervangen?

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OmegaMachine Bekijk Berichten
    Beste Audi leden,

    Ik heb twee vragen over mijn Audi A3 8p 1.6 FSI uit 2007.

    Mijn eerste vraag is: Elke ochtend wanneer ik mijn Audi opstart blijft het voor zo'n 3 a 4 seconden op ongeveer 1100 R.p.m draaien i.p.v. terug naar ongeveer 800 r.p.m
    Het motor geluid is goed hoorbaar. Dit had ik namelijk niet toen ik het kocht heb in 2014 met de km stand op 97000. Is dit om motor op te warmen? Heeft iemand hier raad op?

    Mijn tweede vraag is: Ik heb beste een lang tijd geleden (Mei 2014) (Goodyear 225/45 R17) mijn banden verwisseld, hoe weet ik dat mijn banden aan vervangen toe zijn? Het valt mijn wel op dat druk (bar) van de banden wel snel daalt. Vooral de achterbanden. Moeten ik mijn banden vervangen?
    Dat hoge toerental is de choke zodat blok blijft lopen na een koude start. Niets ergs tenzij die heel erg bij ratelt (ketting).

    En ja, kijken hoe de banden slijten en profiel op de banden controleren.

  3. #3
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    85
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Dat hoge toerental is de choke zodat blok blijft lopen na een koude start. Niets ergs tenzij die heel erg bij ratelt (ketting).

    En ja, kijken hoe de banden slijten en profiel op de banden controleren.
    De profiel zien er volgens mij wel goed. Hoe kan ik dit vergelijken.

    Ik hoor wel een ratelt, maar die is na 3 sec weer weg!
    Maar distributieketting heeft toch geen onderhoud of vervangen nodig? Dat hebben ik zelf van de Ames Dordrecht te horen gekregen!

  4. #4
    Chuckjanssen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    24
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OmegaMachine Bekijk Berichten
    Beste Audi leden,

    Ik heb twee vragen over mijn Audi A3 8p 1.6 FSI uit 2007.

    Mijn eerste vraag is: Elke ochtend wanneer ik mijn Audi opstart blijft het voor zo'n 3 a 4 seconden op ongeveer 1100 R.p.m draaien i.p.v. terug naar ongeveer 800 r.p.m
    Het motor geluid is goed hoorbaar. Dit had ik namelijk niet toen ik het kocht heb in 2014 met de km stand op 97000. Is dit om motor op te warmen? Heeft iemand hier raad op?

    Mijn tweede vraag is: Ik heb beste een lang tijd geleden (Mei 2014) (Goodyear 225/45 R17) mijn banden verwisseld, hoe weet ik dat mijn banden aan vervangen toe zijn? Het valt mijn wel op dat druk (bar) van de banden wel snel daalt. Vooral de achterbanden. Moeten ik mijn banden vervangen?
    Mijn a3 heeft ook smorgens ff hoge toeren idd rond de 1100 maar das gewoon de electrische shoke dacht ik en je banden lopen dan snel leeg ff kijken als je ze oppompt tot 2.5 bar kijken hoe snel ze weer leeg lopen. Anders zit er een lekkage. Maar banden zijn pas op als ze minder dan 1.6mm hebben dus laat ze ff checken bij een garage als je op zeker wilt gaan!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

  5. #5
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.244
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    In je profiel zitten nokjes, dit het minimale maat van 1.6mm.
    Ligt de nopjes nog dieper dan je rij oppervlak dan zijn ze goed.
    Ze zeggen al wel vaak vanaf 2 mm vervangen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com


  6. #6
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.244
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    Banden spanning (met lucht) lopen altijd langzaam leeg, daarom wordt er ook gezegt 1x per maand controleren.
    Net zoals oliepeilen.


    Dus oppompen en in de geen houden.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OmegaMachine Bekijk Berichten
    De profiel zien er volgens mij wel goed. Hoe kan ik dit vergelijken.

    Ik hoor wel een ratelt, maar die is na 3 sec weer weg!
    Maar distributieketting heeft toch geen onderhoud of vervangen nodig? Dat hebben ik zelf van de Ames Dordrecht te horen gekregen!
    Bij goed onderhoud hoeft de ketting eigenlijk niet nee. Maar het kan voorkomen dat die wat los gaat zitten en dan is vervanging wel noodzakelijk/ wenselijk.

  8. Ad
  9. #8
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    85
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    @Chuckjanssen
    Moet ik met de auto naar de garage om de bandenprofiel te meten of kan ik het zelf ook doen? Qua de bandenspanning die lopen vrij snel leeg. Ik had in mijn bestuurderskant achterband een scheurtje zitten, maar die is door mijn automonteur gerepareed. Er is een bruine staf erin geduwd (bandenprop). Sorry dat ik niet de juiste benaaming ervan weet. Maar nog steeds als ik de achterbanden op pomp naar 2,5 bar, het minder dan 1,5 week nodig is om terug vallen naar ongeveer 1,9 of 1,8 bar. Dat is als ik de auto gebruik of niet. Bij de andere banden daalt het wat minder snel.

    @henkkeumus
    Ik denk dat de ketting sowieso moet gaan vervangen tot slot de auto heeft 155000 gereden. Wat kan je me advieseren betreft de gehele ketting vervangen? tips en trick

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OmegaMachine Bekijk Berichten
    @Chuckjanssen
    Moet ik met de auto naar de garage om de bandenprofiel te meten of kan ik het zelf ook doen? Qua de bandenspanning die lopen vrij snel leeg. Ik had in mijn bestuurderskant achterband een scheurtje zitten, maar die is door mijn automonteur gerepareed. Er is een bruine staf erin geduwd (bandenprop). Sorry dat ik niet de juiste benaaming ervan weet. Maar nog steeds als ik de achterbanden op pomp naar 2,5 bar, het minder dan 1,5 week nodig is om terug vallen naar ongeveer 1,9 of 1,8 bar. Dat is als ik de auto gebruik of niet. Bij de andere banden daalt het wat minder snel.
    @henkkeumus
    Ik denk dat de ketting sowieso moet gaan vervangen tot slot de auto heeft 155000 gereden. Wat kan je me advieseren betreft de gehele ketting vervangen? tips en trick
    Normaliter hoeft een ketting niet vervangen te worden. Alleen als die hoorbaar ratelt is het verstandig om de ketting met spanners en rollers te vervangen. Bij goed onderhoud kan zon ketting soms gewoon doorgaan tot de auto ermee stopt (hypotetisch gezien). Maak is een filmpje van het starten dan (koud).

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    De stukjes rubber die in het profiel zitten zijn de slijtageindicators.

    download (1).jpeg

    Als die zoals hier gelijk liggen met de rest van het loopvlak, is een band op.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.783
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    En vergeet ook niet dat de temperatuur buiten ook van invloed is van de hoeveelheid bar in je banden. Een hogere temp zorgt voor meer druk in de band en andersom, lagere temp zorgt voor een lagere druk. Je moet je banden ook oppompen als ze koud zijn. Doe je dit als ze warm zijn dan heb je kans dat als je smorgens de auto weer start hij begint te mekkeren dat de druk is veranderd.
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen

  13. #12
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    85
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Normaliter hoeft een ketting niet vervangen te worden. Alleen als die hoorbaar ratelt is het verstandig om de ketting met spanners en rollers te vervangen. Bij goed onderhoud kan zon ketting soms gewoon doorgaan tot de auto ermee stopt (hypotetisch gezien). Maak is een filmpje van het starten dan (koud).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    De stukjes rubber die in het profiel zitten zijn de slijtageindicators.

    download (1).jpeg

    Als die zoals hier gelijk liggen met de rest van het loopvlak, is een band op.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SQ5R8 Bekijk Berichten
    En vergeet ook niet dat de temperatuur buiten ook van invloed is van de hoeveelheid bar in je banden. Een hogere temp zorgt voor meer druk in de band en andersom, lagere temp zorgt voor een lagere druk. Je moet je banden ook oppompen als ze koud zijn. Doe je dit als ze warm zijn dan heb je kans dat als je smorgens de auto weer start hij begint te mekkeren dat de druk is veranderd.

    De banden zal ik sowieso aankomende maart gaan vervangen, wanneer ik APK van de auto gaan doen.

    @henkkeumus
    Ik heb twee filmpjes gemaakt, 1 van de toerenteller i.v.m. dat 1100 rpm. Maar dat hebben jullie al gezegd dat het normaal is.
    De tweede filmpje is gemaakt op de dashboard. Ik weet niet of goed hoorbaar is.
    Kan het ook zo zijn dat de geratel afkomstig is i.v.m dat mijn airco leeg is ?

    Filmpje 1: https://streamable.com/uj7uds
    Filmpje 2: https://streamable.com/p5gf8y
    Audi A5 2.0 TFSI (5F) 2018

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    Beste is om even de auto te starten koud en dan onder de motorkap te filmen. Dus voor je start ff de kap omhoog en dan uitstappen.

    Maaarrrr, ik hoor op je twee filmpjes al geen overdreven geratel van de ketting dus het zit wel goed.
    Over het toerental, dat is heel normaal, heb ik ook in mijn A3 1.4TFSi uit 2011. Schiet eerste 1/2minuut even omhoog en daalt dan, dat is gewoon de choke die openstaat waardoor er meer benzine en lucht binnenkomen en de auto sneller start en blijft lopen zo hoog in toeren.

    Niks aan de hand dus .

  15. #14
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    85
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkkeumus Bekijk Berichten
    Beste is om even de auto te starten koud en dan onder de motorkap te filmen. Dus voor je start ff de kap omhoog en dan uitstappen.

    Maaarrrr, ik hoor op je twee filmpjes al geen overdreven geratel van de ketting dus het zit wel goed.
    Over het toerental, dat is heel normaal, heb ik ook in mijn A3 1.4TFSi uit 2011. Schiet eerste 1/2minuut even omhoog en daalt dan, dat is gewoon de choke die openstaat waardoor er meer benzine en lucht binnenkomen en de auto sneller start en blijft lopen zo hoog in toeren.

    Niks aan de hand dus .
    Hierbij heb ik een filmpje gemaakt hoe je het beschreven hebt plus de status van mijn banden die aan vervangen toe zijn na 6 jaar lang rijden

    Filmpje: https://streamable.com/wdjqwg

    Banden:
    Linksvoor : https://streamable.com/oilz64
    Linksachter : https://streamable.com/6qysz3
    Rechtsvoor : https://streamable.com/l1eim0
    Rechtsachter: https://streamable.com/v7hg8u
    Audi A5 2.0 TFSI (5F) 2018

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OmegaMachine Bekijk Berichten
    Hierbij heb ik een filmpje gemaakt hoe je het beschreven hebt plus de status van mijn banden die aan vervangen toe zijn na 6 jaar lang rijden

    Filmpje: https://streamable.com/wdjqwg

    Banden:
    Linksvoor : https://streamable.com/oilz64
    Linksachter : https://streamable.com/6qysz3
    Rechtsvoor : https://streamable.com/l1eim0
    Rechtsachter: https://streamable.com/v7hg8u
    Dat klinkt heel gezond hoor, niets aan de hand!

    Youtube maar is naar “timing chain rattle cold start” en vergelijk het maar is.

    De 1.6FSI (de gehele FSI reeks) is in mijn optiek een van de betere blokken van Audi geweest


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2019
    Leeftijd
    23
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 FSI koud hoog stationair, bandenspanning daalt

    Hoger toerental tijdens start is normaal

    Dit is de auto die zo snel mogelijk zijn catalisatoren op temperatuur brengt, vaak gaat dit samen met een onvolledige verbranding en secondary air injection (ik weet niet of de 1.6FSI dat heeft), hierdoor kan de auto ook flink meer geluid maken tijdens het starten dan kort daarna. (luide koude start)


    Direct na starten: https://youtu.be/Z2_M3c0tEIg
    Na ongeveer 20-30 seconden: https://youtu.be/qI33BByNRj4

    Met vriendelijke groet

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •