Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Onregelmatig stationair 1.8 TFSI

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Onregelmatig stationair 1.8 TFSI

    Ik heb een probleem met mijn AUDI A3 SPORTB.1.8 TFSI van 2009.
    De auto heeft onregelmatig stationair gehad en soms tijdens rijden raar ratel geluid van de distributie zijde.
    Ik heb de Audi garage gebeld en uitgelegd wat ik merk bij mijn auto.
    De advies was de distributie ketting met de glijders en spanners te vervangen.
    De reparatie is volgens de originele werkplaatshandboek en met de originele Audi gereedschap netjes uitgevoerd.
    Alle materiaal is van Audi besteld, dus met originele materialen alle ketting onderdelen en ook nog de balance ketting met de ketting spanner en glijders is vervangen.
    Helaas de resultaat is niet wat ik verwacht heb!
    De ratel geluid wat soms tijdens rijden gehoord was is helemaal verholpen, de oorzaak van het geluid was inderdaad de uitgerekt distributieketting wat tegen aan de distributie huis gelopen, de beschadiging was duidelijk te zien, de spanner stond bijna helemaal in de eindpositie.
    Gelukkig op tijd vervangen en de ketting is niet overheen gesprongen en de kleppen zijn niet beschadigd.
    Ik heb geen problemen met rijden, de auto rijdt perfect, trekt lekker door en met constant snelheid rijdt ook super.
    De probleem begint met stationair!
    Als de auto loopt op stationair dan de toerental gaat omhoog en omlaag, constant ook bij koud en warm motor.
    De stationair toerental is + - 700 - 1200 toer.
    De motorlampje blijft constant branden en met uitlezen krijg ik P0016 vervroeging nokkenas (cil.rij 1) Toevoeging foutief en P0300 verbrandingsprobleem herkend, P0301, P0302, P0303, P0304 - die laatste vier is verbrandingsprobleem cil 1,2,3,4.
    Dus lijk op de hydraulische vervroeging is werk niet .
    Ik heb vandaag een nieuwe magneetklep van de cilinderkop en de nokkenas sensor besteld en direct vervangen, maar geen resultaat
    Ik heb voor de zekerheid de bovenste distributie kap weer demonteert en volgens de werkplaatshandboek de compleet distributie is gecontroleerd.
    Die staat op tijd, alles is 100%.

    Ik heb geen idee meer!
    Na 3 dagen sleutelwerk hij is nog steeds niet goed.
    de compressie is bij alle 4 cilinders het zelfde en alle 4 bougies zijn heel netjes uitgebrand, geen olie resten of verbranding zichtbaar.


    Audi Vakgarage heeft geen idee, ze moeten een grote onderzoek uitvoeren wat helemaal onzeker is en kost natuurlijk weer geld.
    Wie heeft een goede advies?
    Misschien iemand heeft al eerder meegemaakt?

    Ik hoor het graag,
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    markman006's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2017
    Leeftijd
    38
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Onregelmatig stationair 1.8 TFSI

    Zie dat je Odis gebruikt, vindt persoonlijk VCDS duidelijker in zijn omschrijvingen aangezien de P0300 je op het verkeerde been kan zetten in dit geval.

    Bijgevoegd een screenshot van de mogelijke oorzaken en oplossingen voor de P0300, de overige codes verwacht ik van dat die hiermee ook opgelost zijn.

    Succes!

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2019
    Leeftijd
    23
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Onregelmatig stationair 1.8 TFSI

    Dit verhaal lijkt erg op wat ik met mijn auto heb gehad, die liep ook op 3 poten https://www.youtube.com/watch?v=YI-VV7pIm4Ym, maar kwam op de snelweg nog met het grootste gemak op gang. Alleen heb ik hem op laten halen door de garage, omdat het risico op dat er wel iets mis was en kapot ging lopen groot was.

    Je hebt de timing set al vervangen, volgens de garage (door wie ik naar mijn inziens goed ben gehoplen) waar ik die van mij heb laten reviseren (ivm olie verbruik en twee dagen voor de revisie P0016) was dit de nokkenassteller/positie sensor en een probleem dat ze vaker hebben gezien. (als je de kop uit elkaar hebt, kan je ook controleren of er diepe groeven in de lagerschalen in de kop zitten, afhankelijk van hoe lang je de auto hebt en hoe de (indien die er is) vorige eigenaar er mee om is gegaan kan dit ook een groot probleem zijn (dat was het bij mijn auto wel echt een probleem) )

    Aanvulling (hierbij een citaat uit de mail die ik hebt ontvangen):

    We hebben momenteel de motor van uw auto open en enkele zaken te bespreken, er is aanzienlijke schade aan cilinderkop/nokkenasassen door te kort aan smering. Tevens is de nokkenasversteller defect waardoor de foutcode P0016 waarschijnlijk door veroorzaakt word. Tevens is het membraam van de carterventilatie gescheurd.

    - Distributieketting set vervangen. [bedrag]
    - Geleiders balansketting ingelopen. Nieuwe set [bedrag]
    - Nokkenasbrug ingelopen, zeef mist. Nieuwe brug: [bedrag]
    - Oliedruk regelaar plunjer defect. Nieuwe [bedrag]
    - Carterventilatie unit defect, leidingen gebroken op bevestigingspunten: [bedrag]
    - Er mist een steun van het inlaatspruitstuk(in gehele motor missen div bouten/verkeerd gemonteerd) steun a [bedrag]
    - Vacuumslang inlaat beschadigd. [bedrag]
    - Wervelklep inlaatpoort mist. [bedrag]
    - Bougies [bedrag]
    - Drijfstanglagers slijtage, nieuwe set: [bedrag]
    - Krukaskeerring bakzijde oud type, zweet licht. Nieuwe gemodficeerde: [bedrag]
    - Cilinderkop ingelopen: nieuwe kop: [bedrag]
    - Nokkenassen ingelopen/defect: [bedrag]
    - Tevens heeft turbo waste gate vrij ruime speling maar veroorzaakt nu nog geen storing.
    Laatst gewijzigd door ayyylias; 12-09-20 om 22:35.

  4. #4
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Onregelmatig stationair 1.8 TFSI

    PCV klep nagekeken?

    Jos.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2020
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Onregelmatig stationair 1.8 TFSI

    Bedankt voor iedereen voor de reacties!

    Ik heb de probleem gevonden!
    De nokkenas tandwiel op de inlaat nokkenas kan 60 graden versteld worden door een regelklep (werkt met oliedruk tegen de toerental) wat staat in de eind van de nokkenas tandwiel (links draad) aan de distributie zijde.
    Als de distributie tandwiel niet op tijd zit door de verkeerd hydraulische afstelling, dan de nokkenas tandwiel kan niet samen communiceren met de krukas positie sensor en de ontsteking wordt constant aan te zoeken en aanpassen door de computer waardoor de motor loopt onregelmatig.
    Als de motor boven de 2000 toer komt, dan de ontsteking wordt door de computer vast gesteld, dus hoor die onregelmatig lopen niet meer.

    Hier komt de vraag, wat is dan de probleem met de nokkenas positie afstelling van de distributie tandwiel?

    Er zijn twee mogelijke problemen :

    De eerste mogelijkheid is de onvoldoende oliedruk, waardoor de regelklep in de nokkenas tandwiel niet kunnen werken.
    Die is heel simpel te controleren, er kan een oliedrukmeter op zetten aan de bovenste oliesensor aansluiting van de oliefilter huis en meten wat de resultaat is.
    De beste optie is op stationair te meten, die moet 1,2 - 2,1 bar, op 2000 toer 1,6 - 2,1 bar en op 3700 toer 3 - 4 bar overdruk er zijn.

    Als de oliedruk is correct, dan blijft de 2e optie de regelklep van de distributie tandwiel zijn!
    Bij mijn auto die was kapot!
    De hydraulische distributie verstelling was door de kapot klep niet meer mogelijk.

    Die is om te vervangen duurt ongeveer een uurtje en de motor draait weer netjes!
    De nokkenas positie sensor kan weer lekker samen werken met de krukas positie sensor en de ontsteking wordt weer netjes afgesteld door de computer.

    Die kost mij bijna 5 dagen tijd om achter te komen, dus als iemand heeft de zelfde probleem ooit, hiermee kan makkelijk oplossen.
    Helaas met uitlezen kan je die probleem niet vinden, die geeft de nokkenas positie sensor aan, maar dat is hem dus niet.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •