Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: 1.6 bonkt bij het (ont)koppelen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    29
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard 1.6 bonkt bij het (ont)koppelen

    Hallo,
    Ik heb een Audi A3 1.6 102pk met motorcode bgu.

    De laatste 30000km bonkt/bokt de auto bij het koppelen en ontkoppelen. Ik heb het bij meerdere personen gevraagd wat dit kan zijn zonder duidelijk antwoord.

    De symptomen:
    Soms bij het wegrijden (1e versnelling) bokt de auto, ook bij geconcentreerd bedienen. Maar soms ook gewoon soepeltjes.

    Test door zonder gas geven wegrijden met koppeling werkt goed: niet vaak gebonk

    Bij hoge toeren gas los en weer diep intrappen geeft geen bonk

    Bij hoge toeren tussen 4000 en 5000 schakelen geeft een bonk

    Terug schakelen naar 1 2 of 3 geeft geregeld ook een beste bonk

    Ik hoor geen gerammel met koppeling in of in stationair, auto schud ook niet bij starten

    Er is wel degelijk iets mis met het koppelen en ontkoppelen, het is niet extreem allemaal maar ik stoor mij er wel aan en wil het graag opgelost hebben, ik ben benieuwd wat het is

    Heeft de auto wel of niet een dubbelmassa vlieg wiel? Zou er vet op de koppelingsplaten zitten?

    Aangezien de auto verder probleemloos is heb er 600€ voor over om de koppeling gemaakt te krijgen maar dan zou dit wel het probleem moeten verhelpen, iemand een idee wat het kan zijn? Want ik twijfel of het alleen vervangen van de koppelingset de problemen oplossen

  2. #2
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.122
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: 1.6 bonkt bij het (ont)koppelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thijs94 Bekijk Berichten
    Hallo,
    Ik heb een Audi A3 1.6 102pk met motorcode bgu.

    De laatste 30000km bonkt/bokt de auto bij het koppelen en ontkoppelen. Ik heb het bij meerdere personen gevraagd wat dit kan zijn zonder duidelijk antwoord.

    De symptomen:
    Soms bij het wegrijden (1e versnelling) bokt de auto, ook bij geconcentreerd bedienen. Maar soms ook gewoon soepeltjes.

    Test door zonder gas geven wegrijden met koppeling werkt goed: niet vaak gebonk

    Bij hoge toeren gas los en weer diep intrappen geeft geen bonk

    Bij hoge toeren tussen 4000 en 5000 schakelen geeft een bonk

    Terug schakelen naar 1 2 of 3 geeft geregeld ook een beste bonk

    Ik hoor geen gerammel met koppeling in of in stationair, auto schud ook niet bij starten

    Er is wel degelijk iets mis met het koppelen en ontkoppelen, het is niet extreem allemaal maar ik stoor mij er wel aan en wil het graag opgelost hebben, ik ben benieuwd wat het is

    Heeft de auto wel of niet een dubbelmassa vlieg wiel? Zou er vet op de koppelingsplaten zitten?

    Aangezien de auto verder probleemloos is heb er 600€ voor over om de koppeling gemaakt te krijgen maar dan zou dit wel het probleem moeten verhelpen, iemand een idee wat het kan zijn? Want ik twijfel of het alleen vervangen van de koppelingset de problemen oplossen
    Zoek eens naar ‘drukgroep’. Als die vervangen moet worden, dan gelijk de koppelingsplaten en vice versa.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    29
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.6 bonkt bij het (ont)koppelen

    ''Wanneer de drukgroep slijtage vertoont, kun je andere, vreemde geluiden horen tijden het rijden en vooral tijdens het ontkoppelen. Een voorbeeld hiervan is een gierend geluid. Dit kan komen doordat de vingers versleten of afgebroken zijn, of doordat het de diafragmaveer gebroken is. "

    Dit zouden de symptomen moeten zijn, maar deze heb ik niet

  4. #4
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.122
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: 1.6 bonkt bij het (ont)koppelen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thijs94 Bekijk Berichten
    ''Wanneer de drukgroep slijtage vertoont, kun je andere, vreemde geluiden horen tijden het rijden en vooral tijdens het ontkoppelen. Een voorbeeld hiervan is een gierend geluid. Dit kan komen doordat de vingers versleten of afgebroken zijn, of doordat het de diafragmaveer gebroken is. "

    Dit zouden de symptomen moeten zijn, maar deze heb ik niet
    Kijk hier eens:

    Audi A3 schudt bij wegrijden
    https://r.tapatalk.com/shareLink/top...ink_source=app

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Leeftijd
    29
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.6 bonkt bij het (ont)koppelen

    Dank voor het bericht, adviseren jullie het vervangen van koppeling vliegwiel en drukgroep? Vind het een beetje gek heb maar de helft van de klachten


  6. #6
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.369
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.6 bonkt bij het (ont)koppelen

    Volgens mij heeft hij geen 2 massa vliegwiel als ik zoek op bgu vliegwiel.
    https://shop.autopartsveghel.nl/0554...di-a3-bj-04-07
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •