Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: 2.0 TDI quattro BKD steeds luider gaan fluiten in lage toeren

  1. #1

    Standaard 2.0 TDI quattro BKD steeds luider gaan fluiten in lage toeren

    Goedenavond,

    Ik ben sinds 3 weken de eigenaar van een audi a3 2.0 quattro tdi , bj 2006 met 166.00 km op de teller. De auto is gechipt en heeft geen roetfilter.
    Nu begin ik mij aardig zorgen te maken omdat de auto in 3 weken tijd steeds harder is gaan fluiten. Dit gebeurt vooral met lage toeren. Rond de 2000 toeren hoor je de fluit afblazen (soort ontluchtingsgeluid) en neemt het vermogen iets toe. Verder trekt de auto heel goed door. Inmiddels is de fluit zo luid geworden dat mensen op de parkeerplaats mij nakijken en ook stationair goed hoorbaar. Wat ook opvalt is dat het geluid licht reageert op het aan/uit zetten van de AC als de auto stationair draait.

    Ik heb 2 filmpjes gemaakt waar het heel goed hoorbaar is...

    https://youtu.be/pIMoS9RlQO4

    https://youtu.be/YHqWEUZSrD4



    Ik heb de auto door mijn apk garage uit laten lezen, en daar kwam niks geks naar boven. Wel gaf hij aan dat dit geluid niet goed is en wellicht een turboslang oid kan zijn.

    Nu is het zo dat ik de auto bij een autohandelaar heb gekocht voor een aardig bedrag ivm de lage Km stand en het feit dat de auto 1 eigenaar heeft gehad. Ik ben terug geweest bij de verkoper en heb de auto achter gelaten. Hij zegt dat ze niks geks zien, en dat de auto goed trekt verder. Ik hoef me volgens hem geen zorgen te maken want het is de turbo die je iets meer kan horen met een gechipt motor.

    Garage’s in de omgeving bieden helaas weinig hulp zonder afspraak. En ik wil de verkoper de gelegenheid geven om het op te lossen.
    Ik hoop dat iemand aan de hand van de filmpjes mij een idee kan geven waar te moeten zoeken
    .
    Alvast mijn waardering!
    Laatst gewijzigd door Ddntje; 23-08-20 om 19:08.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2019
    Leeftijd
    23
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI quattro BKD steeds luider gaan fluiten in lage toeren

    Als je de auto stationair laat lopen met de motorkap open en gaat luisteren, valt het geluid te lokaliseren?

    Je geeft aan dat het geluid bij ongeveer 2000 toeren verdwijnt, is dit mogelijk vast te leggen? Als je de auto terug laat zakken, komt het geluid dan weer terug?

    In je tweede video heb ik het idee dat het geluid niet gekoppeld is aan het toerental van je motor (hij lijkt langer na te draaien), ik moet hierbij denken aan dat het mogelijk iets met de turbo is (slechte lager/onbalans?)

    "Wat ook opvalt is dat het geluid licht reageert op het aan/uit zetten van de AC als de auto stationair draait."
    Ik heb het idee dat dit komt doordat de motor dan ook van toerental (ietsje hoger vaak) maar vooral belasting veranderd, de motor moet stationair significant (genoeg) harder werken om de AC compressor rond te blijven draaien.

    Toevoeging:

    Ik vraag mij af of het geluid blijft zodra je auto warm is?


    Ik heb deze video gevonden met een geluid (dat volgens mij best op het geluid dat jouw auto maakt lijkt): https://youtu.be/0UsNFjD4Kq0?t=235

    In de reacties hebben veel mensen het over de lagers van de turbo
    Laatst gewijzigd door ayyylias; 18-09-20 om 14:11. Reden: toevoeging

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Posts
    104
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI quattro BKD steeds luider gaan fluiten in lage toeren

    Interessante topic, en erg duidelijke video's..
    Het lijkt zeer op het filmpje van ayylias, hoop het niet voor je..
    Zoals ik lees kun je beter zo doorrijden dan fixen, of je moet nog garantie hebben op je aankoop?
    Lijkt namelijk wel de turbo/inlaadspuitstuk zo iets.

  4. #4
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.947
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI quattro BKD steeds luider gaan fluiten in lage toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ddntje Bekijk Berichten
    ....Ik ben sinds 3 weken de eigenaar van een audi a3 2.0 quattro tdi ,
    Je turbo is aan het overlijden want BKD=Turbovreter
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  5. #5
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI quattro BKD steeds luider gaan fluiten in lage toeren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattroA3 Bekijk Berichten
    Je turbo is aan het overlijden want BKD=Turbovreter
    Turbovreter?? Wij hebben er hier genoeg rondrijden die getuned na ruim 300dkm goed lopen...... Wanneer er een koelmiddellekkage geweest is waardoor er koelmiddel opgedroogd inzit en er noodloop ontstaat komt dit niet meteen door de turbo.

    Jos.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2015
    Leeftijd
    45
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI quattro BKD steeds luider gaan fluiten in lage toeren

    Het geluid lijkt inderdaad op een inlaat lucht lekkage, het kan ook speling op je schoepen as van je turbo zijn.
    probeer eens de slang van de luchtfilter naar turbo los te maken en even voelen of de schoepen soepel draaien en geen speling hebben. als er speling in zit niet meer mee doorrijden

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •